Vægt på trailer ift bil
Fra : Kate

Dato : 05-11-05 21:20

Vi sad nogle stykker på arbejdet og sludrede forleden, bl.a. om at jeg
havde lånt nabens trailer og mente at jeg nok havde sat min lille
Nissan Micra på overarbejde og at det da nok ikke var tilladt.
Jeg havde fragtet et læs på 320kg ca. 65km. Traileren kunne sagtens
klare læsset, havde aflæst vægtskemaet, men reelt mener jeg ikke at jeg
faktisk må hægte 500kg efter en Micra hvis egenvægt er 725kg. Min
kollega mente at det måtte jeg da gerne. Hvem af os har ret? Der er
ikke involveret noget væddemål kun min nysgerrighed om hvorvidt jeg
rent faktisk overtrådte loven eller ej.
Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-11-05 21:29

> [...]
> Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
> i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

Hvad står der på din registreringsatest ?
uden bremser
med bremser

jeg går ud fra at traileren var uden bremser men hvor mange kg må traileren
læsse ?

Hilsen Jørgen

Fra : Kate

Dato : 06-11-05 00:22

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> wrote in

> Hvad står der på din registreringsatest ?
> uden bremser

325kg totalvægt

> med bremser

600kg totalvægt

> jeg går ud fra at traileren var uden bremser men hvor mange kg må
> traileren læsse ?

Ja, den var uden bremser. Traileren måtte læsse 325kg, mit læs vejede
320. Totalvægt på traileren er 500kg. Regner med at der menes totalvægt
er lig med traileres egenvægt + maxvægt.

Nå, men alt andet lige havde jeg ret, jeg måtte ikke køre med det læs.
Kollegaen mente at jeg fuldstændigt selv måtte bestemme hvor meget jeg
vil hægte efter min bil og det var det jeg mente ikke var tilfældet.
Nu hvor jeg ser på reg.att. ser jeg at bilen faktisk vejer 850kg,
troede den vejede det samme som forgængeren, der også var en Micra bare
5 år ældre.

Tak for svarene til alle, jeg fik da lige fod på hvilken størrelse
trailer jeg skal købe når pengene er til det

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-11-05 00:57

> [...]
> 320. Totalvægt på traileren er 500kg. Regner med at der menes totalvægt
> er lig med traileres egenvægt + maxvægt.

Dvs. at traileren vejer 175 kg. så måtte du hvis du skulle køre lovligt kun
læsse 150 kg i den.

> [...]
>
> Tak for svarene til alle, jeg fik da lige fod på hvilken størrelse
> trailer jeg skal købe når pengene er til det

Ja køb en 750 kg trailer med bremse og vej den ned til 600 kg. da du jo ikke
må have meget i en 500 kgs trailer = 325 kg minus egenvægt på trailer = alt
for lidt

Hilsen Jørgen

Fra : Kate

Dato : 06-11-05 08:52

> Ja køb en 750 kg trailer med bremse og vej den ned til 600 kg. da
> du jo ikke må have meget i en 500 kgs trailer = 325 kg minus
> egenvægt på trailer = alt for lidt

Det med at nedveje den ved jeg ikke noget om, men hvordan virker en
trailer med bremse egentligt.
Altså, hvordan er bremsen skruet sammen? Jeg kan nemlig slet ikke
forestille mig hvordan den kobles sammen med min bil. Iøvrigt, hvis man
køber en med bremse, kan man så bruge det alm. træk som bilen er
forsynet med eller er trækket specielt?

Fra : Leonard

Dato : 06-11-05 09:25

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Det med at nedveje den ved jeg ikke noget om, men hvordan virker en
>trailer med bremse egentligt.

Det er en påløbsbremse, der virker ved at et stempel i koblingshovedet
trykkes sammen når bilen bremser og traileren fortsætter fremad. Så
trækkes der i nogle kabler, der hiver i bremserne, ligesom håndbremsen
i din bil.

>køber en med bremse, kan man så bruge det alm. træk som bilen er

Ja, ingen forskel på det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-05 09:50

Kate skriver:

> Det med at nedveje den ved jeg ikke noget om, men hvordan virker en
> trailer med bremse egentligt.

Groft forenklet:

Trailerens kobling du sætter ned over trækket sidder på en lang stang
der kan bevæge sig, der i den anden ende har fat i bremserne. Når du
trækker i stangen (kører fremad), løsner bremsen sig. Bremser du bilen,
vil traileren køre hurtigere og dermed skubbe på stangen. Når der
skubbes på stangen, bremser traileren.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-05 13:42

Den Sun, 06 Nov 2005 09:49:40 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> trækker i stangen (kører fremad), løsner bremsen sig. Bremser du bilen,
> vil traileren køre hurtigere og dermed skubbe på stangen. Når der

Hvad sker der så når man bakker?

Mvh
Kent

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-11-05 13:50

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Hvad sker der så når man bakker?

