Hjælp - skal jeg ha' en Skoda Fabia...?
Fra : laksko@hotmail.com

Dato : 08-11-05 12:24

Jeg er på kanten til at udskifte min gamle (1998) bil til en nyere
Skoda Fabia 1,2 Comfort fra 2003. Den har kørt ca 11.000km og sælges
til ca 130.000 igennem en forhandler.

Jeg har ikke et hak forstand på biler, så jeg ved ikke om det er et
OK køb. Har bl.a. kigget på bilbasen og fundet ud af, at de fleste
Fabia 1,2 der sælges ikke har kørt særlig meget... Kan der være en
god grund til det som jeg bør vide af?

/ Kristoffer

Fra : Janner

Dato : 08-11-05 13:23

<laksko@hotmail.com> wrote in message
[...]

Det er en ganske ok bil og ligeledes økonomisk , men det du skal gøre op med
dig selv er om du kan leve med træk kraften i modellen. Den 1.2 L 3 benede
motor er langt fra et kraftværk og lyder lidt sjov, men mine sviger
forældre har en st. car model og den kører da ganske fint, var sågar Chafut
på en tur fra Aalborg til Fyn med 5 personer i vognen og det gik faktisk
forbløffende godt trods de beskedne heste.

Men alt i alt en fin bil med fremragende kvalitet det jo en vw i Chekkisk
folke dragt *S*

Selv har jeg en Octavia TDI som til data er langt den bedste bil jeg har
haft ,,, indtil da havde jeg mange fordomme om Skoda men skal da lige hilse
og sige at disse fordomme er kommet grusomt til skamme

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Henning

Dato : 08-11-05 15:41

On 8 Nov 2005 03:23:42 -0800, laksko@hotmail.com wrote:

>Jeg er på kanten til at udskifte min gamle (1998) bil til en nyere
>Skoda Fabia 1,2 Comfort fra 2003. Den har kørt ca 11.000km og sælges
>til ca 130.000 igennem en forhandler.

11.000 km på 2-3 år - har du overhovedet behov for en bil? Ville det
ikke være billigere at køre taxa eller leje en bil når behovet var
der?

Fra : laksko@hotmail.com

Dato : 08-11-05 15:43

Vi har også overvejet en 1.4 men da bilen fortrinsvis skal bruges til
bykørsel, småture til forstæderne og et par længere ture pr. år
til jylland tror jeg at 1.2'en er OK. Er det korrekt betragtet?

Vægtafgift og benzinøkonomien er vist også bedre på den lille i
forhold til den større?

/ Kristoffer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 16:05

laksko@hotmail.com wrote in news:1131460995.459292.69630
@g14g2000cwa.googlegroups.com:

> Vægtafgift og benzinøkonomien er vist også bedre på den lille i
> forhold til den større?

Jeg vil besvare dit spørgsmål med et spørgsmål :)

Ang. benzinøkonomi.. hvad tror du der sker i den lille motor når den får
fuld gas for at yde en given indsats kontra en større motor der skal have
halv gas for at yde samme indsats?

Mange folk vælger en alt for lille motor i den tro at den er ih åh så
økonomisk, men fakta er at når den mindste modvind og stigning på
motorvejen kommer så skal den lille motor piskes.. og den sluger derfor
godt af tanken.

Pas på med at vælge en for lille motor. Fabia'en i sig selv er en dejlig
bil, men nøj hvor er udvalget kedeligt ang. de motorer der sælges flest af.

Hvis det absolut skal være Skoda (intet galt i det) så ville jeg gå efter
en lettere brugt Octavia TDi'er. Du må ikke købe ny bil i den tro der ingen
problemer er med sådan en.. der kan (og er ofte) flere problemer med en ny
bil fremfor en brugt.

Det eneste du scorer ved en ny bil er duften af ny bil (fåes på spray) samt
det meget større værditab de første par år (fåes ikke på spray).

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 08:20

> [...]

> økonomisk, men fakta er at når den mindste modvind og stigning på
> motorvejen kommer så skal den lille motor piskes.. og den sluger derfor

Det svarer jeg på højrere oppe i tråden under gæt et forbrug senere
idag... - Men du har ret..
Til daglig brug kører vi mest landevej og 3 og weekendbagage går det også
ganske godt. Vi har haft vores et år og kørt 30000km i den. Så vi kører så
meget at det er lige på grænsen om den lille 1,4 diesel ville være billigere
at køre med.

Man facït er et gennemsnit på 15,9km/l

> Pas på med at vælge en for lille motor. Fabia'en i sig selv er en dejlig
> bil, men nøj hvor er udvalget kedeligt ang. de motorer der sælges flest
> af.

