Løst loftsbetræk - pålimning?
Fra : Dak

Dato : 09-11-05 14:28

Hej

På min nye brugte bil så er det betræk som sidder indeni kabinen på taget
faldet delvist af. Det hænger i en lille blød bue fra den bagerste del af
taget lokaliseret ved bagsædet. Bilen har soltag så den forreste del kan jo
ikke ryge af da det er ikke-eksisterende.

Hvordan får man sådan noget tagbetræk fastgjort igen? er det ganske
almindelig lim man bruger til sådan noget eller speciel lim? og hvis man
bruger lim trænger det så ikke igennem stoffet?

Nå men hvis der er nogen som ved hvordan det gøres eller man kan finde det
et sted så skriv endelig. Da det er min første gerning som bilmekaniker så
skal det jo gøres ordentligt. Ville gerne også selv skifte forruden da
der er en revne i meeeen... Det er nok lige en stor nok mundfuld for en
newbie.

Dak
Suzuki GS500Ev
"Som skal synes i morgen"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 14:30

Dak skriver:

> På min nye brugte bil

Det var en sierra, ikke ?

> [...]
> taget lokaliseret ved bagsædet. Bilen har soltag så den forreste del kan jo
> ikke ryge af da det er ikke-eksisterende.

Du tager gullilisten af ved begklappen, trækker stoffet op over pladen
der holder resten af loftsbekldningen og limer den på oversiden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dak

Dato : 09-11-05 15:12

> Det var en sierra, ikke ?

Jo en 2.0 azur fra '91. Du skulle vel ikke vide hvad den nøjagtige
betegnelse for den er vel? er det en DOHC? og er det en 2.0I? og hvad står I
for? Det står umiddelbart ikke da jeg lige skimtede på reg.attesten.

har forresten ikke fået den endnu men det er kun et spørgsmål om tid. Men
det skader jo ikke og forberede sig grundigt.

> Du tager gullilisten af ved begklappen, trækker stoffet op over pladen
> der holder resten af loftsbekldningen og limer den på oversiden.

Okay, men er det bare ganske almindeligt kontaktlim man bruger?

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Non-Desperado

Dato : 09-11-05 15:27

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev:

>Jo en 2.0 azur fra '91. Du skulle vel ikke vide hvad den nøjagtige
>betegnelse for den er vel? er det en DOHC? og er det en 2.0I? og hvad står I
>for? Det står umiddelbart ikke da jeg lige skimtede på reg.attesten.

Årg. '91 har med garanti katalysator og i'et står for injection.
I dag er der ikke mange fabrikker der skilter med i'et, bortset
fra Kebab-Taunus-fabrikken, der jo gør det helt konsekvent.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-05 18:08

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Jo en 2.0 azur fra '91. Du skulle vel ikke vide hvad den nøjagtige
> betegnelse for den er vel? er det en DOHC?

Åbn frontklappen, hvis der står DOHC oven på motoren, så er det sådan en.

> og er det en 2.0I?

Meget sandsynligt, når det står på reg. attesten.

> og hvad står I for?

Intection = indsprøjtning.

> Det står umiddelbart ikke da jeg lige skimtede på reg.attesten.

> Okay, men er det bare ganske almindeligt kontaktlim man bruger?

Det ville jeg da forsøge mig med.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-05 15:12

> Det var en sierra, ikke ?

> Du tager gullilisten af ved begklappen, trækker stoffet op over pladen
> der holder resten af loftsbekldningen og limer den på oversiden.

Hvordan strammer du et stift loftsbetræk op?

Ja, Sierra har stiv loftsbeklædning.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 16:57

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvordan strammer du et stift loftsbetræk op?

Trækker i det ??

> Ja, Sierra har stiv loftsbeklædning.

DAMN godt ord igen....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-05 15:10

> [...]
> skal det jo gøres ordentligt. Ville gerne også selv skifte forruden da
> der er en revne i meeeen... Det er nok lige en stor nok mundfuld for en

Det er limpuden som skulle holde betrækket oppe der har sluppet taget.
Da der er tale om stiv loftsbeklædning, skal du være forsigtig.
Kommer du til at knække den vil det altid kunne ses

Det korte af det lange er følgende:
1) Du skal komme ind til den limpude (gummiliste ved bagklap/døre).
2) Du skal have det gamle lim væk.
3) Få noget nyt lim på (kontaktlim eller kraftig dobbeltklæbende tape)

Gælde dig over det færdige resultat

Mht. forruden, så vil jeg anbefale dig ikke at gøre det selv,
da det ikke er en opgave for en newbie

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC