|
| Tankning i venstre eller højre side af bil~ Fra : sk@ndersen |
Dato : 04-11-05 17:59 |
|
Kære NG
Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
lavet af mange andre før mig, men....
På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
(diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
højre side.
Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
mvh
Søren
| |
Thomas (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 04-11-05 18:13 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> wrote in message
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
Hej
( Jeg antager vi taler om venstre og højre side, som når man sidder i
bilen )
På min fars Mitsubishi Lancer årg 95 sidder det i højre
På min egen Fiat Duna årg. 88 i venstre og min gamle 128 sport årg 72 også i
venstre side, så ingen regler uden undtagelser. Mener også at den 626'er
årgang 82 jeg havde en årgang havde i venste side.....
Den har vist været oppe og vende herinde før (tror det var mig selv der
spurgte) men kan sgutte huske hvad alle de "kloge" sagde til det.
Jeg er nu mest tilfreds med det i venstre side, så skal man ikke løbe så
langt ;)
Mvh
Thomas
| |
Aksel (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 04-11-05 18:17 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
> mvh
> Søren
Det er fordi små vejkanttankstationer er almindelige i nogle lande, så er
man nødt til at have tankdækslet ud mod vejsiden, og UK og Japan har
venstrekørsel.
At det så gør livet besværligt for alle andre er de ligeglade med, især
englænderne.
Dengang der blev produceret mange biler i England var der mange tåbelige
detaljer, på tidlige Morris 1000 var der kun dørlås i højre side, så skulle
man låse op der, læne sig tværs over forsæderne og dreje et lille håndtag
for at låse op i førersiden, viskerne var også beregnet til venstrekørsel så
der var et stort urenset område øverst i førersiden.
De havde dog flyttet instrumenterne og ikke været så kreative som i Mino
hvor de sidder i midten, så er det dårligt uanset hvilken side føreren
sidder.
Hilsen Aksel
| |
Per (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 04-11-05 21:46 |
|
"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:436b97a6$0$38665$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Kære NG
>>
> Dengang der blev produceret mange biler i England var der mange tåbelige
> detaljer, på tidlige Morris 1000 var der kun dørlås i højre side,
Ja - og endvidere var stel plus og ikke minus
Gad vide hvad de tænkte på.
Mvh. Per!
| |
WhoopAss (04-11-2005)
| Kommentar Fra : WhoopAss |
Dato : 04-11-05 18:42 |
|
Hvis man skal "nødtanke" med reservedunken står man inde i rabatten, altså
væk fra den trafikerede side
>
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-11-05 19:24 |
|
"sk@ndersen" skriver:
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
Løber du tør for brændstof er det mest praktisk at stå ude i grøften i
stedet for ud mod vejbanen ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Thomas (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 04-11-05 19:27 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:436BA73D.AE8A5A0E@du.kan.finde.den...
> "sk@ndersen" skriver:
>>
>> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
>> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>> højre side.
>
> Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
>
>> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
> Løber du tør for brændstof er det mest praktisk at stå ude i grøften i
> stedet for ud mod vejbanen ?
>
Men sker der ikke kun max 1 gang for hver menneske igennem livet at man skal
påfylde fra reservedunken ?
Mvh
Thomas
| |
Morten Fruergaard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 04-11-05 19:30 |
|
Thomas wrote:
> Men sker der ikke kun max 1 gang for hver menneske igennem livet at
> man skal påfylde fra reservedunken ?
Så trækker jeg godt op i snittet...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Kent Oldhøj (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 04-11-05 19:37 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev....
>> Men sker der ikke kun max 1 gang for hver menneske igennem
>> livet at man skal påfylde fra reservedunken ?
>
>
> Så trækker jeg godt op i snittet...
Osse jeg. Da jeg havde en 2CV med 20 liters tank UDEN tankmåler, løb
jeg nærmest tør hvert kvartal.
Dels gad man jo ikke smutte ind for at tanke måske kun 10-12 liter,
dels kunne man faktisk godt "gynge" en 2-3 km ud af en tom tank. Og
så var der jo tit en tank indenfor rækkevidde. Eller.... det var der
jo så ikke altid
Så jeg brugte tit min 5 liters reserve dunk.
| |
Uffe Ravn (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 05-11-05 00:32 |
|
"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev
> > Løber du tør for brændstof er det mest praktisk at stå ude i grøften i
> > stedet for ud mod vejbanen ?
>
> Men sker der ikke kun max 1 gang for hver menneske igennem livet at man
skal
> påfylde fra reservedunken ?
Hvis du aldrig har været udsat for en likviditetskrise, så forstår jeg godt
dit spørgsmål.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Brian Binnerup (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 06-11-05 20:25 |
|
> Men sker der ikke kun max 1 gang for hver menneske igennem livet at man
> skal påfylde fra reservedunken ?
Jo da - indtil alle folk får kørecomputer som kan fortælle hvor langt de kan
køre før de skal tanke...
Min tidligere Peugeot 307 var kørt sådan lige til grænsen, men jeg syntes
godt lige det gik, da den skrev 24 km, 500 meter senere slukkede den, og jeg
havde jo ikke tænkt på at der var forskel op ad bakke - så på vej op ad
bakke og 1 km efter den skrev 24 km gik jeg tør for benzin - 500 meter før
tankstationen
Det ville aldrig været sket uden sådan en computer, så havde jeg ikke kørt
så langt før jeg havde tanket.
Mvh
Brian
| |
Brian (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 06-11-05 21:16 |
|
Brian Binnerup wrote:
> Det ville aldrig været sket uden sådan en computer, så havde jeg ikke
> kørt så langt før jeg havde tanket.
Det er eddermame også satset at køre efter en elektronisk gadget
i en PSA vogn
/Brian
| |
hanzen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : hanzen |
Dato : 06-11-05 21:49 |
|
"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:436e6433$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...
> Brian Binnerup wrote:
>
>> Det ville aldrig været sket uden sådan en computer, så havde jeg ikke
>> kørt så langt før jeg havde tanket.
>
> Det er eddermame også satset at køre efter en elektronisk gadget
> i en PSA vogn
>
> /Brian
>
Især efterbrænderen ta'r en masse benzin men det dækkes vel af PSA eller
forsikringen
PSA er et sjovt navn. Hvad mon det kan betyde?
PissetSelvAntænder?
--
hilzen
hanzen
SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 19:36 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>> højre side.
>
>Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
Da jeg kørte MB sad påfyldningen i højre side.
Men i min nuværende VW Transporter sidder påfyldningen i venstre, i
Lupoen er det i højre ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
Benny Højvælde (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Benny Højvælde |
Dato : 04-11-05 23:00 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:4danm1959b7h8vtik3de6tl1ao8o6ah0li@4ax.com...
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>
>>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>>> højre side.
>>
>>Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
>
> Da jeg kørte MB sad påfyldningen i højre side.
>
> Men i min nuværende VW Transporter sidder påfyldningen i venstre, i
> Lupoen er det i højre ...
Transit samme sted som transporteren.
Kan huske at på gamle Taunus ( tror jeg ) sad tankdækslet under nummerpladen
bag på.
En af mine barndomsvenners havde en engelsk Hillman med hækmotor. På den sku
man åbne fronthjælmen for at tanke benzin.
Ideer har der været mange af.
Benny
| |
Martin Kiefer (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Kiefer |
Dato : 05-11-05 00:24 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:436BA73D.AE8A5A0E@du.kan.finde.den...
>
> Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
>
På vores MB C-klasse fra 2005 sider tankdækslet i højre side. Det samme
gjorde det på vores W202 fra '93 og W123 fra '83.
Jeg har ikke lige fået kigget efter. Men jeg mener også at min hustrus
kommende ML model 2006 har dækslet i højre side.
--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
| |
Michael Westi (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Michael Westi |
Dato : 05-11-05 16:25 |
|
> På vores MB C-klasse fra 2005 sider tankdækslet i højre side. Det samme
> gjorde det på vores W202 fra '93 og W123 fra '83.
>
> Jeg har ikke lige fået kigget efter. Men jeg mener også at min hustrus
> kommende ML model 2006 har dækslet i højre side.
>
Yep. På Mercedes sidder de i højre side.
/Michael
| |
OZ3BTO (05-11-2005)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 05-11-05 08:00 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:436BA73D.AE8A5A0E@du.kan.finde.den...
> "sk@ndersen" skriver:
> >
> > På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> > (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> > På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> > højre side.
>
> Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
>
> > Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
> Løber du tør for brændstof er det mest praktisk at stå ude i grøften i
> stedet for ud mod vejbanen ?
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
Ville nok foretrække grøften
Sku ikke særligt sjovt at have røven 10 cm fra bilerne der bare hamre forbi
OZ3BTO
| |
Finn Guldmann (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-11-05 08:47 |
|
OZ3BTO wrote:
>>>På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
>>>(diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>>>På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>>>højre side.
>>Mercedes er vidst en undtagelse af den regel ?
>>>Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>>Løber du tør for brændstof er det mest praktisk at stå ude i grøften i
>>stedet for ud mod vejbanen ?
> Ville nok foretrække grøften
> Sku ikke særligt sjovt at have røven 10 cm fra bilerne der bare hamre forbi
>
Det er der en hel del der burde tænke over når de ikke vil give mig
plads til at komme væk fra en der holder i nødsporet og er ved at lave
noget på venstre side af bilen.
Jeg tænker ofte på at det burde kunne arrangeres sådan at næste gang
dem der ikke vil give plads selv holder i nødsporet skulle der lige
ske et par forbikørsler. Jeg har nogle kolleger der ville være gode
til den øvelse fordi de kører helt inde ved stregen uanset hvad der
sker i nødsporet.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.
| |
Morten Fruergaard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 04-11-05 19:29 |
|
sk@ndersen wrote:
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være
> "undersøgelsen" er lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med
> påfyldning i højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
Er det sådan?
Min fars Chevrolet - den rigtige; ikke en Daewoooo - har dækslet i venstre
side.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Hans Pedersen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Hans Pedersen |
Dato : 04-11-05 19:42 |
|
On Fri, 4 Nov 2005 17:58:54 +0100, "sk@ndersen"
<ska@fjernes.mail.tele.dk> wrote:
>På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
>(diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>højre side.
Den vedkender jeg mig. Fra min tid hos Avis biludlejning slog den
aldrig fejl. Jo, med Mercedes, som en allerede har været inde på.
--
Mvh. Hans Pedersen
Varde
| |
Jesper Lauridsen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Lauridsen |
Dato : 06-11-05 01:01 |
|
On Fri, 04 Nov 2005 19:41:45 +0100, Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk> wrote:
>Den vedkender jeg mig. Fra min tid hos Avis biludlejning slog den
>aldrig fejl. Jo, med Mercedes, som en allerede har været inde på.
Hvilke Mercedes modeller drejer det sig om?
| |
Peter Ingsø Laursen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 04-11-05 20:32 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
En af mine venner har et antal Jaguar-biler, og i hans Daimler van der Plass
double six (hedder den vist), er der tank i hver side - LOL!
Men den har også Jaguars 12 cyl. motor, så der er een tank åbenbart ikke
nok!
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
Per Beer Hansen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 04-11-05 21:03 |
|
Peter Ingsø Laursen wrote:
>
> En af mine venner har et antal Jaguar-biler, og i hans Daimler van
> der Plass double six (hedder den vist), er der tank i hver side - LOL!
> Men den har også Jaguars 12 cyl. motor, så der er een tank åbenbart
> ikke nok!
De "alm" gamle XJ 6'ere har også tank i hver side.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk
Masser af bilvideoer
| |
JS (04-11-2005)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 04-11-05 21:16 |
|
"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:FGOaf.258$Aa1.133@news.get2net.dk...
> "sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Kære NG
>>
>> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen"
>> er lavet af mange andre før mig, men....
>>
>> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
>> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>> højre side.
>
> En af mine venner har et antal Jaguar-biler, og i hans Daimler van der
> Plass double six (hedder den vist), er der tank i hver side - LOL!
> Men den har også Jaguars 12 cyl. motor, så der er een tank åbenbart ikke
> nok!
Er de forbundne?
| |
Mogens (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 04-11-05 22:10 |
|
"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
news:436bc162$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er de forbundne?
Jep - der er 2 tanke, fordi man på den måde får den
bedste vægtfordeling. Det er jo en sportsvogn - omend
en stor een :)
--
Mvh Mogens
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
| |
Finn Guldmann (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 04-11-05 23:07 |
|
Peter Ingsø Laursen wrote:
> En af mine venner har et antal Jaguar-biler, og i hans Daimler van der Plass
> double six (hedder den vist), er der tank i hver side - LOL!
> Men den har også Jaguars 12 cyl. motor, så der er een tank åbenbart ikke
> nok!
>
Der skulle ligge 100 l i hver skærm (Det gør der på Jaguar XJ12). Men
det er også en sulten karl. Når den får hvad den vil have kan man se
målernålen bevæge sig.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.
| |
Kent Oldhøj (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 05-11-05 00:39 |
|
Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....
> Der skulle ligge 100 l i hver skærm (Det gør der på Jaguar XJ12)
Njaaaar ikke helt. 12 gallons(imperial) i hver side. 24 ialt. Det
svarer til knapt 109 liter. Men det er nu osse en pæææænt stor
tank... må være modbydeligt altid at skulle hive en tusse op af foret
for at fylde tanken.... damn.
| |
Finn Guldmann (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-11-05 01:15 |
|
Kent Oldhøj wrote:
>>Der skulle ligge 100 l i hver skærm (Det gør der på Jaguar XJ12)
> Njaaaar ikke helt. 12 gallons(imperial) i hver side. 24 ialt. Det
> svarer til knapt 109 liter. Men det er nu osse en pæææænt stor
> tank... må være modbydeligt altid at skulle hive en tusse op af foret
> for at fylde tanken.... damn.
>
109 l til sammen eller i hver side?
I XJ12 siger de 23,2 gallons.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.
| |
Kent Oldhøj (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 05-11-05 01:26 |
|
Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....
> 109 l til sammen eller i hver side?
>
> I XJ12 siger de 23,2 gallons.
109 liter ialt. Der er forskellige tankstørrelser på forskellige XJ
modeller. Lige fra 2x10 gallons(91 liter) på US modeller til de
nævnte 24 gallons(109 liter).
http://www.laffey.co.uk/jaguar/jaguarxj12.php plejer at vide hvad han
taler om
| |
hanzen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : hanzen |
Dato : 04-11-05 20:52 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
> mvh
> Søren
>
Jeg har påfyldning i højre side.
På en SAAB 99 jeg havde for mange år siden sad den i venstre.
Hvordan forklarer du den?
--
hilzen
hanzen
SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 21:06 |
|
"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote:
>Jeg har påfyldning i højre side.
>På en SAAB 99 jeg havde for mange år siden sad den i venstre.
>Hvordan forklarer du den?
Svenskerne har jo kørt i den anden side af vejen, så mon ikke de bare
har været lidt langsomme til at ændre det sidste?
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
hanzen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : hanzen |
Dato : 04-11-05 21:33 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:fofnm1pj0u7daj6bha51itojipojv5hvl2@4ax.com...
> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote:
>
>>Jeg har påfyldning i højre side.
>>På en SAAB 99 jeg havde for mange år siden sad den i venstre.
>>Hvordan forklarer du den?
>
> Svenskerne har jo kørt i den anden side af vejen, så mon ikke de bare
> har været lidt langsomme til at ændre det sidste?
Det var en årgang 73. Nu kan jeg ikke lige huske hvornår de gik over til
højrekørsel, men jeg tror ikke de var begyndt at tegne 99'eren mens de kørte
i den forkerte side.
--
hilzen
hanzen
SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 21:48 |
|
"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote:
>Det var en årgang 73. Nu kan jeg ikke lige huske hvornår de gik over til
>højrekørsel,
Det var i 1967.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
hanzen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : hanzen |
Dato : 04-11-05 22:12 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:q7inm1thgaogpqk7tfl3gule3q42lun785@4ax.com...
> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote:
>
>>Det var en årgang 73. Nu kan jeg ikke lige huske hvornår de gik over til
>>højrekørsel,
>
> Det var i 1967.
Ja så kan det jo godt være de har slået de første streger "med venstre hånd"
--
hilzen
hanzen
SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt
| |
Kent Oldhøj (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 04-11-05 22:19 |
|
"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev....
> men jeg tror ikke de var begyndt at tegne 99'eren mens de kørte
> i den forkerte side.
Det kan nu godt tænkes... 99'eren havde premiere i 69, og Svensken
skiftede til højrekørsel i 67.
| |
Finn Guldmann (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 04-11-05 23:04 |
|
hanzen wrote:
> Jeg har påfyldning i højre side.
> På en SAAB 99 jeg havde for mange år siden sad den i venstre.
> Hvordan forklarer du den?
>
Med at svenskerne på et tidspunkt skiftede fra venstrekørsel til
højrekørsel?
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.
| |
Per Beer Hansen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 04-11-05 21:05 |
|
sk@ndersen wrote:
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være
> "undersøgelsen" er lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med
> påfyldning i højre side.
>
Fiat 126 har påfyldning i venstre side (kan faktisk tankes op uden at
forlade bilen )
Mener også at Ford Fiesta Mk 1 + 2 også har i venstre side.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk
Masser af bilvideoer
| |
Ukendt (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-11-05 21:19 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:N9Paf.263$Sk3.211@news.get2net.dk...
> sk@ndersen wrote:
>> Kære NG
>>
>> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være
>> "undersøgelsen" er lavet af mange andre før mig, men....
>>
>> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
>> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med
>> påfyldning i højre side.
>>
>
> Fiat 126 har påfyldning i venstre side (kan faktisk tankes op uden at
> forlade bilen )
> Mener også at Ford Fiesta Mk 1 + 2 også har i venstre side.
Jep, min Fiesta 79´ havde i vestre side.
Ford havde endda lavet dækslet så smart at det ikke skulle låses eller lign.
Bare et alm. dreje dæksel uden noget.....se Det kunne man lære noget af i
dag. Ikke noget med nøgler og fastklemte mekanismer )
--
Tom
| |
JS (04-11-2005)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 04-11-05 21:43 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:436bc22b$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
> news:N9Paf.263$Sk3.211@news.get2net.dk...
>> sk@ndersen wrote:
>>> Kære NG
>>>
>>> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være
>>> "undersøgelsen" er lavet af mange andre før mig, men....
>>>
>>> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
>>> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med
>>> påfyldning i højre side.
>>>
>>
>> Fiat 126 har påfyldning i venstre side (kan faktisk tankes op uden at
>> forlade bilen )
>> Mener også at Ford Fiesta Mk 1 + 2 også har i venstre side.
>
> Jep, min Fiesta 79´ havde i vestre side.
> Ford havde endda lavet dækslet så smart at det ikke skulle låses eller
> lign. Bare et alm. dreje dæksel uden noget.....se Det kunne man lære noget
> af i dag. Ikke noget med nøgler og fastklemte mekanismer )
Der er Renault faktisk smarte. Der er bare en klap som man åbner med
pistolen. Ikke noget skruehalløj.
| |
Michael Westi (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Michael Westi |
Dato : 05-11-05 16:26 |
|
> Mener også at Ford Fiesta Mk 1 + 2 også har i venstre side.
>
> --
Også MK 3 udgaven
Mvh Michael
| |
.J.S... (04-11-2005)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 04-11-05 21:11 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
Skulle skyldes at man nogle steder har meget små tankstationer som blot er
en stander i vejsiden, der er det jo bedst at påfyldningen sidder i den side
af vejen man kører.
Men her til lands hvor man kører ind på en tankstation, der er da for
fjollet hvis man skal rende over på den anden side af bilen for at tanke
Midtfor bag nummerpladen var måske det smarteste sted, mener også det har
været brugt.
mvh/JS
| |
Per Beer Hansen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 04-11-05 21:12 |
|
..J.S... wrote:
>
> Midtfor bag nummerpladen var måske det smarteste sted, mener også det
> har været brugt.
Mercedes har i hvert fald brugt det tidligere.
Var det ikke Cadillac ('59), som havde påfyldningen bag baglygten i venstre
side ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk
Masser af bilvideoer
| |
Esben Taersker (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Esben Taersker |
Dato : 04-11-05 23:06 |
|
Per Beer Hansen wrote:
> .J.S... wrote:
>
>>Midtfor bag nummerpladen var måske det smarteste sted, mener også det
>>har været brugt.
>
>
> Mercedes har i hvert fald brugt det tidligere.
> Var det ikke Cadillac ('59), som havde påfyldningen bag baglygten i venstre
> side ?
>
Det havde mine bedsteforældres "Humber" i hvert fald - altså bag det ene
katteøje - højre eller venstre huskes ikke.... I øvrigt en kæmpestor
engelsk slæde med sofa-forsæde.
/Esben
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 21:15 |
|
".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote:
>Men her til lands hvor man kører ind på en tankstation, der er da for
>fjollet hvis man skal rende over på den anden side af bilen for at tanke
Tjah, motion er jo ikke bilisters livret.
I mine biler er det dog modsat, i Lupoen stiger jeg ind og ud i
venstre side, der sidder påfyldningen i højre side - i Transporteren
kommer jeg ud i højre side, der sidder påfyldningen i venstre side.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
JS (04-11-2005)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 04-11-05 21:22 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:36gnm1toips7i8asp6b4kuu7qom0nuahaj@4ax.com...
> - i Transporteren
> kommer jeg ud i højre side,
Hvorfor det
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 21:28 |
|
"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>> - i Transporteren
>> kommer jeg ud i højre side,
>Hvorfor det
Det er der liften er placeret.
Jeg har ikke lige et billede der viser det tydeligt, men bilen er her:
http://syncro.leonard.dk/
og fortællingen om hvorfor kan læse i linket i min signatur
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
JS (04-11-2005)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 04-11-05 21:44 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:sugnm150kbbgh4ri2aq7e4fjlfi8n2rnp7@4ax.com...
> "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>
>>> - i Transporteren
>>> kommer jeg ud i højre side,
>
>>Hvorfor det
>
> Det er der liften er placeret.
> Jeg har ikke lige et billede der viser det tydeligt, men bilen er her:
> http://syncro.leonard.dk/
> og fortællingen om hvorfor kan læse i linket i min signatur
Jeg kom faktisk lige i tanke om at det jo var "dig" lige efter jeg havde
sendt indlægget
| |
Lars Frandsen (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Frandsen |
Dato : 04-11-05 21:35 |
|
".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:436bc033$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
<snip>
> Midtfor bag nummerpladen var måske det smarteste sted, mener også det har
> været brugt.
>
Det havde min farfars Opel Rekord '73.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk
| |
Henning (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 04-11-05 21:42 |
|
>Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
Bilen samles nedefra - tankstudsen sidder altid i modsatte side af
udstødningsrøret, så det er nærmere her du skal undersøge
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Leonard (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-11-05 22:00 |
| | |
Mogens (04-11-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 04-11-05 22:12 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> wrote in message
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
Du må revideret din opgørelse -> på min Camaro sidder
studsen i venstre side...
