Bremseskiver Mondeo
Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-11-05 17:45

Hej.

Jeg skal skifte bremseskiver foran på en Mondeo. Hvordan sidder de fast på
navet? Skal de skrues af eller skal der bruges en presse?

MVH Niels

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-11-05 18:09

Også skrev Vollert
> Hej.
>
> Jeg skal skifte bremseskiver foran på en Mondeo. Hvordan sidder de
> fast på navet? Skal de skrues af eller skal der bruges en presse?

Du skal finde en stor STOR hammer/mukkert og så banker du dem simpelthen af
med den og smadrer skiven om nødvendig evt. flække skiven med en mejsel, da
jeg skulle skifte min skiver foran var var det der tog længst tid det at få
skiverne af.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 18:56

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote in

> [...]
> skiven med en mejsel, da jeg skulle skifte min skiver foran var var
> det der tog længst tid det at få skiverne af.

Det lyder edermugme bøvlet.

På min skal jeg bare løsne en skrue på skiven og så kan den fint pilles af.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-11-05 19:13

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> På min skal jeg bare løsne en skrue på skiven og så kan den fint pilles
> af.

Sådan er proceduren også, hvis den ikke er rustet fast: Det undgår man ved
at give den et SUPER-TYNDT lag kobberfedt ved montagen, hvis der kommer for
meget på risikere du at "overskuddet" kommer ud på skiven :(((.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 19:16

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in

> Sådan er proceduren også, hvis den ikke er rustet fast: Det undgår man
> ved at give den et SUPER-TYNDT lag kobberfedt ved montagen,

Det er klart. Jeg troede bare ikke der var nogen der i dagens Danmark
lavede biler uden brug af fedt... Så jeg tog det lidt som en selvfølge at
der selvfølgelig var smurt som du beskriver :)

Hvad smører godt kører godt. Det er ris til egen røv at lade være.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-11-05 19:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad smører godt kører godt. Det er ris til egen røv at lade være.

"Bøgerne" siger det må man ikke, og jeg kan kun tro at, det er fordi hvis
der kommer for meget på, havner det på "bremsefladen"/skiven før eller
siden- og det vil være RET katastrofalt :(..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-11-05 19:43

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> "Bøgerne" siger det må man ikke, og jeg kan kun tro at, det er fordi
> hvis der kommer for meget på, havner det på "bremsefladen"/skiven før
> eller siden- og det vil være RET katastrofalt :(..

Det er fordi, at kobberfedt ikke er varmeledende og skiven derfor ikke kan
komme af med sin varme og måske istedet slår sig (bliver skæv).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 20:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Det er fordi, at kobberfedt ikke er varmeledende og skiven derfor ikke
> kan komme af med sin varme og måske istedet slår sig (bliver skæv).

Den har jeg også hørt før, men det er vist mere end and, end den er sand.

Teoretisk et problem måske, men i praksis nej.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-11-05 21:01

> Den har jeg også hørt før, men det er vist mere end and, end den er sand.
>
> Teoretisk et problem måske, men i praksis nej.

Tja, det tror jeg ikke Mercedes giver dig ret i. De havde problemer med
klodser der flækkede på Gelændewagen'en og endte med en ny type belægning
bag på klodsen i stedet for kobberfedt. Siden har problemet været løst.

MVH Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 21:38

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in

> Tja, det tror jeg ikke Mercedes giver dig ret i.

Som jeg også skrev, så har jeg diskuteret det med mange mekanikere.

Hvis kobberfedt kan resultere i problemer på steder hvor det gør gavn (!)
så må det være en fejlkonstruktion.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-11-05 17:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> Den har jeg også hørt før, men det er vist mere end and, end den er
> sand.
>
> Teoretisk et problem måske, men i praksis nej.

