Diesel-ryster....
Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 14:54

Halløj,

Min BMW 530dA - som vi jo ellers er vældig glade for - er begyndt at
have en lidt kedelig dyb brummende resonans-agtig lyd når motoren
kører med 2-2.500 omdr, under 2.000 omdrejninger forsvinder lyden.

Det er specielt irriterende for motorvejsfart = 2.200 omdr!!

Hvis der ikke er nogen belastning på motoren (dvs med bilen i frigear)
er lyden der ikke. Hvis man slipper speederen forsvinder lyden også
omgående.

Altså kunne det nok tyde på (syntes jeg ihvertilfælde??) at det nok er
motoren der laver denne lyd, og ikke gearkassen fx.

Nu har bilen jo kørt 205.000 km, så min tanke var egentlig at det nok
kunne være indsprøjtningen der var sodet til - det er vist kendt for
at give ujævn motorgang... Den har nemlig også tendens til at den
vibrerer lidt i tomgang.

Overvejede at fise forbi et diesel værksted (flere har jo anbefalet
Ruders Diesel i Herlev) og få dem til at se på det.

Lyder det helt usandsynligt at det kunne være det?

** Lars

Fra : M&J

Dato : 31-10-05 15:06

Det lyder lidt som om det blot er et motorophæng : )
Bliver lyden kraftigere i skarpe sving taget med høj fart?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 15:16

Hej,

On Mon, 31 Oct 2005 15:05:36 +0100, "M&J" <our@remove_this_mail.dk>
wrote:

>Det lyder lidt som om det blot er et motorophæng : )

Hmm.. Det kunne sgu da godt være.. Hehe..

>Bliver lyden kraftigere i skarpe sving taget med høj fart?

Ja sjovt du siger det.. Det bemærkede jeg godt her til morgen da jeg
drejede til venstre og lige skulle gi' lidt gas for at komme over
vejen inden modkørende kom..

Hm! Kan man ved at åbne fronten og glo ned i motorrummet umiddelbart
se, om det er et ophæng?

** Lars

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 31-10-05 15:52

Hej Lars

Ang. om det kan være motorophængene - måske men så ville bilen melde fejl,
da de ophæng der er i en x30d er aktive (vacuumstyrede)
Jeg tror nærmere du skal kigge efter en eller flere defekte dyser eller
problemet kunne ligge i din luftmassemåler (hvor gammel er bilen?) - er
bilen chippet?
Ellers kunne fejlen ligge i din hardyskive - siger bilen et lille klonk når
du forsigtigt bakker?

/Claus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 16:12

Hej,

On Mon, 31 Oct 2005 15:52:02 +0100, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:

>Ang. om det kan være motorophængene - måske men så ville bilen melde fejl,
>da de ophæng der er i en x30d er aktive (vacuumstyrede)

Ah!

>Jeg tror nærmere du skal kigge efter en eller flere defekte dyser eller

Det var også umiddelbart det jeg tænkte, det kunne hænge sammen med
den lidt urene tomgang. Men ville det ikke give mærkbart nedsat effet
fra motoren - eller måske ikke?

>problemet kunne ligge i din luftmassemåler (hvor gammel er bilen?) - er
>bilen chippet?

Bilen er fra jan-2002. Har nylig rundet 200.000 km. Og er ikke
chippet.

>Ellers kunne fejlen ligge i din hardyskive - siger bilen et lille klonk når
>du forsigtigt bakker?

Neeeej - ikke umiddelbart. Hvor skulle lyde komme fra på bilen?

** Lars

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 31-10-05 17:27

Snip

> Det var også umiddelbart det jeg tænkte, det kunne hænge sammen med
> den lidt urene tomgang. Men ville det ikke give mærkbart nedsat effet
> fra motoren - eller måske ikke?

Ikke før den er helt defekt

> Bilen er fra jan-2002. Har nylig rundet 200.000 km. Og er ikke
> chippet.

