Suk... så startede sæsonen for tåbeforlygt~
Fra : Bo Velschow

Dato : 05-11-05 16:32

Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
frem - de seneste dage har det da været helt slemt.

I de næste måneder kommer så alle retfærdiggørelserne af at køre rundt med
fuldt blus på tåberne foran, så lad os da lige tage "argumenterne" fra en
ende af:

"Det var tåget". Ja, den er jo ret klassisk. Sjovt nok eksisterer der dog i
netop den sammenhæng en proportionsforvridning og dimensionsforvirring af
rang herhjemme (desværre hjulpet godt på vej af diverse velmente
trafikmeldinger i radioen). Radioen melder f.eks. om sigt på 25-50 meter,
men
faktum er så, at man kan se 500(!) meter frem - jamen, folk skulle da tage
og
kigge lidt på kantmarkeringspæle osv. for at bedømme afstandene (det er i
øvrigt generelt en god idé at kunne bedømme afstande i trafikken! ) - og

slukke de tåbelygter, når sigtet er langt over f.eks. 50 meter. Man har
nogen gange indtryk af, at folk ligefrem sidder og glæder sig, når de hører
ordet "tåge" i vejr- eller trafikmeldinger - så kan man jo "lovligt" få
brugt noget af sit smarte ekstraudstyr. I løbet af
de efterhånden mange 100000 km, jeg har kørt, har jeg haft behov for mine
tågeforlygter i omegnen af 5 (ja, fem!) gange - og det er ikke fordi, jeg
kun kører midt
på solbeskinnede dage.

"Det giver ekstra lys, så jeg bedre kan se frem". Ja, det gør det sikkert
(men så er det typisk, fordi det er forkert indstillet!) - brug af fjernlys
gør
også, at man væsentligt bedre kan se vejbanen foran sig, så derfor må du jo
bare vænne dig til, at andre risikerer at "glemme" at blænde ned, når I
mødes på en mørk
landevej - fordi den modkørende synes sikkert også, at han "skal kunne se
bedre frem". Min pointe: Det er jo
blot endnu et eksempel på den stigende egoisme i trafikken der gør, at det
kun er
_egne_ behov og lyster, der styrer dagsordnen.

"Det giver ekstra lys, så jeg bedre kan se vejsiden/rabatten 5-10 meter
frem". Æhhh....? Hvorfor er det lige, man har behov for at sidde og kigge på
vejsiden 5-10 meter fremme (dvs. skråt frem til højre), når man kører ud af
landevejen/motorvejen med 80/110/130 km/t? Stort set al opmærksomhed skal da
være rettet dér frem, hvor nær- eller fjernlyset oplyser vejen - og ikke i
vejsiden 1-2 billængder længere fremme?! Man har alligevel ikke en jordisk
chance for at reagere, hvis man kører 20-30-40 meter per sekund, og man
først ser en forhindring, når man er 5-10 meter fra den.

"Min bil ser bedre/smartere/mere potent ud med tåbelygterne tændt". Jamen,
det gør den da helt sikkert - og andre synes sikkert, at deres også ser
_langt_ bedre ud, når
fjernlyset er tændt (og så kan ham med fjernlyset jo samtidig se bedre
fremefter, jvf.
ovenstående). Blot alle så er enige om, at ham med fjernlyset så heller ikke
behøver slukke sine
fjernlygter, når man mødes på vejen...?

"Mine tåbelygter blænder ikke - og man kan jo bare lade være med at kigge
ind i dem". Lad os lige slå fast en gang for alle, hvor lyset fra en given
lygte havner: En tåbeforlygte er stort set bare en "dum" projektør, der
stråler en vis mængde lys ud foran bilen; i teorien overvejende ned på
vejen, men en stor del af lyset vil dog blive sendt i alle mulige andre
retninger (fordi tåbelygter i modsætning til nærlys ikke er asymmetrisk),
bl.a. over i retning af de modkørende. Derudover vil en vis del af lyset
blive reflekteret fra vejbanen (specielt når den er våd); mængden af
reflekteret lys afhænger af mængden af indfaldende lys og
refleksionskoefficienten. Derfor vil der typisk blive reflekteret i omegnen
af dobbelt så meget lys fra vejbanen, når man kører med både nærlys og
tåberne tændt, som hvis man kun kørte med nærlyset. En stor del af dette lys
ses af de modkørende, og vil selvfølgelig være generende (og som sagt
dobbelt så generende, når både nærlys og tåber er tændt). Som et kuriosum
vil det derfor også være ca. dobbelt så generende for de modkørende, når
folk monterer ulovlige 90-100 W pærer i nærlyset i stedet for 55-60 W. Nå
jo, man kan jo anlægge nøjagtig samme betragtning mht. fjernlys: Det blænder
heller ikke - "man kan jo bare lade være med at
kigge ind i det"

Den eneste "trøst" er dog, at mange af de bilister, der ynder at køre rundt
med tåberne tændt, kører i bilmærker, der har for vane at brænde pærer af
ca. en gang om ugen - så slukker en eller begge lamper automatisk :-/

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-05 16:49

On Sat, 5 Nov 2005 16:32:26 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:

>Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
>frem - de seneste dage har det da været helt slemt.

>--

KLIP en masse kloge ord.

>--

Jeg er fuldstændigt enig i dine betragtninger.

Jeg har dog 2 kommentarer.

Den første går på, at kloge hoveder vil bilde mig ind, at anvendelse
af tågeforlys om natten gennem skovstrækninger, skulle være
medvirkende til at dyrene bliver skræmt, så de ikke løber ud på vejen.

Det skulle forklares ved at tågelyset lyser ret meget ud til siderne.

Den anden kommentar vil jeg knytte til dine bemærkninger om at undlade
at se direkte ind i lyset.

Du skriver det på en måde, så man får indtryk af, at det mener du ikke
der er noget om.

Det er jeg uenig i, hvis vi taler om motorvejskørsel, men det har vi
før haft lange tråde om.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-11-05 17:00

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message
> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
> frem - de seneste dage har det da været helt slemt.

<snip> en rigtig god pointe </snip>

Jeg har dog lige en regel at tilføje, som jeg har lagt mærke til her nu tåbe
sæsonen er startet. Jeg har kørt en del gange fra Herning til Ringe tidligt
om morgen for nylig, og jeg bliver konstant chokeret over de folk der på
landevejen som nr 17 i en kø på 30 biler, har BÅDE for og bagtåbelys tændt.
Jeg tror desværre ikke det er pga egosime, jeg tror de personer er totalt
blottet for føling med at køre i bil, 99% af dem ved garanteret ikke engang
at de har de tændt, for det var nok ungen eller den der sidste brugte bilen,
der syntes det var sjovt.

Jeg kørte sidste gang bag en Peugeot 406 st.car, 16 km på en trafikeret
landevej, der havde sine tåbebaglygter tændt, der var perfekt sigt, det
eneste der var "galt", var at det var lidt mørkt, og det støvregnede. Hvis
der er noget der er træls er det sådan et sæt røde pærer i fjæset når det er
ved at være mørkt. Jeg blinkede med mine forste tågelygter 1 gang for lige
at gøre ham venligt opmærksom på det, intet skete, jeg blinkede med
fjernlyset, intet skete, jeg kørte med fjernlys bag ham konstant såsnart der
ikke var modkørende, intet skete, på inte tidspunkt kunne jeg se ham kigge i
bakspejlet. Det var somom han INTET så af hvad der skete bag ham.

Da han drejede af ind mod en tankstation kørte jeg efter ham, men han skulle
desværre ikke på tanken, og jeg gad ikek bruge tid på at følge efter ham nu
han ikke var stoppet.

Det er fanme skræmmene!

Mvh
Jacob(Der nu tænder fjernlyset HVER gang en idiot kører med tåbeforlys tændt
foran når det er mørkt/vådt)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-11-05 17:06

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> wrote in message

> Mvh
> Jacob(Der nu tænder fjernlyset HVER gang en idiot kører med tåbeforlys
> tændt foran når det er mørkt/vådt)

Ok, tåbeforlys tændt foran, ja hvor ellers :)

Tog den lige selv inden der var andre :)

Mvh
Jacob

Fra : JS

Dato : 05-11-05 18:28

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Mvh
> Jacob(Der nu tænder fjernlyset HVER gang en idiot kører med tåbeforlys
> tændt foran når det er mørkt/vådt)

Uanset hvor dumt og generende det er at de andre bryder loven mht.
lygteføring, så gavner det ikke trafiksikkerheden at du blænder dem.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-11-05 21:50

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uanset hvor dumt og generende det er at de andre bryder loven mht.
> lygteføring, så gavner det ikke trafiksikkerheden at du blænder dem.

Det fremgik vist ganske klart af Jacobs fortælling at der ingen kontakt var
bagud ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-11-05 15:14

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uanset hvor dumt og generende det er at de andre bryder loven mht.
> lygteføring, så gavner det ikke trafiksikkerheden at du blænder dem.

Jeg er også totalt kold overfor de idioter der knapt magter at kontrollere
deres tågelys. Jeg flasher gerne med bi-xenon...

-M

Fra : JS

Dato : 06-11-05 16:45

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er også totalt kold overfor de idioter der knapt magter at kontrollere
> deres tågelys. Jeg flasher gerne med bi-xenon...

Og hvad får du ud af det?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 17:31

> Og hvad får du ud af det?

Kører du selv med tåbelyset tændt, når du har dine almindelige lygter
tændt..?

....eller er du bare almindeligt interesseret i Mortens bevæggrunde, når han
er ude at køre..?

/Jan W Nielsen

Fra : JS

Dato : 06-11-05 21:30

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Kører du selv med tåbelyset tændt, når du har dine almindelige lygter
> tændt..?

Nej, kunne aldrig drømme om det.

> ...eller er du bare almindeligt interesseret i Mortens bevæggrunde, når
> han er ude at køre..?

Hmm... Jeg funderer såmænd blot lidt over hvad man får ud af at blænde
modkørende.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-11-05 17:32

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvad får du ud af det?

Forhåbentligt at folk begynder at tænke sig om når de er i trafikken.
Involverer sig i det de foretager sig, i stedet for at sidde og sove i
trafikken.

-M

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-05 17:45

Den Sun, 6 Nov 2005 16:45:07 +0100 skrev JS:

> "Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad får du ud af det?

Forhåbentlig det samme som når man blinker af folk der har glemt
at blænde ned - at de opdager det, og dermed hjælper han alle dem
der kører bagved ham selv.

For dem der ikke har glemt det, men bare ikke vil, hjælper det
naturligvis ikke, men da man ikke kan se på forhånd om det er en
glemsom eller en idiot, må man jo blot forsøge at være hjælpsom,
og så se om der er nogen reaktion.

Mvh
Kent

Fra : Klaus G.

Dato : 06-11-05 17:48

> Og hvad får du ud af det?

To ting:

1.
Han gør folk opmærksom på at der er noget galt med deres bil. At blinke til
folk betyder jo at man vil gøre dem opmærksom på et eller andet. Kunne også
være en dør de ikke havde lukket korrekt, lasten på traileren er ved at
falde af osv.. I dette tilfælde er det forkert lygteførring.

2.
Det føles godt at give de idioter igen, som bare er ligeglade med om andre
kan se noget efter de er passeret.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-05 21:08

> Det føles godt at give de idioter igen, som bare er ligeglade med om andre
> kan se noget efter de er passeret.

Glem det, de snotskovle er uden for pædagogisk rækkevidde :((. Formålet er
at tiltrække sig opmærksomhed, pga. en vis legemsdel ikke vækker synderlig
opsigt ;)).

Fra : JS

Dato : 06-11-05 21:32

> [...]
> være en dør de ikke havde lukket korrekt, lasten på traileren er ved at
> falde af osv.. I dette tilfælde er det forkert lygteførring.

Jeg forstod det bare ikke som et venligt blink.

> 2.
> Det føles godt at give de idioter igen, som bare er ligeglade med om andre
> kan se noget efter de er passeret.

Men et blink er vel nok. Det gavner næppe trafiksikkerheden at blænde dem.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-05 22:46

Den Sun, 6 Nov 2005 21:31:38 +0100 skrev JS:

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forstod det bare ikke som et venligt blink.

> Men et blink er vel nok. Det gavner næppe trafiksikkerheden at blænde dem.

Er det ikke bare et spørgsmål om hvorlænge man blænder?

Mvh
Kent

Fra : Mogens

Dato : 05-11-05 17:04

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
> frem

Suk - så skal vi til at have en lang disk. om dét emne igen!

