Erfaring med Berlingo?
Fra : Anders Winther

Dato : 05-11-05 18:43

Hej NG
Vi kigger i øjeblikket efter en brugt Berlingo 1,4..
Er der nogen her der har erfaring med sådanne? Hvad skal man være opmærksom
på ved køb?

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 19:24

On Sat, 5 Nov 2005 18:43:07 +0100, "Anders Winther"
<aFJERNMIG@winther-dahl.dk> wrote:

>Hej NG
>Vi kigger i øjeblikket efter en brugt Berlingo 1,4..
>Er der nogen her der har erfaring med sådanne? Hvad skal man være opmærksom
>på ved køb?

Hvis du specifikt kigger på 1.4 behøver jeg jo nok ikke advare dig om,
at den sikkert vil føles lidt "tam" på motorvejen. Jeg har haft 1.4
maskinen i en Saxo, og da spillede den perfekt (dejligt træk fra lave
omdrejninger og vilje til at blive ved) - men i en Berlingo er den
spændt noget hårdere for både mht. vægt og luftmodstand.
Ellers - alt det almindelige, sørg for at alt fungerer (især det
elektriske) og en supplerende undervognsbehandling er ikke at foragte
(jeg ved faktisk ikke, hvor slem Berlingoen er mht. rust). 1.6 16V
passer væsentligt bedre til bilen - og har formodentlig i praksis
samme økonomi uanset EU-tal.

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-11-05 19:26

"Anders Winther" <aFJERNMIG@winther-dahl.dk> wrote in message
> Hej NG
> Vi kigger i øjeblikket efter en brugt Berlingo 1,4..
> Er der nogen her der har erfaring med sådanne? Hvad skal man være
> opmærksom på ved køb?

Jeg har haft en Berlingo i 7½ år - dog ikke en 1.4, men en 1.8i.
1.8 motoren er nok den mest harmoniske til en Berlingo, hvis det ikke skal
være en diesel.
Den eneste ulempe ved den motor er nok at den er lidt rigelig tørstig - den
kører ikke ret meget over 10 km/l.

I de 7½ år vi havde bilen (den blev givet i bytte for en Octavia II for en
uge siden), har der været meget få problemer med den - eneste deciderede
reparation udover normal service har været en defekt stepmotor til
tomgangsreguleringen og afdrejning af bremseskiveren et par gange - det har
kostet os ca. 2500 på hele perioden (118 000 km).
Det er ikke en bil man skal købe hvis man går hysterisk op i at der ikke er
lidt knirkelyde fra plastikken og fra sæderne - det er en billig bíl på godt
og ondt - dog allermest godt.
Du skal checke efter om bilen har fået lavet de opdateringer der er kommet -
beskyttelse mod fjederbrud og frostsikring af krumtaphusudluftningen på 1.8
modellen.

mvh

Andreas M. Hansen