Billig veteranbil
Fra : Tue Jensen

Dato : 04-11-05 12:28

Overvejer at anskaffe et hobbybil i form af en veteranbil(fra før 1.1.1960
ikke?) evt. blot en bil fra før 1980.
Har du et godt forslag til en bil der er billig at anskaffe og holde
kørende? nem og billig at skaffe reservedele til, forholdsvis kvik(dvs.
ikke nogen 2CV
Budgettet for bilen + vedligeholdes de første 3 år skal holdes under 50.000
kr.

--
Tue

Fra : Buhl

Dato : 04-11-05 13:23

"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> ikke nogen 2CV
> Budgettet for bilen + vedligeholdes de første 3 år skal holdes under

Hvad med en Austin Mini Cooper ? - der findes meget tunings/rally gear til
dem, og hvis der findes modeller fra før 1970 er der jo 1/4 vægtafgift -
samt billig forsikring hos Runa...

Mvh.
Buhl

Fra : Tue Jensen

Dato : 08-11-05 11:33

On Fri, 4 Nov 2005 13:23:07 +0100, Buhl wrote:

> [...]
> dem, og hvis der findes modeller fra før 1970 er der jo 1/4 vægtafgift -

Nogen der kender til et selskab, hvor det er muligt at få en klassisk
forsikring når jeg "kun" er 23 år?

--
Tue

Fra : Tue Jensen

Dato : 04-11-05 13:45

On Fri, 4 Nov 2005 12:28:13 +0100, Tue Jensen wrote:

> [...]
> ikke nogen 2CV
> Budgettet for bilen + vedligeholdes de første 3 år skal holdes under 50.000

Jeg er lidt lun på en Porche 924, men er i tvivl om budgettet holder. Nogle
der har erfaring med bilen? både hvad angår reservedele og vedligeholdelse.

--
Tue

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-05 14:55

> Jeg er lidt lun på en Porche 924, men er i tvivl om budgettet holder.
> Nogle
> der har erfaring med bilen? både hvad angår reservedele og
> vedligeholdelse.

Uden at jeg ved det store om bilen, får den vist vældigt meget kritik.
For det første fordi motoren blot er en alm. Audi motor, og ikke en "rigtig"
Porsche.
Derudover er den vist hverken hurtig eller specielt godt bygget(?). Til
gengæld koster den en formue at holde kørende.

Det er i hvert fald hvad jeg lige har hørt - men der er vist andre i gruppen
der ved det.

/Kasper Hansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-11-05 16:10

Tue Jensen <tuesjensen@gmail.com> skrev....

> Overvejer at anskaffe et hobbybil i form af en veteranbil(fra
> før 1.1.1960 ikke?) evt. blot en bil fra før 1980.¨

Det er forsikring du tænker på. En rigtig veteranbils forsikring
kræver en bil fra 1970 eller før. Men du kan få en
brugsveteranbilforsikring helt op til 1980.

> [...]
> forholdsvis kvik(dvs. ikke nogen 2CV
> Budgettet for bilen + vedligeholdes de første 3 år skal holdes

Det budget kræver helt klart at du selv kan skrue på bilen, hvilket
generelt er en fordel med en veteranbil.

Endvidere skal det være en relativt udbredt bil der endnu ikke har
fået status af samlerobjekt.

Måske kan du finde en god benzin M-B /8'er(f.eks en 230/6'er) eller
en BMW '02'er(helst en 2002) til en fair pris.

Under alle omstændigheder bør du søge hjælp hos en relevant klub.

Fra : Gert

Dato : 04-11-05 16:37

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
> Tue Jensen <tuesjensen@gmail.com> skrev....

> Det er forsikring du tænker på. En rigtig veteranbils forsikring
> kræver en bil fra 1970 eller før. Men du kan få en
> brugsveteranbilforsikring helt op til 1980.

hedder det så ikke bare en klassisk bil ?
min Ford P7 17M V4 fra 71 går ind under den kategori,
men aligevel har jeg en almindelig forsikring på den,
der som følge af at
det er bil nr 2 og lavt kørte km tal årligt, koster 1200,- om året.
og samtidig er der ingen begrænsning på hvornår jeg må køre i den.

men skulle jeg foreslå en bil, skulle det da være en Ford P7 26M V6
fra slutningen af 60'erne
en bil med charme der stadig er til at få reservedele til.
og den er tilmed sjov at køre i pga. den "store" motor.

der er en landsdækkene klub med mange medlemmer, så sker det man går i udu
med dytten
er der næsten altid et medlem i nærheden som man ka få en hjælpene hånd fra

Mvh
Gert Møller
www.lynghoy.dk
www.classic-ford-bornholm.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-11-05 17:56

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev....

> hedder det så ikke bare en klassisk bil ?