Prøv evt. at rense luftmassemåleren med noget bremserens og prøv evt. en
dieselrens direkte ind i indsugning (med slangen afmonteret og rens evt.
EGR-ventilen med det samme) http://www.bell-add.dk/Tekster/SR_2B_og_D.pdf

> Neeeej - ikke umiddelbart. Hvor skulle lyde komme fra på bilen?

Fra kardanen - skiven forbinder gearkassen med kardanen

/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-05 17:29

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> Ruders Diesel i Herlev) og få dem til at se på det.
>
> Lyder det helt usandsynligt at det kunne være det?

Om det lige er det, det kan jeg ikke sige, men måske det kan være noget så
simpelt som et udstødningsophæng der er gået i udu.
Det kan sagtens give resonans i hele bilen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Mogens

Dato : 31-10-05 18:57

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> [...]
> Altså kunne det nok tyde på (syntes jeg ihvertilfælde??) at det nok er
> motoren der laver denne lyd, og ikke gearkassen fx.

Motorophæng eller udstødning?

> Nu har bilen jo kørt 205.000 km,

Hvad skal den erstattes med?

> så min tanke var egentlig at det nok kunne være indsprøjtningen
> der var sodet til - det er vist kendt for at give ujævn motorgang

Indsprøjtningssystemet har kun een "svaghed" - det tåler ikke
vand. Får det vand fra et dårligt tankanlæg, ødelægges det...

/Mogens
'03 BMW 530d Touring steptronic

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 19:32

Halløj,

On Mon, 31 Oct 2005 18:56:53 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Motorophæng eller udstødning?

Hrm... Du er nu nummer to der foreslår det Det ville passe mig
lidt bedre hvis det var én af de to i stedet for at det var
indsprøjtningen der var skadet.

>Hvad skal den erstattes med?

Mjaeh... Det afhænger lidt af hvad jeg kan finde til hvilken pris når
jeg syn's det er tid. Men på listen er en e60 530/535d, e90 330d,
eller evt. endnu en e39 530d hvis noget attraktivt skulle dukke op.
Men i sedan denne gang.

Det kan også være jeg bare skulle købe en Lupo

>Indsprøjtningssystemet har kun een "svaghed" - det tåler ikke
>vand. Får det vand fra et dårligt tankanlæg, ødelægges det...

Mmm.. Ja.. Det er jo ikke til at sige. Jeg vil sige, fejlen her er
gradvist blevet værre over den sidste uges tid eller to. Og hvor jeg
"før" der måske nok ind imellem syntes der var tendens til sådan en
resonanslyd som så bare var der 5-10 sekunder. Sådan er det vel ikke,
hvis vand i tanken ødelægger indsprøjtningen...

Buttomline.. Må sgu hellere få den forbi en mekker der kan se lidt på
den..

>/Mogens
>'03 BMW 530d Touring steptronic

Hey... Lækker vogn dér

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 31-10-05 19:39

> Hrm... Du er nu nummer to der foreslår det Det ville passe mig
> lidt bedre hvis det var én af de to i stedet for at det var
> indsprøjtningen der var skadet.

Så du vil hellere, at indsprøjtningen er defekt end de andre 2 ting.
Lyder dyrt...

> [...]
> jeg syn's det er tid. Men på listen er en e60 530/535d, e90 330d,
> eller evt. endnu en e39 530d hvis noget attraktivt skulle dukke op.

Hvorfor det - end touring er der mere attraktiv som brugt. Og
med det km-tal, du ryster ud af ærmerne, må det være oplagt
at vælge "letsælgelige" udgaver.

Endvidere falder vi da fuldstændig i svime over den 2 delte bagklap

> Det kan også være jeg bare skulle købe en Lupo

Jeg har een til salg - på svenske plader !

> [...]
> resonanslyd som så bare var der 5-10 sekunder. Sådan er det vel ikke,
> hvis vand i tanken ødelægger indsprøjtningen...

