Hvilken bil til ca. 25.000,- ?
Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 09-11-05 07:50

Hej,

Jeg står, måske, for at skulle have mig min første bil.

Budgettet siger ca. 25.000,- og det er et krav den er nysynet.

Jeg regner med at handle privat, og ikke hos en forhandler. Fart,
optræk, tophastighed + udseende er ikke noget der er vældig interessant
for mig - jeg prioriterer istedet pålidelighed og en nogenlunde
benzinøkonomi.

Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo -
hvad siger i?

På forhånd tak for hjælpen..

/pflindholm

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-11-05 00:07

pflindholm@gmail.com wrote:
> Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo -
> hvad siger i?

Folk vil nok sige at du har valgt de allermest rust-svage biler at kigge
på. Jeg har selv haft en Sunny, og min makker har haft en 323 der
smuldrede og har nu købt en Escort der er ved at tage samme tur.
Man skal selvfølgelig ikke lave statistik på enkelttilfælde, men jeg
synes tit man hører om rust på Ford'er og Japanere fra start-90'erne.

Hvis du er ude efter noget fra starten af 90'erne (sådan lyder
prisniveauet) er du nok bedre tjent med at kigge i retning af
Citroen/Peugeot/VW - Fiat begyndte vist også at galvanisere dengang, men
jeg har da set nogle rigtigt rustne Fiat'er fra de årgange.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Michael

Dato : 09-11-05 00:54

Hej..

> Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo - hvad
> siger i?

Jeg ville helt klart anbefale en 323, har selv haft
sådan en et par år, og der var virkelig ikke noget
i vejen med den overhovedet. Det var en årgang
87, kørt 180.000, startede altid når den skulle. Pt.
har jeg en Mondeo fra 94, som jeg ikke er så
glad for. Den har kun gået ca. 100.000 km., én
ejer og altid blevet passet godt på som et lille barn.
Alligevel har jeg en del reparationer på den, som
jeg godt ville have været foruden. Næste gang jeg
skal have bil, bliver det en 323, helt afgjort!

--
Mvh.
Michael

Fra : Dak

Dato : 09-11-05 07:23

Pt.
> [...]
> jeg godt ville have været foruden. Næste gang jeg
> skal have bil, bliver det en 323, helt afgjort!

Det er jo nok fordi du stadigvæk har en som er/var på prøvestadiet? Kan ikke
huske hvor men læste at man ikke skal købe nogen af de første årgange af en
model da der er mange børnesygdomme som regel.

Også derfor jeg nok køber en ford sierra fra '91 hvilket jo lige er 1 år fra
dens produktionsdød.

Dak
Suzuki GS500Ev
"kun 2 dage tilbage og et syn i morgen"

Fra : Per

Dato : 09-11-05 07:41

<pflindholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg prioriterer istedet pålidelighed og en nogenlunde benzinøkonomi.
>
> Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo - hvad

Kig efter noget FIAT.

Fx. En Punto - du kan få en 95´er for de penge og det er en rigtig god bil
til små penge.

Ellers er der FIAT Bravo/Brava de bliver solgt meget billigt - ikke fordi de
er dårlige men pga. udbud/efterspørgsel.

Du får rigtig meget for pengene på disse modeller.

Hold dig langt væk fra biler, der er over 10 år gamle - det gælder alle
mærker i det prisleje. Jeg ville aldrig købe ex. en Mazda 323 fra 87´-
simpelthen pga. alderen.

Kan du få en nyere der er inden for dit budget - er det til gengæld en
rigtig rigtig god bil.

Held og lykke.

/Per

Fra : Højby

Dato : 09-11-05 08:00

Toyota Corolla årgang 93/94 eller Carina II fra 91/92 kan med held findes
til de penge.

Rigtig fine biler.

Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 08:26

"pflindholm@gmail.com" skriver:

> Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo -
> hvad siger i?

Mug over det hele, med mindre at du finder nogen der er blevet hulrums
og undervognsbehandlet, hvert andet år.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 09-11-05 08:51

pflindholm@gmail.com wrote:

> Jeg har selv tænkt: Nissan Sunny, Mazda 323+626, Ford Escort+Mondeo -
> hvad siger i?