En klassisk bil er årgang 1970-1980. Veteranbil er før 1970. Begge
stiller særlige krav til brug m.m.

Til begge kan du imidlertid få en brugsveteranbilsforsikring, som gør
at du kan benytte din gamle bil som hverdagsbil.

> men skulle jeg foreslå en bil, skulle det da være en Ford P7
> 26M V6 fra slutningen af 60'erne

Et godt bud, sammen med en Opel Commodore A måske. Men det er mit
indtryk at de ikke har overlevet i et omfang og en stand der gør dem
relativt nemme at finde. Til gengæld er de nok billige hvis det kan
lade sig gøre.

Man kunne også være heldig at finde en Rover P6 i fornuftig stand.
Eller hvad med en Volvo? Amazon, 142/144 eller 164 kan stadig findes
til meget fornuftige priser.

Fra : Gert

Dato : 05-11-05 10:52

> [...]
>
> Til begge kan du imidlertid få en brugsveteranbilsforsikring, som gør
> at du kan benytte din gamle bil som hverdagsbil.

oki så fik jeg belyst det nærmere, min gamle ford er dog med alm.
forsikring.

> [...]
> indtryk at de ikke har overlevet i et omfang og en stand der gør dem
> relativt nemme at finde. Til gengæld er de nok billige hvis det kan

vi har vist begge nævnt biler som efterhånden ikke bare flyder rundt omkring

men ved dog at de gamle Ford P7 b er til at få fat i, også i en god stand
for rimelige penge,
specielt hvis man melder sig ind i P7 klubben, der er nemli en uofficiel
aftale om at man helst kun sælger til medlemmer.
og med et budget på ca 50000kr ka man få rigtig meget bil

> Man kunne også være heldig at finde en Rover P6 i fornuftig stand.
> Eller hvad med en Volvo? Amazon, 142/144 eller 164 kan stadig findes
> til meget fornuftige priser.

tror du skal være mere end heldig for at finde en amazon, jeg syns der
efterhånden er MEGET langt imellem dem.
142/144 ser man godt nok heller ikke så ofte mere.

Roveren ved jeg ik engang hvordan ser ud

men hvis jeg skal argumentere for hvorfor jeg valgte den Ford jeg har,
er det fordi den har en vis charme (det gælder vist alle gamle biler, der er
fra dengang hvor de stadig lavede biler)
men samtidig "smager" den os lidt af amerikaner bil, uden at koste det samme
som dem.
i det mener jeg størrelse, og motor type og udseende.
og ja så var den billig

jeg kalder selv min for en europæisk amerikaner
men ka da nævne at med indkøb af bil samt rep og nrplader står den mig i
omkring 8000,-
men så har jeg os lavet alt selv

men alt sammen er jo smag og behag, Tue nævner selv Porchen,
men hvad har han ellers af ideer .....Tue ???

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 04-11-05 22:52

> Måske kan du finde en god benzin M-B /8'er(f.eks en 230/6'er)

Enig!!

Jeg kører selv MB 108 280 SE fra 1969, som jo egentlig er en /8'er, bare med
et lidt større karosseri.

Bilen købte jeg for 7 år siden for kun kr 15.000,- pga. tærede bagvanger,
men ellers var Merceren generelt i god stand, da den var blevet fint
vedligeholdt af den tidligere ejer.
Jeg er kun nr. 2 ejer da forige ejer kørte i bilen i 29 år. (den har stadig
de sorte nr.plader på)

Jeg har ikke et sekundt fortrudt mit køb, da bilen aldrig har skuffet mig,
til trods for at bilen bruges dagl. til & fra arb. (også om vinteren) FY.
Min 280'er = 2,8 'er Yder 180 HK så den følger FINT med i trafikken, men
køreegenskaberne er jo selvsagt noget gammeldags.

Men det er i hvert fald en fin og famillieegnet bil der kan tåle at blive
brugt og misbrugt....MEN...Det koster.
Min gamle tøs kører kun ca. 3-5 kml. men det er jeg til en vis grad selv
lidt ude om.
Når man kører i en ret lavgearet bil med 180 hk og den sprødeste lyd, tro
mig, så er det altså lidt svært at lade være : )

Du kan stadig købe alle reservedele i nye originalt, men indimellem skal man
have lidt tålmodighed til at vente på dem.
Alm. service og sliddele er særdeles rimelige i pris, hvilket man desværre
ikke kan sige om pladedelene.
Men brugte stumper er heldigvis, endnu ikke noget problem til de ældre
Mercedeser.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 00:31

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev....

> Jeg kører selv MB 108 280 SE fra 1969, som jo egentlig er en
> /8'er, bare med et lidt større karosseri.

Herrebil! Respekt!

Min onkel i Sverige havde en 109 300 SEL 3.5 da jeg var barn.
Guldmetallic. Sort læder. Lettere forfalden men en gudebil.

