Folmer Rasmussen wrote:
> Det havde jeg alligevel ikke troet.
> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
> Det drejer sig om en MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg), og så et
> stænk Büssing.
>
Allerfald om alt før TGA hed det godt nok "Masche auf Nürnburg".
Men med TGA'en har de godtnok scooret points.
> Den er s'gu et suverænt bekendtskab.
> Det er en model der hedder MAN TGA XXL 460. Intet mindre.
> Den har jeg kørt i snart 3 uger nu, og den slår alt andet jeg har
> kørt, med undtagelse af et par detaljer i kabinen, der kunne have
> været bedre.
> Den er bomstærk. Den har lige kørt til Stockholm med 15 tons last,
> hvor det ikke var nødvendigt at skifte gear én eneste gang, undtagen
> ved vejarbejdet i Markaryd.
>
Nå, så var det ikke dig der holdt og spærrede to pladser nede i
Luxembourg forleden. Tænkte ellers på dig da jeg så en KJ Daffy holde
og fylde lidt rigeligt.
> A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
> ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
> automatisk mellemgas og hele svineriet.
>
Er der ikke noget med at du ikke behøver at bruge den der kobling?
> Den gamle joke med mellemgasfordeleren duer ikke mere.
>
Den har da også altid hørt til sammen med træstrækkeren og posen med
kørnerprikkerne.
> Den har en motorbremse/retarderfunktion der gør, at hvis den er
> rigtigt indstillet, holder den hastigheden indenfor +- 2 km/t. Selv
> ned ad Hallandsåsen!
>
Den hedder da "Intader"?
> Den har en megahytte med næsten plant gulv.
>
Svjh også kun næsten. Men der er dog fuld ståhøjde over det hele.
> Den har et køleskab, hvor der kan stå 3 2-liters flasker, foruden de
> alm. madvarer!
> Og så er den stille - uhyggeligt stille.
>
Så er den jo god til klassisk musik.
> Efter 725.000 km. er der ikke antydningen af en raslelyd nogen steder,
> og det er endda med et utal af forskellige chauffører.
> Når man kender MAN fra gamle dage, tror man ikke det er muligt, men de
> har godt nok taget sig sammen.
>
Kørte en overgang i en Commander 2000. Vognmanden blev stolt da jeg
kaldte den en entrepenørbil. "Ja, den vil virkelig lave noget" sagde
han. "Nej det er ikke det. Det er kun i entrepenørbiler man tager
træskoene med ind." Så blev han lang i ansigtet.
> Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
> bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.
>
Og jeg må nøjes med en 380 Vølle med 1,2 mill på klokken. Men den vil
rende lige godt 90 km/t så det gør ikke så meget.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested:
http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.