tågelys på anhængerstik
Fra : Søren

Dato : 31-10-05 12:39

jeg har monteret et 13 polet stik på min mondeo så jeg kan få strøm,
bremse-tåge og bak lys ud til min campingvogn.
Det hele fungerer pånær mit tågelys. Hvis jeg sætter campingvognen til og
tænder for tågelyset, begynder et relæ i bagerummet at klapre helt vildt.
Dvs. det slår til og fra hele tiden. Relæet sad i bilen i forvejen. Jeg har
batteri i campingvognen.
Kan der der være lavet noget automatik fra Ford's side der føler om der er
batteri eller lampe på ben 2 på anhængerstikket ?
Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der sker, og det er lidt svært at nå at
måle hvad der sker.
Er der en venlig autoelektrikker der ved hvad der er galt ?

På forhånd tak

Søren

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 13:14

"Søren" skrev

> Er der en venlig autoelektrikker der ved hvad der er galt ?

Hvad der er galt ved jeg ikke, men det hænger sammen med frakobling af
bilens tågelys.
For at undgå at hele forsiden af campingvognen belyses af bilens tågelys,
skal det frakobles når campingvognen er koblet på.
Der er nok gået noget galt under monteringen af ledningsnettet til dit nye
stik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren

Dato : 31-10-05 13:44

> [...]
> For at undgå at hele forsiden af campingvognen belyses af bilens tågelys,
> skal det frakobles når campingvognen er koblet på.

Smart nok, men hvordan ved bilen at der er koblet anhænger på. Sidder der et
stik/afbryder indbygget i stikket ?
Eller er det bare strømmen igennem anhængerens tågelys der bliver målt.
(dvs. spolen på relæet sidder i serie med denne.)

> Der er nok gået noget galt under monteringen af ledningsnettet til dit nye
> stik.

Jeg må heller lige prøve om jeg kan komme til at se hvordan hvordan jeg har
fået det forbundet.

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 13:57

"Søren" skrev

> Smart nok, men hvordan ved bilen at der er koblet anhænger på. Sidder der
> et stik/afbryder indbygget i stikket ?

Nej, i så fald skulle ledningen til bilens tågelys slå en runde i stikket og
blive afbrudt der.
Der er med sikkerhed ingen mekanisk afbryderting i stikket.

> Eller er det bare strømmen igennem anhængerens tågelys der bliver målt.
> (dvs. spolen på relæet sidder i serie med denne.)

Det er langt mere sandsynligt, men jeg ved det faktisk ikke.
Det kan passe med at relæet klikker, hvis ledningerne er forbundet så CVèn
også afbrydes, vil relæet slå fra og til i en uendelighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren

Dato : 31-10-05 14:41

> Det er langt mere sandsynligt, men jeg ved det faktisk ikke.
> Det kan passe med at relæet klikker, hvis ledningerne er forbundet så CVèn
> også afbrydes, vil relæet slå fra og til i en uendelighed.

Jeg gætter på at det er det jeg har fået gjort.

Men er det lovligt at køre ledningen igennem en spole inden lampen ?
forringer det ikke effekten af tågelyset temmelig meget ?
Falder spændingen bare 2 volt over spolen, reducerer det effekten på
campingvognens tågelys med ca. 30 %.
Og er spændingsfaldet mere en 4 volt er effekten halveret ?

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 15:20

"Søren" skrev i

> Men er det lovligt at køre ledningen igennem en spole inden lampen ?
> forringer det ikke effekten af tågelyset temmelig meget ?

Joh, hvis det bare er i serie, men det er måske mere snedigt end det, jeg
ved som sagt ikke præcist hvordan det er forbundet.
Men nu har du i hvert fald fået noget at gå efter.

Et lignende problem har man med de biler der har baksensor, den skal også
frakobles med noget på krogen, eller tror den man er lige ved at bakke ind i
noget hele tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik

Dato : 31-10-05 16:30

På nogle stik sidder der en lille kontakt, som blive aktiveret når man
sætter stikket i så den slukker tåge lyset.

MVH

Henrik

Fra : L

Dato : 31-10-05 16:44

Hej

Hvor gammel er mondeo'en om jeg nå spørge.

Mvh.TLS