Med det budget, er det IMO lidt af et lotteri.
Du kan gøre det nemmere for dig selv ved ikke at kigge så meget efter efter
et specifikt mærke/model, men istedet kigge efter biler som er velholdt -
gerne med dokumentation for det

/Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-11-05 09:33

"pflindholm@gmail.com" <pflindholm@gmail.com> skrev....

> Jeg står, måske, for at skulle have mig min første bil.
> Budgettet siger ca. 25.000,- og det er et krav den er nysynet.

Jeg er stortset enig med Brian: Bilens almene stand er vigtigere end
præcis hvilket mærke eller model det er.

Men der er selvfølgelig nogle mærker/modeller der er mere
interessante at kigge efter end andre.

Personligt ville jeg nok kigge efter en Toyota fordi de oftest ligger
godt i reperationsstatistikker.

Det skulle bestemt være muligt at finde en rigtig god nysynet Corolla
til den pris.

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 09-11-05 12:36

Mange tak for alle forslag og gode råd.

Jeg bør nok nævne, at jeg regner ikke med at jeg skal have bilen i en
evighed. Om 1½ år er jeg forhåbentlig ude af SU systemet, så det
vigtigste for mig er at jeg har et acceptabelt transportmiddel frem til da.

Jeg har kig på flere konkrete eksemplarer af Mazda 323, hvis jeg, sammen
med en fagmand får den kigget igennem, og evt. lavet en brugtvognstest,
og der ikke konstateres væsentligt med rust - er det så så problematisk?
Jeg mener, hvis det ikke er dukket op efter 10 år, gør det det så i
løbet af de 1½ år jeg har den?

Der var også en der foreslog en Fiat Punto, den syntes jeg faktisk er en
lille pæn bil og ser jo ud til at have en fin benzin-økonomi - men er
det bare mig eller ruster de helt vildt? Næsten alle eksemplarer jeg har
kunnet finde i klassen < 30.000,- er næsten gennemtærede et eller andet
sted..

Fortsatte forslag og råd modtages med kyshånd.

/pflindholm

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 13:54

On Wed, 09 Nov 2005 12:36:27 +0100, "Peter F. Poulsen"
<pflindholm@gmail.com> wrote:

> [...]
>og der ikke konstateres væsentligt med rust - er det så så problematisk?
>Jeg mener, hvis det ikke er dukket op efter 10 år, gør det det så i

Som andre skriver er bilens stand vigtigere end præcis hvad der står
på klappen. Mazda'er har jo et godt ry for mekanisk stabilitet, men
til 25k er det jo en gammel kasse, der har nået "reparationsalderen".
Du kunne jo også prøve at finde en 93-95 Astra 1.6 - der er nogle
tilbage uden rust. Den går 15 km/l ved fornuftig kørsel.

> [...]
>sted..
>
>Fortsatte forslag og råd modtages med kyshånd.

Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-11-05 15:38

"Peter F. Poulsen" <pflindholm@gmail.com> wrote in

> [...]
> evighed. Om 1½ år er jeg forhåbentlig ude af SU systemet, så det
> vigtigste for mig er at jeg har et acceptabelt transportmiddel frem

Kender følelsen, kører faktisk stadig i bilen jeg købte mens jeg var
studerende

> [...]
> så så problematisk? Jeg mener, hvis det ikke er dukket op efter 10 år,
> gør det det så i løbet af de 1½ år jeg har den?

Nej ikke sådan pludseligt. Jeg købte min Golf2 for 4 år siden (den var
importbil) og der har jeg egentlig ikke lavet rigtig rust på den endnu.
Der er lidt rust i skærmkanter og stenslag, men det er forsøgt hindret
med POR15 samt med lidt tectyl. Bilen er ikke den pæneste i verdnen, men
den kører rimelig upåklageligt. Den kom så også til landet i 98 hvilket
sikkert så er der den er begyndt at ruste. Undervognen er stadig rimelig
pæn så der bør ikke være problemer med at syne den igen om 1 år.

