OK bensinkort problematikken
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-11-05 18:01

Hejsa

Nu er jeg ved at være godt træt af journalister, hvad er det med dem og så
kun den halve sandhed.

Historien kan læses her http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=398922/

Kort fortalt. Man kan tanke bensin fra OK's bensinstandere med OK kort ved
at indtaste en tilfældig kode.

Sandheden kommer så frem da jeg hørte Midt-Vest på vej til arbejde her til
morgen. De havde fået fat i en kvindelig informationschef hos OK, der var
med dem ude på en tankstation i Ikast, her går journalisten jo som
sædvanligt hårdt til den, og snakker om ingen sikkerhed og bange kunder osv
osv, den flinke dame fra OK siger så at det er muligt i visse spidsperioder
at tanke med et OK kort uden den rigtige kode, det er fordi de vil gerne
give deres kunder den gode oplevesle at selvom deres edbsystem er
overbelastet i perioder, skal kunde ikke snydes for at tanke bensin.

Fair nok, ikke at jeg syntes det er en god løsning, men det er dog kun i
visse "sjældne" perioder at det er muligt, og hvis det endelig ER muligt, er
der en maks grænse på hvor mange liter man kan tanke, når man tanker i
"nødtankning" som hun vist kaldte det. Journalisten hiver så en vilkårlig
kunde hen og spørger hende om hvordan hun har betalt for hendes bensin, med
dankort svarer hun :) Der blev lidt stille, og så begynder journalisten at
forklare at grunden til de står der er at det er muligt at tanke med OK's
kontokort uden den rigtige kode, og hvad hun syntes om det?. Fantastisk
spørgsmål siger jeg bare, INGEN kan jo gætte at hun jo tog kraftigt afstand
fra den usikkerhed der lå i det, hun ville da absolut ikke have et kort,
tænk hvis det blev stjålet. Dette leder mig så hen til den sidste del af
infodamens svar, og det er at hvis et kort bliver stjålet/tabt, skal man
selvfølgelig melde det, og hvis kortet i mellemtiden har været brugt i den
heldige peride hvor det er muligt at tanke uden den rigtige kode, ja så
dækker OK alle de udgifter uden at blinke.

Indslaget sluttede med at journalisten tog et OK kort op ad lommen, og sagde
til infodamen at nu skulle hun bare se her, for han havde lånt et kort af en
kollega han ikke kendte koden til, og nu ville han lige tanke med det,
kortet kom ind, han tastede 1234, og systemet meldte "forkert pinkode" !!

Damn det er dårlig journalistik/research så det basker.

Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Fra : Henning

Dato : 02-11-05 18:41

>"nødtankning" som hun vist kaldte det. Journalisten hiver så en vilkårlig
>kunde hen og spørger hende om hvordan hun har betalt for hendes bensin, med

Hvorfor ikke spørge hvordan hun har betalt for sin egen benzin
Endnu mere dårlig jounalistik...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-11-05 18:54

Jacob Rungwald wrote:
> Kort fortalt. Man kan tanke bensin fra OK's bensinstandere med OK kort ved
> at indtaste en tilfældig kode.

Det er sandt - det har tidligere været fremme her i gruppen.

> Sandheden kommer så frem da jeg hørte Midt-Vest på vej til arbejde her til
> morgen.

Det du skrev før var vel også sandt?

> [...]
> give deres kunder den gode oplevesle at selvom deres edbsystem er
> overbelastet i perioder, skal kunde ikke snydes for at tanke bensin.

Det har ikke en pind med dårlig journalistik at gøre? Det er dårlige
edb-systemer. OK burde vende den om og sige "vi vil gerne give vores
kunder den gode oplevelse, at selvom vores systemer er belastet i
perioder, er det stadig muligt at bevare sikkerheden".

Problemet har garanteret været kendt længe (inden for OK's vægge), for
det kommer da tilsyneladende ikke som en overraskelse fra
informationschefen - og så er det da ren slendrian at man ikke har fået
det rettet.

[SNIP en lang historie]

> Damn det er dårlig journalistik/research så det basker.

Tja, måske skulle man have undgået at tærske langhalm på historien, det
giver jeg dig ret i, hvis ellers din beskrivelse passer.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-11-05 19:09

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kunder den gode oplevelse, at selvom vores systemer er belastet i
> perioder, er det stadig muligt at bevare sikkerheden".

Det er ikke den del jeg mener der er dårlig journalistik, jeg er også imod
så dårligt et system som det de har, men derfor kan journalisterne da godt
give hele historien, og ikke bare den del der sælger.

> [...]
>
> Tja, måske skulle man have undgået at tærske langhalm på historien, det
> giver jeg dig ret i, hvis ellers din beskrivelse passer.

Selfølgelig passer min beskrivelse, tror du jeg bare finder på :)

Mvh
Jacob