Ikke desto mindre, så lærte jeg det på teknisk skole (samt på min
læreplads), dengang jeg var i lære.
Og de plejer ikke at gribe den slags ud af luften.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-05 17:44

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in news:%2Maf.191
$bZ.122@news.get2net.dk:

> Ikke desto mindre, så lærte jeg det på teknisk skole (samt på min
> læreplads), dengang jeg var i lære.
> Og de plejer ikke at gribe den slags ud af luften.

AhhhA! Så det er altså opfostret gennem uddannelsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 20:12

> "Bøgerne" siger det må man ikke,

Er det ikke fordi forfatter er bange for at få beskidte fingrer?

Jeg har haft diskutionen med mange mekanikere og spørger man ind til benet
er det fordi de ikke gider stå og få fedt på fingrene...

> og jeg kan kun tro at, det er fordi
> hvis der kommer for meget på, havner det på "bremsefladen"/skiven før
> eller siden- og det vil være RET katastrofalt :(..

Alt med måde jo.

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-11-05 19:12

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote in

> Det lyder edermugme bøvlet.
>
> På min skal jeg bare løsne en skrue på skiven og så kan den fint
> pilles af.

Det er det også jeg troed også jeg havde glemt en skrue eller møtrik et sted
men nope... Det er Pga skiven passe så tæt ind over navet og så kommer der
rust på bagsiden inde i hullet hvor skiver går mod navet og så låser det
faktisk skiven fast med en slags rustring bag navet.
På Escorten jeg havde var det bare at trække skiven af så, jeg havde aldrig
troet at det skulle være så svært som det er på Mondyen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-05 19:18

> [...]
> så kommer der rust på bagsiden inde i hullet hvor skiver går mod navet
> og så låser det faktisk skiven fast med en slags rustring bag navet.

Okay. Som jeg skrev til Jørgen så troede jeg der var smurt som det hedder
sig og bør.

> På Escorten jeg havde var det bare at trække skiven af så, jeg havde
> aldrig troet at det skulle være så svært som det er på Mondyen.

Næh har nu heller aldrig haft problemer med den slags. Til gengæld har jeg
nok byens største forbrug af smørefedt og kobberfedt. Det er i brug hver
gang jeg skruer i bilen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-11-05 19:43

> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote in

Det er Pga skiven passe så tæt ind over navet og

Jeg kan ikke tro andet end at hvis den får et par små "motiverende" dab m.
en tynd elektriker-mejsel & en 1.5 kg. klaphammer, ind i mel. skive og nav,
vil den springe af ;)). Måske kan man varme på skiven med en brænder, men
ikke så meget at lejet får det foe varmt.

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-11-05 20:47

Også skrev Vollert

> [...]
> skive og nav, vil den springe af ;)). Måske kan man varme på skiven
> med en brænder, men ikke så meget at lejet får det foe varmt.

Har du selv skiftet skiver foran på en Mondeo ??.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 20:57

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Også skrev Vollert

> Har du selv skiftet skiver foran på en Mondeo ??.

Ellers kan det ses på billede 33 og 34
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-11-05 06:15

> Ellers kan det ses på billede 33 og 34
> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

Nej, og gudsketak&lovfordet, det kommer sandsynligvis heller aldrig til at
ske ;)).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-05 08:10

Tom skriver:

> Ellers kan det ses på billede 33 og 34
> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

Hvad faen, er den med løse møtrikker og ikke hjulbolte ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 17:20

> Tom skriver:

> Hvad faen, er den med løse møtrikker og ikke hjulbolte ?

Jep, det har alle Ford mig bekendt
Det er skam også smart fordi en knækket bolt ikke er = at den skal bores ud
og lign.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-11-05 19:29

Hej!

Martin Vollert wrote:
> På Escorten jeg havde var det bare at trække skiven af så, jeg havde aldrig
> troet at det skulle være så svært som det er på Mondyen.

Jep, det er nemt på Escort. Jeg tager dem af et par gange om året - så nemt er
det ))

Men jeg studsede lige første gang da jeg opdagede, at de kun sidder fast fordi
hjulet trykker ind på dem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 19:45

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg skal skifte bremseskiver foran på en Mondeo. Hvordan sidder de fast på
> navet? Skal de skrues af eller skal der bruges en presse?