Køber man en fabia går man vel efter mest for pengene og så er den rigtige
motor for dyr (100hk tdi

> Hvis det absolut skal være Skoda (intet galt i det) så ville jeg gå efter
> en lettere brugt Octavia TDi'er.

Hvis fabiaen er stor nok, hvorfor så ikke anbefale fabia tdi ? - men til et
begrænset kørsel og mest by er jeg ikke sikker på merprisen for en tdi'er er
givet godt ud.

> Du må ikke købe ny bil i den tro der ingen
> problemer er med sådan en.. der kan (og er ofte) flere problemer med en ny
> bil fremfor en brugt.

Vi har fået skiftet en styreboks og en manchet ved en træksaksel på
reklamtionsretten. Og nu er selen i førersiden begyndt ikke at rulle
ordenligt tilbage

Som det fremgår er vi ganske godt tilfreds med vores.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Aprilia Leonardo 125 1997 6Mm (uden plade)
Aprilia Leonardo 150 1998 63Mm (motorskade)
Skoda Fabia Kombi 1,2 12V 2004 33Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 80Mm

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:21

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> Hvis fabiaen er stor nok, hvorfor så ikke anbefale fabia tdi ?

Det er også en mulighed - havde bare en idé om, at det var nemmere at finde
en brugt Octavia :)

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-11-05 20:20

On 8 Nov 2005 06:43:15 -0800, laksko@hotmail.com wrote:

>Vi har også overvejet en 1.4 men da bilen fortrinsvis skal bruges til
>bykørsel, småture til forstæderne og et par længere ture pr. år
>til jylland tror jeg at 1.2'en er OK. Er det korrekt betragtet?

Hvis du skal vælge 1,4, skal det være en af de to 16V'ere, med 75
HK'eren som det formentlig bedste køb.
De to 1,4 MPI'ere (68 og vistnok 60 HK), kan slet ikke hamle op med
1,2 12V, som til enhver tid føles mindst lige så kraftig. Ligeledes
får 1,2'eren formentlig noget mere ud af dråberne.

Min far futter rundt i en 1,2 12V, og jeg må indrømme at den gør et
forbavsende godt stykke arbejde!

MVH
Kent Glerup

Fra : laksko@hotmail.com

Dato : 08-11-05 16:18

Henning: De 11.000 km hvad bilen jeg skal købe har kørt. Selv kører
jeg omkrinng 20-30K/km pr år

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-05 17:17

> Jeg har ikke et hak forstand på biler, så jeg ved ikke om det er et
> OK køb.

Det er en utrolig fin bil med en fremragende lille motor.

Den har de kræfter, som sådan en motor nu har, men prøv en tur i en, og den
vil formentlig overraske.

Hvad angår brændstoføkonomien behøver du ikke tro, den bliver ringe, blot
fordi bilen ikke har kræfter.

Hvis du vil have en hurtig bil, er det ikke 1,2´eren, du skal have - men en
TDi´er med 100 dieselhestekræfter.

/Jan W nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 19:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in

> Det er en utrolig fin bil med en fremragende lille motor.

Det er vist relativt? Men ja for størrelsen er den fin!

> Hvad angår brændstoføkonomien behøver du ikke tro, den bliver ringe,
> blot fordi bilen ikke har kræfter.

Heller ikke med 4-5 mand i bilen og Kasselbakker fx?

Eller strid modvind på en normal dansk motorvej med 130-140?

> men en TDi´er med 100 dieselhestekræfter.

Helt enig. Og så render den vel realistisk set også længere på literen?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-05 22:31

> Det er vist relativt? Men ja for størrelsen er den fin!

Jeg taler ikke om motorens kvalitet som et resultat af effekt - men om
motorens kvalitet som et resultat af karaktaristik, økonomi, gangkultur,
slidstyrke mv.

> Heller ikke med 4-5 mand i bilen og Kasselbakker fx?

Nej - en større motor vil alt andet lige bruge mere brændstof.

Dog er der på mange motorer en slags usynlig grænse for, hvornår økonomien
vælter fuldstændig, og hvor økonomien for bilen bliver lige så dårlig, som
hvis den havde haft en større motor.

> Helt enig. Og så render den vel realistisk set også længere på literen?

Naturligvis - men det er jo også en helt anden motor - og prisen er langt
højere.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:19

> Nej - en større motor vil alt andet lige bruge mere brændstof.

Ok.

Jeg holdte øje med min forbrugsmåler under Kasselbakker.. jeg må indrømme
at hvis en Fabia kan holde 140 op af der uden at økonomien går helt fløjten
så tager jeg hatten af.

Indrømmet - jeg har ikke prøvet sådan en under de forhold, men teori og
alm. fornuft taler hen imod at den kan/skal/vil bruge mere benzin.

