/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Et nyt bekendtskab.
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-11-05 21:51

Det havde jeg alligevel ikke troet.

Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!

Det drejer sig om en MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg), og så et
stænk Büssing.

Den er s'gu et suverænt bekendtskab.

Det er en model der hedder MAN TGA XXL 460. Intet mindre.

Den har jeg kørt i snart 3 uger nu, og den slår alt andet jeg har
kørt, med undtagelse af et par detaljer i kabinen, der kunne have
været bedre.

Den er bomstærk. Den har lige kørt til Stockholm med 15 tons last,
hvor det ikke var nødvendigt at skifte gear én eneste gang, undtagen
ved vejarbejdet i Markaryd.

A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
automatisk mellemgas og hele svineriet.

Den gamle joke med mellemgasfordeleren duer ikke mere.

Den har en motorbremse/retarderfunktion der gør, at hvis den er
rigtigt indstillet, holder den hastigheden indenfor +- 2 km/t. Selv
ned ad Hallandsåsen!

Den har en megahytte med næsten plant gulv.

Den har et køleskab, hvor der kan stå 3 2-liters flasker, foruden de
alm. madvarer!

Og så er den stille - uhyggeligt stille.

Efter 725.000 km. er der ikke antydningen af en raslelyd nogen steder,
og det er endda med et utal af forskellige chauffører.

Når man kender MAN fra gamle dage, tror man ikke det er muligt, men de
har godt nok taget sig sammen.

Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.

Venlig hilsen
Folmer



 
 
ena (04-11-2005)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 04-11-05 21:58

MAN er blevet et af de absolute topmærker motormæssigt kan ingen teknisk
overgå MAN - Euro 4 og 5 motorer uden adblue - bare vent til du prøver en
med de nye D20 og D28 motorer. de er endnu stærkere end den D2866 (460hk) du
har prøvet.

Kig ned på farverland en dag - så skal du få lov at prøve de nye Folmer


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:vahnm1h57r2nha93sdf2dn2bohu9a09gvg@4ax.com...
> Det havde jeg alligevel ikke troet.
>
> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>
> Det drejer sig om en MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg), og så et
> stænk Büssing.
>
> Den er s'gu et suverænt bekendtskab.
>
> Det er en model der hedder MAN TGA XXL 460. Intet mindre.
>
> Den har jeg kørt i snart 3 uger nu, og den slår alt andet jeg har
> kørt, med undtagelse af et par detaljer i kabinen, der kunne have
> været bedre.
>
> Den er bomstærk. Den har lige kørt til Stockholm med 15 tons last,
> hvor det ikke var nødvendigt at skifte gear én eneste gang, undtagen
> ved vejarbejdet i Markaryd.
>
> A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
> ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
> automatisk mellemgas og hele svineriet.
>
> Den gamle joke med mellemgasfordeleren duer ikke mere.
>
> Den har en motorbremse/retarderfunktion der gør, at hvis den er
> rigtigt indstillet, holder den hastigheden indenfor +- 2 km/t. Selv
> ned ad Hallandsåsen!
>
> Den har en megahytte med næsten plant gulv.
>
> Den har et køleskab, hvor der kan stå 3 2-liters flasker, foruden de
> alm. madvarer!
>
> Og så er den stille - uhyggeligt stille.
>
> Efter 725.000 km. er der ikke antydningen af en raslelyd nogen steder,
> og det er endda med et utal af forskellige chauffører.
>
> Når man kender MAN fra gamle dage, tror man ikke det er muligt, men de
> har godt nok taget sig sammen.
>
> Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
> bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.
>
> Venlig hilsen
> Folmer
>
>



Folmer Rasmussen (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-11-05 22:14

On Fri, 4 Nov 2005 21:57:59 +0100, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:

>MAN er blevet et af de absolute topmærker motormæssigt kan ingen teknisk
>overgå MAN - Euro 4 og 5 motorer uden adblue - bare vent til du prøver en
>med de nye D20 og D28 motorer. de er endnu stærkere end den D2866 (460hk) du
>har prøvet.
>
>Kig ned på farverland en dag - så skal du få lov at prøve de nye Folmer

>--

Jeg tager dig s'gu på ordet.