Aner ikke, hvad der sker - det tyske værksted nævnte blot,
at vand er indsprøjtningssystemets værste fjende. De havde
mange 530d kørende og ikke hovedrepareret nogen endnu !

> Buttomline.. Må sgu hellere få den forbi en mekker der kan se lidt på
> den..

Jow jow...

> Hey... Lækker vogn dér

Ja, det er den - meget overraskende, idet jeg jo købte een
uden at have prøvet den først i DK...

--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 19:46

Hej,

On Mon, 31 Oct 2005 19:38:33 +0100, "Mogens"

>Så du vil hellere, at indsprøjtningen er defekt end de andre 2 ting.
>Lyder dyrt...

Really.. Koster det ikke kassen at få fikset indsprøjtningen ift det
andet?

Klart nok.. En helt ny udstødning er nok heller ikke billig.. *G*

>Hvorfor det - end touring er der mere attraktiv som brugt. Og
>med det km-tal, du ryster ud af ærmerne, må det være oplagt
>at vælge "letsælgelige" udgaver.

hmmmm.... Tror du en e39 sedan som "high-miler" vil være svær at komme
af med? Hvis man sælger den i DK, er den vel om ikke andet lidt mere
attraktiv med mange km bag sig pga lavere afgift. En diesel i Sverige
med mange km er nok under alle omstændigheder ikke det letteste at
sælge pga vægtafgiften.

>Endvidere falder vi da fuldstændig i svime over den 2 delte bagklap

*LOL* Hvad? Det med at glasruden åbnes seperat? Hehe.. Morer mig
stadig over min mor da hun så det.. "Men.. hvad så hvis nogen nu ved
det, kan de så ikke bare åbne den dér selv om den er låst?".. Næh..

>Jeg har een til salg - på svenske plader !

Ahrm... Overvejelse droppet - det er altså for småt.

>Ja, det er den - meget overraskende, idet jeg jo købte een
>uden at have prøvet den først i DK...

Ja det gjorde jeg jo faktisk.. Men han skulle have 220.000 dkk
(u/afgift forstås) for en mere eller mindre indentisk med den jeg
købte til 21.900 euro...

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 31-10-05 19:53

> Really.. Koster det ikke kassen at få fikset indsprøjtningen ift det
> andet?

Jég ville mene, at rep. på indsprøjtning er dyrere end rep.
af motorophæng / udstødning...

> Klart nok.. En helt ny udstødning er nok heller ikke billig.. *G*

Næh - der er jo meget gods i de rør. Mit ser heldigvis ud som nyt :)
(jeg har været under bilen ifm. service)

> Tror du en e39 sedan som "high-miler" vil være svær at komme af med?

Jeg tror, at en Touring ville være mere attraktiv end en sedan

> Hvis man sælger den i DK, er den vel om ikke andet lidt mere
> attraktiv med mange km bag sig pga lavere afgift.

Enig

>En diesel i Sverige med mange km er nok under alle omstændigheder
> ikke det letteste at sælge pga vægtafgiften.

Der er mange til salg i landets bilbaser

> *LOL* Hvad? Det med at glasruden åbnes seperat?

Jep - jeg fandt ud af det i week-end'en da jeg var ved at tygge mig
igennem den 186 sider store instruktionsbog. Jeg læser altid "bogen,
når jeg køber noget nyt - og jeg vidste ikke, at vores BMW havde
den finesse. Prøv at forestille dig familiens udtryk i ansigtet, da jeg
hidkaldte dem alle uden at nævne hvorfro

> Hehe.. Morer mig stadig over min mor da hun så det.. "Men.. hvad
> så hvis nogen nu ved det, kan de så ikke bare åbne den dér selv om
> den er låst?".. Næh..

Kvinder :)

> Ahrm... Overvejelse droppet - det er altså for småt.

Sig lige til, hvis een mangler en svensk Lupo. Ik' :)

> Ja det gjorde jeg jo faktisk.. Men han skulle have 220.000 dkk
> (u/afgift forstås) for en mere eller mindre indentisk med den jeg
> købte til 21.900 euro...

Ja, bilhandlere skal jo også leve...
:)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 20:05

Halløjsa,

On Mon, 31 Oct 2005 19:53:29 +0100, "Mogens"

>Jég ville mene, at rep. på indsprøjtning er dyrere end rep.
>af motorophæng / udstødning...

Det var det jeg mente... Så hellere et defekt ophæng, tak

>Næh - der er jo meget gods i de rør. Mit ser heldigvis ud som nyt :)
>(jeg har været under bilen ifm. service)

Jeps! Jeg har ikke kigget til mit siden engang i foråret hvor jeg lige
havde lejligheden.. Men der var der altså ikke noget at sætte fingerne
på.

>Jeg tror, at en Touring ville være mere attraktiv end en sedan

Ahja.. Det er jeg så også enig i. Syn's bare sedan'et er ret pæn rent
visuelt

>Der er mange til salg i landets bilbaser

Ja, men er de solgt? Jeg mener bare - man køber vel ikke en bil med
fx. 260.000 på klokken for at køre 50.000 årligt... Jeg syntes nu da
jeg kiggede (det er så 1½ år siden) at udvalget af e39 530dA touring
var begrænset heroppe og dyrt ift Tyskland, men det kan selvfølgelig
godt have ændret sig.

>Jep - jeg fandt ud af det i week-end'en da jeg var ved at tygge mig
>igennem den 186 sider store instruktionsbog. Jeg læser altid "bogen,
>når jeg køber noget nyt -

Også her.. Der er altid ting hist og pist som man ikke bare "opdager".

>og jeg vidste ikke, at vores BMW havde
>den finesse. Prøv at forestille dig familiens udtryk i ansigtet, da jeg
>hidkaldte dem alle uden at nævne hvorfro

Hehe... ta-daaaa.... Ninja-magic.. Humor er det...

>Ja, bilhandlere skal jo også leve...
>:)

Klart.. 21.900 euro = 170.000 dkk... mmm... OK profitmargin vil jeg
sige! Jeg burde næsten overveje det

Er du i øvrigt god at snakke med hvis jeg på et tidspunkt skal have
noget nyt bil fra Tyskland eller omegn? Kan sagtens selv køre den hjem
osv, men det kan jo altid hjælpe at finde det rigtige hvis nogen
kender nogen, der har hørt om, at det rigtige er til salg...

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 31-10-05 20:15

> Det var det jeg mente... Så hellere et defekt ophæng, tak

OK - så er vi enige

> Ahja.. Det er jeg så også enig i. Syn's bare sedan'et er ret pæn rent
> visuelt

Dér er vi så uenige - jeg kan bedst lide Touringen.
DOG er sedan sport udgaven nice :)

> Ja, men er de solgt?

Hvis de er til salg, er de næppe solgt

> Jeg mener bare - man køber vel ikke en bil med fx. 260.000 på
> klokken for at køre 50.000 årligt...

Næh, det skulle jeg ikke mene. Men nogle køber jo en diesel af
andre grunde end brændstoføkonomiske. Tidligere på året handlede
jeg en '01 BMW 525i til en bekendt - han prøvede forleden min
530d og var dybt overrasket over "at den virkelig kørte så godt"
(moment, hurtighed osv.)

> Jeg syntes nu da jeg kiggede (det er så 1½ år siden) at udvalget af
> e39 530dA touring var begrænset heroppe og dyrt ift Tyskland, men
> det kan selvfølgelig godt have ændret sig.

Der importeres rask væk - jeg så forleden i de svenske baser,
og der er mange til salg:
www.motormannen.se/mm/site/bilen/kop_salj/kop_av_privatperson/information/annonsguide.html

> Der er altid ting hist og pist som man ikke bare "opdager".