Jég kører med tågelys som kørelys, og dét bliver der ikke ændret på.
Hvorfor skulle jeg dog slide unødigt på hovedlygterne... (xenon)

Nu tror jeg postingen gælder en anden situation, men alligevel
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 17:16

> Nu tror jeg postingen gælder en anden situation, men alligevel

Jeg tror også, der sigtes til dem, der ulovligt tænder for hele galleriet på
een gang - på en dejligt regnvåd vej.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-05 01:09

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle jeg dog slide unødigt på hovedlygterne... (xenon)

Et af argumenterne for at udstyre bilen med Xenon; HID, er ellers at de ikke
bliver "slidte". Hvad de faktisk heller ikke gør, i samme grad som
glødelamper. Så den holder ikke i "byretten" ;).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 08:02

> Et af argumenterne for at udstyre bilen med Xenon; HID, er ellers at de
> ikke bliver "slidte". Hvad de faktisk heller ikke gør, i samme grad som
> glødelamper. Så den holder ikke i "byretten" ;).

Det er muligt, at deres egenskaber ikke forringes gennem pærens levetid, men
det er vel ikke det samme, som at de ikke langsomt opbruges for til sidst at
skulle skiftes..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 10:27

> Det er muligt, at deres egenskaber ikke forringes gennem pærens levetid,
> men det er vel ikke det samme, som at de ikke langsomt opbruges for til
> sidst at skulle skiftes..?

flere på nettet påstår dog at HID med tiden ændrer farve fra hvid til mere
violet farve

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-05 10:38

> det er vel ikke det samme, som at de ikke langsomt opbruges for til sidst
> at skulle skiftes..?

Deres opbygning, virkemåde svare til billedrøret på dit Tv., hvor tit
skifter du det? ;). Når de "brænder ud", er det rigtigere med "rasler fra
hinanden", dit Tv. kan heller ikke lide at blive rystet, når det er tændt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 17:14

> I de næste måneder kommer så alle retfærdiggørelserne af at køre rundt med
> fuldt blus på tåberne foran, så lad os da lige tage "argumenterne" fra en
> ende af:

Du glemmer det eneste relle argument:

"Jeg synes, min bil og jeg bliver så seje, når det er tændt".

Se engang på, hvor nogle tumper det altid er, der kører med tågelyset tændt,
og se på bilen i øvrigt. De pågælende typer kører altid med en anden form
for udstyr, der signalerer, at de har fokus på at se lidt seje ud i
trafikken. Det kan være en let sænkning, mujaffa-baglygter, en lille spoiler
eller noget helt fjerde.

Det er omtrent samme typer, som dem der kører med stor hæk-spoiler fra
T-Hansen...bare iklædt en forklædning som "næsten almindelige" mennesker.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 17:25

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in

> Det kan være en let sænkning, mujaffa-baglygter,
> en lille spoiler eller noget helt fjerde.

Noget med janteloven?

"Han skal satme ikke tro han er smart...."

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 17:39

> Noget med janteloven?

Blot almindelig irritation over den type personer.

Jeg har også en brækpose under førersædet, som jeg tager frem, når passerer
en Mujaffa-tivoli-bil med alt i plastiklir fra Thansen.

Ikke nok med at den store nedadrettede lysmængde er belastende på de våde
efterårsveje. Tåbelygterne er også ofte fejljusterede.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 17:55

> Blot almindelig irritation over den type personer.

OK

Kan du bekræfte at hvis samme type ikke kørte med ulovligt anvendte
tågelygter (fx. sammen med nærlys), at det så ville være OK at der var
smarte lygter på eller ville han stadig være en karl-smart der gerne vil
ses i trafikken?

> Jeg har også en brækpose under førersædet, som jeg tager frem, når
> passerer en Mujaffa-tivoli-bil med alt i plastiklir fra Thansen.

LOL

Det har jeg så også, men det skyldes nu mere at jeg kender til den kvalitet
der er betalt overpris for :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 18:04

> [...]
> tågelygter (fx. sammen med nærlys), at det så ville være OK at der var
> smarte lygter på eller ville han stadig være en karl-smart der gerne vil

Det skal jeg ikke turde sige noget om - men jeg tror klart, der er en
sammenhæng mellem at køre med alt lys tændt på en gang - og ønsket om at
være smart.

> LOL

He-he...

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 18:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in news:436ce619$0$12401
$d40e179e@nntp02.dk.telia.net:

> Det skal jeg ikke turde sige noget om - men jeg tror klart, der er en
> sammenhæng mellem at køre med alt lys tændt på en gang - og ønsket om at
> være smart.

OK :)

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 18:22

Den 05 Nov 2005 16:54:50 GMT skrev Martin Johansen [6000]:
> [...]
> tågelygter (fx. sammen med nærlys), at det så ville være OK at der var
> smarte lygter på eller ville han stadig være en karl-smart der gerne vil

Det kommer vel an på om "smarte lygter" er dem uoriginale nede fra
T. Hansen, eller det er de originale der lige har fået en gang grøn
Gori (ok, så snakker jeg godt nok om baglygterne)...

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 18:45

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Det kommer vel an på om "smarte lygter" er dem uoriginale nede fra
> T. Hansen,

Hvad med de uorignale fra bilexperten, bildillen og andre slige steder?

Hvad med de uorignale fra Tyskland?

Eller er det kun når det er fra Thansen man griner af folk?

> eller det er de originale der lige har fået en gang grøn
> Gori (ok, så snakker jeg godt nok om baglygterne)...

Gori ligefrem.. hehe

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 18:59

Den 05 Nov 2005 17:44:48 GMT skrev Martin Johansen [6000]:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Hvad med de uorignale fra bilexperten, bildillen og andre slige steder?
>
> Hvad med de uorignale fra Tyskland?
>
> Eller er det kun når det er fra Thansen man griner af folk?

Nej, du misforstår mig. Det var den positive valgmulighed, det
er det nedenfor der er den negative:

> Gori ligefrem.. hehe

Det så sg* sådan ud, sidst jeg kørte bagefter en. Jeg kan ikke
forestille mig der kunne komme noget lys ud af den bemaling - den
var virkelig forfærdelig. Et stearinlys i bagruden ville have
givet mere lys.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 19:01

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in news:436cf2f5$0$41138$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nej, du misforstår mig.

Det er ikke umuligt.

Du fik mig bare lige trikket engang.. jeg hører tit folk bitche over
thansen for dernæst at køre hen til Krogslund, Hoyer mfl. og købe den samme
kvalitet...

> [...]
> forestille mig der kunne komme noget lys ud af den bemaling - den
> var virkelig forfærdelig. Et stearinlys i bagruden ville have

Det er græmmende. Toning ser godt ud hvis den er lavet ordentlig og ikke
overdrevet.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 20:15

Den 05 Nov 2005 18:01:07 GMT skrev Martin Johansen [6000]:
> [...]
> kvalitet...

> Det er græmmende. Toning ser godt ud hvis den er lavet ordentlig og ikke

Den var om muligt endnu mere grøn end bilen.

Hvorfor iøvrigt alt det bøvl? Mine baglygter har da samme farve
som bilen fra fabrikken.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-05 20:20

> Hvorfor iøvrigt alt det bøvl? Mine baglygter har da samme farve
> som bilen fra fabrikken.

Tja jeg har originalt udseende lygter overalt og de er, dem som skal være
det, tonet ab fabrik i perfekt nyance.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 19:13

Kent Friis wrote:
> Den var om muligt endnu mere grøn end bilen.
> Hvorfor iøvrigt alt det bøvl? Mine baglygter har da samme farve
> som bilen fra fabrikken.

Det er jo ikke alle der køber en rød bil.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-05 19:55

Den Wed, 09 Nov 2005 19:13:12 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Det er jo ikke alle der køber en rød bil.

Så skulle de måske overveje baglygternes farve *inden* de køber bilen.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:15

Kent Friis wrote:
> Så skulle de måske overveje baglygternes farve *inden* de køber bilen.

Eller bilens farver hvis de absolut vil have lygterne i samme farve.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 17:14

Den Wed, 09 Nov 2005 23:15:22 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Eller bilens farver hvis de absolut vil have lygterne i samme farve.

Det var sådanset også det jeg mente, de skulle overveje hvad farve
baglygter har, og vælge en bil der passer til, hvis det er det de
vil.

Gori er ikke løsningen.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 17:25

Kent Friis wrote:
> Det var sådanset også det jeg mente, de skulle overveje hvad farve
> baglygter har, og vælge en bil der passer til, hvis det er det de
> vil.
> Gori er ikke løsningen.

Jeg tog mig også til hovedet da jeg læste det. det er s*u da mange år
siden man lavede lygter i træ.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 18:52

Den Thu, 10 Nov 2005 17:25:22 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Jeg tog mig også til hovedet da jeg læste det. det er s*u da mange år
> siden man lavede lygter i træ.

Jeg er ikke maling-ekspert, men det lignede helt klart ikke noget
der var beregnet til at smøre på lygter. Og det så for tykt ud til
at være hverken spraymaling eller autolak.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 19:53

Kent Friis wrote:
> Jeg er ikke maling-ekspert, men det lignede helt klart ikke noget
> der var beregnet til at smøre på lygter. Og det så for tykt ud til
> at være hverken spraymaling eller autolak.

Jeg ved heller ikke om det kan bruges på plastik, men jeg ved at Gori
er træbeskyttelse.

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-11-05 14:50

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Noget med janteloven?

Nope - færdselsloven

> "Han skal satme ikke tro han er smart...."

Jamen det er han jo ikke ?

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-05 15:01

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in news:436e0a0c$0$41148
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Nope - færdselsloven

Hvad siger færdselsloven om det "smarte" geil-dele fra thansen?

> Jamen det er han jo ikke ?

Det kan jo være han synes det og smag og behag er jo som bekendt
forskelligt

Fra : Jens

Dato : 06-11-05 15:28

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in news:436e0a0c$0$41148
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad siger færdselsloven om det "smarte" geil-dele fra thansen?

Hvis det er geil-dele med lys i er §33 relevant:

"Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end
påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er
udfærdiget i medfør af loven, er forbudt."

> Det kan jo være han synes det og smag og behag er jo som bekendt
> forskelligt

Det er tolkningen af færdselsloven også.
--

Jens F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-05 09:23

spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1h5m2my.1e34u7g18myjv0N%spam@finds.dk:

> Hvis det er geil-dele med lys

Det var det så ikke :)

Tak for § men kender den godt i forvejen. Næh det var mere alt det andet
gejl der var lagt op til...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 15:49

> Hvad siger færdselsloven om det "smarte" geil-dele fra thansen?

Øhh.. Undskyld, men jeg kunne købe en hel Thansenbutik - måske to - uden at
bede om overtræk, hvis jeg ville det.

Men det ér sgu ikke smart - i min omgangskreds i hvert fald.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-05 09:22

> Øhh.. Undskyld, men jeg kunne købe en hel Thansenbutik - måske to -
> uden at bede om overtræk, hvis jeg ville det.

ROFL!

> Men det ér sgu ikke smart - i min omgangskreds i hvert fald.

Heller ikke i min.. men det rokker jo stadig ikke ved at manden da "skal
have lov" til at skille sig ud med diverse stylings-gøgl uden at man kigger
på ham og siger "han skal sq ikke komme her og spille smart.. han skal ikke
tro han er noget".

Fra : Brian

Dato : 07-11-05 09:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> at man kigger på ham og siger "han skal sq ikke komme her og spille
> smart.. han skal ikke tro han er noget".

Helt enig - beklager Martin

Jeg synes absolut ikke at uoriginal udstyr pynter på mange
biler. Er kvaliteten tilmed tydelig tvivlsom, nærmer det sig Tivoli-gejl.

Jeg synes dog alligevel at det ser godt ud på mange biler at køre med en
kombination af tågelygter+positionslys. Desværre er der mange der går i
selvsving over tågelygterne, og _alt_ bliver til tåbelygter, mangel på
opmærksomhed, og man har en lille tjavsert.

Når jeg møder de holdninger, giver det mig næsten endnu mere lyst til at
køre med _mit_ lys på denne helt _lovlige_ måde... om ikke andet, så bare
for at genere folks fordomme

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-05 10:00

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Helt enig - beklager Martin

Hvad har jeg dog gjort for at jeg skal udsættes for den slags ubehag? LOL

> Jeg synes absolut ikke at uoriginal udstyr pynter på mange
> biler. Er kvaliteten tilmed tydelig tvivlsom, nærmer det sig
> Tivoli-gejl.

Jep.

> Jeg synes dog alligevel at det ser godt ud på mange biler at køre med
> en kombination af tågelygter+positionslys.