Bilen stod mig i 16kkr, jeg har synet den 2 gange nu, uden de store
udgifter (sammenlagt vel ca. 6000 i materialer + lidt timeløn). Rep
totalt over de 4 år vil jeg måske anslå til 12-15.000 hvilket ikke er så
tovligt endda.

Mazda giver dig en fornuftig bil der stadig findes i rimelig tal i landet
(hvormed de er nemmere at skaffe reservedele til samt der er en del der
kan finde ud af dem). Finder du en der ikke er særlig rusten, kører
fornuftigt i motoren og ellers opfylder dine krav (og mekker/bilkyndig
siger ok for den) så vil jeg da sige du skal købe den. Tænk også på fx.
forsikring som sikkert også kommer til at betyde en del i din økonomi

Thomas

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 10-11-05 01:06

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> sikkert så er der den er begyndt at ruste. Undervognen er stadig rimelig
> pæn så der bør ikke være problemer med at syne den igen om 1 år.

Ja det gælder nok om at være hurtig og fange så meget man kan i opløbet,
men sådan er det jo med de fleste ting :)

> [...]
> udgifter (sammenlagt vel ca. 6000 i materialer + lidt timeløn). Rep
> totalt over de 4 år vil jeg måske anslå til 12-15.000 hvilket ikke er så

Jeg vil lige prøve at kigge lidt på dba.dk og bilbasen - må sige golf
slet ikke havde krydset mine tanker, men den vil jeg da lige kigge
nærmere på.

> [...]
> siger ok for den) så vil jeg da sige du skal købe den. Tænk også på fx.
> forsikring som sikkert også kommer til at betyde en del i din økonomi

Jeg har lidt kig på den her:
http://www.nysynet.dk/prod114.htm - nu er det jo blevet nævnt flere
gange at man skal kigge på stand og på hvor vedligeholdt den er frem for
km-stand, så jeg ved ikke om 201.000 er meget for sådan en bil?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-11-05 17:16

pflindholm@gmail.com wrote:

> Jeg vil lige prøve at kigge lidt på dba.dk og bilbasen - må sige golf
> slet ikke havde krydset mine tanker, men den vil jeg da lige kigge
> nærmere på.

De fås til fornuftige priser, men de kan også være voldsomt dyre da det
er en vældig populær model indenfor 'brianpersonlighederne'.

Men finder man dem så kan de give billig bil i mange år. Reservedele er
altid til at få til fornuftige priser og så er de rimelig simple at rode
på selv.

> [...]
> gange at man skal kigge på stand og på hvor vedligeholdt den er frem for
> km-stand, så jeg ved ikke om 201.000 er meget for sådan en bil?

Næh, det giver jo godt 16000km/året, ikke alarmerende på nogen måder.
Det betyder nok at den har kørt længe som daglig bil hvilket er langt at
foretrække (IMO). Og prisen skræmmer jo ikke ligefrem, så hvis ellers
resten af bilen er ok så kunne det da være et fornuftigt bud på en bil
som kan transportere dig i nogle år uden at ruinere dig fuldstændig.

En søgning på Mazda 323 fra 91-94 med max 25kkr på bilbasen giver 41
biler (hos forhandler) og 51 hos private. Det kan være en fordel at købe
privat hvis du har en mekker eller bilkyndig ven der kan hjælpe med at
gennemgå bilen fra ende til anden inden købet. Forhandlere vil jo tjene
på købet plus at de skal have dækket (noget af) de 2 års reklamationsret
der er på købet. Det kan hurtig blive til en del penge ud af det samlede
budget på 25k. Hvis man kigger på km på bilbasen så har de fleste kørt
omkring 200kkm og jeg tror da at der er en del km tilbage i de fleste af
dem.

Thomas

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 10-11-05 02:42

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> resten af bilen er ok så kunne det da være et fornuftigt bud på en bil
> som kan transportere dig i nogle år uden at ruinere dig fuldstændig.