Præcis - "udbudet" er stort

> [...]
> osv, men det kan jo altid hjælpe at finde det rigtige hvis nogen
> kender nogen, der har hørt om, at det rigtige er til salg...

Jeg hjælper gerne - og er ikke noget unikum, hvad angår bilhandel.
Vi har importeret nogle stykker - og hjulpet mange.
Du skriver bare til mig !

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-10-05 21:15

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

>OK - så er vi enige

Godt-så!

> [...]
>jeg en '01 BMW 525i til en bekendt - han prøvede forleden min
>530d og var dybt overrasket over "at den virkelig kørte så godt"

Mmm.. Nemlig! Ditto her da jeg havde taget den der prøvetur i den
danske til 220.000... Tidligere havde jeg kun prøvet PSA's 2.0 HDI
motorer i en Xsara Picasso.. Såeh.. Fik lidt et andet syn på hvad det
så er diesel kan.

>Jeg hjælper gerne - og er ikke noget unikum, hvad angår bilhandel.
>Vi har importeret nogle stykker - og hjulpet mange.
>Du skriver bare til mig !

OK... Cool... Det er noteret

** Lars

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 31-10-05 22:33

vent til du ser prisen på ophænget (de er rimelig dyre)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-11-05 08:02

Hej,

On Mon, 31 Oct 2005 22:32:43 +0100, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:

>vent til du ser prisen på ophænget (de er rimelig dyre)

Ahhhhh.. Er det nu så galt...

530D, alle modeller - 561,25

Er prisen hos Schmiedmann... Det lyder da ikke så "farligt"...

** Lars

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 01-11-05 16:36

oki, troede faktisk de var meget dyrere (syntes at kunne huske en pris fra
et aut. bmw værksted nær de 1000 kr.)

Fra : M&J

Dato : 31-10-05 23:50

> Klart nok.. En helt ny udstødning er nok heller ikke billig.. *G*

Udstødnings ophænget er en løs del til udstødningen.
Du skal derfor ikke udskifte udstødningen hvis det viser sig at ophænget er
defekt : )

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-11-05 08:02

Hej,

On Mon, 31 Oct 2005 23:50:15 +0100, "M&J" <our@remove_this_mail.dk>
wrote:

>Udstødnings ophænget er en løs del til udstødningen.
>Du skal derfor ikke udskifte udstødningen hvis det viser sig at ophænget er
>defekt : )

Nops.. Altså med mindre den når at skvatte af inden

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 01-11-05 17:27

> [...]

> have en lidt kedelig dyb brummende resonans-agtig lyd når motoren
> kører med 2-2.500 omdr, under 2.000 omdrejninger forsvinder lyden.

Hvilken olie kører du egentlig på? - der er flere at vælge jvf. BMW.
(fabrikat/type)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 20:33

Halløj,

On Tue, 1 Nov 2005 17:26:33 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Hvilken olie kører du egentlig på? - der er flere at vælge jvf. BMW.
>(fabrikat/type)

HMm.. Castrol 5W-40 var det de fyldte på ved sidste service i DK - BMW
i Sverige fylder 0W-40 olie på.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 20:39

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> Halløj,

:)

> Castrol 5W-40 var det de fyldte på ved sidste service i DK - BMW
> i Sverige fylder 0W-40 olie på.

Motorvejskørsel, som jeg kører, kræver 5W-40, siger man i München...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 21:25

On Wed, 2 Nov 2005 20:39:26 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message
>Motorvejskørsel, som jeg kører, kræver 5W-40, siger man i München...

Endnu end grund til at være glad for at jeg flyttede til service i
DK... Jeg kører vel 75-80% motorvej...

Der er i øvrigt god gammeldaws post på vej til dig! Med lidt held i
morgen, men muligvis først fredag

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 21:28

> Endnu end grund til at være glad for at jeg flyttede til service i
> DK... Jeg kører vel 75-80% motorvej...