Yeah. Et punkt hvor det dog ikke set godt ud er en afdanket Kadett med
eftermonteret tågelygter fra søndagstilbudet hos Thansen.. men han skal nu
stadig have lov til det for min skyld - jeg synes bare ikke det ser godt ud
:)

> Når jeg møder de holdninger, giver det mig næsten endnu mere lyst til
> at køre med _mit_ lys på denne helt _lovlige_ måde... om ikke andet,
> så bare for at genere folks fordomme

Hehe.

Fra : Morten Trab

Dato : 07-11-05 18:10

On Mon, 7 Nov 2005 09:37:54 +0100, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>køre med _mit_ lys på denne helt _lovlige_ måde... om ikke andet, så bare

Det generer mig skam heller ikke, for så gør folk det garanteret i
dagslys da de ellers ikke ville kunne se ret meget foran bilen...
Og i dagslys kan folk sq have de lygter tændt de vil, for mit
vedkommende, bare de holder sig fra fjernlyset!

Problemet kommer så bare når de samme personer kører når det er mørkt,
så tænder de for nærlyset, men _glemmer_ at slukke tåbelygterne, og så
bliver den kombination altså tæmmeligt generende, med diverse
reflekser osv. fra vejene (såfremt de er våde altså)

Mvh. Morten Trab

Fra : Brian

Dato : 07-11-05 18:40

Morten Trab wrote:

> [...]
> Og i dagslys kan folk sq have de lygter tændt de vil, for mit
> vedkommende, bare de holder sig fra fjernlyset!

Det glæder mig at du har et lidt mere nuanceret syn på brug af tågelygter
end mange andre i denne gruppe. Når jeg siger lovlig kørsel med tågelys,
indbefatter det selvfølgelig kun kørsel med dem udenfor lygtetændingstid.
Når det først er mørkt, er der alligevel intet vundet ved at køre med dem...

> [...]
> bliver den kombination altså tæmmeligt generende, med diverse
> reflekser osv. fra vejene (såfremt de er våde altså)

Jeg må indrømme at jeg ikke bliver generet af at folk kører med dem om
aftenen. Jeg kigger alligevel ikke ind i de modkørendes lygter.

/Brian

Fra : Morten Trab

Dato : 07-11-05 21:07

On Mon, 7 Nov 2005 18:40:14 +0100, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg må indrømme at jeg ikke bliver generet af at folk kører med dem om
>aftenen. Jeg kigger alligevel ikke ind i de modkørendes lygter.

Jeg forsøger at lade være, men skal da ærligt indrømme at jeg af og
til "bliver fanget" af dem og kommer til det alligevel :S

Mvh. Morten Trab

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:23

Brian wrote:
> [...]
> Når det først er mørkt, er der alligevel intet vundet ved at køre med dem...

I enkelte situationer jo. Men tåge er sjældent an af dem.

Fra : Brian

Dato : 09-11-05 22:14

Finn Guldmann wrote:

> I enkelte situationer jo. Men tåge er sjældent an af dem.

Det er da muligt at tågelygterne er markant anderledes på din bil/lastbil,
men mine org. monterede tågelygter giver ingen fordel i mørke. Det eneste
man vinder, er stærkt lys skråt udfra kølerhjelmen 5-10 meter frem. Det kan
du da ikke bruge til en skid...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 00:05

Brian wrote:
> [...]
> man vinder, er stærkt lys skråt udfra kølerhjelmen 5-10 meter frem. Det kan

I enkelte situationer jo, men generelt har du ganske ret.

Fra : Leonard

Dato : 05-11-05 17:29

> [...]

>for udstyr, der signalerer, at de har fokus på at se lidt seje ud i
>trafikken. Det kan være en let sænkning, mujaffa-baglygter, en lille spoiler

Jeg synes nu langt de fleste af dem er ganske almindelige PSAer,
Forder og Opeler - måske en lille overvægt af st.cars.
Nå, ja og så lastbiler, men det er generelt hele året at de kører med
både nærlys og tågelys.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 17:34

Leonard wrote:

> Nå, ja og så lastbiler, men det er generelt hele året at de kører med
> både nærlys og tågelys.

Ja om jeg fatter hvorfor de gør det.
Det er jo såkaldte "proffesionelle" chauffører, men de kan ikke finde ud af
at betjene vognen korrekt
Gad egentlig vide om policen gør noget ved dem ?
Jeg kender flere som har fået bøde for det i personbiler, men har aldrig
hørt om en lastbilchafut som har fået bøde på den konto.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 17:42

> Ja om jeg fatter hvorfor de gør det.

Fordi de gerne vil være "lidt sejere".

Se engang på et af de mange brian-sites på nettet, hvor bilerne udstilles.
Hver anden bil har tåbelyset tændt under fotograferingen.

Lidt sejere - yeahhh..

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 06-11-05 11:27

> Fordi de gerne vil være "lidt sejere".
>
> Se engang på et af de mange brian-sites på nettet, hvor bilerne udstilles.
> Hver anden bil har tåbelyset tændt under fotograferingen.
>
> Lidt sejere - yeahhh..

Da jeg havde en lidt gejlet Picasso blev den fotograferet til Vmax.
Fotografen bad mig om at tænde tågelygterne, da det ville se bedre ud på
billederne. Det var så første, sidste og eneste gang de tågeforlygter var
tændte....
Jeg overvejer at montere 100W pærer i mine tågeforlygter i Toledoen, justere
dem en smule op og så ellers tænde dem hver gang jeg møder en af idioterne
med irriterende tågeforlygter. Prímitivt, men jeg har ikke en eneste gang i
mit liv haft held til at få dem til at slukke lortet når jeg venligt har
givet et blink med det lange lys eller med tågeforlygterne.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : alexbo

Dato : 06-11-05 11:34

"Thomas Landberg" skrev

> Jeg overvejer at montere 100W pærer i mine tågeforlygter i Toledoen,
> justere dem en smule op og så ellers tænde dem hver gang jeg møder en af
> idioterne med irriterende tågeforlygter.

Jeg overvejer at køre rundt med nogle brosten i bilen, så når jeg møder een
der bevidst forsøger at blænde mig, kan jeg smide den ind af hans forrude.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 06-11-05 12:05

> Jeg overvejer at køre rundt med nogle brosten i bilen, så når jeg møder
> een der bevidst forsøger at blænde mig, kan jeg smide den ind af hans
> forrude.

Overvej også at udvide dit sortiment med nogle piller. Gerne stærke.

Skal jeg forstå dit svar sådan, at du må gerne køre imod mig med
tågelygterne tændt, at du er helt overbevist om, at de ikke blænder mig og
at jeg ikke må køre med mine tændte?

Fra : alexbo

Dato : 06-11-05 12:31

"Thomas Landberg" skrev

> Skal jeg forstå dit svar sådan,

Du skal forstå det sådan, at hvis du giver en modkørende nogle straffelygter
lige i smasken, risikerer du at du møder een som dig selv.
Een der har besluttet at straffe dem, der gør noget han ikke kan lide.

Problemet med selvtægt er at vi har forskellige grænser.
Den lastbilchauffør der synes det er i orden at banke en biltyv til invalid,
vil nok synes det er for meget, hvis cyklisterne tog sagen i egen hånd, og
klyngede cyklistdræberne op i den nærmeste lygtepæl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:45

alexbo wrote:
> Du skal forstå det sådan, at hvis du giver en modkørende nogle straffelygter
> lige i smasken, risikerer du at du møder een som dig selv.
> Een der har besluttet at straffe dem, der gør noget han ikke kan lide.

Det vil altså sig at jeg, når jeg møder dig med tågelyset tændt og de
blænder mig af helgoland til, ikke må gøre dig opmærksom på at du
kører med lygteføring der kraftigt generer andre?

Fra : alexbo

Dato : 09-11-05 21:19

"Finn Guldmann" skrev

> Det vil altså sig at jeg, når jeg møder dig med tågelyset tændt og de
> blænder mig af helgoland til, ikke må gøre dig opmærksom på at du kører
> med lygteføring der kraftigt generer andre?

Hvis ikke du kan se forskellen på at "gøre opmærksom på", og
"montere 100W pærer i mine tågeforlygter i Toledoen, justere
dem en smule op"
Så har du forstået det rigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:42

alexbo wrote:
> Hvis ikke du kan se forskellen på at "gøre opmærksom på", og
> "montere 100W pærer i mine tågeforlygter i Toledoen, justere
> dem en smule op"
> Så har du forstået det rigtigt.

Nu er det ikke mig der snakker om at justere lygter forkert for at
genere andre bevist.

Jeg benytter blot de toplygter der nu er der. for nu har "du" generet
mig så og så længe, så er det vel kun rimeligt at du får lidt af det
igen.

Og i 90% at tilfældene finder folk ud af at blænde ned når de opdager
at de kan blive udsat for mere af slagsen.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 09:47

"Finn Guldmann" skrev

> Nu er det ikke mig der snakker om at justere lygter forkert for at genere
> andre bevist.

Nej,
men mit indlæg handlede om "straffelygter lige i smasken", hvorefter du
skriver "må jeg ikke gøre dig opmærksom på".
Hvis ikke dit indlæg hænger sammen med hvad jeg skrev, hvad hænger det så
sammen med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 12:22

alexbo wrote:
> [...]
> skriver "må jeg ikke gøre dig opmærksom på".
> Hvis ikke dit indlæg hænger sammen med hvad jeg skrev, hvad hænger det så

Vil det sige at du mener at fordi du mener at dine lygter ikke blænder
mig, skal jeg finde mig i det uden at kny, og evt. jorde en falckmand
der står og er ved at skifte et hjul på en bil lidt længere fremme -
fordi dit lys har taget mit nattesyn ?

Du kan godt tro om igen.

Når du ser mine toplygter kan du godt se at få blændet ned. Og kan du
ikke selv finde ud af det har jeg midlerne til at gøre dig opmærksom
på at du blænder mig.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 12:42

"Finn Guldmann" skrev

> Vil det sige at du mener at fordi du mener at dine lygter ikke blænder
> mig, skal jeg finde mig i det uden at kny,

Jeg kan nok ikke hjælpe dig med dine læseproblemer, så jeg stopper her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 13:06

alexbo wrote:
> Jeg kan nok ikke hjælpe dig med dine læseproblemer, så jeg stopper her.

Blot du så vil love at få hjælp med dine 'se' problemer så du ikke
behøver at blænde andre når du kører.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 13:00

> Overvej også at udvide dit sortiment med nogle piller. Gerne stærke.

*ROFLMAO*

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 12:59

> Jeg overvejer at køre rundt med nogle brosten i bilen, så når jeg møder
> een der bevidst forsøger at blænde mig, kan jeg smide den ind af hans
> forrude.

Jeg overvejer ofte at tyre en håndgranat - som man formentlig kan indkøbe på
ferieture til det tidligere Sovjetunionen - ind af forruderne på modkørende
biler, der ikke kan lære det...

)

*Sikke et land, vi kunne få skabt*

He-he...

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 06-11-05 13:12

Jan W Nielsen wrote:

> *Sikke et land, vi kunne få skabt*

Og det er nok netop Alex's pointe...

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-11-05 21:53

> Ja om jeg fatter hvorfor de gør det.
> Det er jo såkaldte "proffesionelle" chauffører, men de kan ikke finde ud
> af at betjene vognen korrekt

De kører nok for meget oppe omkring Stockholm i stedet for at følge med her
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-05 21:59

On Sat, 5 Nov 2005 21:53:15 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse

>De kører nok for meget oppe omkring Stockholm i stedet for at følge med her
>:)

>--

Jeg har lige udstyret dig med endnu et klip i mit private klippekort
over dine frækheder.

Den dag straffens time oprinder, vil du fortryde dine ugerninger ved
tastaturet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-05 10:55

> Jeg har lige udstyret dig med endnu et klip i mit private klippekort
> over dine frækheder.

Yes ... !!!

> Den dag straffens time oprinder, vil du fortryde dine ugerninger ved
> tastaturet.

Straffen er en tur til Stockholm?

Eller endnu værre: Straffen er en tur til Stockholm med dig!
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:39

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Yes ... !!!
> Straffen er en tur til Stockholm?
> Eller endnu værre: Straffen er en tur til Stockholm med dig!
> :)

Du kan komme med mig til Spanien på fredag. Det bliver oven i købet
med afgang fra det jyske.

Men det bliver omme i kølekassen. (+ 2grd)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-11-05 15:27

> Du kan komme med mig til Spanien på fredag. Det bliver oven i købet med
> afgang fra det jyske.
>
> Men det bliver omme i kølekassen. (+ 2grd)

Spanien passer mig mindre fint. Jeg skal alligevel derned i næste måned :)

+2 grader ... næh - jeg skal ned i 20+ grader :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 17:27

> Spanien passer mig mindre fint. Jeg skal alligevel derned i næste måned :)
> +2 grader ... næh - jeg skal ned i 20+ grader :)

Det forventer jeg da også der hvor jeg skal være. Det var der hvor du
skulle være, hvis du skulle med.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 11:19

> Det forventer jeg da også der hvor jeg skal være. Det var der hvor du
> skulle være, hvis du skulle med.