--
Mvh Mogens
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
| |
KNT (04-11-2005)
| Kommentar Fra : KNT |
Dato : 04-11-05 22:17 |
|
Det er meget eneklt - det afhænger af færdselsretningen - i Japan og UK har
man ventrekørsel - i de fleste af de andre bilproducerende lande
højrekørsel.
Tidligere stod benzinstanderen typisk ved vejkanten og det var derfor
naturligt i forhold til kørselsretniningen at tanke fra den side.
Udstødningsrørets placering følger nogenlunde samme koncept - placering
længst væk fra fodgængerne.
Knud
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
> lavet af mange andre før mig, men....
>
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
> (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
> højre side.
>
> Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
> mvh
> Søren
>
| |
Karsten Andersen (05-11-2005)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 05-11-05 09:31 |
|
Fri, 4 Nov 2005 17:58:54 +0100, skrev sk@ndersen, på 16 linier, i
<436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :
>Kære NG
>
>Jeg har lavet min egen lille undersøgelse, det kan være "undersøgelsen" er
>lavet af mange andre før mig, men....
>
>På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er benzin
>(diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning i
>højre side.
>
>Er der nogen som har en god forklaring, hvorfor det er sådan ?
>
Du har samme forskel på udstødningen. de siddr også i hver sin side.
Pånær erupæiske designede biler fra Japan.
Men det har nok noget og gøre med højre/venstre styrede biler.
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Broegger (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 06-11-05 12:11 |
|
"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev
news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning
> i højre side.
Ikke enig. På en Volvo V40 (der så vidt vides er produceret i Holland)
sidder studsen i venstre side.
Efter min mening ret praktiskt da der altid er plads ved "venstre-
standerne", mens der ofte er kø ved "højre-standerne".
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk
| |
Karsten Andersen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 06-11-05 12:53 |
|
06 Nov 2005 11:11:29 GMT, skrev Broegger, på 18 linier, i
<Xns97067C03D5C5Ctbr@130.225.247.90>, :
>"sk@ndersen" <ska@fjernes.mail.tele.dk> skrev
>news:436b9352$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
>> På alle personbiler produceret eller designet i Japan (og UK) er
>> benzin (diesel) påfyldningen placeret i venstre side.
>> På biler produceret/designet i Europa (minus UK) og USA med påfyldning
>> i højre side.
>
>Ikke enig. På en Volvo V40 (der så vidt vides er produceret i Holland)
>sidder studsen i venstre side.
>Efter min mening ret praktiskt da der altid er plads ved "venstre-
>standerne", mens der ofte er kø ved "højre-standerne".
Man kan da bare køre til fra den anden side.
Og slangerne er da lange nok til og nå hele vejen rundt.
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Thomas Rasmussen (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 06-11-05 13:12 |
|
Karsten Andersen wrote:
>
> Man kan da bare køre til fra den anden side.
> Og slangerne er da lange nok til og nå hele vejen rundt.
Det er desværre ikke altid sådan... på min foretrukne tankstation (OK
tanken på Skejbyvej i Århus N) der har jeg haft bøvl med at få slangen
til at nå hvis ham/hende foran ikke har kørt langt nok frem, og det er
endda selvom min tankstuds sidder ind mod standeren. Hvis ikke den er
parkeret med studsen lige foran standeren (men på 'forkert' side) så kan
slangen slet ikke nå.
OK har været så dumme at stille standerne så tæt at du ikke kan have to
biler stående på platformen samtidig og kunne nå studserne på begge biler.
Thomas - VW Golf2 der har studsen monteret i højre side.
| |
Broegger (06-11-2005)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 06-11-05 22:19 |
|
Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> skrev
news:8jrrm1lvsbcemcb9i3go6i9840brrfn13e@4ax.com:
> Man kan da bare køre til fra den anden side.
> Og slangerne er da lange nok til og nå hele vejen rundt.
Så forstår jeg sgi heller ikke hvorfor der altid er ledigt!
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk
| |
|
|