Flyttede til service i DK?

> Der er i øvrigt god gammeldaws post på vej til dig! Med lidt held i
> morgen, men muligvis først fredag

Nice - thanx :)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 22:01

On Wed, 2 Nov 2005 21:27:48 +0100, "Mogens"

>Flyttede til service i DK?

Ah.. Sidste olieservice fik jeg hos Schmiedmann i Greve. En del
billigere end BMW i Sverige og ganske udmærket sted.

Har dog fået anbefalet et ikke-mærke værksted i Sverige også, men de
ligger desværre i Helsingborg, det er lidt upraktisk.

Og jeg må indrømme.. BMW i Sverige, ja, de tager sig altså vel betalt
- 2.193 for olieservice der mod 1.450 for olieservice hos
Schmiedmann... Og det er altså bare olie+filter+ kontrol af
dæk/bremser vi taler om.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 22:10

> Ah.. Sidste olieservice fik jeg hos Schmiedmann i Greve. En del
> billigere end BMW i Sverige og ganske udmærket sted.

Dét var pokkers!

> Har dog fået anbefalet et ikke-mærke værksted i Sverige også, men de
> ligger desværre i Helsingborg, det er lidt upraktisk.

Ja, det gider vi ikke .o)

> [...]
> - 2.193 for olieservice der mod 1.450 for olieservice hos
> Schmiedmann... Og det er altså bare olie+filter+ kontrol af

Inspektion II (det store eftersyn) kostede mig 520 euro i München - alt
inkl.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-11-05 09:44

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 22:09:37 +0100, "Mogens"

>Dét var pokkers!

Ja.. Jeg var også overrasket. Og det ER altså ikke rocket-science..

>Inspektion II (det store eftersyn) kostede mig 520 euro i München - alt
>inkl.

Dét lyder ganske rimeligt - hos aut. BMW?

Jeg skal lige ha' hørt hvad BMW Sverige skal have for samme - det er
snart tur.. om 5-6000 km...

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 04-11-05 06:28

> Dét lyder ganske rimeligt - hos aut. BMW?

Jep...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 13:13

Halløj,

On Mon, 31 Oct 2005 14:53:50 +0100, Lars Knudsen
> [...]

>kører med 2-2.500 omdr, under 2.000 omdrejninger forsvinder lyden.
>
>Det er specielt irriterende for motorvejsfart = 2.200 omdr!!

Ja så er mysteriet opklaret!

Det tog mekaniker-vennen hos Schmiedmann cirka 500 meter at afklare at
det var noget ved udstødningen oppe ved manifolden der var utæt...

Så nu er der pænt bestilt tid onsdag i næste uge, og vi glæder os til
at få oplevelsen af vores støjsvage motorvejs-cruiser tilbage!

** Lars

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 02-11-05 13:28

Har du forresten prøvet sådan en x30d der er chippet - ellers kan det
anbefales
Min egen 330d er chippet til 504Nm/233 hk - hvilket klart har givet mig et
mindre støjniveau ved alm. kørsel.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 13:53

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 13:27:36 +0100, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:

>Har du forresten prøvet sådan en x30d der er chippet - ellers kan det
>anbefales
>Min egen 330d er chippet til 504Nm/233 hk - hvilket klart har givet mig et
>mindre støjniveau ved alm. kørsel.

Ja ok.. Nej, jeg har faktisk ikke prøvet det - overvejet lidt, men
syntes jo der var kræfter nok at lege med i de 193 hk den har
standard. Men hvis det også reducerer støjen.. hmm..

Hvilken chip har du i?

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 20:43

> Ja ok.. Nej, jeg har faktisk ikke prøvet det - overvejet lidt

Gearkassen holder ikke...

> syntes jo der var kræfter nok at lege med i de 193 hk den har standard.