Den der D 20 Common Rail, dem har vi nogen af. Jeg har kun været en
kort tur ovre i Malmö i en af dem

D 28 har jeg ikke hørt om.

Venlig hilsen
Folmer



Ukendt (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-05 22:21

> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!

Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?

Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.


Mvh. Allan



Folmer Rasmussen (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-11-05 22:28

On Fri, 4 Nov 2005 22:20:40 +0100, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
wrote:

>> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>
>Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
>Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?
>
>Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.

>--

Ja, det mener jeg i høj grad.

Hvis du har kørt MAN og DAF, og kommer over i en Volvo, så er den
lille indvendig, meget lille.

Den har et usædvanligt dårligt nærlys.

Rattet smuldrer.

Der er ingen ordentlig natlys. Kun ved fødderne!!

Et lillebitte køleskab, som du ikke kan nå fra førersædet.

Og en masse andet.

Venlig hilsen
Folmer



Frederik C (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 04-11-05 22:40


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:paknm1pn40031rn5mqsmavf62426pgl2d5@4ax.com...
> On Fri, 4 Nov 2005 22:20:40 +0100, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
> wrote:
>
>>> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>>
>>Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
>>Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?
>>
>>Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.
>
>>--
>
> Ja, det mener jeg i høj grad.
>
> Hvis du har kørt MAN og DAF, og kommer over i en Volvo, så er den
> lille indvendig, meget lille.
>
> Den har et usædvanligt dårligt nærlys.
>
> Rattet smuldrer.
>
> Der er ingen ordentlig natlys. Kun ved fødderne!!
>
> Et lillebitte køleskab, som du ikke kan nå fra førersædet.
>
> Og en masse andet.
>
> Venlig hilsen
> Folmer
>
>

Godt at høre, der er de samme krav som ved en almindelig personbl ;)

Mvh.

Frederik



Folmer Rasmussen (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-11-05 22:56

On Fri, 4 Nov 2005 22:39:45 +0100, "Frederik C"
<f.caroesletsletviskud@sun.nu> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:paknm1pn40031rn5mqsmavf62426pgl2d5@4ax.com...
>> On Fri, 4 Nov 2005 22:20:40 +0100, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
>> wrote:
>>
>>>> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>>>
>>>Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
>>>Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?
>>>
>>>Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.
>>
>>>--
>>
>> Ja, det mener jeg i høj grad.
>>
>> Hvis du har kørt MAN og DAF, og kommer over i en Volvo, så er den
>> lille indvendig, meget lille.
>>
>> Den har et usædvanligt dårligt nærlys.
>>
>> Rattet smuldrer.
>>
>> Der er ingen ordentlig natlys. Kun ved fødderne!!
>>
>> Et lillebitte køleskab, som du ikke kan nå fra førersædet.
>>
>> Og en masse andet.
>>
>> Venlig hilsen
>> Folmer
>>
>>
>
>Godt at høre, der er de samme krav som ved en almindelig personbl ;)

>--

Der skal da stilles højere krav til et køretøj som man tilbringer så
stor en del af sin tid i.

Jeg må da også sige, at de fleste fabrikanter gør noget ved det.

For mig ser det ud som om svenskerne halter lidt bagud i øjeblikket,
men det ændrer sig hele tiden.

Der går jo en rum tid, fra at en idé dukker op, og til at den kan
købes i butikken.

Volvo har bare gjort det kunststykke, at gøre den sidste model ringere
end den forrige - på adskillige punkter, og det er ikke hvad man
forventer.