Ja kan godt se det lyder jo ikke helt vildt, når man stiller det op på
den måde.

> [...]
> privat hvis du har en mekker eller bilkyndig ven der kan hjælpe med at
> gennemgå bilen fra ende til anden inden købet.

Jeg har heldigvis et par bilkyndige i familien, så de vil blive benyttet
flittigt, og så må jeg nok hellere bare komme ud og kigge og prøve..

Tak for hjælpen til alle.

PS: Nogen der ved om der er servo i en 323 fra '93? Alternativt om der
findes en sej database online hvor man selv kan tjekke specifikationer
på forskellige modeller/årgange?

Fra : Michael

Dato : 09-11-05 18:52

> PS: Nogen der ved om der er servo i en 323 fra '93? Alternativt om der
> findes en sej database online hvor man selv kan tjekke specifikationer på
> forskellige modeller/årgange?

De plejer at være flittige til at skrive det, hvis der er servo i.

Jeg vil godt lige knytte en bemærkning til nysynet.dk og
hans biler. Den bil jeg havde før min mazda 323 var en
Corolla fra 89/12, købt ved nysynet.dk, efter et par
måneder blev der problemer med gearkassen, hvor den
ikke kunne holde sig i 5. gear. Her havde det været rart,
hvis nysynet havde været en forhandler, men det var
det bare ikke. Du skal lige huske på, at det altså ikke
er en forhandler, selv om hans side godt kan se sådan ud.

--
Mvh.
Michael

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 10-11-05 16:25

Michael wrote:
> De plejer at være flittige til at skrive det, hvis der er servo i.

Det lyder selvfølgelig fornuftig nok :)

> [...]
> det bare ikke. Du skal lige huske på, at det altså ikke
> er en forhandler, selv om hans side godt kan se sådan ud.

Hmm, ja det var ikke lige det indtryk jeg havde fået. Jeg var godt klar
over at det kun var én mand, som drev det fra privaten, men derfor
troede jeg nu han var forhandler alligevel.

Han må jo på den ene eller anden måde været registreret som en
virksomhed - det er jo krævet så snart omsætning (ikke fortjeneste)
passerer 50.000,- - og det må han alt andet lige gøre, som sælger af så
mange biler.

Nå men han er jo heldigvis ikke den eneste der sælger brugte biler :)

Fra : Brian

Dato : 10-11-05 09:15

pflindholm@gmail.com wrote:

> Hmm, ja det var ikke lige det indtryk jeg havde fået. Jeg var godt
> klar over at det kun var én mand, som drev det fra privaten, men
> derfor troede jeg nu han var forhandler alligevel.

Finten er vist, at du ikke køber bilen af ham, men hans kone

Men ellers er der da ikke andet end at spørge ham, hvordan han har det
med købeloven og den slags fnidder...

/Brian

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 10-11-05 09:29

Brian wrote:
> Finten er vist, at du ikke køber bilen af ham, men hans kone

Jeg søgte via Google Groups igår, og der var flere der gav indtryk af,
at hvis man spurgte ind til ham og hans rolle som forhandler, ja så
svarede han bare, at hvis man så det som et problem at han handlede
privat, ja så kunne han da bare sælge til sine kone, og så måtte man
købe bilen af hende..

> Men ellers er der da ikke andet end at spørge ham, hvordan han har det
> med købeloven og den slags fnidder...

Der er masser af brugte biler, så jeg gider ikke tage nogen chancer med ham.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-05 09:00

"Michael" <spam@spam.dk> skrev....

> købt ved nysynet.dk, efter et par
> måneder blev der problemer med gearkassen, hvor den
> ikke kunne holde sig i 5. gear. Her havde det været rart,
> hvis nysynet havde været en forhandler,

Hvad mener du? Nysynet.dk er omfattet af de samme love og regulativer
som andre brugtvognsforhandlere.

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 10-11-05 09:32

Kent Oldhøj wrote:
> Hvad mener du? Nysynet.dk er omfattet af de samme love og regulativer
> som andre brugtvognsforhandlere.