Jeg skal til en by ikke så langt fra Malaga. Og du? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-05 12:48

> Jeg skal til en by ikke så langt fra Malaga. Og du? :)

"Kun" nede i nærheden af Bilbao.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:18

> "Kun" nede i nærheden af Bilbao.

Ja, det er jo unægteligt ret langt nord på. Hængeren er vel næppe kommet ud
af Frankrig før du holder i Bilbao ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-12-05 22:58

> Ja, det er jo unægteligt ret langt nord på. Hængeren er vel næppe kommet ud
> af Frankrig før du holder i Bilbao ;)

Det var lige før.

Jeg har så siden været længere nede.

I øvrigt; Kender du N-323 fra Motril til Granada?

Hvis ikke så skulle du prøve at bile den vej en gang du alligevel er i
Malaga.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-12-05 23:44

> I øvrigt; Kender du N-323 fra Motril til Granada?
>
> Hvis ikke så skulle du prøve at bile den vej en gang du alligevel er i
> Malaga.

Hvad er der særligt ved N-323 fra Motril til Granada?
Jeg spørger fordi jeg skal til Benalmadena (40 km vest for Malaga) i februar
i 12 dage, og kunne godt bruge lidt inspiration. For at holde indlægget
on-topic, kan jeg oplyse at jeg lejer en kedelig Renault Kangoo dernede :(

Mvh

Emil

Fra : Uni Bull

Dato : 24-12-05 00:30

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> februar i 12 dage, og kunne godt bruge lidt inspiration. For at holde
> indlægget on-topic, kan jeg oplyse at jeg lejer en kedelig Renault Kangoo

Er det dén de kalder "dødens landevej"?
....og hvor der håndhæves nul-tolerance for at nedbringe ulykkes-
statistikken...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-12-05 10:15

Uni Bull wrote:
> Er det dén de kalder "dødens landevej"?
> ...og hvor der håndhæves nul-tolerance for at nedbringe ulykkes-
> statistikken...

Det ved jeg ikke, for den har jeg ikke hørt om.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-12-05 10:13

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> on-topic, kan jeg oplyse at jeg lejer en kedelig Renault Kangoo dernede :(

Et ferietip om noget der kun kan nydes i bil, er vel ikke off-topic?

Men vejen snor sig op gennem en flodseng hvor bjergsiderne nogen
steder nærmest hænger ud over vejen.

Jeg har desværre kun været der den ene gang, og fik ingen billeder af
det. Men fra Motril og op til hvor de har lavet en dæmning betragter
jeg som det mest naturskønne vejstykke jeg har kørt på.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 24-12-05 12:19

> [...]
> Men fra Motril og op til hvor de har lavet en dæmning betragter jeg som
> det mest naturskønne vejstykke jeg har kørt på.

Okie, tak for info. Så må vi se om jeg kommer derhen ad i løbet af ferien...

Mvh

Emil

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-11-05 19:21

Jan W Nielsen wrote:
> Se engang på, hvor nogle tumper det altid er, der kører med tågelyset tændt,
> og se på bilen i øvrigt.

Det er ikke sandt. Her i Københavnsområdet er det både sænkede og
fuldspartlede BMW 320i, men også ofte firmaslæder. Andelen af kvinder
med ureglementerede tåbelygter er også større end for dem der har
korrekt lygteføring.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 20:17

Den Sat, 05 Nov 2005 19:21:21 +0100 skrev Lars L. Hansen:

> [...]
> fuldspartlede BMW 320i, men også ofte firmaslæder. Andelen af kvinder
> med ureglementerede tåbelygter er også større end for dem der har

Er vi så ikke ovre i dem der har sat sig ind i bilen og ikke
aner hvad den lampe betyder, og hvordan man slukker dem?

Mvh
Kent

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-11-05 20:24

Kent Friis wrote:
> Er vi så ikke ovre i dem der har sat sig ind i bilen og ikke
> aner hvad den lampe betyder, og hvordan man slukker dem?

Jo, jeg ville bare gøre Jan opmærksom på, at tåberne ikke kun kører
rundt i THansen-style biler.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-11-05 14:13

Hej,

On Sat, 5 Nov 2005 17:13:35 +0100, "Jan W Nielsen"

>Du glemmer det eneste relle argument:
>
>"Jeg synes, min bil og jeg bliver så seje, når det er tændt".

Hehe.. Jeg syntes sgu det ser tåbeligt ud.. I øvrigt er vi (min bil og
jeg) tilstrækkeligt seje med originale xenon-lygter og angle-eyes.

** Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 14:21

> Hehe.. Jeg syntes sgu det ser tåbeligt ud.. I øvrigt er vi (min bil og
> jeg) tilstrækkeligt seje med originale xenon-lygter og angle-eyes.
> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266

Enig - i det hele.

Men har man pizza-vogn - og ikke konge-vogn - så må man jo tænde alt det
lys, som man har....

Hvordan skal man ellers være "blæret vogn" i trafikken..

/Jan W Nielsen - med gammel pizza-vogn.. ,-)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-11-05 14:56

On Sun, 6 Nov 2005 14:21:04 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>Enig - i det hele.
>Men har man pizza-vogn - og ikke konge-vogn - så må man jo tænde alt det
>lys, som man har....

Mm.. Så er det sgu nok derfor der kører så mange gamle Volvoer heroppe
med 3-4-5 ekstra fjernlys-lygter

** Lars - *nu mere vidende*

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 15:51

> Mm.. Så er det sgu nok derfor der kører så mange gamle Volvoer heroppe
> med 3-4-5 ekstra fjernlys-lygter

Ha-ha.. Ja, formentlig..

Jeg har været på ferie omkring Jokkmokk/Kriuna flere gang om vinteren..

Og jeg vil nu sige, at déroppe kunne man nu godt have brug for en sol eller
to, der kunne tændes efter behag, når man kører på de lange sneklædte veje..

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-05 17:33

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg har været på ferie omkring Jokkmokk/Kriuna flere gang om vinteren..

Heldige asen. Der er så lækkert deroppe ved vintertide.

> Og jeg vil nu sige, at déroppe kunne man nu godt have brug for en sol eller
> to, der kunne tændes efter behag, når man kører på de lange sneklædte veje..

Der monterer man 2 eller 4 af de svinestore hella'er og lader dem være
"sol"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-05 17:42

> Der monterer man 2 eller 4 af de svinestore hella'er og lader dem være
> "sol"

Lige netop - men jeg giver dig ret - i det sydlige Sverige kan det være
svært at se behovet for alt det lys. Det er HELT vildt, så meget lys, der
kommer ud af sådan 4 store nye lyskastere.

De får de almindelige lygter til at ligne en stormlighter, der holdes ud af
sidevinduet.

Jeg er i øvrigt enig - det er en fantastisk oplevese at være i det
nordligste Sverige i december, januar og februar.

Kun dagslys få timer i døgnet, super koldt og super-tør sne overalt.

En snescooter, en lang tur ud i naturen og pita med renkød, som man lige har
stegt over bål.

Mange flere skulle prøve det..

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-05 17:44

Jan W Nielsen skriver:

> De får de almindelige lygter til at ligne en stormlighter, der holdes ud af
> sidevinduet.

ROFL...

> Jeg er i øvrigt enig - det er en fantastisk oplevese at være i det
> nordligste Sverige i december, januar og februar.
>
> Kun dagslys få timer i døgnet, super koldt og super-tør sne overalt.

Og ike mindst en jernbane fra Kiruna mod hhv Narvil og Luleå

> En snescooter, en lang tur ud i naturen og pita med renkød, som man lige har
> stegt over bål.

Eller bare en tur over i de 6 vindmøller der står modsat minen og byen.
Ennten i A6 Avant med 1,8T motor og 4 hjulstræk eller snescooter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 20:48

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe.. Jeg syntes sgu det ser tåbeligt ud.. I øvrigt er vi (min bil og
> jeg) tilstrækkeligt seje med originale xenon-lygter og angle-eyes.

> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266

Det er da bare en BMW!!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 05-11-05 17:53

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev

> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene

Det værste ved tågelygterne er ikke at de kan genere i trafikken, det er der
så meget andet der gør.
Jeg bliver mere irriteret over alle de selvretfærdige, der fylder denne
NG med indlæg om andres trafikanters lygteføring.

Der alligevel ingen herinde der ikke altid har korrekt lygteføring, så hvad
skal det gavne at ævle løs om det hver eneste vinter, det ændrer ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 18:07

> Det værste ved tågelygterne er ikke at de kan genere i trafikken, det er
> der
> så meget andet der gør.

Jeg synes denne tråd fint viser, hvor mange der føler sig irriteret over det
kraftige (og unødige) lyshav fra nogel biler. Specielt i den våde tid.

> Der alligevel ingen herinde der ikke altid har korrekt lygteføring, så
> hvad
> skal det gavne at ævle løs om det hver eneste vinter, det ændrer
> ingenting.

(Du kan jo springe tråden over)

Lad os i stedet kaste de fyldte brækposer ud af vinduet, når vi passerer en
bil med alt lys tændt på een gang.

He-he..

/Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 05-11-05 18:16

"Jan W Nielsen" skrev

> (Du kan jo springe tråden over)

Næh, det ville jo være som at overse tågelygterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:25

Jan W Nielsen wrote:
> Jeg synes denne tråd fint viser, hvor mange der føler sig irriteret over det
> kraftige (og unødige) lyshav fra nogel biler. Specielt i den våde tid.

Inden gloriepudsningen så flyder helt over syntes jeg lige at det er
på tide at få skruet lidt ned for lysforskrækkelsen.

Jan skriver "kraftige (og unødige) lyshav". Er det nu også helt rigtig
at det er unødigt?

Jeg kan da godt se at der ikke er brug for det meget lys når man
kommer i en stang af biler på en oplyst motorvej ovre ved Kbhstrup.

Men gør nu ikke den fejl at rende rundt i den sikre forvisning om at
sådanne forhold er der alle steder. Det er der ikke.

De regler der er for lygteføring begrænser altså det lys man må have
på bilen mere end godt er.

En mørk, våd, asfalt "stjæler" ens lys. Det kompenserer man så for ved
at tænde tågelyset. I de tilfælde (måske nok de færreste) hvor
lygterne er justeret rigtig vil det være en god hjælp til nogle ikke
alt for gode nærlys.

Nogen vil så sige at man bare kan sætte nogle bedre forlys på bilen.
Men findes de?

De der nye, små, lygter kan da godt ske er gode at se ved, men de er
absolut ikke gode at møde. Kommer du rundt i et venstresving og er så
uheldig at komme ind i det asymmetriske fra sådanne lygter er det lige
som at blive blæst i hovedet med en skærebrænder. I min verden ville
de blive forbudt, medmindre man kunne lave den asymmetriske kegle
svagere, så den ikke blænder.

Bevæger vi os så lidt væk fra de oplyste motorveje ved Kbhstrup, er
det nu meget rart at have så meget lys på så man også kan se ved det.

Når du ser en lastbil med 4-6-8 (for mange) ekstra lygter på er det
ikke altid for hyggens skyld. Hvis lastbilen også er malet med et
eller andet tema kan det godt være det. Men i de fleste tilfælde er
det faktisk for at kunne se noget med dem. Også udover hvad lys- (og
fart-) forskrækkede politikere og eksperter mener er nødvendig.

Man kan jo bare afpasse hastigheden efter forholdene. Jo, men hvis den
med at man skulle sænke hastigheden tilsvarende hver gang man blændede
ned for en modkørende, sikke så mange ulykker der ville ske.
Nedblændingen er jo her og nu, det skal hastighedsnedsættelsen logisk
set jo så også være. Og det er ikke sikkert de bagved kørende er helt
med på den.

Og når du ser en lastbil med tågelyset tændt er det højest sansynligt
ikke for at genere nogen, men blot for at opfylde et ønske om at kunne
se så meget af vejen at man kan køre hurtigere end blot at holde stille.

I øvrigt har den ene at de lygter der, ofte, sidder på taget af en
lastbil, det helt bestemte formål at få modkørende personbiler til at
blænde ned. De, i personbilen, kan ikke se lastbilens hovedlygter for
autoværnet, så da toplygter og lysskilt ofte ikke er nok til at få dem
til at opdage at de har modkørende der kraftigt generes af deres lange
lys må de jo hjælpes til at opdage det. Og det er et 70 w (100w)
tagmonteret spot god til. Specielt hvis det er monteret så det
"rammer" de modkørende 2-300 meter længere fremme. (De bliver i øvrigt
kaldet "luggi-lygter" fordi de dernede, i "luggi-land", har specielt
svært ved at få blændet ned.

Men jeg vil da godt være med på at forkert monterede, og forkert
brugte, lygter er en pest.

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 20:53

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>at tænde tågelyset. I de tilfælde (måske nok de færreste) hvor
>lygterne er justeret rigtig vil det være en god hjælp til nogle ikke

Kan du ikke gøre mig den tjeneste at tage et par billeder en nat, oppe
fra din førerplads.
Først et hvor du kun har nærlys, og stil gerne et eller andet i kanten
af det oplyste.
Dernæst et hvor der kun er tændt for tågelyset, stadig med markøren
fra før stående der hvor nærlyset nåede til.

Den øvelse i en person/varebil med korrekt justerede lygter viser
tydeligt at tågelyset ikke oplyser vejen længere frem end nærlyset, en
kun giver et kraftigt oplyst felt lige foran bilen.
Jeg ved ikke hvordan lyset er på en lastbil, derfor vil jeg gerne se
billederne.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:27

Leonard wrote:
> [...]
> kun giver et kraftigt oplyst felt lige foran bilen.
> Jeg ved ikke hvordan lyset er på en lastbil, derfor vil jeg gerne se

Jeg ved ikke om mit kamera kan klare opgaven. Men jeg skal da gerne
prøve.

(Har kun 1,3 Mp at lege med)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-11-05 19:18

alexbo wrote:
> Der alligevel ingen herinde der ikke altid har korrekt lygteføring, så hvad
> skal det gavne at ævle løs om det hver eneste vinter, det ændrer ingenting.

Jo, der er folk herinde der ikke har korrekt lygteføring. Dem der ikke
blænder ned når de møder modkørende på motorvej :P
*dukker sig*

Fra : KNT

Dato : 06-11-05 09:00

Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk motorvej. Det
er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde
øjnene i egen retning/ kørebane.

Knud

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-11-05 10:54

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev :

>Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk motorvej. Det
>er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde
>øjnene i egen retning/ kørebane.

Suk !

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-05 10:59

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk motorvej.
> Det er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde
> øjnene i egen retning/ kørebane.

Hvorfor tror du ældre personer ikke er meget for at køre om aftenen?

Selv yngre personer er natteblinde - mere eller mindre uden at vide det.

Ved du hvad grå stær gør ved øjnene ved nattetid?

Når du kan svare på det, så overvej din påstand igen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Nielsen

Dato : 06-11-05 11:09

> [...]
> Det er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde

Du bliver lige nød til at forklar mig hvorfor det ikke blænder på motorvej,
men blænder på en 4 sporet landevej??

JaN

Fra : KNT

Dato : 06-11-05 13:05

"Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Du bliver lige nød til at forklar mig hvorfor det ikke blænder på
> motorvej, men blænder på en 4 sporet landevej??

På en motorvej er der normalt en 'uafhængig' vej i hver sin retning - og
afstanden mellem dem er så stor at der ikke er nogen grund til at studere
den trafik som kører mod en - der er jo ikke nogen umiddelbar fare for at de
biler kommer i mod dig i din kørebane.
Derfor hold din nysgerrighed i egen retningshalvdel og du bliver ikke
generet - samtidig giver du den modkørende muligheden for at køre med normal
fart - ved nedblænding skal man jo ned på 60-70 km/t.

Knud

Fra : Nielsen

Dato : 06-11-05 18:30

> [...]
> generet - samtidig giver du den modkørende muligheden for at køre med
> normal fart - ved nedblænding skal man jo ned på 60-70 km/t.

Jeg ved ikke hvilken motorvej du færdes på, men mange af dem jeg kører på,
er der kun ca. 2m mellem de 2 yderbaner.
Hvis DINE fjernlygter ikke lyser mere end 4-6m til hver side, er det vist
bedst du får tjekket dem, for det er sgu` ikke meget.
Prøv en skovvej og se hvor meget lys der IKKE rammer vejen.
Mht. de 60-70km/t med nærlys, hvad gør du så når du møder en bil i samme
retning som dig, sænker farten til 60-70km/t NEJ VEL
Dvs. på motorvej er max. hastigheden 60-70km/t om natten. Med de mange
motorvej kilometer jeg har om natten, har jeg ALDRIG set en personbil,
bremse ned til min fart når han indhenter mig.
Nej smid du de skide FDM blade ud, og kom ud i det virkelige liv og se
hvordan tingene er.

JaN

Fra : KNT

Dato : 06-11-05 21:05

> Jeg ved ikke hvilken motorvej du færdes på, men mange af dem jeg kører på,
> er der kun ca. 2m mellem de 2 yderbaner.

Motorveje med lille afstand mellem vejene er normalt ikke mørke - men har
belysning - og så behøver du ikke langt lys.

> [...]
> Mht. de 60-70km/t med nærlys, hvad gør du så når du møder en bil i samme
> retning som dig, sænker farten til 60-70km/t NEJ VEL

Da jeg jo aldrig kører for stærkt heller ikke med langt lys kommer jeg
sikkert aldrig op bag dig, men skulle det ske sænker jeg da farten indtil
jeg er sikker på jeg forsvarligt kan overhale - eventuelt ved at udnytte dit
lys at se ved.

> [...]
> bremse ned til min fart når han indhenter mig.
> Nej smid du de skide FDM blade ud, og kom ud i det virkelige liv og se

Jeg har aldrig læst et FDM bald - og jeg kommer dagligt i det virkelige
liv - f.eks. på Helsingørmotorvejen, Hillerødmotorvejen og Ring 4.
Jeg taler ud fra sund fornuft fulgt op af lovgivning..

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-05 21:16

Den Sun, 6 Nov 2005 21:04:31 +0100 skrev KNT:

> "Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> Motorveje med lille afstand mellem vejene er normalt ikke mørke - men har
> belysning - og så behøver du ikke langt lys.

Omkring København måske. Sg* ikke herovre i det mørke (hehe) Jylland.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:17

KNT wrote:
> Motorveje med lille afstand mellem vejene er normalt ikke mørke - men har
> belysning - og så behøver du ikke langt lys.

Prøv du at bevæge dig uden for Valby Bakke. Så vil du opdage at der er
en hel verden der er anderledes end du regner med.

Uanset hvad du mener om hvad dit lys gør, og hvor andre folk bør kigge
hen, har du ikke lov at køre med lys der blænder andre trafikanter.

> [...]
> jeg er sikker på jeg forsvarligt kan overhale - eventuelt ved at udnytte dit

Hvis du aldrig kører for stærkt, hvad kører du så på motorvej når der
er nogen foran dig? Den hastighed der passer til at du kan nå at
standse indenfor det dit nærlys rækker? (Eller du afpasser måske dit
lys efter din hastighed og kører med fuld blus på alle lygter selvom
der ligger en anden 100-200 meter foran dig, når du kører 110 km/t.?)

> Jeg har aldrig læst et FDM bald - og jeg kommer dagligt i det virkelige
> liv - f.eks. på Helsingørmotorvejen, Hillerødmotorvejen og Ring 4.
> Jeg taler ud fra sund fornuft fulgt op af lovgivning..

Find så lige det sted i lovgivningen der siger at man ikke skal blænde
ned for modkørende på motorvejen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:47

KNT wrote:
> [...]
> generet - samtidig giver du den modkørende muligheden for at køre med normal
> fart - ved nedblænding skal man jo ned på 60-70 km/t.

Den skal du altså ind midt i Kbhstrup med den der.

Her ude på landet holder den ikke en meter. (Her kan vi nemlig godt
se, også om natten)

Du blænder måske heller ikke ned når du indhenter nogen, før du er tæt
på dem?

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 21:01

> Den skal du altså ind midt i Kbhstrup med den der.
>
> Her ude på landet holder den ikke en meter. (Her kan vi nemlig godt se,
> også om natten)

Når du kører med kort lys vil dit oplyste synsfelt være begrænset til 40-50
meter +/- og hvis du skal bremse for noget som dukker op indenfor det område
er hastigheden altså max. 70 km/t.
Du skal ikke forsøge at bilde mig ind at du kan se noget som helst i det
mørke område - hverken på landet eller i Kbh.

> Du blænder måske heller ikke ned når du indhenter nogen, før du er tæt på
> dem?

Så længe min lyskegle ikke 'rører' den forankørende blænder jeg ikke.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:33

KNT wrote:
> [...]
> Du skal ikke forsøge at bilde mig ind at du kan se noget som helst i det
> mørke område - hverken på landet eller i Kbh.

Nu er nærlyset på en lastbil placeret en del højere end på en
personbil, og kan derfor nå tilsvarende længere frem. (Medmindre det
er 1. års lærlingen der er blevet sat til at justere dem. Det kan man
så heldigvis selv gøre noget ved)

Så tæt på 100 meter er ikke unormalt for der hvor nærlyset når ud.

> Så længe min lyskegle ikke 'rører' den forankørende blænder jeg ikke.

Sludervoren vrøvl.

Dit fjernlys afgiver jo ikke kun lys i to kegler fremad. Så ville det
jo ikke være til at se noget ved.

Så længe du kører med langt lys indenfor mit synsfelt blænder du mig.

Fra : Morten Trab

Dato : 06-11-05 11:04

On Sun, 6 Nov 2005 08:59:59 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk motorvej. Det
>er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde
>øjnene i egen retning/ kørebane.

Det vil jeg så herefter lade være med at gøre når jeg, i lastbil,
kører til Odense fra Horsens kl. 4 hver anden nat...

Tvivler på at du (hvis du ser mig) vil bryde dig om at være modkørende
til mig, mere behøver jeg ikke at sige...Andet end at min lastbil IKKE
har flere lygter end loven tillader det...Den er leveret, synet og
godkendt med det der sidder på den til dagligt, så den kan du ikke
engang bruge imod mig...

Det er utroligt irriterende at møde en bilist på motorvejen om natten,
som ikke gider vise hensyn og blænde ned til nærlys når man kommer
imod dem...

Men dem har jeg gjort til vane at give fuld blus, hvilket også gælder
for de som kører uberettiget med tåbelys om natten når jeg møder
dem...

Mvh. Morten Trab
En, efterhånden ret irriteret, chauffut der hader at blive blændet af
fjern- og/eller tåbelys!

Fra : KNT

Dato : 06-11-05 13:14

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg så herefter lade være med at gøre når jeg, i lastbil,
> kører til Odense fra Horsens kl. 4 hver anden nat...

Ok med mig - der kommer jeg alligevel aldrig på din tid.

> [...]
> har flere lygter end loven tillader det...Den er leveret, synet og
> godkendt med det der sidder på den til dagligt, så den kan du ikke

Bare du vil sørge for der er ordentlig belysning bagtil er jeg glad. Mange
lastbiler kører rundt med et par refleksbrikker, som ikke ses på særlig lang
afstand.

> Det er utroligt irriterende at møde en bilist på motorvejen om natten,
> som ikke gider vise hensyn og blænde ned til nærlys når man kommer
> imod dem...

Du kan da bare lade være at kigge ind i modpartens lys - dine øjne har intet
at gøre i modsatte bane.

> Men dem har jeg gjort til vane at give fuld blus, hvilket også gælder
> for de som kører uberettiget med tåbelys om natten når jeg møder
> dem...

Det er da ok sålænge du holder dig på egen banehalvdel - men drejer du
specialprojekter med chikane for øje mod modparten er det jo bare ulovligt.

Knud

Fra : Morten Trab

Dato : 06-11-05 17:23

On Sun, 6 Nov 2005 13:14:18 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Ok med mig - der kommer jeg alligevel aldrig på din tid.

Okay, så er du altså ikke en af de fjolser jeg møder hver gang jeg
kører mod Odense!

>Bare du vil sørge for der er ordentlig belysning bagtil er jeg glad. Mange
>lastbiler kører rundt med et par refleksbrikker, som ikke ses på særlig lang
>afstand.

Går meget op i at belysningen er lovlig på mit vogntog, og gennemgår
dagligt samtlige pærer på hele trækket (kører sjældent med andre end
en bestemt hænger)

>Du kan da bare lade være at kigge ind i modpartens lys - dine øjne har intet
>at gøre i modsatte bane.

Ja, og det forsøger jeg skam også, men det er svært at undlade at
blive blændet, tiltrods for at det er på en motorvej, da der kører
utroligt mange rundt med så forkert justerede lygter at eneste måde at
undgå blænding vil være at lukke øjnene eller kigge ud i rabatten på
højre side...Ved ikke om det er hvad du forstår ved trafiksikkerhed...

Hvis nu folk ville være at være så egoistiske og kun tænke på sig
selv, og istedet udvise lidt hensyn, også på motorvej, og blænde ned
fra fjernlyset ved enhver forekomst af modkørende ville det efter min
overbevisning blive en del mere sikkert at færdes i trafikken som
chauffør...

Mht. tåbelysene har de ingen berettigelse om natten når der ikke er
tåget, selv bruger jeg yders sjældent tåbelyset hvad end det så er på
min personbil eller på lastbilen, og bruger det aldrigt hvis der
ligger billister lige foran eller bagved mig...

>Det er da ok sålænge du holder dig på egen banehalvdel - men drejer du
>specialprojekter med chikane for øje mod modparten er det jo bare ulovligt.

En sådan har jeg slet ikke, men tanken har dog strejfet mig...Eneste
problem er bare at jeg ikke vil have noget tingeltangel på min lastbil
den ikke kan synes med...Gider ikke bøvlet med at skulle afmontere det
inden syn og igen bagefter at skulle montere det igen...

Mvh. Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:09

Morten Trab wrote:
> [...]
> min personbil eller på lastbilen, og bruger det aldrigt hvis der
> ligger billister lige foran eller bagved mig...

Et sted hvor jeg har fundet en passende anvendelse af tågelygterne er
når jeg kører i et vejarbejde og der er modkørende.

Der er det meget rart at man kan tænde tågelygterne og få den ekstra
refleks fra skiltene med. De modkørende har ofte ingen planer om at
hjælpe på overblikket ved at blænde ned.

(Det skal lige med at observationen er gjort i Doskland, hvor de har
en mani med at opsætte en mellemstor skov af skilte når der er
længerevarende vejarbejder.)

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 21:15

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Der er det meget rart at man kan tænde tågelygterne og få den ekstra
>refleks fra skiltene med. De modkørende har ofte ingen planer om at
>hjælpe på overblikket ved at blænde ned.

Og tror du det hjælper at du kaster mere lys i hovedet på dem?
- så bliver de jo nødt til at tænde ligeså meget eller mere lys for at
kunne se skiltene fra deres side.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:38

Leonard wrote:
> Og tror du det hjælper at du kaster mere lys i hovedet på dem?
> - så bliver de jo nødt til at tænde ligeså meget eller mere lys for at
> kunne se skiltene fra deres side.

Jeg tror ikke jeg kaster mere lys i hovedet på dem.

For det første, som du selv er inde på, rækker tågelyset ikke så langt
frem som nærlyset.

For det andet er det typisk steder hvor der er en betonmur mellem
sporene, som gør at personbilerne ikke kan se mit lys. (Den samme der
gør det svært for dem at fatte at de bør blænde ned for modkørende.

Jeg sidder så bare så højt at deres lys generer mig uanset.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 20:52

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan da bare lade være at kigge ind i modpartens lys - dine øjne har
> intet at gøre i modsatte bane.

Jeg gentager lige de spørgsmål du så behændigt sprang over lige ovenfor:

Fra : KNT

Dato : 07-11-05 21:40

> [...]
>
> Selv yngre personer er natteblinde - mere eller mindre uden at vide det.
>
> Ved du hvad grå stær gør ved øjnene ved nattetid?

Aner det ikke - men er synet ikke i orden bør man slet ikke køre hverken dag
eller nat.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-05 14:27

> Aner det ikke

Så har du lige diskvalificeret dig selv til at have en mening om at køre med
langt lys på motorvejen!

> - men er synet ikke i orden bør man slet ikke køre hverken dag eller nat.

Hvordan finder man ud af om det er i orden?

Hvis man nu bliver blændet af biler der kører med langt lys på en motorvej,
skal man så ikke køre?

Og må man godt køre hvis man ikke bliver blændet?

Eller hvad?
--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:52

KNT wrote:
> Du kan da bare lade være at kigge ind i modpartens lys - dine øjne har intet
> at gøre i modsatte bane.

Det kan da godt være du kører rundt med skyklapper på (eller har
begyndende tunnelsyn) men det er altså ikke ensbetydende med at alle
andre også gør det.

> Det er da ok sålænge du holder dig på egen banehalvdel - men drejer du
> specialprojekter med chikane for øje mod modparten er det jo bare ulovligt.

Og hvornår er et sæt topmonterede "specialprojektørere" drejet ulovligt?

Når de oplyser feltet på siderne af det der bliver oplyst af
hovedlygternes fjernlys?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 20:51

> [...]

> Men dem har jeg gjort til vane at give fuld blus, hvilket også gælder
> for de som kører uberettiget med tåbelys om natten når jeg møder

Det hjælper jo bare ikke noget - det blænder dem jo ikke :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Trab

Dato : 07-11-05 21:10

On Mon, 7 Nov 2005 20:51:02 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

>Det hjælper jo bare ikke noget - det blænder dem jo ikke :)

Heh, tro mig...Har endnu ikke mødt en tåbe på motorvejen om natten,
mod Odense, der har ikke har fattet budskabet, når Scania'en får lov
til at vise hvad fjernlys er ;)

Mvh. Morten Trab

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-05 14:29

> Heh, tro mig...Har endnu ikke mødt en tåbe på motorvejen om natten,
> mod Odense, der har ikke har fattet budskabet, når Scania'en får lov
> til at vise hvad fjernlys er ;)

Jeg plejer at ignorere den slags lastbilchauffører der skal blænde andre
bilister fordi vi ikke må lyse ind på deres små tissemænd :)

De er åbenbart ligeglade, fordi de kører bare videre :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Trab

Dato : 08-11-05 21:15

On Tue, 8 Nov 2005 14:29:25 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Jeg plejer at ignorere den slags lastbilchauffører der skal blænde andre
>bilister fordi vi ikke må lyse ind på deres små tissemænd :)

Heh...Som tidligere skrevet er alt på den lovligt, så det er ikke en
af de "potens" biler der smutter rundt på landevejene...Dem er der
rigeligt af...

Bruger det skam også kun såfremt modkørende ikke fatter at det er
belastende at blive blændet af deres lygter...Skal de blænde mig, så
blænder jeg dem...På det område er det øje for øje...

>De er åbenbart ligeglade, fordi de kører bare videre :)

Skulle vi da stoppe ude midt på motorvejen?? :D

Mvh. Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:36

> Jeg plejer at ignorere den slags lastbilchauffører der skal blænde andre
> bilister fordi vi ikke må lyse ind på deres små tissemænd :)

Prøv dog at tænk så langt som at lastbilchaufføreren altså sidder 2
meter højere oppe end du, og selvom du ikke kan se hans forlygter kan
han altså sagtens se dine.

Og det har intet med små tissemænd at gøre (medmindre det er dem i
personbilerne der lider af mindreværdskomplekser), men derimod
manglende evne til at sætte sig ind i at andre kan have forhold der
ikke er lige som ens egne.

> De er åbenbart ligeglade, fordi de kører bare videre :)

Det er de sgu nødt til. 40 tons stopper man ikke sådan lige.

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 06-11-05 11:10

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in

> Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk
> motorvej. Det er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis
> man ellers kan holde øjnene i egen retning/ kørebane.
>
> Knud

Jeg vil gerne møde dig på en mørk Køge Bugt motorvej, med mit fjernlys
tændt så kan det være du ændre mening, for blændet det bliver du, og de
er justeret rigtigt. Det eneste synshallen brokkede sig over, var at
det ene af mine baglygter var gået istykker, dog ikke noget som kunne
underkende bilen, da det var et stykke plastik, som beskytter en skrue.
Jeg blænder altid ned for modkørende, det har jeg lært. Og jeg kan
sagtens se hvad der sker på vejen foran mig, det må være dit nattesyn
der er ødelagt, se at få det lavet istedet for. Og tænk på din
medbilister.

Fra : KNT

Dato : 06-11-05 13:06

"apollo14 aka Kenneth Rugaard" <apollo14dk@nospamhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:Xns9706719D517A3apollo14dknospamhotm@62.243.74.163...
> [...]
> sagtens se hvad der sker på vejen foran mig, det må være dit nattesyn
> der er ødelagt, se at få det lavet istedet for. Og tænk på din

Uanset dit nattesøvn er synslængden ved kort lys maksimalt til 60-70 km/t -
så vis dog det hensyn ikke at glo i min bane når du kører på en mørk
motorvej.

Knud

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 09-11-05 11:35

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message

> Uanset dit nattesøvn er synslængden ved kort lys maksimalt til 60-70
> km/t - så vis dog det hensyn ikke at glo i min bane når du kører på en
> mørk motorvej.

Ja du har jo bevist du ikke ved hvor motorveje ligger eller hvor meget de fx
drejer mange steder og med lys 100meter ind på nabogrunden så holder dine
argumenter ikke -

Men ja egoister har vi jo nok af..

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 17:36

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja du har jo bevist du ikke ved hvor motorveje ligger eller hvor meget de
> fx drejer mange steder og med lys 100meter ind på nabogrunden så holder
> dine argumenter ikke -
>
> Men ja egoister har vi jo nok af..

Jeg ikke bevist at jeg ikke ved hvor motorvejene er - men kun at jeg ikke
kender deres numre!!

Det ændrer ikke ved min holdning om ikke at blænde ned for modkørende, når
man kører motorvej. Naturligvis kan der være sjældne undtagelser - f.eks.
hvis der kommer en spøgelsesbilist.
Men hvis man blænder ned er man også nødt til at sænke farten til det
nænvte - max. 70 km/t.

Jeg mener altså ikke egoisten er mig med det lange lys - men derimod dig med
de 'dårlige' øjne, som absolut skal fastholdes det forkerte sted.

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-05 19:00

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændrer ikke ved min holdning om ikke at blænde ned for modkørende, når
> man kører motorvej.

Jeg gør det heller ikke konsekvent, kun de steder hvor det helt klart er til
gene, son i sving, ved niveauforskelle etc.- og da behøves modkørene ikke
engang "signalere" de er generet. Jeg nægter at "ligge under for flertalles
diktatur", når jeg jeg køre i mod "hovedstrømmen", og sænke min fart til
"nærlysfart"- på et ellers tomt spor- jeg er alene, mens de modkørende køre
"full speed" i hinandens lys..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:38

KNT wrote:
> [...]
> Jeg mener altså ikke egoisten er mig med det lange lys - men derimod dig med
> de 'dårlige' øjne, som absolut skal fastholdes det forkerte sted.

Vi er altså nogen der har fået skyklapperne af.

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-11-05 14:54

> [...]

Det
> er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde

Åhhhhhh nej........Skal vi nu høre på den igen.

/Caspersen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:37

KNT wrote:
> Der skal IKKE blændes nedfor modkørende, når man kører på mørk motorvej. Det
> er der ingen som behøver lade sig genere af, hvis man ellers kan holde
> øjnene i egen retning/ kørebane.

Du kan da godt lige se at få blændet ned når du møder en lastbil.

At du sidder og hygger dig nede bag autoværnet er altså ikke det samme
som at andre gør det. Og det er altså heller ikke alle der kører rundt
og er halvblinde. Men de kan hurtig blive det - efter din model.

Men mener du det alvorligt så sig lige til næste gang du møder mig,
eller en kollega med toplygter. Så kan vi jo hurtig finde ud af om du
bryder dig om at have 2 x 70 w i fjæset ret længe, eller om du kan
finde ud af at få blændet ned.

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 20:45

Du kan da bare holde øjnene væk fra det, som foregår i den modkørende bane -
så er både dit og mit problem løst.

Knud

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 20:58

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote:

>Du kan da bare holde øjnene væk fra det, som foregår i den modkørende bane -
>så er både dit og mit problem løst.

Du vil bare ikke forstå!

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 21:01

Jeg ser ikke der er noget at forstå!

Knud

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 21:11

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote:

>Jeg ser ikke der er noget at forstå!

Nej, bliv du bare inde i din egen lille osteklokke med mat glas, hvor
du ikke bliver blændet af noget som helst lys. Hvis du også holder din
bil indeni klokken, så blænder du sikkert heller ikke os andre.

Når der nu er mange, der i en hel uge har fortalt dig at de bliver
blændet af modkørende med langt lys på motorvejen, så burde du, hvis
du er bare en smule indstillet på at tænke og vise hensyn, i det
mindste fundere over om ikke der er noget om snakken.
Men, nej, du er kørt fast i den rille og kan kun svare "hold øjnene i
din bane ..."
Tror du ikke det er forsøgt, det er jo nødvendigt når man møder en
tåbe, der ikke kan finde ud af at blænde ned, men det er ikke det
samme som at man bevarer sit gode nattesyn imens.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 21:36

Mon ikke du og et par andre har fundet en eller anden meget smalsporet
rille - endnu har ingen givet mig et argument for at man absolut skal holde
øje med trafikken i den modsatrettede kørebane, når vi taler motorvej.

Skal jeg også blænde ned for dem som kører rundt i nabokommunen?

Knud

Fra : Morten Trab

Dato : 09-11-05 22:00

On Wed, 9 Nov 2005 21:36:29 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Mon ikke du og et par andre har fundet en eller anden meget smalsporet
>rille - endnu har ingen givet mig et argument for at man absolut skal holde
>øje med trafikken i den modsatrettede kørebane, når vi taler motorvej.

Hvem snakker om at holde øje med dem i den anden retning på
motorvejen??

Man kan godt blive blændet af modkørende på motorvej, UDEN at kigge i
deres vejbane...

Har du nogensinde siddet i førerhuset på en lastbil?? Nej vel, så
synes jeg du skal begynde at udvise en smule hensyn...

Vi stakkels chauffører bliver blændet gang på gang fordi der er nogle
bilister der tror at fordi de ikke kan se vores forlygter, så kan vi
heller ikke se deres, men der tager de grueligt fejl...

Bilister kan for det meste "gemme sig" bag autoværnet, men kun for
andre bilister ikke for os lastbilchauffører!!

Så hvis det er nogle her i denne tråd der er egoister, så må det
bestemt være dig, da _du_ ikke vil udvise hensyn for andre...

Vil du ikke gøre mig den tjeneste at lave et tydeligt kendetegn på din
bil, så skal jeg gøre det til min mission at blænde dig _hver_ gang
jeg ser dig...Din type kan VIRKELIGT pisse mig af!

Mvh. Morten Trab

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 00:03

KNT wrote:
> [...]
(Vi flytter lige dit svar ned hvor det hører hjemme igen)
> [...]
> smalsporet rille - endnu har ingen givet mig et argument for at man
> absolut skal holde øje med trafikken i den modsatrettede kørebane,

Nu handler det ikke om kun at have et synsfelt på 2-5 grader. Men om
at blive blændet hvis man bliver udsat for skarpt lys i sit synsfelt.

Hvis du kendte øjets opbygning viste du at man, om natten, ser
dårligst i det punkt på nethinden hvor synsnerven kommer ind i øjet.

Resten af øjet er lysfølsom i nogenlunde lige stor grad. Og når
nethinden udsættes for kraftigt lys reagerer øjet ved at "lukke ned"
for hullet hvor lyset kommer ind.

Om lyset kommer 2 grader eller 30 grader til den ene eller den anden
side er underordnet. "Lysåbningen" i øjet bliver mindre. Dermed bliver
muligheden for at opfatte hvad der sker i det øvrige synsfelt også
mindre. Og der kan gå op til flere minutter inden man har fuld
nattesyn igen.

Så om du holder lige frem foran mig eller du kommer ovre i den anden
side af motorvejen er ligegyldigt, du blænder mig.

Og jeg kan garantere dig for at du vil få alt det lys jeg har at gøre
med hvis du møder mig og du ikke selv kan finde ud af at blænde ned.

> Skal jeg også blænde ned for dem som kører rundt i nabokommunen?

Hvis du kan blænde dem så ja. (En kommunegræne er jo kun en streg på
et stykke papir.)

Fra : Morten Trab

Dato : 10-11-05 19:45

wrote:

> [...]
>øje med trafikken i den modsatrettede kørebane, når vi taler motorvej.
>
>Skal jeg også blænde ned for dem som kører rundt i nabokommunen?

Og hvis du hørte P3 i morges ville du vide flg.:

" Er der kommet nye regler for kørsel med langt lys på uoplyste
motorveje. Skal man stadig blænde ned for modkørende?

Vicepolitikommissær Bent Mouboe fra færdselspolitiet svarer:

Man må ikke bruge sit fjernlys på hverken uoplyst landevej eller
motorvej, hvis der på nogen måde, er mulighed for, at man kan blænde
de modkørende.

Der kan på visse motorvejsstrækninger med midterbevoksning, køres med
fjernlys, hvis det ikke generer de modkørende. men ellers skal man
altid blænde ned.

I øvrigt skal man på de strækninger, hvor den tilladte hastighed er
130 km, huske at nedsætte farten, når man kører med nærlys - ellers
kører man i blinde i forhold til standselængden."

Og så lige for at tage den om tågelygterne, nu vi er ved det:

" Mange biler kører med tågelys tændt alle døgnets 24 timer. Har
politiet helt opgivet at gøre noget ved det problem?

Chefpolitiinspektør Mogens Wilbert fra færdselspolitiet svarer:

Der bliver skrevet hundredevis af rapporter på folk for uberettiget
brug af tågelys.

Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftigt nedbør. Dog må
tågelygter i dagtimerne godt erstatte kørelyset - men altså ikke i
mørke hvor de kan genere andre."

Mvh. Morten Trab
PS. Lad os så håbe at alle de, undskyld udtrykket, fjolser der læser
med her og ikke kan finde ud af det har forstået hvordan reglerne er
skruet sammen, nu...

Fra : Brian

Dato : 10-11-05 20:08

Morten Trab wrote:

> PS. Lad os så håbe at alle de, undskyld udtrykket, fjolser der læser
> med her og ikke kan finde ud af det har forstået hvordan reglerne er
> skruet sammen, nu...

Og lad os håbe at nogen af ignoranterne bider mærke i, at tågelygterne
gerne må erstatte kørelyset...

/Brian

Fra : Morten Trab

Dato : 10-11-05 20:15

On Thu, 10 Nov 2005 20:08:02 +0100, "Brian" <Ellers@tak.du> wrote:

>Og lad os håbe at nogen af ignoranterne bider mærke i, at tågelygterne
>gerne må erstatte kørelyset...

Har jeg sagt andet??

Har endda sagt i en anden post i denne tråd at folk for min skyld
GERNE må bruge deres tåbelys som kørelys, såfremt de bare husker at
det kun er lovligt i kombination med positionslyset og IKKE i
kombination med nærlys... ;)
Og at de derudover husker at slukke tåbelygterne når mørket falder på
og de så tænder for nærlyset...

Mvh. Morten Trab

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 20:26

"Morten Trab" skrev

> Har endda sagt i en anden post i denne tråd at folk for min skyld
> GERNE må bruge deres tåbelys som kørelys,

Det er pænt af dig at give tilladelse til det,
det er så lidt barnligt at fremture med ordet tåbelys, det minder om dem der
konsekvent skriver Microsoft med $, en slags " ih hvor er jeg smart ".
Virkningen er den modsatte, det er svært at tage skribenten seriøst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 10-11-05 20:35

Morten Trab wrote:

> Har jeg sagt andet??

Ikke hvad jeg ved af, rolig Mulle

Det var såmænd bare lige for at få sneget den del med...

> [...]
> GERNE må bruge deres tåbelys som kørelys, såfremt de bare husker at
> det kun er lovligt i kombination med positionslyset og IKKE i

Jeps, men problemet er at nogen går i selvsving ligeså snart de ser tændte
tågelygter. Så bliver alt til tåbelygter, chaufføren har en lille diller,
man kører
med dem for at se sej ud og alt muligt andet...

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 11:23

"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kører
> med dem for at se sej ud og alt muligt andet...

Som nævnt andet sted i denne tråd - det er kun lastbilchauffører der har en
lille diller ...

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 11-11-05 14:01

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Som nævnt andet sted i denne tråd - det er kun lastbilchauffører der
> har en lille diller ...
>
> :)

Det vælger jeg så at tage dit ord for - hvorend du så ved dét fra

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 19:01

> Det vælger jeg så at tage dit ord for - hvorend du så ved dét fra

Jeg lyser ind i Finn og Folmer´s førerhus hver gang jeg møder dem :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:19

> Som nævnt andet sted i denne tråd - det er kun lastbilchauffører der har
> en lille diller ...

Den er meget tynd på en lastbilchauffør .. til gengæld er den ikke ret lang.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 22:40

Den Thu, 10 Nov 2005 19:44:42 +0100 skrev Morten Trab:

> [...]
>
> Der kan på visse motorvejsstrækninger med midterbevoksning, køres med
> fjernlys, hvis det ikke generer de modkørende. men ellers skal man

Endnu en dumpekarakter til min kørelærer. Han mente også at på
motorvejen kan man køre med fjernlyset tændt uden at genere. Efter de
første par hundrede meter hvor samtlige modkørende blinkede af os,
opgav han dog.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 22:44

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorvejen kan man køre med fjernlyset tændt uden at genere. Efter de
> første par hundrede meter hvor samtlige modkørende blinkede af os,

Det er det fejlagtigt også mange i denne NG som mener

--
Tom

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 17:22

> [...]
> motorvejen kan man køre med fjernlyset tændt uden at genere. Efter de
> første par hundrede meter hvor samtlige modkørende blinkede af os,

Det kunne jo være den pågældende politikommisær som er dumpet - eller er
religiøs.

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-05 17:38

Den Fri, 11 Nov 2005 17:21:33 +0100 skrev KNT:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kunne jo være den pågældende politikommisær som er dumpet - eller er
> religiøs.

Du mener altså godt man må genre *samtlige* modkørende?

Mvh
Kent

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 17:50

> Du mener altså godt man må genre *samtlige* modkørende?

Nej det mener jeg ikke - men på en motorvej er der (forhåbentligt) ingen
modkørende - og derfor kan man roligt køre med langt lys.

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-05 19:45

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

- men på en motorvej er der (forhåbentligt) ingen
> modkørende - og derfor kan man roligt køre med langt lys.

Det er der normalt ikke, så jeg giver dig ret noget af vejen. Men det sker
pga. af forholdene, det ikke er "passende", vejsving el. niveauforskelle
etc., så der bør "blændes ned".
BTW. er det et ret teoretisk sprgsm., for pga. af "medtrafikanter" i egen
"banehalvdel" er det alligevel begrænset, hvor tit du kan køre med fjernlys.
Eller er det fordi jeg normalt færdes på Sj., omkring Kbh.?.

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 19:47

> [...]
> "banehalvdel" er det alligevel begrænset, hvor tit du kan køre med
> fjernlys. Eller er det fordi jeg normalt færdes på Sj., omkring Kbh.?.

Jeg er da helt enig med dig - der er eneklte specielle situationer, som du
nævner hvor der kan være behov for at blænde ned.

Også jeg færdes mest omkring Kbh. men kører man efter 22 eller før 6 kan man
da ofte med sindsro køre med det lange lys - der er ikke så mange
medtrafikanter.

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-05 20:00

Den Fri, 11 Nov 2005 17:50:18 +0100 skrev KNT:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej det mener jeg ikke - men på en motorvej er der (forhåbentligt) ingen
> modkørende

Hvad kalder du så dem ovre på den anden side af autoværnet?

Mvh
Kent

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 21:19

> Hvad kalder du så dem ovre på den anden side af autoværnet?

De er ikke modkørende i relation til mig - de kører principielt på en
'selvstændig' vej.

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-05 21:34

Den Fri, 11 Nov 2005 21:18:31 +0100 skrev KNT:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> De er ikke modkørende i relation til mig - de kører principielt på en
> 'selvstændig' vej.

Og så må man godt genere dem?

Det gør tværgående trafik på en alm. hovedvej iøvrigt også, mener
du så også man må genere dem ved ikke at blænde ned, hvis der
ingen modkørende er?

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-05 12:30

Leonard wrote:

> Du orienterer dig så heller ikke til siderne ?

Jo, og kan jeg se billygter så er der jo andre biler, men derfra og
så til at blive blændet af de andre biler er der meget langt.

> - meget betryggende ...

Nu var det jo mig som kørte med fjernlyset

--

Christian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-11-05 15:35

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser ikke der er noget at forstå!

Og du gider heller ikke læse henvisningen til citatteknikken!

Du erklæres hermed faktaresistent.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 23:25

KNT wrote:

> Du kan da bare holde øjnene væk fra det, som foregår i den
> modkørende bane - så er både dit og mit problem løst.

(Flytter lige din skrift ned hvor den hører hjemme)

Nu er mit synsfelt altså ikke indskrænket til 20-30 grader fremad.

Jeg finder det generende at blive udsat for kraftigt lys indenfor de
ca 180 grader mit syn dækker. (Det felt hvor jeg er i stand til at
opfatte og reagere på hændelser.)

Det er selvfølgelig ikke lige generende hele vejen over. Men dog så
meget at jeg kan mærke nedsat evne til at se så godt som jeg gerne vil
hvis jeg har været udsat for kraftig lyspåvirkning.

