Olie til automatgearkasse - Mondeo
Fra : Flemming Hansen

Dato : 06-11-05 21:04

Jeg er kommet i den uheldige situation, at min Mondeo er blevet tømt for
olie i automatgearkassen, pga. et utæt rør.

Iflg. instruktionsbogen skal den bruge 9 liter. Jeg går udfra, at Ford tager
en pæn literpris for olien, så er der evt. andre steder man kan købe en
tilsvarende olie billigere?

Olien skal opfylde ford specifikation ESPM-2C166-H.

Mvh.
Flemming

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 21:04

Flemming Hansen wrote:
> [...]
> Ford tager en pæn literpris for olien, så er der evt. andre steder
> man kan købe en tilsvarende olie billigere?

Blot for at være sikker...

Du ved godt at der er stor forskel på at "skifte" olie på en man. gearkasse
og en aut.?

Fra : Flemming Hansen

Dato : 06-11-05 21:14

> Du ved godt at der er stor forskel på at "skifte" olie på en man.
gearkasse
> og en aut.?

Egentlig ikke - skal have en til at hjælpe mig. Hvad er den store forskel?

Mvh.
Flemming

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 21:30

Flemming Hansen wrote:
> Egentlig ikke - skal have en til at hjælpe mig. Hvad er den store
> forskel?

Kender ikke meget til opbygningen af en aut. gearkasse...
Men der er en masse olie i konveteren...

Har prøvet at skifte de ca. 7 L min Volvo har. Når man piller bundproppen
af, så kommer der kun ca. 2 liter ud.
Så når man "skifter" olie på den, så tapper man 2 liter af, hælder 2 liter
på, starter bilen, så olien bliver blandet. Så starter man forfra og det gør
man så nogle gange.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 21:35

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> Så når man "skifter" olie på den, så tapper man 2 liter af, hælder 2
> liter på, starter bilen, så olien bliver blandet. Så starter man

Er der ikke en aftapningsprop på konverteren ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 21:46

Per Beer Hansen wrote:

> Er der ikke en aftapningsprop på konverteren ?

Citat: "Kender ikke meget til opbygningen af en aut. gearkasse"...

Men Volvo skifter selv olie som beskrevet ovenfor...
Så jeg formoder ikke at det "bare lige" tapper alt olien af...

Fra : BJ

Dato : 06-11-05 21:49

meddelelse news:436e6b95$0$41149$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Men Volvo skifter selv olie som beskrevet ovenfor...
> Så jeg formoder ikke at det "bare lige" tapper alt olien af...

Volvo skifter ellers ikke den olie, med mindre bilen kører som Taxa (deres
eget udsagn).

Jeg har dog fået skiftet al olie, i forbindelse med man forsøgte at "redde"
hydraulikpumpen.

Det hjalp som bekendt ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 21:51

BJ wrote:
> Volvo skifter ellers ikke den olie, med mindre bilen kører som Taxa
> (deres eget udsagn).

Jeg er ligeglad.

Jeg ville have det skiftet...

Fra : BJ

Dato : 06-11-05 22:03

meddelelse news:436e6cd3$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Jeg er ligeglad.
>
> Jeg ville have det skiftet...

Det kan jeg godt forstå (sæt nu potten havde kørt som privattaxa..).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 21:52

Morten Fruergaard wrote:

> Citat: "Kender ikke meget til opbygningen af en aut. gearkasse"...
> Men Volvo skifter selv olie som beskrevet ovenfor...
> Så jeg formoder ikke at det "bare lige" tapper alt olien af...

Det er nu heller ikke fordi jeg har meget forstand på aut.gear kasser, men
jeg mener at kunne huske fra min læretid at der sidder en prop i konverteren
(i hvert fald på MB fra den tid).
På MB skulle man afmontere en lille dækplade ved konverteren, hvorefter man
drejer den rundt så proppen vender nedad.
Selve olien på gearkassen kunne kun aftappes ved at afmontere bundkaret på
gearkassen, men olien skulle så også kun skiftes i forbindelse med
filterskift og det kunne man kun komme til fra den vej.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : alexbo

Dato : 06-11-05 21:51

"Flemming Hansen" skrev

> Iflg. instruktionsbogen skal den bruge 9 liter. Jeg går udfra, at Ford
> tager
> en pæn literpris for olien, så er der evt. andre steder man kan købe en
> tilsvarende olie billigere?

www.ftz.dk f.eks

Husk at motoren skal køre og gearvælgeren i P, når du fylder på.

mvh
Alex Christensen