Tja man skal selvfølgelig huske at afmontere bremsekaliberen inden man kan
tage skiven af
Nå, men kig nu godt efter om ikke der sidder en enkelt låseskive på den ene
bolt. Det gør der nemlig fra fabrikken, så hvis ikke den er blevet fjerne,
så får du ikke skiven af.
Ellers er der intet (andet end evt. rust) som holder skiven, så den skal
bare klappes let så kommer skiven af.
Mine skiver kan jeg tage af med en enkelt finger.

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-11-05 20:56

> [...]
> bare klappes let så kommer skiven af.
> Mine skiver kan jeg tage af med en enkelt finger.

Takker for svaret. Det var sådan noget jeg var ude efter.

MVH Niels

Fra : WATSON

Dato : 03-11-05 22:46

Hej...

Det er et kendt problem med at skiverne sidder fast på ford Mondeo`en. En
stor hammer og evt. en mejsel plejer at løse problemet "man kan slå i rigtig
lang tid"

En anden ting er kobber fedt skal bruges bare ikke over bruges. Det med at
smøre et tykt lag fedt mellem skive og nav er amøtør agtig, tingene skal
bare være rengjort og kun lidt fedt imellem. Ellers FÅR man problemer med
varme ledningen og jo mere fedt man bruger jo mere skidt vil der samle
sig.....

Det er Fact....

MVH

DØP

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 22:58

"WATSON" <Dodge@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Det er et kendt problem med at skiverne sidder fast på ford Mondeo`en. En
> stor hammer og evt. en mejsel plejer at løse problemet "man kan slå i
> rigtig lang tid"

Æv, så gavner det et fedt at man bruger presse til at montere kuglelejre når
"mekanikeren" bagefter tæsker løs på skiven. En aftrækker er KLART at
foretrække hvis lejerne skal holde i lang tid efter operationen.
Klaphammeren er absolut sidste udvej.

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-11-05 05:06

Også skrev Vollert
> [...]
> aftrækker er KLART at foretrække hvis lejerne skal holde i lang tid
> efter operationen. Klaphammeren er absolut sidste udvej.

Æhh de bruger det på Aut. ford værksteder altså det der med den store hammer
og hjullejrene tager ikke skade, og jeg tror ikke på at du kan køre i to år
eller hvor længe det nu tager at slide et par skiver op i din Mondeo også
bare pille dine skiver af med en finger, ja så er det da fordi du har haft
dem af nogle gange ind i mellem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-05 08:12

Martin Vollert skriver:

> [...]
> bare pille dine skiver af med en finger, ja så er det da fordi du har haft

Så lige billedserien og opdagede, en for mig, underlig montering. På en
"golfvogn" har jeg altid brugt lange bolte ind gennem fælg og skive og
ind i selve navet. Skiven kunne så fastgøres med en enkelt skrue, iden
man monterer fælgene.

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-11-05 08:26

Også skrev Vollert
> [...]
> en "golfvogn" har jeg altid brugt lange bolte ind gennem fælg og
> skive og ind i selve navet. Skiven kunne så fastgøres med en enkelt

Ja Ford er lidt omvendt på det punkt og det er jo faktisk godt hvis man nu
knækker en hjulbolt som Tom, man banker blot den gamle ud og sætter en ny i,
ikke noget med at bore ud og skære ny gevind, desuden er de fleste Fords
skiver ikke fastgjort både på min Escort og nu på Mondeoen sidder skiver
"løse" og bliver kun holdt fast af fælgen og hjulboltene, det virker fint.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-05 08:30

Martin Vollert skriver:

> Ja Ford er lidt omvendt på det punkt

Også der

> og det er jo faktisk godt hvis man nu
> knækker en hjulbolt som Tom, man banker blot den gamle ud og sætter en ny i,

Er de bare presset i fra bagsiden ?

> [...]
> "løse" og bliver kun holdt fast af fælgen og hjulboltene, det virker fint.

Det skulle det da gerne, det er jo bare "omvendet" af normalt.

Så kan man købe møtrikker med forskellige vinkler, som vi andre har
bolte, til alubasser og stålfælge ??

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-11-05 09:45

Også skrev Vollert
> Martin Vollert skriver:

> Også der

Så du nu ikke næsvis

> Er de bare presset i fra bagsiden ?

Jep det kan du jo se på den billed serie som du selv henviser til
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/Pic00034.jpg

> Det skulle det da gerne, det er jo bare "omvendet" af normalt.

Ja men det sære og som jeg undrede mig over da jeg skiftede skiver på min
Escort første gang var at skiver sidder løse og at det faktisk er
hjulboltene og møtrikkerne som holder dem fast.

> Så kan man købe møtrikker med forskellige vinkler, som vi andre har
> bolte, til alubasser og stålfælge ??

Boltene er M12x1,5 på alle Fords modeller på nær Galaxy og du kan få alle
slags møtrikker til dem
https://www.burtonpower.com/prod_filter.aspx?sm=24002&PSet=98 Nu er Ford
jo ikke en by i Rusland så der bliver jo også lavet alt inden for alufælge
Osv. til dem også mine OZ fælge har F.eks nogle orig. Oz møtrikker med
styr på.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 17:30

> [...]
> Fords skiver ikke fastgjort både på min Escort og nu på Mondeoen sidder
> skiver "løse" og bliver kun holdt fast af fælgen og hjulboltene, det

Ja Fords hjulsystem er faktisk rimelig genialt i forhold til de andre. Meget
skidt kan man beskylde Ford for, men det med hjulboltene er en smart ting.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-11-05 08:00

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com>

og nu på Mondeoen sidder

Host-host, går tråden ikke ud på at de NETOP ikke sidder løse, men ruster
fast ;).

> Ja Fords hjulsystem er faktisk rimelig genialt i forhold til de andre.
> Meget skidt kan man beskylde Ford for, men det med hjulboltene er en smart
> ting.

Saab havde bolte/hjulmøtrikker for 35 år siden. Så jeg har prøvet begge
systemer, og kan ikke se at det ene er mere genialt end det andet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 10:33

> [...]
>>
> Saab havde bolte/hjulmøtrikker for 35 år siden. Så jeg har prøvet begge
> systemer, og kan ikke se at det ene er mere genialt end det andet.

Det opdager man den dag hvor en bolt knækker eller "man" spænder dem så
hårdt at gevindet, et eller andet sted bliver ødelagt.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-11-05 11:08

> Det opdager man den dag hvor en bolt knækker eller "man" spænder dem så
> hårdt at gevindet, et eller andet sted bliver ødelagt.

Det gør den, "man" heller ikke. For self har gevindet fået kobberfedt, og
self. spændes med momentnøgle ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 17:28

> [...]
> Mondeo også bare pille dine skiver af med en finger, ja så er det da fordi
> du har haft dem af nogle gange ind i mellem.

Jeg ved udmærket godt at værkstederne bruger en stor klaphammer. Det gør det
ikke mere "legalt" af den grund, men er jo i princippet kun en fordel, da
man så er nød til at komme på værksted igen efter et ½ år, når hjullejrene
begynder at rumle.
Jeg udelukker heller ikke at det KAN være nødvendig med den store hammer,
men som jeg skrev "bør" det sidste udvej. Men det er måske forskellen på
når man selv laver det og når en prof. laver det.

Det er med garanti at levetiden nedsættes på et leje når der bliver banket
på det med en stor hammer.

--
Tom

Fra : Niels Christensen

Dato : 03-11-05 22:34

Da jeg skulle skifte mine skiver på Mondeo'en første gang, måtte jeg flække
skiven med en mejsel.
De kunne ikke bare "klappes" af med en hammer.

Niels