Hehe - det er et godt spørgsmål, og ret forventeligt ;)

bakker man med en stor tung campingvogn på en hullet græsplæne, vil
man opleve at den bliver træg, men da de fleste trailere jo er
letløbende, bliver bremserne ikke aktiveret

(Du kan jo nemt selv skubbe en trailer frem og tilbage)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-05 14:01

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> man opleve at den bliver træg, men da de fleste trailere jo er
> letløbende, bliver bremserne ikke aktiveret

Godt svar og ret forventeligt ... og forkert ;)

Der er automatik indbygget i bremserne, så de slår fra når du bakker.

I gamle dage måtte man ud af bilen for at slå bremserne fra. Det behøver man
ikke mere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-05 13:59

Kent Friis skriver:

> Hvad sker der så når man bakker?

Så bremser den (hvis der er modstand nok). Det afhjælpes med en lille
pal der sættes i klemme, som automatisk udløses, når men begynder at
køre fremad.

Fra : alexbo

Dato : 06-11-05 15:13

"Kent Friis" skrev

> Hvad sker der så når man bakker?

Dels er påvirkningen ikke så stor nå man bakker.
Dels har nogle træk en mekanisk bakspærre, en pind man sætter i klemme når
man skal bakke, når man så kører fremad bliver den udløst.
Dels kan der i bremserne være en bakspærre, et slags baglæns friløb.
Man kan konstatere det ved at trække håndbremsen halvt, og se om det er
nemmere at trække taileren baglæns end forlæns.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kate

Dato : 06-11-05 12:26

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in

> men hvordan virker en
> trailer med bremse egentligt.

Tak til Klaus og Leonard for forklaringen.
Når pengene er til det køber jeg en trailer som ikke er større end jeg
må køre med den, så tit har jeg ikke behov for større læs. Og når jeg
har må jeg bare køre to gange

Fra : Leonard

Dato : 06-11-05 09:22

> [...]

>må have meget i en 500 kgs trailer = 325 kg minus egenvægt på trailer = alt

Der er ingen grund til at veje den ned, bare den ikke læsses så den
vejer mere end 600 kg samlet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : alexbo

Dato : 05-11-05 21:30

"Kate" skrev

> Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
> i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

Næh, det gør den heller ikke.
En Micra 1,0 må slæbe 600 kg. og en 1,4 må slæbe750 kg.

1,0 kan selvfølgelig trække 750 kg. uden at tage skade, men den må ikke.

Det står på din reg. attest, hvad din bil må trække.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-11-05 21:44

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
> i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

Det står på din registreringsattest hvor meget du må trække...

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 00:29

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det står på din registreringsattest hvor meget du må trække...

Jeg håber da at du mener hvad Kates bil må trække, ellers er vi vist i en
forkert gruppe

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kate

Dato : 06-11-05 08:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Jeg håber da at du mener hvad Kates bil må trække, ellers er vi
> vist i en forkert gruppe

Hahaha

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-11-05 16:38

On 05 Nov 2005 20:20:24 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
>i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

Hej Kate.

Jeg kender et foretagsomt kvindemenneske, der også elsker at køre med
trailer. Hun hedder Tina.

Hvis du derfor kigger ind i denne gruppes binære afdeling, vil du i
tråden Tinas trailer kunne se hvordan hun mener en trailer skal
læsses, for at ligge godt på vejen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-05 17:09

> On 05 Nov 2005 20:20:24 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> Jeg kender et foretagsomt kvindemenneske, der også elsker at køre med
> trailer. Hun hedder Tina.

Jeg så nogen trække en trailer bagefter en kassevogn. Hold da op den var
helt nede i fjedrene på boogie-traileren.

3 timer efter så jeg den igen 500 meter fra hvor jeg havde set den
tidligere. Lasten havde forskubbet sig, så den hang halvt ud over bagsmækken
:)

Det drejede sig om en kasse på 1 meter på hver led og tydeligvis meget
tung...

--
Per, Esbjerg

Fra : Kate

Dato : 12-11-05 15:19

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Hvis du derfor kigger ind i denne gruppes binære afdeling

Øhh, er ikke helt sikker på hvor du mener.
Har ikke været meget på nettet på det seneste, så hvis du tænker
dk.binaer.motor så er alt væk. TDC har kun binært liggende i max 48t.

Fra : Inge

Dato : 12-11-05 20:55

"Kate" <mailto:km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Må lige sige at bilen ikke har taget skade, jeg har da kørt den dagligt
> i ca 3 uger uden problemer, efter fragten.

Hej Kate
hvis du er i tvivl, kan du næste gang tjekke på denne side
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/trailerberegner.htm
Du skal bare indtaste oplysningerne fra registreringsattest på trailer og bil.

Hilsen
Inge

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.249.130.173)

Fra : Kate

Dato : 13-11-05 11:23

"Inge" <inge.iversen@mail.dk> wrote in

> hvis du er i tvivl, kan du næste gang tjekke på denne side
> http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/trailerberegner.htm
> Du skal bare indtaste oplysningerne fra registreringsattest på
> trailer og bil.

Tak, den kommer da i foretrukne