> Naturligvis - men det er jo også en helt anden motor - og prisen er
> langt højere.

Joh, men så kunne man jo vælge lettere brugt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-05 16:52

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Indrømmet - jeg har ikke prøvet sådan en under de forhold, men teori og
> alm. fornuft taler hen imod at den kan/skal/vil bruge mere benzin.

Klart - en 8 liters med 500 HK vil køre endnu længere på literen ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 20:49

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Klart - en 8 liters med 500 HK vil køre endnu længere på literen ???

Den grøft kan vi også gå over i hvis du har lyst til det, men det er slet
ikke så store spring/forhold der er på tale...

Fra : Brian

Dato : 09-11-05 22:02

Martin Johansen [6000] wrote:

> Den grøft kan vi også gå over i hvis du har lyst til det, men det er
> slet ikke så store spring/forhold der er på tale...

Men dine oplevelser med dine ZX'er passer heller ikke altid.
Mon ikke det var særlig udpræget i den bil, fordi den var lidt
tung i røven ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-11-05 15:16

"Brian" <Ellers@tak.du> wrote in news:43726386$0$41142$14726298
@news.sunsite.dk:

> Men dine oplevelser med dine ZX'er passer heller ikke altid.

Hvilke gør ikke?

> Mon ikke det var særlig udpræget i den bil, fordi den var lidt
> tung i røven ?

Hvordan tung?

Fra : Brian

Dato : 10-11-05 16:34

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvilke gør ikke?

Jaa... joo... hvormeget spørger du til ?

Problemet omkring for bette motor til for tung bil, frindes vel inden for
alle bilmærker. I Opel verden'en ( min verden ) er der samme problem
omkring at putte en 1,6'er i en Vectra.

Det ideele må være en motor der har kræfter til lige nøjagtig at drive bilen
frem uden besvær, i hverdagen.

> Hvordan tung?

Den vejede vel omkring 1 ton, og den lille 1,4i føles ihvertfald ikke
ligefrem frisk i den bil.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-11-05 18:03

"Brian" <Ellers@tak.du> wrote in

> Jaa... joo... hvormeget spørger du til ?

Det hele. Fordi jeg har ikke sagt noget om den/de bil/biler der ikke har
været sandt. Hvis det altså var det du hentyde til?

> Problemet omkring for bette motor til for tung bil, frindes vel inden
> for alle bilmærker. I Opel verden'en ( min verden ) er der samme
> problem omkring at putte en 1,6'er i en Vectra.

Ja da.

> Det ideele må være en motor der har kræfter til lige nøjagtig at drive
> bilen frem uden besvær, i hverdagen.

Den 2,0 jeg havde i den sidste var ikke for lille :)

> Den vejede vel omkring 1 ton, og den lille 1,4i føles ihvertfald ikke
> ligefrem frisk i den bil.

Yep. 975kg i 1,4 3dørs og 1175kr (eller 1075kg) mener jeg det var i 2,0
5dørs.

Og 1,4'eren er ekstremt kedelig... uha.

Og 2,0'eren gik ikke kortere på literen i ren bykørsel.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-05 18:50

> Jeg holdte øje med min forbrugsmåler under Kasselbakker.. jeg må indrømme
> at hvis en Fabia kan holde 140 op af der uden at økonomien går helt
> fløjten
> så tager jeg hatten af.

Det kan godt være. at 140 km/t op af de stejleste bakker for det første er
umuligt at nå - dernæst at det er over motoren magiske grænse.

Som sagt har mange motorer en slags unsynlig grænse, hvor økonomien vælter -
men igen - man køber vel ikke en 1,2 for at tæske afsted på motorvejen i
meget høj hastighed.

Så længe man ikke kører med speederen (næsten) i bund, så kører den længere
end de større sugebenzinere.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 20:50

> Som sagt har mange motorer en slags unsynlig grænse, hvor økonomien
> vælter - men igen - man køber vel ikke en 1,2 for at tæske afsted på
> motorvejen i meget høj hastighed.

Omkring 170 så begynder min at kigge dybere i tanken :) 190 så kigger den
rigtig dybt.. 220 så kigger den helt ned i bunden :)

> Så længe man ikke kører med speederen (næsten) i bund, så kører den
> længere end de større sugebenzinere.

Yes enig, men til mange opgaver vil den skulle have fuld pedal. For at
kunne yde det man måtte forlange/ville have.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-05 22:40

> Yes enig, men til mange opgaver vil den skulle have fuld pedal. For at
> kunne yde det man måtte forlange/ville have.

Det kommer vel an på, hvem man er..

/Jan W Nielsen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-05 09:25

> Yes enig, men til mange opgaver vil den skulle have fuld pedal. For at
> kunne yde det man måtte forlange/ville have.