Ja, maskinen overasker enormt. Hurtig tempokørsel på motorvej
er liiige sagen for denne vogn. Fantastisk !

> Men hvis det også reducerer støjen.. hmm..

Næppe

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 21:33

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 20:42:56 +0100, "Mogens"

>Gearkassen holder ikke...

Jeps.. Præcist én af årsagene til at jeg ikke har gjort det!

>Ja, maskinen overasker enormt. Hurtig tempokørsel på motorvej
>er liiige sagen for denne vogn. Fantastisk !

Mmm. Ja! Og så tilmed med en tålelig brændstof økonomi. Den er meget
effektiv i 110-150 diciplinen selv om M3'ere altså napper den fra
50-120 Men det er nu OK.....

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 21:19

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> Min BMW 530dA -

Btw - jeg har fået et forsikringstilbud m/fri km og fuld kasko:
14.917 svenske kroner (lyder dyrt)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 21:29

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 21:19:15 +0100, "Mogens"

>Btw - jeg har fået et forsikringstilbud m/fri km og fuld kasko:
>14.917 svenske kroner (lyder dyrt)

Huh.. Hvem er det hos?

Jeg giver 4.472 sek halvårligt hos IF for en fuld forsäkring med fri
km, BilXtra, ingen fører under 25. Jeg er 31 år og 10+ år skadefri
kørsel (placeret på billigste præmietrin). Parkering i garage.

De kræver dog mærkning af bilen (reg. nummer i ruderne), men det
koster 200 kroner.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 21:33

> Huh.. Hvem er det hos?

Det er gennem Motormannen -> M Forsäkring

Jeg må presse dem lidt...

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 21:56

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 21:32:37 +0100, "Mogens"

>Det er gennem Motormannen -> M Forsäkring

>Jeg må presse dem lidt...

Ja.. Prøv if... Eller SalusAnsvar... Jeg talte også med Motormannen,
og de kunne ikke matche.

Forsikring herope er lissom i DK - man skal shoppe rundt efter det.

Jeg havde hos Salus sidste år, men præmien steg omkring 20% da
forsikringen skulle fornyes helt uden at jeg havde brugt den. Deres
undskyldning var "ja, men - vi har mange skader på præcist din model".
Farvel og tak... Vores bil-nr-2 (Citroen Saxo 1.4i) steg tilsvarnede
nu her.. De skal eddermame ikke bilde mig ind at der er mange skader
på Saxo'er i Sverige - bilen er nærmest ukendt heroppe....

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 22:03

> Ja.. Prøv if... Eller SalusAnsvar... Jeg talte også med Motormannen,
> og de kunne ikke matche.

OK - prøver IF. De er ikke så glade, når jeg ikke har eg. nr. mm.
men det kan jeg jo ikke bruge til noget :)

> Forsikring herope er lissom i DK - man skal shoppe rundt efter det.

Jow jow

Hvad med www.lansforsakringar.se

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 22:11

On Wed, 2 Nov 2005 22:02:50 +0100, "Mogens"

>OK - prøver IF. De er ikke så glade, når jeg ikke har eg. nr. mm.
>men det kan jeg jo ikke bruge til noget :)

Mmmmm.. Også hvis du ringer til dem?

>Hvad med www.lansforsakringar.se

Ja dem har jeg ikke god erfaring med, de ville ud og besigtige vores
gård (skulle også bruge en hem-forsikring). Det var de så - og vi har
ikke hørt en lyd fra dem siden! Og det er altså ikke fordi den er i
dårlig stand.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 22:15

> Mmmmm.. Også hvis du ringer til dem?

Ringer? - er du vimmer, mand

> (skulle også bruge en hem-forsikring).

OK - man fortæller mig, at een forsikring er nok i mit tilfælde
(bostadsrätt)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-11-05 09:45

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 22:14:53 +0100, "Mogens"

>Ringer? - er du vimmer, mand

*LOL* De er altså ikke så farlige.