Sammen med en BMW 2500 andetsteds i familien og min fars PV544 lagde
den grunden til min interesse for biler.

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 05-11-05 10:01

> Min onkel i Sverige havde en 109 300 SEL 3.5 da jeg var barn.
> Guldmetallic. Sort læder. Lettere forfalden men en gudebil.

Model betegnelserne for mercedes kan godt være lidt af en jungle.

108'eren og 109'eren har samme karosseri.
Forskellen ligger fortrinsvis under motorhjælmen, hvor en 108'er næsten
altid har en række 6'er og 109'eren altid har V8'er.

Men ingen regel uden undtagelse...108'eren er også lavet som 350'er altså en
V8.
Men hvorfor hedder den så ikke 109 ??? Er der nogen der ved det?
Er det fordi at den ikke er luftaffjedret?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 10:31

> [...]

> Forskellen ligger fortrinsvis under motorhjælmen, hvor en 108'er
> næsten altid har en række 6'er og 109'eren altid har V8'er.

109'eren findes også som rækkesekser

> Men ingen regel uden undtagelse...108'eren er også lavet som
> 350'er altså en V8.

Helt præcist blev 108'eren lavet som 250S/SE, 300SE(den gamle
sekser), 280S/SE/SEL, 280SE/L 3.5 og endelig som 280SE/L 4.5 til det
amerikanske marked.

109'eren blev lavet som 300SEL(både gammel 3.0 og ny 2.8), 300SEL
3.5, 300SEL 4.5(til US) og endelig herrebilen over dem alle: 300 SEL
6.3

> Men hvorfor hedder den så ikke 109 ??? Er der nogen der ved det?
> Er det fordi at den ikke er luftaffjedret?

Det er den største forskel. Derudover mindre detaljer som crom.
Endvidere findes 109'eren kun som lang "L" model.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 13:50

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> 109'eren blev lavet som 300SEL(både gammel 3.0 og ny 2.8), 300SEL
> 3.5, 300SEL 4.5(til US) og endelig herrebilen over dem alle: 300 SEL

Svjv var den mindste motor i W109 en 3,0 L r6.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 15:08

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Svjv var den mindste motor i W109 en 3,0 L r6.

Afløseren for den gamle 3 liters M189'er, var den senere så berømte
DOHC 2.8 liter. Den ydede 10 hk mindre i W109'eren.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 17:19

Kent Oldhøj wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Afløseren for den gamle 3 liters M189'er, var den senere så berømte
> DOHC 2.8 liter. Den ydede 10 hk mindre i W109'eren.

Har du evt. et link ?
Jeg mener ikke at W109'eren kunne fås med mindre end en 3,0'er på noget
tidspunkt.
W108 kunne rigtigt nok fås med både 2,5 og 2,8 maskiner.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 23:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Har du evt. et link ?

Selvfølgelig

http://www.benzworld.org/modelguide/chassisguide.asp?chassis=all

Du vil se at W109 300SEL fra 65-67 blev lavet med M189 motoren(3.0
170 hk) og fra 67 til 70 med M130 motoren(2.8 160 hk). Samme motor
som i W108 280 SE.

Iøvrigt blev jeg selv lige klogere. Det er ikke den senere så berømte
M110 2.8'er der lå i 300SEL, men ihvertfald en i familie med den.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 00:26

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
>
> Du vil se at W109 300SEL fra 65-67 blev lavet med M189 motoren(3.0
> 170 hk) og fra 67 til 70 med M130 motoren(2.8 160 hk). Samme motor

Så vidt jeg husker, så er der tale om to forskellige M130 maskiner.
2,8'eren hedder M130.980 og 3,0'eren (som lå i W109 300SEL'eren) hedder
M130.981 og er på 3,0 liter.

> Iøvrigt blev jeg selv lige klogere. Det er ikke den senere så berømte
> M110 2.8'er der lå i 300SEL, men ihvertfald en i familie med den.

Ja hvis det er den med de 2 overliggende, så kom den først i straten af
70'erne (vistnok først i W116 1972)

Jeg må ærligt indrømme, at alle de motor modeller/numre (min barnelærdom
) har jeg efterhånden glemt alt om

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-05 01:20

> [...]

> maskiner. 2,8'eren hedder M130.980 og 3,0'eren (som lå i W109
> 300SEL'eren) hedder M130.981 og er på 3,0 liter.

Pyha... det var ikke lige helt nemt at finde troværdige links der
kunne underbygge min påstand. Håber det er lykkedes.