Og det er den vel bygget til at kunne holde til....

Det er da temmeligt ofte at jeg acc. med fuld gas i "lavt" gear men i
procent af den tid jeg kører bliver det nok ikke til meget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-11-05 15:14

> Og det er den vel bygget til at kunne holde til....

Yes

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 08:24

> Eller strid modvind på en normal dansk motorvej med 130-140?

Så må man nøjes med de 130km/t. Det er ikke en motor til at ligge i venstre
spor fra græsnen til skagen ... Men den gør det imho meget godt, selvom det
var en omvæltning da jeg skiftede fra en 2,2 til en 1,2 med det halve antal
heste ... Specielt da den også er tungere end min gamle bil....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:22

> [...]
> godt, selvom det var en omvæltning da jeg skiftede fra en 2,2 til en
> 1,2 med det halve antal heste ... Specielt da den også er tungere end

Jeg tager hatten af for dig :) At du kan lave det skift uden at blive
utilfreds :)

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 16:45

> Jeg tager hatten af for dig :) At du kan lave det skift uden at blive
> utilfreds :)

Det er nok et par gode grunde .

1) Jeg er ikke daglig bruger af bilen, men foretrækker min mc med ~46hk *

2) En ny bil i samme størrelse som den gamle - både mhs fysisk størrelse og
ikke mindst motormæssigt koster på den gale side af 300kkr. Dvs vi skulle
have lagt mindst 125kkr ekstra for en ny.
3) Bilen kører primært hjem->børnehave->arbejdsplads og tilbage igen (af min
kone). Dvs 3+16+16+3km hvoraf det meste er landevejs trafik i myldretiden (i
jysk målestok - dvs typisk på eller op til 10% over fartgtrænsen . Og
dertil ture til sport, indkøb osv - stadig typisk <20km ad gangen. Dvs
småture så diesel var ikke umiddelbart oplagt. Indimellem er der
selvfølgelig også længere ture men ikke noget bilferie i udlandet. Så
hvordan ~40km dagligt kan blive til 26000km/årligt har jeg ikke fundet ud af
endnu

* Det er heller ikke nok til at ligge i venstrespor fra grænsen til skagen.
Dens marchfart er 120-130km/t og mindre i modvind....

Mhs effekt er det nok meget mentalt, hvoraf noget nok skyldes at jeg et år
kørte 20000km på en motorcykel med 14hk (samlet knapt 64000km på 5år)

Det er sjældent at jeg ligefrem savner krafter i skodaen når jeg kører
solo.. Selvfølgelig ville 50hk ekstra da være rart når man ligger på en
lastvogn på landevejen og venter på et hul i den modkørende trafik, men
2gear ned så går det endda. På motorvejen synes jeg også den følger fint
med, og jeg kan godt leve med at ikke at følge med når trafikken når over
130km/h i venstre spor. Med trailern bagefter er det dog en anden sag. Med
en fuldtlastet trailer og stoppet bagagerum er er ikke meget acc. op ad
bakke. Så på den sædvanlige rute til genbrugspladsen mærker jeg det da
tydeligt ... Skulle jeg dagligt pendle på motorvej i den ville jeg nok også
mangle lidt mere bid til hastighedsændringer som jeg er vant til fra mc'en.

/A

/Anders Majland

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 16:52

> Det er nok et par gode grunde .

[Snip grunde]

Bare iorden - vi har jo hver vores grunde til bilvalget - jeg husker dig
bare som en bil-glad ung gut så det kom lidt bag på mig :)

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 17:15

> Bare iorden - vi har jo hver vores grunde til bilvalget - jeg husker dig
> bare som en bil-glad ung gut så det kom lidt bag på mig :)

Jeg bed på krogen for at "laksko" kunne få lidt mere argumentation til
hvorfor man måske kan nøjes
Og grunden til at de 1,2'er der er tilsalg har lave kmtal er nok at det er
det de tpisk er købt - Har men et stort kørselsbehov vælger man nok sjældent
en potte med 54 eller 64hk ....

bil-glad ung gut - Tjae, jeg føler mig da ung, selvom jeg er ved at nå elite
status hos forsikringsselskabet efter at være kommet alt for sent igang ...

Jeg har ikke haft så mange forskellige biler - Før skodaen er det kun blevet
til

Mazda 626 2,0 GTi 1986 - 1999 til 2000. Solgt da mekanisk ustabil og jeg fik
den næste billigt

Mazda 626 st.car 2,2i GLX 1990 - 100.000km fra 2000 til 2004 - Opgav
rustarbejdet og byttede den for anhængertræk og tagbøjler på skodaen. Men
den kører endnu. Den blev synet ved omsyn i december 2004.