DR vs. Sky
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-05 14:05

Når man nu bevæger sig rundt i landet i sin bil og man flytter kanal fra DR
til Skyradio er lyden altid - gentager: altid - bedre på Sky.

Nogen der ved hvorfor?

--
Per, Esbjerg

Fra : Eliasen

Dato : 04-11-05 14:12

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> Når man nu bevæger sig rundt i landet i sin bil og man flytter kanal fra
> DR til Skyradio er lyden altid - gentager: altid - bedre på Sky.
>
> Nogen der ved hvorfor?

Kommer knageme an på hvad din definition af "bedre lyd" er. Sky har et
kompressortrin på før broadcast, der behandler lyden på én måde og DR har et
tilsvarende lydtrin på, der behandler det på en anden måde. Indstillingerne
i de to lydtrin er baseret på den enkelte stations overordnede strategi. Man
kunne fint skabe samme lyd på DR som på Sky og omvendt, men der er bare
truffet beslutninger de to steder om at sende to forskellige lydbilleder ud.
Begrebet "bedre lyd" har kun relevans for den enkelte lytter.

--
Eliasen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-05 16:08

Eliasen wrote:
> [...]
> truffet beslutninger de to steder om at sende to forskellige lydbilleder ud.
> Begrebet "bedre lyd" har kun relevans for den enkelte lytter.

En anden forskel kunne være at den ene station vælger at sende et
bedre signal end et størrere lydtryk.

Prøv f.eks. at lytte til signalerne fra P2 og P3. Den ene går mere op
i nuancerne i lyden, hvor den anden går mere op i lydtrykket.

Jeg vil tro at Sky satser mest på lydtryk.

Hvad man så opfatter som bedst kommer jo an på hvad musik man er mest for.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 18:12

> En anden forskel kunne være at den ene station vælger at sende et bedre
> signal end et størrere lydtryk.

Spændende - hvordan laver man forskellene - og hvad er lydtryk..?

(Er det mon det samme som lydstyrke..?)

/Jan W Nielsen

Fra : Eliasen

Dato : 04-11-05 18:33

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Spændende - hvordan laver man forskellene - og hvad er lydtryk..?

Begrebet "lydtryk" er nok heller ikke det helt rigtige (undskyld, Finn) at
anvende i forbindelse med aflytning af radio i en bil. Der knytter sig
imidlertid en længere forklaring til lydtryk, men lad mig forsøge at gøre
det kort:

Hvis man skal gøre sig forhåbninger om at beregne lydtrykket skal man være i
besiddelse af en lommeregner med logaritmefunktion. F.eks. bliver lydtrykket
fra en højttaler på 119 dB i 1 meter på 20 meters afstand: 119 - (20 x log
20) dB = 119 - 26 dB = 93 dB.

Det er en belastning man kan holde til at lytte til i ca. 8 timer uden at
risikere varige skader og det er vist kun i de færreste køretøjer man kan
skabe det lydbillede.

Det samme output kan imidlertid skabe en større eller mindre fornemmelse af
større lydtryk alt efter hvordan det er komprimeret. Komprimerer
radiostationen sit signal hårdt, føler man at lydtrykket stiger og derfor
kan to signaler der begge kan måles til f.eks. 93 dB virke vidt forskellige
på øret når de kommer ud af højttaleren.

Ku' ikk' gøre det kortere - og dybest set burde der være skrevet _mange_
flere linjer om emnet, men det er vist ikke den rette gruppe til dette.

--
Eliasen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 18:41

> Ku' ikk' gøre det kortere - og dybest set burde der være skrevet _mange_
> flere linjer om emnet, men det er vist ikke den rette gruppe til dette.

Ok - men tak for alliwl.

.....en lille smule forstod jeg da..

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-05 19:26

Eliasen wrote:
> [...]
> Ku' ikk' gøre det kortere - og dybest set burde der være skrevet _mange_
> flere linjer om emnet, men det er vist ikke den rette gruppe til dette.

Du beskriver da ellers meget godt det jeg mener.

Nu lytter jeg meget til klassisk musik, og for mange år siden
"brokkede" jeg mig til Dr over at P2 ikke var så kraftig som de andre
stationer. Jeg fik den forklaring at de, på P2, satte lydens kvalitet
højere end kvantiteten. Således at de satte kompressionen ned for at
kunne sende i et bredere frekvensspekter. Det gjorde så at man skulle
skrue op for at få samme lydniveau som ved de andre stationer.

Den med kompressionen lærte jeg at lade være med at bruge da jeg selv
lavede radio. Nogen af dem der brugte den, brugte den så hårdt at man
næsten ikke kunne holde ud at høre deres programmer. Men det var
moderne dengang, frisk importeret fra Holland. Og da Sky jo også har
sin oprindelse dernede (svjv) er det nok det de stadig gør, i den
sikre forvisning at det er det folk ønsker.

Men når man kører i en bil kommer lyden bedre igennem den øvrige larm
jo mere kompression der er på. Måske det også kan få nogen til at
skifte station.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-11-05 13:03

> [...]
>
> Ku' ikk' gøre det kortere - og dybest set burde der være skrevet _mange_
> flere linjer om emnet, men det er vist ikke den rette gruppe til dette.

Det er vel ikke helt korrekt? 93db er 93db uanset hvordan man vender og
drejer det. Sagen er bare den, at DR og andre radiostationer sender musik,
ikke rene sinusbølger. Når man sender musik, så sender man et dynamisk
signal hvor der er meget stor forskel på laveste og højeste lydstyrke. På et
FM-bånd har man et maksimalt niveau signalet kan komme op på og hvis vi
siger, at det er indextal 100, så vil normal musik nærmere ligge på 10 i
snit og med enkelte peaks tæt på de 100. Men eftersom 100 er absolut max, så
bliver det højden af disse peaks der afgør hvor højt op man kan skrue
signalet. DR vælger så at køre deres musik igennem en kompressor som
formindsker disse peaks og hæver de svageste passager i musikken, så
gennemsnitsniveauet bliver højere. Så det er ikke så meget noget at gøre med
hvad indtryk man får af musikken - nærmere noget at gøre med hvor meget
energi der rent faktisk bliver sendt - hvor højt gennemsnitsniveauet er.
For bedre at kunne forestille sig det, så tænk på klassisk musik. Ofte er
det ekstremt lavt og pludseligt kommer der voldsomme peaks, f.eks. nogle
pauker eller lignende. Man kan også tænke på hvordan en fodboldlandskamp i
Parken lyder når man står udenfor. Så er lyden en "grød" med mere eller
mindre samme niveau hele tiden. Sidder man indenfor er lyden meget mere
dynamisk, f.eks. når ens fulde sidemand vælger at rejse sig op og skrige af
fulde hals "Heja Danmark". Danmarks Radio beder pænt denne sidemand råbe
lidt lavere og alle de andre tilskuere i Parken råbe lidt højere. Var det
ikke super-pædagogisk?

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Eliasen

Dato : 05-11-05 15:32

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Det er vel ikke helt korrekt? 93db er 93db uanset hvordan man vender og
> drejer det.

Vi er fuldstændig enige. Det er derfor jeg skriver, at det kan _virke_
forskelligt. Et hårdt komprimeret signal fornemmes mere støjende fordi du
netop fylder hele spektret end et ikke komprimeret signal.

--
Eliasen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-05 19:39

Jan W Nielsen wrote:
> Spændende - hvordan laver man forskellene - og hvad er lydtryk..?

Med 'lydtryk' forstår jeg det tryk lyden leverer på dine trommehinder.

> (Er det mon det samme som lydstyrke..?)

Jo højre lydstyrke, jo højre lydtryk.

Men lydtryk er ganske godt vist her
<http://www.fjolletobak.com/detail.php?&content=12216>

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-05 12:03

> Prøv f.eks. at lytte til signalerne fra P2 og P3. Den ene går mere op i
> nuancerne i lyden, hvor den anden går mere op i lydtrykket.

Jeg har det problem med P3 at de personer de interviewer ofte sendes med
laverer niveau end speakeren/intervieweren. Når niveauet samtidigt er
afpasset så musik ikke giver hørskader kan jeg have endog meget svært ved at
høre de interviewede personer igennem trafikstøjen.

Nej - ikke i skodaen men med ørepropper under en hjelm

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 15:32

Anders Majland wrote:
> [...]
> høre de interviewede personer igennem trafikstøjen.
> Nej - ikke i skodaen men med ørepropper under en hjelm

Der er somme tider nogen der burde tænke mere på hvordan det de sender
ud lyder ude hos lytteren, end om det nu også er teknisk korrekt.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-11-05 18:20

Eliasen <kyskoen@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>det på en anden måde. Indstillingerne
>i de to lydtrin er baseret på den
>enkelte stations overordnede strategi. Man

Grundet til netop denne kompressor anvendes, er jo at disse
stationer primært skal høre i bilen, og der er der jo som
bekendt mere baggrundsstøj end hjemme i stuen.
Der er ingen tvilv om at dette ødelægger lydbilledet totalt, men
er desværre en nødvendighed for at kunne høre radio i bilen,
især når man som jeg er nødsaget til konebilen, en halvgammel
Punto, med tvilvsomme HiFi egenskaber.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-11-05 23:58

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud.
> Begrebet "bedre lyd" har kun relevans for den enkelte lytter.

Det behøver PHK tilsyneladende ikke at spekulere mere på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 11:24

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøver PHK tilsyneladende ikke at spekulere mere på.

Der kommer nok en afløser på samme frekvenser :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-05 16:19

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Når man nu bevæger sig rundt i landet i sin bil og man flytter kanal fra DR
> til Skyradio er lyden altid - gentager: altid - bedre på Sky.

Jeg har det lige modsat. Sky/Voice/lallestationer ødelægger lyden.

> Nogen der ved hvorfor?

Du opfatter lyden på Sky som "bedre" da de bruger kompressor. De tager
dynamikken ud af lyden, så forskellem mellem at hvis og råbe er næsten
ingen ting. Til gengæld har du lettere ved at høre det hele for
motorlarmen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Pedersen

Dato : 04-11-05 17:12

On Fri, 04 Nov 2005 16:19:22 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jeg har det lige modsat. Sky/Voice/lallestationer ødelægger lyden.

Ja, men Pers spørgsmål viser jo, at folk der ikke "går op i" lyd synes
bedst om det overkomprimerede og efter min mening rasende kedelige
lydbillede på de kommercielle radiostationer.

--
Mvh. Hans Pedersen
Varde

Fra : westmus

Dato : 04-11-05 16:34

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Når man nu bevæger sig rundt i landet i sin bil og man flytter kanal fra DR
> til Skyradio er lyden altid - gentager: altid - bedre på Sky.

Underligt...jeg har det lige modsat! I min bilradio lyder Sky sammen
med diverse lokalradioer faktisk så ringe at jeg hurtigt plejer at
sappe væk igen. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at høre på det, så
hellere slukke. Det er sådan en underlig lukket, uklar, flad lyd. DR
derimod lyder nogenlunde som når cd´en er igang. Ved ikke om det er
fordi jeg har brugt lidt penge på fornuftige højtalere/sub, uden at
jeg derfor går vildt op i det.

Lokalradioer synes jeg f.eks tit her en mærkeligt pumpet bass...vel
tænkt til at skulle lyde "godt" når Fru Olesen lytter til stationen
på hendes 299 kroners transistor..... :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-11-05 18:07

og man flytter kanal fra DR
> til Skyradio er lyden altid - gentager: altid - bedre på Sky.

Hvad hjælper det, når det er noget søvndyssende, tandløst, CRAP de sender??.
Undskyld, men jeg er kommet videre, og hænger ikke i 20 år gl. musik, +
nyheder læst op fra "Telex'en" siger mig NADA. DR laver det bedste radio, om
man kan lide lyden ??.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-11-05 18:45

Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev:

> [...]
>
>og man flytter kanal fra DR
>>
>Hvad hjælper det, når det er noget
>søvndyssende, tandløst, CRAP de sender??.

Jep, især deres satire er for griner.