Energimærkning og Seat
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-11-05 09:00

Hej

Jeg var på BFA i fredags og fik en snak med en ung sælger på Seat
standen.
Jeg spurgte til en Seat Altea van diesel, og fik hurtigt en lang
opremsning af udstyrslisten og prisen.
Så spurgte jeg hvilken energiklasse bilen hørte til.

Ung sælger: Hvad mener du?
Niels: Jaa, er det A,B,C,D osv.
Ung sælger: Det ved jeg ikke, men jeg går lige over og spørger.

Den unge mand går over til skranken hvor der står to andre sælgere. De
snakkker et par minutter, og jeg går så derover.

Chefsælger i en lidt irriteret tone: Hvorfor vil du vide det. Det bruger
vi ikke hos Seat. Den koster kr.XXX om året.
Niels: Bare for at sammenligne med min nuværende bil der er en
energiklasse A.
En anden sælger i en endnu mere irriteret tone: _Det er jo ikke et
køleskab du køber._

Så var det uddebatteret.

M.v.h
Niels

Fra : Tommy

Dato : 05-11-05 10:15

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev i en
meddelelse news:436c669b$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> energiklasse A.
> En anden sælger i en endnu mere irriteret tone: _Det er jo ikke et

Hej

Ja en lidt lidt uheldigt at en bilsælger ikke ved det..og så måden at svare
på, vi må håbe de læser på lektien til næste gang, feks. her:

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw1232.asp

Mvh Tommy

Fra : Mogens

Dato : 05-11-05 12:35

"Tommy" <tbnilen@sol.dk> wrote in message

> Ja en lidt lidt uheldigt at en bilsælger ikke ved det..og så måden at
> svare på, vi må håbe de læser på lektien til næste gang, feks. her:

De har sikkert fortalt den kære skribent, hvor langt bilen gik
på literen. At han ikke umiddelbart selv oversatte det til ener-
giklasse, er vel i princippet ikke deres skyld.

Energiklasseinddeling har ikke fænget herhjemme på samme
måde, som den har i udlandet, IMO...

Fra : John Sahl

Dato : 05-11-05 13:23

Mogens wrote:
> Energiklasseinddeling har ikke fænget herhjemme på samme
> måde, som den har i udlandet, IMO...

Helt enig.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-11-05 14:26

Mogens wrote:
> De har sikkert fortalt den kære skribent, hvor langt bilen gik
> på literen. At han ikke umiddelbart selv oversatte det til ener-
> giklasse, er vel i princippet ikke deres skyld.

Ja, det gjorde de, og de fortalte også hvad den kostede om året i
afgift, og det var den afgift jeg gerne ville have "oversat" til
energimærke og jeg kan desværre ikke tabellen udenad, men slog det
selvfølgelig selv op da jeg kom hjem.

> Energiklasseinddeling har ikke fænget herhjemme på samme
> måde, som den har i udlandet, IMO...

Men ikke destomindre er det vistnok lovpligtigt at det står på
prisskiltet på bilen, i forretningen, og det er også i orden med mig, at
det ikke står på bilen på sådan en biludstilling, men det var da en
lille ting at have med på papirerne med de tekniske spec.

M.v.h
Niels

Fra : Mogens

Dato : 05-11-05 15:17

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> wrote in message

> [...]
> på bilen på sådan en biludstilling, men det var da en lille ting at have

Undskyld, jeg er en novice vedr. biler - hvad er problemet?

Du får oplyst, hvad bilen kan og koster på forskellige områder,
men ønsker desuden energimærkningen at vide. Hvad vil du
bruge den sidste oplysning til?
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-11-05 16:46

Mogens wrote:
> Du får oplyst, hvad bilen kan og koster på forskellige områder,
> men ønsker desuden energimærkningen at vide. Hvad vil du
> bruge den sidste oplysning til?

Jeg bruger energimærkningen som eet af parametrene når jeg kigger på ny
eller nyere brugt bil.
For at holde de faste omkostninger så langt nede som muligt, forsøger
jeg at finde biler der ligger i klasse A, og som samtidigt opfylder en
række andre krav som fx. design, plads osv. Til det brug er der
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw445.asp.

Som tidligere skrevet så kan jeg ikke tabellen udenad, men efter at have
kigget nærmere på det, så går klasse A fra kr.160,- til kr. 2600,- om
året og klasse B, hvor Altea hører til med kr. 3860, går fra kr. 3220
til kr. 3860,- om året.

Lige nu kører jeg Peugeot 206 SW 1,4HDi som er klasse A med kr. 1960,-
om året, og den bil opfylder alle mine nuværende krav.

M.v.h
Niels

Fra : Mogens

Dato : 05-11-05 16:48

> Jeg bruger energimærkningen som eet af parametrene når jeg kigger på ny
> eller nyere brugt bil.

OK. Jeg har aldrig skænket det en tanke -> vægtafgiften

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 05-11-05 12:28

> [...]
> energiklasse A.
> En anden sælger i en endnu mere irriteret tone: _Det er jo ikke et

Ja, den opførsel ville ha´ vagt min interesse for svaret, yderligere. Der er
da (næsten) ikke noget bedre, end at fange en slesk sælger på et ømt punkt.
Især, når han tydeligvis ikke har lyst til at svare. Sælgerens fornemste
opgave er jo, at gi´ dig det bedst mulige indtryk af bilen, og energimærket
bør han selvfølgelig kende - det er sgu ikke et specielt odiøst spørgsmål.

Når han/de så reagerer som de gør, ved at afvise dig med spydigheder, skulle
du være gået til dem, og spurgt direkte, hvorfor de ikke ville/kunne svare
på et simplet spørgsmål, eller om de havde noget at skjule. Om ikke andet,
ville de afsløre
sig selv som dårlige sælgere. Hvilket de allerede var igang med, ved ikke
med det samme at sige "Vi kender ikke lige dens energimærke, men lige et
øjeblik, så finder vi ud af det!"

- en chefsælger der siger: "Hvorfor vil du vide dét?" er ganske enkelt
rystende..!

/Asger Ellekrog

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-11-05 13:32

> [...]
> Hej

> En anden sælger i en endnu mere irriteret tone: _Det er jo ikke et

Så ingen aircondition?

Med venlig hilsen Kim