Jeg tror måske mere det kniber med hans opfattelse af at være
brugtvognsforhandler. Som han ser det "sælger han som privat-mand" - og
derfor ingen regulativer (i hans øjne) - og hvis man anfægter det, lader
han sin kone sælge.

Men et eller andet sted bør både han og hans kone være momsregistrerede
virksomheder - grænsen går på kr. 50.000,- i omsætning - så det er jo
kun ca. 2 biler i hans prisklasse.

Men jeg har ikke tænkt mig at tage nogen chancer med ham.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-11-05 09:52

> [...]
> brugtvognsforhandler. Som han ser det "sælger han som privat-mand" -
> og derfor ingen regulativer (i hans øjne) - og hvis man anfægter det,

Enig, det er muligt at man gennem længere tids slagsmål måske kan
overbevise ham (eller retten) om at han er underlagt de 'normale' love,
men spørgsmålet er om det er det værd? Gider man risikere at skulle
bruge flere måneder på at kæmpe for en rep af et eller andet på bilen?
Hvis jeg skulle købe bil hos en forhandler skulle det helt klart være en
som rent faktisk anerkender at der er 2 års reklamationsret på købet.

Som en anden skrev, så findes der masser af brugte biler derude, så
hvorfor skulle man tage en man ved der kan være problemer med?

Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-05 10:02

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev....

> Hvis jeg skulle købe bil hos en forhandler skulle det helt klart
> være en som rent faktisk anerkender at der er 2 års
> reklamationsret på købet.

Og hvor står der så lige at der er det?

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-11-05 11:03

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote in

> Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev....

> Og hvor står der så lige at der er det?
>
> http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72#1

"Den 2 års forældelsesfrist er ufravigelig ved erhvervsdrivendes salg til
privatpersoner."

Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-05 15:08

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev....

> "Den 2 års forældelsesfrist er ufravigelig ved erhvervsdrivendes
> salg til privatpersoner."

For det første så er forældelsesfristen ikke en reklamationsfrist.
Hvis du ikke kender forskellen, så spørg i jura gruppen.

For det andet så gælder forældelsesfristen ALLE handler uanset om det
er mellem private, erhvervsdrivende eller en blanding.

INGEN har RET til 2 års reklamationsfrist i henhold til købeloven.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-05 09:53

"Peter F. Poulsen" <pflindholm@gmail.com> skrev....

> [...]
> privat-mand" - og derfor ingen regulativer (i hans øjne) - og
> hvis man anfægter det, lader han sin kone sælge

På hjemmesiden oplyser han ellers vidt og bredt om købeloven og har
juridiske links så enhver misforståelse kan undgås.

Fra : Michael

Dato : 10-11-05 14:26

> Hvad mener du? Nysynet.dk er omfattet af de samme love og regulativer
> som andre brugtvognsforhandlere.

Jeg vil lige citere første linie af den købsaftale han lavede
dengang:

"Privat handel med brugt bil" (understreget).

Så er der vist ikke så meget at komme efter

--
Mvh.
Michael

Fra : Michael

Dato : 10-11-05 14:34

Og lige et par linier mere fra teksten:

* Bilen er købt som den er og forefindes med dens fejl og mangler uden
garenti eller reklamationsret.

Underskrevet Niels Møller.

Og det var sidste bil jeg købte af ham. Det er
der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved, men
nu siger jeg det bare til dig, så du kan overveje
hvordan og hvorledes.

--
Mvh.
Michael

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-11-05 15:45

Michael wrote:
> [...]
>

> Og det var sidste bil jeg købte af ham. Det er
> der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved, men
> nu siger jeg det bare til dig, så du kan overveje

Hvis han omsætter for mere end 50.000 om året (det er jo bare to solgte
biler) så SKAL han momsregistreres. Og hvis han er momsregistreret, så
tror jeg ikke han kan hævde at bilerne er solgt privat. Det har jo
forholdsmæssigt meget karakter af at han er erhvervsdrivende.