>OK - man fortæller mig, at een forsikring er nok i mit tilfælde
>(bostadsrätt)

Det er også korrekt. Jeg har også kun én forsikring, sådan en kombi
villa/hem som dækker både bygninger og indbo. Men du skal vel kun
bruge hem vil jeg tro (ejendommen er vel forsikret i foreningen?)

** Lars

Fra : Michael

Dato : 02-11-05 21:46

> [...]

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

>Btw - jeg har fået et forsikringstilbud m/fri km og fuld kasko:

Hvorfor var det egentligt du valgte at købe en BMW 530D og ikke f.eks.
en BMW 540/535 eller en BMW M5 for den sags skyld?
Der er jo nok drømmebiler at vælge imellem.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 21:53

Hej,

On Wed, 02 Nov 2005 21:46:13 +0100, Michael <noname@no.com> wrote:

>Hvorfor var det egentligt du valgte at købe en BMW 530D og ikke f.eks.
>en BMW 540/535 eller en BMW M5 for den sags skyld?
>Der er jo nok drømmebiler at vælge imellem.

Uha... En 540i eller M5 - er ret dyr at køre i, og specielt M5 er
afsindig dyr at forsikre. Tyvär.....

** Lars

Fra : Michael

Dato : 02-11-05 22:44

On Wed, 02 Nov 2005 21:53:18 +0100, Lars Knudsen
<larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

>Hej,

>Uha... En 540i eller M5 - er ret dyr at køre i, og specielt M5 er
>afsindig dyr at forsikre. Tyvär.....
>
>** Lars

Ja, de er nok ikke billige, men det er den pris man må betale for at
være godt kørende
Har du nogen ide om hvad en M5 ligger på i forsikring?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-11-05 09:51

Halløj,

On Wed, 02 Nov 2005 22:44:19 +0100, Michael <noname@no.com> wrote:

>Har du nogen ide om hvad en M5 ligger på i forsikring?

Njaeh.. Der foresvæver mig noget om 24000 sek for en M3 hvis du bor i
Malmö.. Så du lægger nok lige et par tusind eller tre oven i for en
M5... Nok lidt lavere hvis man - som jeg gør - bor langt ude på
landet.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 21:53

"Michael" <noname@no.com> wrote in message

> Hvorfor var det egentligt du valgte at købe en BMW 530D og ikke f.eks.
> en BMW 540/535 eller en BMW M5 for den sags skyld?

Et spørgsmål om økonomi - 530d er et godt køb, samlet set.
BMW'en er til den daglige transport, da vi jo sikkert køber
en bil mere til week-end brug...

> Der er jo nok drømmebiler at vælge imellem.

Fandt jeg også ud af!

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 22:12

>Et spørgsmål om økonomi - 530d er et godt køb, samlet set.
>BMW'en er til den daglige transport,

Og den er den så god til.... Bare spørg fruen, som elsker at snorke i
de brede gode lædersæder, der kan lægges helt fladt...

** Lars

Fra : Michael

Dato : 02-11-05 22:48

On Wed, 2 Nov 2005 21:53:16 +0100, "Mogens"
> [...]

>Et spørgsmål om økonomi - 530d er et godt køb, samlet set.
>BMW'en er til den daglige transport, da vi jo sikkert køber

Det er ganske forståeligt, og skulle jeg selv pendle ville det helt
klart også vægte tungt i overvejelserne.
Da du skulle vælge, havde du så en Audis A6 topdiesel og MB 320CDI med
i overvejelserne?

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 22:52

> [...]

:)

> Da du skulle vælge, havde du så en Audis A6 topdiesel og MB 320CDI med

Jeg så på både Audi A8 TDi og MB 320 CDI - den 1. faldt på omkost-
ningsniveauet, mens MB faldt på rustrygtet og størrelsen. Jeg faldt pladask
for BMW'en - den er sgu lækker, IMO...