Gæt et forbrug.
Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-05 22:04

Bil: Skoda Fabia 1,2 12V
Trailer: Brenderup Bravo. totalvægt 500kg. last 325kg.

Jeg kørte lige til grænsen idag. Det er 260km hvoraf de første 20 er
landevej, det meste motorvej og så lige en sjat motortrafikvej og by mm. ved
kruså,

Dernedaf var med tom trailer med en presenning over.

Retur var med
10 ks30øl danske pantflasker
7 24dåser af 0,33
18 2l engangsplast
1 mc med egenvægt på 130kg
Dvs ca. 400kg mere med hjemad end dernedad.

Let modvind derned, led medvind hjemad. Hadtigheden var begge veje godt
100km/h når det var muligt (men under 104Km/h) og da det var let trafik
begge veje så den kunne køres på fartpiloten langt det meste af vejen
(hastigheden er efter GPS med de bødetakster og sanktioner vi har, stoler
jeg ikke udelukkende på speedometerets visning)

Hvad går sådan en bette benzinpotte når der skal lave lidt - henholdsvis ud
og hjem ?
(Efter kørekomputeren)

Og ja den kan viser op til 35.4L/100km (når man skal op i fart på en
tilkørselsrampe) og gennemsnitter over 30000km (99.5% solo og mest landevej)
er 15,9km/l

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 08-11-05 22:22

> [...]
> (hastigheden er efter GPS med de bødetakster og sanktioner vi har, stoler
> jeg ikke udelukkende på speedometerets visning)

Og du mener at 100 km/t med 400kg på en trailer spændt for en lille potte er
forsvarligt?
Jeg gætter iøvrigt på at du skulle kunne køre omkring 15 km/l

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-05 22:34

> Og du mener at 100 km/t med 400kg på en trailer spændt for en lille potte
> er forsvarligt?

Nu var det "kun" 2 kasser øl og en mc på traileren - resten i bilen. Og godt
nok er det en bette motor der skal trække læsset, men egenvægten er nu
alligevel temmelig høj.... Højere end min forrige bil der var en mazda 626
st.car. Den havde så bare fornøjelsen af en 2,2 liter istedet for en 1,2

Så ja jeg fandt det forsvarligt (men ulovligt)

/A

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-11-05 22:35

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:437116e0$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Og du mener at 100 km/t med 400kg på en trailer spændt for en lille potte er forsvarligt?

Loven siger jo 80 km/t som max - men det er jo kun i DK.
Syd for grænsen kan man vist få lov at køre 100 km/t og
der er der jo ingen der brokker sig over forsvarligheden....

> Jeg gætter iøvrigt på at du skulle kunne køre omkring 15 km/l

Gætter på 15.5 km/l.

Jeg kan supplere med følgende data for en Skoda af lidt
større aftapning (Octavia tdi 90); Støvring - Roskilde på
motorvej og lidt landevej (med hast. = det tilladte) ->
4.9 L/100km i følge forbrugsmåleren. Retur med trailer
og et stort skab der måtte ligge op på den ene trailerside.
Hast. ca. 90km/t hele vejen -> 4.9 L/100km

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:27

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Syd for grænsen kan man vist få lov at køre 100 km/t og
> der er der jo ingen der brokker sig over forsvarligheden....

Hvis grænsen bliver sat op i DK så er der sjovt nok heller ingen der vil
brokke sig over det.

Før når man kørte 130 på motorvejen så var man fartpsykopat. I dag er der
ingen der råber efter dig...

Det danske folk er sq mærkeligt...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Non-Desperado

Dato : 09-11-05 15:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev:

>Før når man kørte 130 på motorvejen så var man fartpsykopat. I dag er der
>ingen der råber efter dig...

Jo, de gør. Du kan bare ikke høre pga. den øgede vindstøj...*G*

>Det danske folk er sq mærkeligt...

Det nydanske eller gammeldanske ?

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:38

Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote in

> Jo, de gør. Du kan bare ikke høre pga. den øgede vindstøj...*G*

Hehe...

> Det nydanske eller gammeldanske ?

Hvis jeg skal være lidt politiks korrekt: Det ønsker jeg ikke at
kommentere.

Hvis jeg skal være mig selv: Begge dele

Men med danskere mener jeg danskere, altså den germanske race. Intet
racistisk i det, det er bare set fra natures side :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-05 18:10

skrev i en meddelelse

> Det nydanske eller gammeldanske ?

Hov-hov!

Hvad med os mellemdanske?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 17:05

> Loven siger jo 80 km/t som max - men det er jo kun i DK.
> Syd for grænsen kan man vist få lov at køre 100 km/t og
> der er der jo ingen der brokker sig over forsvarligheden....

Det er vist kun for trailere/campingvogne med bremser og settet skal synes
sammen.

Som skrevet før var der ikke tale om overvægt på hverken bil eller trailer -
og bilens påhænsgvægt var heller ikke overskredet.

Men vi kan vel være enige om at hastighedsgrænserne mest er polititisk
bestemte herhjemme. Sanktionerne for at overtræde dem er ligeledes politisk
bestemte. Man har altså politisk bestemt at nogle "væsentlige forseelser"*
skal udløse et klip. F.eks at overtræde hastighedsgrænsen med 30%. Men man
kan selvfølgelig ikke udlede af det at en overskridelse på 20% er uvæsenligt

* Formuleringen "væsentlige forseelser" har jeg klippet fra "Baggrunden for
klippekortet" på www.sikkertrafik.dk

Så hvorvidt min kørsel var forsvarlig eller ej har imho ikke meget at gøre
med hastighedsoverskridelsen.

På vejen sydover passerede jeg en ældre engelsk autocamper (der lignede
nåede der ikke ville kunne igennem et dansk syn). Den kørte 70-80km/t
afhængigt af om det gik op eller ned. Der var mange "sjove" episoder inden
lastbilerne og jeg kom forbi. Jeg var ind og tanke så jeg havde fornøjelsen
2 gange. Så jeg forstår godt lastbilsvhaufførernes irritation herinde over
langsomtkørende (f.eks personbil med campingvogn der "kun" kører de lovligt
80).

Så jeg tror bestemt ikke at det havde været mere forsvarligt at køre 80
(eller endnu være 80 efter spedometeret) og skulle overhales af den tunge
trafik...

Sidste valgmulighed var selvfølgelig at følge trafikken i høje sport med op
til de 89km/t Så havde jeg bare været en tårn i øjet på den samme chauffør
bag mig på en lang strækning - og ærlig talt så bryder jeg mig ikke om at
ligge midt i sådan en sandwich med 40ton for og bag og intet udsyn
fremad....

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-11-05 14:20

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og et stort skab der måtte ligge op på den ene trailerside.
> Hast. ca. 90km/t hele vejen -> 4.9 L/100km

He, he, kan huske engang jeg skulle hjælpe en kammerat med at flytte fra
vestjylland til Århsu. Havde lejet det største
flytte-boggie-færge-møjtrailer hos Q8. Bilen er ligeledes 90 HK Octavia TDI.
Normalt vil den jo klare omkring 25 km/l uden hænger, men med sådan et
møjdyr bagefter (det skal lige siges at jeg kunne stå op i den - totalvægt
1300 kg), blev Octaviaen overordenlig sulten. Brugte omkring 8,5 l/100 km,
og da jeg skulle over Ejerbavnehøj, måtte jeg ned i 4. gear, føj. Det havde
jeg ellers ikke regnet med, da den normalt snildt fiser over Kasselbakkerne
i 5.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 19:58

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og da jeg skulle over Ejerbavnehøj, måtte jeg ned i 4. gear, føj. Det
> havde jeg ellers ikke regnet med, da den normalt snildt fiser over

Ikke med campingvogn skråstreg høj trailer bagefter :) Bavnehøj har ikke
tilnærmelsesvis den samme stigning som Kassel, jeg vil tro den er 4-5% imod
Kassels 8%.

Dine tal svarer til mine egne resultater, når jeg kører med 1200+
campingvogn ned igennem Tyskland og hastigheden er 90 km/t. Men kør 10km/t
langsommere, så bliver du belønnet med 3 km mere på literen...
--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:26

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> wrote in

> Og du mener at 100 km/t med 400kg på en trailer spændt for en lille
> potte er forsvarligt?

Ingen problemer i det. Det er først omkring 140 km/t det begynder at blive
spændede at holde øje med traileren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-05 22:50

> Bil: Skoda Fabia 1,2 12V
> Trailer: Brenderup Bravo. totalvægt 500kg. last 325kg.

16 km/ltr..?

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 09-11-05 06:11

> Bil: Skoda Fabia 1,2 12V
> Trailer: Brenderup Bravo. totalvægt 500kg. last 325kg.

16.13km/l?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 08:25

Anders Majland skriver:

> Retur var med
> 10 ks30øl danske pantflasker
> 7 24dåser af 0,33

2-3 øl om dagen.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 09-11-05 08:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Anders Majland skriver:

> 2-3 øl om dagen.....

ROFL - hva faen Klaus, går du rundt og skjuler du har humor

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 14:02

Brian skriver:

> ROFL - hva faen Klaus, går du rundt og skjuler du har humor

Nej, jeg skjuler det ikke

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 11:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Anders Majland skriver:

> 2-3 øl om dagen.....

Dog ikke og der var under de 110liter øl som man kan indføre uden at
toldvæsenet stiller spørgsmål. Nogen er jo forfalden til kunstigt søde
væsker med højt kofein indhold Sådan ca. 84liter af det stads

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-05 13:39

> Dog ikke og der var under de 110liter øl som man kan indføre uden at
> toldvæsenet stiller spørgsmål. Nogen er jo forfalden til kunstigt søde
> væsker med højt kofein indhold Sådan ca. 84liter af det stads

Hit med svaret...