Hvis jeg skal kigge så langt væk at en modkørende ikke generer mit syn
kraftigt skal jeg faktisk kigge ud af sideruden. Og det er jo ikke det
mest befordrende for trafiksikkerheden.

Det samme gør sig gældende hvis du kommer bagfra og ikke mener at dit
lange lys udgør noget problem for andre før du er nogle få hundrede
meter bag dem. På den måde fjerner du lige min mulighed for at holde
øje med de 40 tons jeg har hængende bag på.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-05 08:30

Leif Neland wrote:

> Hvad med at tage hensyn til ham, der kommer fra den anden side, og bliver
> blændet af dine lygter?
> Hvis du kigger til siden, lægger du måske ikke mærke til ham, der kommer
> forfra.

Selvfølgelig ser jeg ham.

--

Christian

Fra : Klaus G.

Dato : 05-11-05 22:30

> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
> frem - de seneste dage har det da været helt slemt.
>
>*KLIP*KLIP*
Du har åbenbart stadig til gode at se tågelygter med Xenon kits så. Se _det_
er noget der blænder.

Men ellers er der mange lastbiler der har hele fronten plasteret til med
diverse lygter, og jeg ved ikke hvad. Måske ikke én lygter er så skarp, men
mange bække små som man siger...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 20:32

Klaus G. wrote:
> Men ellers er der mange lastbiler der har hele fronten plasteret til med
> diverse lygter, og jeg ved ikke hvad. Måske ikke én lygter er så skarp, men
> mange bække små som man siger...

Hvis du kigger godt efter vil du oftest opdage at nummerpladerne er
gule, med et blå mærke i den ene ende og kommende fra Holland.

'Vi' kalder dem "Juletræer".

Er er der nogen der er flippet helt ud med at sætte så mange
markeringslygter på deres lastbiler, så man ikke regner med at der har
strøm nok tilbage til at have fyret kørende i 8 timer, så er det
hollænderne.

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-11-05 14:46

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
> frem - de seneste dage har det da været helt slemt.

Enig! (også med resten af artiklen.)

/Caspersen

Fra : Anders Majland

Dato : 07-11-05 10:27

> Ja, så er det vist tid igen for klaphattene at vise deres tåbeforlygter
> frem - de seneste dage har det da været helt slemt.

Det har da været galt hele "sommeren" - men nu det er blevet mørkere er der
flere time i døgnet med mørke og våde veje hvor det generer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-05 10:27

Bo Velschow wrote:
> [...]
> med tåberne tændt, kører i bilmærker, der har for vane at brænde pærer af
> ca. en gang om ugen - så slukker en eller begge lamper automatisk :-/

Ja, eller hele biler

Jeg har tågelygter, men bruger dem faktisk aldrig. Jeg synes de
ødelægger mit nattesyn, så jeg ikke kan se så langt frem som man
burde.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-05 10:38

Jan W Nielsen wrote:

> Fordi de gerne vil være "lidt sejere".
>
> Se engang på et af de mange brian-sites på nettet, hvor bilerne udstilles.
> Hver anden bil har tåbelyset tændt under fotograferingen.

Det får nok fokus flyttet og gør billedet mørkere ved at snyde
kameraet så man ikke så let kan se den knækkede og hjemmespartlede
frontspoiler

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-05 10:45

KNT wrote:
> "Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> Motorveje med lille afstand mellem vejene er normalt ikke mørke - men har
> belysning - og så behøver du ikke langt lys.

Har du været vest for Valby Bakke ?
Har du kørt på E45 ?

mvh

Christian

Fra : KNT

Dato : 07-11-05 17:26

KNT wrote:
> "Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> Motorveje med lille afstand mellem vejene er normalt ikke mørke - men har
> belysning - og så behøver du ikke langt lys.

Har du været vest for Valby Bakke ?

Svaret er JA - jeg er jyde!

Har du kørt på E45 ?

Hvor løber den? Har ikke numrene på rede hånd.

Knud

Fra : JS

Dato : 07-11-05 17:48

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Har du kørt på E45 ?
>
> Hvor løber den? Har ikke numrene på rede hånd.

Ah, det er en joke ikk'?

Fra : KNT

Dato : 07-11-05 21:28

> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Ah, det er en joke ikk'?

Nej - det er ikke joke jeg kører hver enese dag på motorvej men aner ikke
hvilke numre de har.

Men ud fra de andre forklaringer der er kommet kan jeg oplyse, at jeg
jævnligt kører mellem Fredericia og Århus - og så har jeg åbenbart ramt den.

Knud

Fra : JS

Dato : 07-11-05 22:13

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej - det er ikke joke jeg kører hver enese dag på motorvej men aner ikke
> hvilke numre de har.

De bliver ellers smidt i hovedet på dig på alle skilte i hele landet.
Lynguide: (hoved-motorvejene)

E20: Esbjerg -> kastrup (og videre i Sverige)
E45: Frederikshavn -> Kruså (og videre til Sicilien)
E47: Gedser -> Helsingør
E55: Rødby -> Helsingør

Derudover er der selvfølgelig spøgelsesstrækninger bl.a. til Hirtshals og en
masse andre småstrækninger som ikke er europaveje.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 07-11-05 22:45

On Mon, 7 Nov 2005 22:12:53 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> [...]
>E47: Gedser -> Helsingør
>E55: Rødby -> Helsingør
>
>Derudover er der selvfølgelig spøgelsesstrækninger bl.a. til Hirtshals

Øh - hvad med at kalde den E39 ?
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : JS

Dato : 08-11-05 10:20

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - hvad med at kalde den E39 ?

Jep, kunne ikke lige huske det og gad ikke slå den op.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-05 23:15

Den Mon, 7 Nov 2005 22:12:53 +0100 skrev JS:

> [...]
> Lynguide: (hoved-motorvejene)
>
> E20: Esbjerg -> kastrup (og videre i Sverige)
> E45: Frederikshavn -> Kruså (og videre til Sicilien)

Kruså? Så har du sg* taget en frakørsel. Bare fordi vejen igennem
Kruså har midterrabat, gør den altså ikke til motorvej (selvom
reklamerne nede fra DanDiscount før har påstået det), og man må
kun køre 50.

Motorvejsoverkørslen hedder "Frøslev grænse", og ligger lige vest for
Frøslev.

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 08-11-05 10:21

> [...]
> kun køre 50.
>
> Motorvejsoverkørslen hedder "Frøslev grænse", og ligger lige vest for

Nå ja, det har du ret i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:31

JS wrote:
> [...]
> Derudover er der selvfølgelig spøgelsesstrækninger bl.a. til Hirtshals og en
> masse andre småstrækninger som ikke er europaveje.

E39 Ålborg -> Hirtshals (og videre i Norge)

Og så syntes jeg ikke at rute 25 fra Kbhstrup til Holbæk hører under
"småveje".

Men guderne må vide hvad man heller ikke holder øje med i trafikken
hvis man kan overse rutenumrene.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-05 14:31

> [...]

> Men ud fra de andre forklaringer der er kommet kan jeg oplyse, at jeg
> jævnligt kører mellem Fredericia og Århus - og så har jeg åbenbart ramt

Hører du trafikradio og kører på E45 uden at vide hvad E45 er?

ROTFLMAO!

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Trab

Dato : 07-11-05 18:13

On Mon, 7 Nov 2005 17:25:47 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Hvor løber den? Har ikke numrene på rede hånd.

Sådan ca. hele vejen igennem Jylland!

Kan ikke huske om den hedder E45 eller E20 syd for Kolding samt om det
er E45 nord for Ålborg, men ellers så fra Kolding til Ålborg hedder
den E45...

Mvh. Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-05 19:26

Den Mon, 07 Nov 2005 18:12:33 +0100 skrev Morten Trab:

> Sådan ca. hele vejen igennem Jylland!
>
> Kan ikke huske om den hedder E45 eller E20 syd for Kolding samt om det
> er E45 nord for Ålborg, men ellers så fra Kolding til Ålborg hedder
> den E45...

Den hedder E45 hele vejen ned. Tyskerne fortrækker godt nok at kalde
den A7, men der står faktisk E45 med små bogstaver på kortene.

E20 ender lige udenfor Esbjerg.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 19:44

Kent Friis wrote:
> Den hedder E45 hele vejen ned. Tyskerne fortrækker godt nok at kalde
> den A7, men der står faktisk E45 med små bogstaver på kortene.
>
> E20 ender lige udenfor Esbjerg.

Og nord for Ålborg kan man vælge mellem E45 og E39.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 21:21

KNT wrote:
> Har du været vest for Valby Bakke ?
> Svaret er JA - jeg er jyde!
> Har du kørt på E45 ?
> Hvor løber den? Har ikke numrene på rede hånd.

Så er der skutte meget jyde over dig

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-11-05 15:31

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> at de har de tændt, for det var nok ungen eller den der sidste brugte bilen,

Mærkeligt. Vores Skoda Felicia fra 1996 har kontrollamper der klart og
tydelig viser om tågelygterne, for såvel som bag, er tændt. Man
skulle da tro at langt dyrere biler osse havde den slags...

Ebbe - der siden 1995 har haft brug for tågelygter ca fire gange.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 09:54

Ebbe Kristensen wrote:

> Mærkeligt. Vores Skoda Felicia fra 1996 har kontrollamper der klart og
> tydelig viser om tågelygterne, for såvel som bag, er tændt. Man
> skulle da tro at langt dyrere biler osse havde den slags...

Ja, man bliver overrasket.
Tit ser man nye dyre biler hvor blinklyset ikke virker.
Og her til morgen på E45, en næsten ny VW Toureg V10, hvor blinklyset
til venstre virkede hele tiden, må have været noget med armen.

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-05 09:55

"Christian B. Andresen" skriver:

> Tit ser man nye dyre biler hvor blinklyset ikke virker.
> Og her til morgen på E45, en næsten ny VW Toureg V10, hvor blinklyset
> til venstre virkede hele tiden, må have været noget med armen.

Havde fartpiloten samme problem ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 09:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Havde fartpiloten samme problem ?

Nu ved jeg ikke om fartpiloten og blinkerarmen er den samme i en
Toureg. Den er det ikke i min 306'er.

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-05 10:05

"Christian B. Andresen" skriver:

> Nu ved jeg ikke om fartpiloten og blinkerarmen er den samme i en
> Toureg. Den er det ikke i min 306'er.

Jeg ved kun, hvordan det er i min Golf. Der er det samme arm. Jeg tænkte
bare på om han også havde problemer med at holde farten nede.....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 10:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Jeg ved kun, hvordan det er i min Golf. Der er det samme arm. Jeg tænkte
> bare på om han også havde problemer med at holde farten nede.....

Han kom da afsted da han langt om længe kom forbi.
At han så kun kom 100 m frem til næste bil har vel bare gjort hans
blodtryk endnu højere

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-05 11:20

KNT wrote:
> "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ikke bevist at jeg ikke ved hvor motorvejene er - men kun at jeg ikke
> kender deres numre!!

Det vil sige at hvis du hører en trafikmelding om at der på E45
nordgående mellem afkørsel 46 og afkørsel 44 er sket et trafikuheld,
så har du ingen anelse om hvorvidt du er langt fra det eller tæt på
det ?

Kast et blik eller 2 på disse sider, de er guld værd:

http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=76737

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=77053

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=14611

--

Christian

Fra : KNT

Dato : 10-11-05 17:11

KNT wrote:
> [...]

nordgående mellem afkørsel 46 og afkørsel 44 er sket et trafikuheld,
så har du ingen anelse om hvorvidt du er langt fra det eller tæt på

Det har du helt ret i - jeg forventer der bliver sagt mellem Vejle og
Kolding - eller hvor det nu er .

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 11:20

> Det har du helt ret i - jeg forventer der bliver sagt mellem Vejle og
> Kolding - eller hvor det nu er .

Din erfaring på landevejene er vist ikke værd at nævne, hva´? :) Du kører
måske turen på knallert uden mulighed for at høre radio?

--
Per, Esbjerg

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 17:15

> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Din erfaring på landevejene er vist ikke værd at nævne, hva´? :) Du kører
> måske turen på knallert uden mulighed for at høre radio?

Hvorfor skulle jeg bryde mine 'små grå' med at huske på intetsigende numre,
når man akkurat ligeså godt kan referere til nogle geografiske punkter, som
man enten kan placere ud fra sin skolelærdom eller ved at kigge på
vejskiltene man kører forbi.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-05 08:56

Fra : Leonard

Dato : 14-11-05 09:14

Fra : Leif Neland

Dato : 14-11-05 15:43

> [...]

blændet af dine lygter?
Hvis du kigger til siden, lægger du måske ikke mærke til ham, der kommer

Leif