Venlig hilsen
Folmer



OZ3BTO (05-11-2005)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 05-11-05 07:50


"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
news:436bd0a1$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>
> Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
> Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?
>
> Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.
>
>
> Mvh. Allan
>
>


Ja nu mangler han så bare at prøve en af de nye scaniaer :P

OZ3BTO



Finn Guldmann (05-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-11-05 08:43

OZ3BTO wrote:
>>>Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
>>Du får det til at lyde som om at du mener DAF ellers er det bedste ?
>>Mener du at en DAF overgår en Volvo (FH) ?
>>Jeg har kun prøvet at køre i en ældre model af DAF - derfor spørger jeg.
> Ja nu mangler han så bare at prøve en af de nye scaniaer :P
>
Svjv har de ikke ofret mere "designerplads" (#) på chaufføreren. :-/

#) "designerplads" er i min definition den plads der blev skabt mellem
rat og forrude da Scania kom med 4-serien, hvor køjen kun kunne blive
40-50 cm bred bag sædet og hvor pladsen bag rattet ikke var stor nok
til voksne mennesker. Fordi en designer havde fundet på at ville have
et uheldigt stort stykke under forruden.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 22:50

Folmer Rasmussen wrote:
> Det havde jeg alligevel ikke troet.
> Jeg har s'gu været ude at køre i en bedre lastbil end en DAF!
> Det drejer sig om en MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg), og så et
> stænk Büssing.
>
Allerfald om alt før TGA hed det godt nok "Masche auf Nürnburg".

Men med TGA'en har de godtnok scooret points.

> Den er s'gu et suverænt bekendtskab.
> Det er en model der hedder MAN TGA XXL 460. Intet mindre.
> Den har jeg kørt i snart 3 uger nu, og den slår alt andet jeg har
> kørt, med undtagelse af et par detaljer i kabinen, der kunne have
> været bedre.
> Den er bomstærk. Den har lige kørt til Stockholm med 15 tons last,
> hvor det ikke var nødvendigt at skifte gear én eneste gang, undtagen
> ved vejarbejdet i Markaryd.
>
Nå, så var det ikke dig der holdt og spærrede to pladser nede i
Luxembourg forleden. Tænkte ellers på dig da jeg så en KJ Daffy holde
og fylde lidt rigeligt.

> A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
> ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
> automatisk mellemgas og hele svineriet.
>
Er der ikke noget med at du ikke behøver at bruge den der kobling?

> Den gamle joke med mellemgasfordeleren duer ikke mere.
>
Den har da også altid hørt til sammen med træstrækkeren og posen med
kørnerprikkerne.

> Den har en motorbremse/retarderfunktion der gør, at hvis den er
> rigtigt indstillet, holder den hastigheden indenfor +- 2 km/t. Selv
> ned ad Hallandsåsen!
>
Den hedder da "Intader"?

> Den har en megahytte med næsten plant gulv.
>
Svjh også kun næsten. Men der er dog fuld ståhøjde over det hele.

> Den har et køleskab, hvor der kan stå 3 2-liters flasker, foruden de
> alm. madvarer!
> Og så er den stille - uhyggeligt stille.
>
Så er den jo god til klassisk musik.

> Efter 725.000 km. er der ikke antydningen af en raslelyd nogen steder,
> og det er endda med et utal af forskellige chauffører.
> Når man kender MAN fra gamle dage, tror man ikke det er muligt, men de
> har godt nok taget sig sammen.
>
Kørte en overgang i en Commander 2000. Vognmanden blev stolt da jeg
kaldte den en entrepenørbil. "Ja, den vil virkelig lave noget" sagde
han. "Nej det er ikke det. Det er kun i entrepenørbiler man tager
træskoene med ind." Så blev han lang i ansigtet.

> Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
> bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.
>
Og jeg må nøjes med en 380 Vølle med 1,2 mill på klokken. Men den vil
rende lige godt 90 km/t så det gør ikke så meget.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Folmer Rasmussen (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-11-05 23:26

On Fri, 04 Nov 2005 22:50:11 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:


> >
>Allerfald om alt før TGA hed det godt nok "Masche auf Nürnburg".
>
>Men med TGA'en har de godtnok scooret points.

>--

Det må jeg sige ja til.