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-05 15:13

> Hit med svaret...

Eller hit med et par øl.
Så bliver svaret ligegyldigt

Hik!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 14:45

> gennemsnittet over 30000km (99.5% solo og mest landevej) er 15,9km/l

Resultat er vand på "nogens" møller her i gruppen om små økonomiske biler
når de skal bestille noget.

Sydgående: 13,5km/l
Nordgående: 12,0 km/l

Jeg brugte 10-15min mere på hjemturen så da jeg har forsøgt at holde samme
march/top-fart kan jeg konkludere at der har været mere trafik og jeg derfor
oftere og/eller i længere tid har ligget bag langsommere kørende med dertil
hørende ekstra accelerationer. Jeg kørte nu stadig mest i 5'te hvor den let
nok acc. fra 89 til 102km/t - men måske det ville have haft en positiv
indvirkning at have kørt i 4. når de gik opad eller under acc.

/A

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-11-05 23:43

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4371fd6c$0$8791$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> nok acc. fra 89 til 102km/t - men måske det ville have haft en positiv
> indvirkning at have kørt i 4. når de gik opad eller under acc.

Nu nåede jeg ikke at gætte, men hvis ville jeg ha' gættet på en mere
økonomisk fremfærd som 14,5-15 km/l.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 20:01

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu nåede jeg ikke at gætte, men hvis ville jeg ha' gættet på en mere
> økonomisk fremfærd som 14,5-15 km/l.

Jeg tror motorcyklen har en masse at sige hvad det angår.

I min tidligere Mondeo 1.8 gik jeg fra 8,8 på literen med campingvogn
bagefter til 7.5 på literen, da jeg yderligere monterede 4 cykler på bilens
tag og en aircondition gigantus (virkelig gammel model, lignede en flymotor
og kan formentlig observeres en gang i mellem hos de nye ejere i
Koldingområdet).

Min brors Golf 1.8 bangzin kørte hvert fald over 15 km/literen, når han med
aerodynamisk rigtig udseende trailer kørte på ferie sydpå.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 12-11-05 20:04

> Jeg tror motorcyklen har en masse at sige hvad det angår.

Yep -dernedaf holdt den de jo de 13,5 med presenning over traileren og der
blev så til 12 med mc'en. MC'en går selv 20km/l ved den hastighed .....

Men måske jeg skulle hente en mc mere * og så prøve at nøjes med 89km/t -
bare sådan for sammenligningens skyld. De er jo så billige dernede og så
kan jeg gå her i vinter og spare sammen til afgiften ....

* og få samlet vægt op med noget andet end øl, for dem har jeg nok af

/A

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-05 00:24

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43763c84$0$8875$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]

> kan jeg gå her i vinter og spare sammen til afgiften ....
>
> * og få samlet vægt op med noget andet end øl, for dem har jeg nok af

Da vi (konen og jeg samt to unger i voksenstørrelse) i juli kørte en
lignende tur var resultatet 16,36 km/l, først et par småture 30 km solo og
så 290 km med trailer (tur/retur). Hele turen lå vi på lovens maksimalt
tilladte hastighed med trailer, traileren er samme mærke samt
egenvægt/last/totalvægt som din. Turen frem var med presenning og "
bagklappen" i bagagerummet, retur var det naturligvis på og lasten var 36
rammer dåsesodavand samt et bagagerum næsten fyldt med andre indkøb. Hele
turen frem var med aircondition slået til men ikke på hjemturen, og bilen
var på sommerhjul (195/45-16). Jeg havde dog ingen MC med, der stod/står i
forvejen en CBR1000F i garagen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 08:20

> [...]
> var på sommerhjul (195/45-16). Jeg havde dog ingen MC med, der stod/står i

Hvilken bil/motor var det ?

Men er det ikke "belastende" kun at køre 80 så lastbiler overhaler hele
tiden. De gange hvor jeg har kørt så langsomt på motorvej synes jeg at mange
lastbiler overhaler utroligt tæt. Altså helt op i røven inden de trække ud
og ind igen med få meter foran ?

/A

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-11-05 09:25

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4379a90c$0$8860$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Hele

> Hvilken bil/motor var det ?

Honda Civic 1,4i S sedan (90 hk uden VTEC) fra 1/8-1997 med knap 165.000 km
på bagen (på nuværende tidspunkt)

> [...]
mange
> lastbiler overhaler utroligt tæt. Altså helt op i røven inden de trække ud

Jo til at begynde med føles det langsomt men efterhånden vender man sig til
det, eller jeg gjorde. Du har ret mht. lastbilerne de fleste kommer tæt på
før og efter overhaling, jeg oplever sjældent andet nå hastigheden er så
lav.

Med venlig hilsen Kim