Hos den hollandske Mercedes Benz Veteran Club fandt jeg denne
komplette liste over Mercedes modeller. Her er W109'eren nævnt både
som 300 SEL og 300 SEL 2.8

http://www.mbvc.nl/modellen/modellen1-c.htm

Også hos den engelske M-D klub er der nævnt en W109 300 SEL 2.8:

http://www.mercedes-benzownersclub.co.uk/model_list.htm

Hos en tysk M-B klub er 300 SEL 2.8 opført selvstændigt i
salgsstatistikken:

http://www.heckflossenfreunde.de/statistik/statistiken/statistiken.ht
ml

Egentlig ville jeg helst have fundet de tekniske data på modellen,
men det er ikke lykkes (endnu).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-05 01:23

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev....

> Egentlig ville jeg helst have fundet de tekniske data på modellen,
> men det er ikke lykkes (endnu).

Okay... lidt tættere på målet kom jeg da:

http://www.mercedes-benz-club.co.uk/gallery/w109.htm

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 11:08

Kent Oldhøj wrote:
> "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev....

> Okay... lidt tættere på målet kom jeg da:
>
> http://www.mercedes-benz-club.co.uk/gallery/w109.htm

Okay, det ka' sq godt være du har ret og min altzheimers er begyndt at
skinne igennem

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-05 13:40

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Okay, det ka' sq godt være du har ret og min altzheimers er
> begyndt at skinne igennem

Bare rolig... du blænder ikke endnu

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 06-11-05 13:36

(2.8 160 hk). Samme motor

2.8'eren med 160 hk er en karburatormodel og dermed en 280 S
Min 280SE er en indsprøjtningsmotor med 180 hk

Ja de kunne nogle ting allerede dengang.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-05 13:45

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev....

> 2.8'eren med 160 hk er en karburatormodel og dermed en 280 S
> Min 280SE er en indsprøjtningsmotor med 180 hk

Nix. Kaburator modellen havde 140 hk på 108'erne. Jeg taler om DIN
hk.

Din har ganske rigtigt 180 hk efter SAE standarden, men "kun" 160 hk
DIN.

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 06-11-05 16:41

> "Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev....

> Jeg taler om DIN hk.
> Din har ganske rigtigt 180 hk efter SAE standarden.

Ok..Så kan jeg bedre få tallene til at passe.
Min fejl.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 13:49

Mads & Milles Far wrote:

> [...]
> altså en V8.
> Men hvorfor hedder den så ikke 109 ??? Er der nogen der ved det?
> Er det fordi at den ikke er luftaffjedret?

Svjv er det netop en af de detaljer der skiller 108 og 109.
Alle de modeller, som hedder 300 er svjv på W109 basis.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 05-11-05 15:47

> Svjv er det netop en af de detaljer der skiller 108 og 109.
> Alle de modeller, som hedder 300 er svjv på W109 basis.
> Mvh Per

Hvad betyder svjv?

Fra : Gert

Dato : 05-11-05 16:14

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder svjv?

"så vidt jeg ved"

Mvh
Gert

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 13:48

Kent Oldhøj wrote:
> "Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev....

> Herrebil! Respekt!
>
> Min onkel i Sverige havde en 109 300 SEL 3.5 da jeg var barn.
> Guldmetallic. Sort læder. Lettere forfalden men en gudebil.

Da jeg var knægt (i 70'erne) havde min far en 300SEL 6,3 og det var kræs.
Senere havde han også en W116 450SEL 6,9, det var også kræs.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 15:10

> [...]

> Da jeg var knægt (i 70'erne) havde min far en 300SEL 6,3 og det
> var kræs. Senere havde han også en W116 450SEL 6,9, det var også

Herrebiler begge to. Har desværre aldrig haft fornøjelsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-05 17:21

Kent Oldhøj wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Herrebiler begge to.

Jeps.

> Har desværre aldrig haft fornøjelsen

Jeg har senere (i mit voksne liv) selv haft fornøjelsen at prøve begge
modeller, de skuffede ikke
Hvis jeg skulle vælge, så blev det dog den gamle 300SEL 6,3 den har meget
mere charme end W116'eren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-05 23:50

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev....

> Hvis jeg skulle vælge, så blev det dog den gamle 300SEL 6,3 den
> har meget mere charme end W116'eren.

Subscribe!

Fra : Tue Jensen

Dato : 07-11-05 12:11

> [...]

> ikke nogen 2CV
> Budgettet for bilen + vedligeholdes de første 3 år skal holdes under 50.000

EEfter at have læst jeres svar og undersøgt lidt mere på nettet er jeg
kommet frem til følgende bil.

Austin Mini
Porsche 924
Ford Mustang, (Er det muligt at finde en i ok stand til budgettet?)
VW 1200, 1300
BMW 2002

Mercedesen er klart en lækker bil, men ikke lige det jeg ønsker pt. Jeg
ønsker ikke nogen stor flyder, men en Austin Mini er på grænsen til at være
for lille.
Det er hensigten at jeg selv vil skrue i bilen, hvilket er en stor del af
gælden. Men dermed ikke sagt at den bryder ned hver 1000 km.

--
Tue