hvor meget stiger forbruget?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-05 17:20

Jeg skal have monteret nogle af disse tagbøjler til min Renault Grand Scenic,
men kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente at
diesel-forbruget forøges hvis jeg kører rundt med bøjlerne monteret.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : alexbo

Dato : 09-11-05 17:48

"Lars Hoffmann" skrev i

> Jeg skal have monteret nogle af disse tagbøjler til min Renault Grand
> Scenic, men kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente at
> diesel-forbruget forøges hvis jeg kører rundt med bøjlerne monteret.

Hvis du mener ræling, altså bøjler på langs, så tvivler jeg på det kan
måles.
Hvis der er bøjler på tværs, så afhænger det meget af kørselsmønsteret, i
byen betyder de ingenting, men ved landevejskørsel, vil man nok kunne måle
en forskel.

mvh
Alex Christensen

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 18:10

> Jeg skal have monteret nogle af disse tagbøjler til min Renault Grand
> Scenic, men kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente at
> diesel-forbruget forøges hvis jeg kører rundt med bøjlerne monteret.

Mon det har nogen målbar betydning?

Hvis du derimod mener du vil montere skiboks e.l. på dem er sagen nok en
anden.

Knud

Fra : Claus

Dato : 09-11-05 19:32

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

| Mon det har nogen målbar betydning?
|
| Hvis du derimod mener du vil montere skiboks e.l. på dem er sagen nok en
| anden.

Enig, hvis det er originale bøjler er de nemlig relativt flade. Der er ingen
tvivl om at der vil være en målbar forskel, men hvis den ligger i omegnen
1-3% er det vel til at leve med ?

Citat "En almindelig tom tagbagagebærer koster mindst et par procent ekstra
i brændstof."
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw892.asp
Tilføjer vi til dette et sæt originale, aerodynamiske tagbøjler bliver det
formentlig endnu mindre.

Det har meget større betydning med hastigheden:
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11198

Vh. Claus

Fra : KASO

Dato : 10-11-05 16:35

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw892.asp
> Tilføjer vi til dette et sæt originale, aerodynamiske tagbøjler bliver det

De original tagbøjler er lavet til at "parkeres" samlet bagest på bilen - så
i princippet svarer det kun til 1 bøjle, hvor en gl.dags tagbagagebærer
bestod af mange "pinde", der kunne fange vinden. Jeg ved ikke om placeringen
bagest hjælper til at nedsætte forbruget yderligere.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-05 18:12

alexbo wrote:

> Hvis der er bøjler på tværs, så afhænger det meget af kørselsmønsteret, i
> byen betyder de ingenting, men ved landevejskørsel, vil man nok kunne måle
> en forskel.

Det er bøjler på tværs og jeg kører 90% motorvejskørsel.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Aksel

Dato : 09-11-05 18:35

alexbo wrote:

> [...]
> en forskel.

Det er bøjler på tværs og jeg kører 90% motorvejskørsel.

En tagbagagebærer kan øge forbruget med ca 10%

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-05 18:45

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Det er bøjler på tværs og jeg kører 90% motorvejskørsel.
>
> En tagbagagebærer kan øge forbruget med ca 10%

Måske mere, det afh. af hastigheden, bilen,10-20%, det er VIRKELIG noget
som "trækker tænder ud" :((. + Du bliver "lam i roen" af at høre på støjen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-05 18:59

Aksel wrote:

> En tagbagagebærer kan øge forbruget med ca 10%

Er det den der store kasse du snakker om, eller betegnes selve
bøjlerne også som "tagbagagebærer"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Aksel

Dato : 09-11-05 22:00

Aksel wrote:

> En tagbagagebærer kan øge forbruget med ca 10%

Er det den der store kasse du snakker om, eller betegnes selve
bøjlerne også som "tagbagagebærer"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Det jeg tænker på er den gammeldags tagbagagebærer der spændes fast i
tagrender eller lignende.

Hilsen Aksel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-05 19:02

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Måske mere, det afh. af hastigheden, bilen,10-20%, det er VIRKELIG noget
> som "trækker tænder ud" :((.

Ja hvis det er 10%så kan det da godt betale sig at pille dem af hver
gang de er ude af brug.

> + Du bliver "lam i roen" af at høre på støjen.
Komemr det ikke meget an på hvilke bøjler der bliver monteret? de
aerodynamiske bøjler fra Renault regner jeg ikke med at kunne høre.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-05 19:18

> de
aerodynamiske bøjler fra Renault regner jeg >kke med at kunne høre.

Jeg tror du gør "regning uden vært", at du tilskriver Renå for store evner
;). Alt hvad der udgør en "modstand", er en potentiel støjkilde, det er kun
afh. af forholdene.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-11-05 19:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg tror du gør "regning uden vært", at du tilskriver Renå for store evner
> ;). Alt hvad der udgør en "modstand", er en potentiel støjkilde, det er kun
> afh. af forholdene.

Jeg skal da gerne melde tilbage med hvad angår støjen, når jeg får
dem leveret.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-05 00:12

Lars Hoffmann skrev:

> [...]
> Scenic, men kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente
> at diesel-forbruget forøges hvis jeg kører rundt med bøjlerne

10% tom - og 25% læsset, skrev MOTOR engang
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-11-05 23:06

KASO wrote:

> [...]
> bestod af mange "pinde", der kunne fange vinden. Jeg ved ikke om placeringen
> bagest hjælper til at nedsætte forbruget yderligere.

Jeg har forøvrigt fået bøjlerne foræret af forhandleren fordi han
var for lang tid om at levere bilen (der blev oprideligt sagt 6 uger,
men vi endte med at vente 10.)

Med venlig hislen
Lars Hoffmann

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-05 18:53

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> Scenic, men kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente
> at diesel-forbruget forøges hvis jeg kører rundt med bøjlerne

Jeg faldt tilfældigvis over et gammelt nummer af "Auto, Motor und Sport" i
dag og de havde lavet en test i en vindtunnel..
Den blev foretaget på en Mercedes S-klasse, altså en sedan.
Med kun tagbøjlerne monteret, steg luftmodstanden med 17%.
Og med 4 cykler (opretstående) på bøjlerne, steg luftmodstanden med 118%.
Hvor meget det så betød nøjagtigt for selve forbruget, det stod der (SVJH)
ikke noget om.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-11-05 19:48

> Med kun tagbøjlerne monteret, steg luftmodstanden med 17%.
> Og med 4 cykler (opretstående) på bøjlerne, steg luftmodstanden med 118%.

Da jeg sejlede windsurfer, startede jeg på en stor, som dækkede tagbøjlerne,
når den lå på bilen. Det gav bilen en hæderlig aerodynamisk facon- den var
praktiktalt ikke at mærke hverken mht. hastighed, forbrug etc. . Da jeg blev
øvet, købte jeg en mindre som ikke dækkede bøjlerne, den lå oven på lidt alá
tagbox, så de var helt fri og "blottede" Er du da ..... hvor en forskel :((,
det var som en kæmpe "hånd" forsøgte at bremse bilen hele tiden.