>--


>Nå, så var det ikke dig der holdt og spærrede to pladser nede i
>Luxembourg forleden. Tænkte ellers på dig da jeg så en KJ Daffy holde
>og fylde lidt rigeligt.

>--

Nej, jeg er blevet rigtigt opdraget. Arrangementet skal kun fylde én
bås, og holde udstrakt i den grad at det er muligt.

>--

>> A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
>> ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
>> automatisk mellemgas og hele svineriet.
>>
>Er der ikke noget med at du ikke behøver at bruge den der kobling?

>--

Kun til igangsætning.

>--


>Den hedder da "Intader"?

>--

MAN kalder det altså en retarder. Det afhænger vist af om apparatet er
indeni eller uenfor gearkassen.

>--


>Så er den jo god til klassisk musik.

>--

Jeg nyder kun klassisk musik i forbindelse med indtagelse af cognac,
og det stemmer ikke overens med § 53.

>--


>Kørte en overgang i en Commander 2000. Vognmanden blev stolt da jeg
>kaldte den en entrepenørbil. "Ja, den vil virkelig lave noget" sagde
>han. "Nej det er ikke det. Det er kun i entrepenørbiler man tager
>træskoene med ind." Så blev han lang i ansigtet.

>--

Det er jo det de altid har været gode til, det der med jordbiler.

>--

>> Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
>> bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.
>>
>Og jeg må nøjes med en 380 Vølle med 1,2 mill på klokken. Men den vil
>rende lige godt 90 km/t så det gør ikke så meget.

>--

Hvis du kun kører skumgummi, er det jo rigeligt.

Venlig hilsen
Folmer


Finn Guldmann (05-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-11-05 00:47

Folmer Rasmussen wrote:
>>Nå, så var det ikke dig der holdt og spærrede to pladser nede i
>>Luxembourg forleden. Tænkte ellers på dig da jeg så en KJ Daffy holde
>>og fylde lidt rigeligt.
> Nej, jeg er blevet rigtigt opdraget. Arrangementet skal kun fylde én
> bås, og holde udstrakt i den grad at det er muligt.
>
Denne her holdt skam også udstrakt, blot lige lidt for meget på skrå
til at kunne holde sig indenfor en enkelt bane.

>>>A´propos gear, så er det koblingsfrit over 5 km/t. Koblingen sidder
>>>ganske enkelt i en lille knap på gearstangen. Det foregår endda med
>>>automatisk mellemgas og hele svineriet.
>>Er der ikke noget med at du ikke behøver at bruge den der kobling?
> Kun til igangsætning.
>

>>Den hedder da "Intader"?
> MAN kalder det altså en retarder. Det afhænger vist af om apparatet er
> indeni eller uenfor gearkassen.
>
Jen ve' de'ikk'. Blot at der stod "intarder" i den jeg var ude at køre
en enkelt tur i. Og at den virkede nogenlunde på højde med den i
IVECO, altså bedre end FH12.

>>Så er den jo god til klassisk musik.
> Jeg nyder kun klassisk musik i forbindelse med indtagelse af cognac,
> og det stemmer ikke overens med § 53.
>
Nej, så kan jeg godt se det ikke bliver til meget klassisk musik i
bilen.

Nu har jeg hverken hang til øl eller høng til camembert, så jeg kan
godt nyde klassisk musik uden at skulle være beruset.

>>>Nå, det kan godt være at det kun interesserer de få, men det er da en
>>>bil, og jeg bruger noget af min fritid i den.
>>Og jeg må nøjes med en 380 Vølle med 1,2 mill på klokken. Men den vil
>>rende lige godt 90 km/t så det gør ikke så meget.
> Hvis du kun kører skumgummi, er det jo rigeligt.
>
Af en eller anden grund har de fleste ture været med 40 tons total.
Men det klarer den faktisk forbløffende godt. Har dog ikke været over
Kassel med den. Men dem der overhaler mig i bakkerne nede i Ruhr har
jeg hentet igen inden Münster.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409240
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste