Volvo 850 AWD fra 1997
Fra : jfo

Dato : 08-11-05 15:04

Overvejer at købe sådan en fætter for 170.000:

Volvo 850 AWD fra 1997 med 186000 km. på bagen ( har fået motor udskiftet
for 30.000 km. siden. Renoveret byttemotor).

Har ingen erfaring med Volvo. Hvad siger i? Er det et godt køb?

Mvh. Jfo

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-11-05 16:10

> [...]
> for 30.000 km. siden. Renoveret byttemotor).
>
> Har ingen erfaring med Volvo. Hvad siger i? Er det et godt køb?

Tja, 850 er generelt en solid bil, men 4x4 er vist ikke det bedste, skal du
bruge det?

Niels

Fra : Juul

Dato : 08-11-05 20:18

> Volvo 850 AWD fra 1997 med 186000 km. på bagen ( har fået motor udskiftet
> for 30.000 km. siden. Renoveret byttemotor).
>
> Har ingen erfaring med Volvo. Hvad siger i? Er det et godt køb?

I de første versioner af AWD var koblingen til baghjulene udsat. Især hvis
man kører på dæk med forskellig mønsterdybde for og bag er det faktisk nok
til at koblingen kan blive slidt.

Jeg ved ikke hvordan man undersøger det nærmere (noget med at lytte efter
mislyde ved kraftig igangsætning og efterfølgende speederslip måske) men
reperationen er ganske givet ret dyr.

VH Juul

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 21:34

"Juul" <mailto:crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
"Re: Volvo 850 AWD fra 1997"

> Især hvis man kører på dæk med forskellig mønsterdybde
> for og bag er det faktisk nok til at koblingen kan blive slidt.

HVAD? - det må være en and...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.162.203.208)

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 21:45

<Mogens> skrev i en meddelelse

> "Juul" <mailto:crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> "Re: Volvo 850 AWD fra 1997"

> HVAD? - det må være en and...

Ja eller også har "man" svejset differentialet sammen

--
Tom

Fra : Juul

Dato : 08-11-05 21:48

> HVAD? - det må være en and...

Nej... Læste det i en svensk brugttest af 850...

Man skal skifte alle hjul eller rotere hjulene på de tidlige awd modeller.
Det anbefales af Volvo selv...

MVH Juul

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-11-05 22:01

> Nej... Læste det i en svensk brugttest af 850...
>
> Man skal skifte alle hjul eller rotere hjulene på de tidlige awd modeller.
> Det anbefales af Volvo selv...

Jeg har også læst noget lignende i en brugttest, men husker ikke den præcise
ordlyd.
Svagheden er mig bekendt gearkasserne, der er tale om en normal gearkasse
til forhjulstræk, der er monteret en vinkelgearkasse på. Denne kan vist
blive temmelig varm og så koger olien over.
Følger man ikke Volvos serviceprogram får man ikke glæde af, når de skifter
til en anden olietype og monterer en anden type udluftning på gearkassen.
Forskellen mellem hastigheden på for og baghjulene klares af en viskose
kobling, den volder mig bekendt ikke de store problemer.
Som sagt det 4x4 er meget primitivt, så skal man bruge det ville jeg vælge
en mere avanceret type og skal man ikke bruge det, så er det spild af penge
at have det, for det giver bare ekstra udgifter.

Det er straks mere interessant hvorfor motoren er skiftet. De motorer holder
normalt meget længe. Er det pga. manglende vedligehold, så kan man regne ud
hvilken stand resten af bilen også har.

Niels

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-11-05 22:07

Fandt lige den brugttest, det er åbenbart viskose koblingen, der ifølge dem
har givet nogle problemer.

På den fyrhjulsdrivna modellen bör man vara uppmärksam på att ha rätt
däcksdimensioner fram bak och att däcken är lika slitna. Annars kan
viskokopplingen till bakhjulen brinna upp.
En sådan reparation kan kosta över 20000 kronor.

http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=C48235B2-B58A-43AF-B321-EAAE498B15D0

Niels

Fra : Juul

Dato : 08-11-05 22:08

> [...]
holder
> normalt meget længe. Er det pga. manglende vedligehold, så kan man regne

Ok - ja gearkasserne med 4 trin er ikke gode på kraftige motorer pga.
varmeudvikling. Jeg husker heller ikke den præcise ordlyd vedr. awd
problemet. Men det er virkeligt rigtigt - en 2 minutters søgning på google
eks. med søgeordene "volvo awd tire problem" giver en del hits og
interessante forklaringer.

Jeg tror ikke man finder informationen på officielle hjemmesider men jeg
tror ikke du kan bede en volvomekaniker om at skifte bagdækkene på en awd
uden han kommer med et andet forslag...

VH Juul

Fra : jfo

Dato : 09-11-05 10:31

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> holder normalt meget længe. Er det pga. manglende vedligehold, så kan man
> regne ud hvilken stand resten af bilen også har.

Motoren blev efter sigende skiftet da tandremmen knækkede.
Hm...i har sikkert ret i at 4x4 ikke kun er en fordel.

Tak.
Jfo