Begravelse "kolonne kørsel"
Fra : OZ3BTO

Dato : 08-11-05 15:36

Ja det er med stor sorg vi har midstet et familie medlem

Nu er det så jeg ikke kan huskeom: når man køre i "begravelses optog" skal
man så holde for rødt hvis det skifter når halvdelen af toget er kørt
igennem eller fortsætter man bare ?

Kan huske der er noget med det .. bare ikke hvad

OZ3BTO

Fra : Kito

Dato : 08-11-05 15:44

"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igennem eller fortsætter man bare ?
>
> Kan huske der er noget med det .. bare ikke hvad

Det kan godt være et problem for ham som kører over for grønt og ikke er
klar over at det er et begravelses optog der følger efter.>
Jeg tror det er et levn fra gammel tid, da man gik efter rust bilen.

vh
Poul

Fra : Kim Persson

Dato : 08-11-05 16:16

> [...]
> klar over at det er et begravelses optog der følger efter.>
> Jeg tror det er et levn fra gammel tid, da man gik efter rust bilen.

ja nemlig ja.. Det er ikke tilladt mere.

//Kim

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 08-11-05 16:25

"Kim Persson" <5th@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ja nemlig ja.. Det er ikke tilladt mere.

Må man så også gerne overhale et begravelsesoptog..?
Jeg husker fra min køreundervisning fra ´85, at optoget måtte fortsætte over
et lysreguleret kryds, selv om det blev rødt, og at overhaling af et
begravelsesoptog var forbudt. Men det kan selvfølgelig være ændret siden.

/Asger Ellekrog

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-05 17:37

Den Tue, 8 Nov 2005 16:25:24 +0100 skrev Asger Ellekrog:

> Må man så også gerne overhale et begravelsesoptog..?

Under de fleste normale forhold: Nej, det har du simpelthen ikke
udsyn til at gøre forsvarligt.

Mvh
KEnt

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 08-11-05 19:42

> Under de fleste normale forhold: Nej, det har du simpelthen ikke
> udsyn til at gøre forsvarligt.

Nej, især ikke hvis der er mange deltagere, men jeg tror nu reglen gælder,
uanset antallet.

/Asger Ellekrog

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 08-11-05 16:21

> [...]
> igennem eller fortsætter man bare ?
>
> Kan huske der er noget med det .. bare ikke hvad

Færdselslovens § 7, stk. 6, siger:

Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog
eller andet sluttet optog.

/Peter

Fra : L

Dato : 08-11-05 16:28

Nå for'dælen, det var jo den rockerne i Århus tog i brug....

Mvh. TLS

Fra : jfo

Dato : 09-11-05 15:40

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> wrote in message

> [...]
>
> Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
> redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder,

Hvordan ser man på den bageste bil at den er med i et ligtog?
Skal den have et skelet i bagruden?
-Jfo

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 09-11-05 16:11

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> wrote in message

> Hvordan ser man på den bageste bil at den er med i et ligtog?
> Skal den have et skelet i bagruden?
> -Jfo

Jeg refererer kun, hvad der står i loven. Tolkning må være op til relevant
ministerium/styrelse eller evt. politiet.

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 09-11-05 17:49

"jfo" skrev

> Hvordan ser man på den bageste bil at den er med i et ligtog?
> Skal den have et skelet i bagruden?

Hvis man kører bagved en bil der kører over for rødt, så stopper man bare
selv, man ved jo godt at man ikke er med i noget ligtog, hvorfor den
den forankørende kører over behøver man ikke spekulere på.
Kører man på tværs og har grønt, stopper man selvfølgelig hvis krydset er
optaget af tværgående, heller ikke der behøver man vide hvorfor.

mvh
Alex Christensen

Fra : jfo

Dato : 10-11-05 09:15

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> Kører man på tværs og har grønt, stopper man selvfølgelig hvis krydset er
> optaget af tværgående, heller ikke der behøver man vide hvorfor.

Ja, det er klart!
Jeg tænkte mere på overhaling.

Jfo

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 09:49

"jfo" skrev

> Jeg tænkte mere på overhaling.

Man må gerne overhale et ligtog,
og da man selvfølgelig ikke overhaler en række langsomtkørende biler, før
man er sikker på at de ikke har en god grund til det, så vil man kunne se
rustvognen køre i
spidsen.
Så er det op til een selv om man vil overhale.

mvh
Alex Christensen