Hej NG,
En gang for laaaaang tid siden, havde vi en snak om min kedelig gearing i
min VA V6.
Hvad den rendte i de forskellige gear, var noget der gav streetcredits...
120 i 2., 180 i 3., og 220 i 4. Dette i sig selv er jo meget godt, men på
mange punkter en "usportslig" kørestil. Hvis fx der skal ligges fra land ved
100km/t, skal den i 3., og da momentet ligger forholdsvis højt, skal den
faktisk over 140km/t for at der kommer ordentlig gang i maskineriet. Samme
gør sig gældende, når man kommer ud af en rundkørsel i 2. gear, med 30
km/t... Ligger en lille Saxo el. Pug. ud til overhaling, skal jeg
tilsvarende over 80km/t i 2. gear, før jeg har kræfterne til rådighed. Og
det er jo ikke sjovt at tabe distance til en bette 1.6-2.0 - i forhold til
min undermotoriseret - maskine.
Der var 2 løsningsmuligheder, enten at bruge en stor formue på motortuning -
eller en mindre formue på gearkasse skift. Da jeg stadigvæk er under
uddannelse, blev det til løsning nr 2. En closeratiogearkasse blev indkøbt i
januar, og lagt på lager i februar. Derfra gik jagten på at undersøge hvilke
stumper, der skulle til for at få det hele til at passe. Jeg kender kun til
2 V6'ere herhjemme med closeratio gearkasse, og de har iflg min holdning
valgt den forkerte løsning. De har monteret gearkassen, med et 6½ kg
svinghjul fra en 2.0 16v, samt kobling fra samme. For det første er den
kobling slet ikke stærk nok sammenlignet med V6'erens kobling, og for det 2.
så er en standard gearkasse på en 6 cylindret større rent fysisk end en
gearkasse fra en 4-cylindret. Det kan sagtens sættes på, men dét forbehold,
at trækakslerne skal arbejde på andre områder. Dét jeg kan forestille mig at
de er blevet til trækakselædere. Næste problem er så at V6-svinghjulet er en
kæmpe basse på 15kg - med closeratiokassen på, kan V6-svinghjulet ikke være
der.
Som planlægningen skred frem, løb jeg over en afstandsflanche til montering
mellem motor og gearkasse - denne flytter gearkassen ud fra motoren, så
svinghjulet kan være dér - og trækaksellængderne skulle passe. Jeg fandt et
komplet sæt med de ophæng og afstandsstykket ved en gut på Sjælland, der
havde opgivet projektet på hans. Det blev lagerført, og vi var næsten klar
til "afgang". Jeg fik også indkøbt et svinghjul fra en 2.0 16v Turbo og en
forstærket kobling fra Sachs Racing til samme maskine. Turbo svinghjulet er
i standardtrim 6kg lettere end V6-hjulet, så derfor håbede jeg på denne måde
at få lidt mere omdrejningsvillighed ud af motoren. Diverse stumper som nye
udrykkerleje, gearknopsemblemer, gearolie, styrebøsninger og diverse
pakninger blev indkøbt.
Alt var nu simpelthen timet og tilrettelagt. Ventede sådan set bare på at
mekanikeren, havde overskud til at rykke igennem weekend på værkstedet.
Motorbro havde jeg allieret mig med - skulle bare sig til når den skulle
hentes.
Han fik bilen ned forrige lørdag - og søndag startede det sådan set med at
gå galt. Std gearkassen har været skiftet på aut. værksted ved 102.000km, og
eh, det der med at spænde med moment og bruge smøremidler er åbenbart ikke
nået til autoriserede værksteder endnu. Så mange af boltene sad simpelthen
uhjælpeligt fast, kombineret med at det ikke er let at komme til i det
kompakte motorrum, tog det en hel dag at afmontere gearkassen. Søndag aften
konstaterer han også at det svinghjul fra turbomaskinen er for slattent i
godset, så med afstandsringen på, var højgearsakslen ikke lang nok. Vi er så
nu nået til dét punkt hvor det hele er blevet noget kun dyrere end beregnet.
I stedet for at stå tilbage med et 15kg svinghjul, bliv svinghjulet smidt ud
til et firma der kunne afdreje og afbalancere. Et V6 svinghjul, kan komme
ned og veje lige under 6kg, hvis såfremt i faldt man tager "ordentlig" ved.
Vi blev enige om at vi skulle forsøge at ramme en vægt på mellem 9 og 10kg -
og dette kunne sagtens lade sig gøre. Tirsdag lander svinghjulet igen, og
mekkeren smøger ærmerne op for at få bilen gjort færdig. Sent tirsdag
konstaterer han at mine trækaksler simpelthen ikke passer på. Den korte kan
sagtens gå i gearkassen, men den lange er 3-4mm for lang. Vi var lidt
uforstående over for dette, for med den indkøbte ring skulle gøre arbejdet
for os. Vi snakkede om bare at afkorte den lange trækaksel med 4mm, men
inden der blev skåret i den, ville mekanikeren lige undersøge nærmere om
diverse ting passede. Onsdag ringer han - det er noget lort. Den dertil
indkøbte afstandsring er simpelthen for smal - højgearsakslen kan rage på
motoren, og forbroen kan ikke passe i ophænget... Tak for lort. Jeg var på
dét tidspunkt SÅ tæt på at bede ham om at finde den nærmeste havn og så bare
skubbe bilen i... Jeg havde ferie den uge, og umiddelbart skulle den dælme
helst gerne være hjemme senest søndag aften - skal jo bruge den på job. Den
indkøbte afstandsring er en hjemmelavet kopi af noget der koster den nette
sum af 298? i Tyskland. Er det 298? det koster, jamen, så må man betale
dét - men ventetiden for at få skidtet hjem fra Tyskland var uoverskuelig.
Indtil en eller anden genial man fik den idé bare at købe en gearkasse mere,
tømme den for indmad, og så få en smed til at skære en skive af gearkassen
på 6-7mm mere end den indkøbte var. Så står man der onsdag aften kl. 22.00,
og skal helst have en gearkasse i Holstebro torsdag inden fyraften, så
smeden kan gå i gang fredag morgen. Som sagt så gjort - men telefon bliver
hurtigt skimtet igennem, efter folk jeg kender jeg mener kan have sådan en
gearkasse på lager. "Jeg skal bruge en gearkasse, hus skal være intakt,
ellers er stand og pris underordnet... Haster..." lød teksten, inden for 20
minutter havde jeg en "ny" gearkasse - denne lå så bare i Billund og jeg
havde ikke selv bil.. Så jeg fik allieret mig med en Vectra 4x4 Turbo, og SÅ
gik det sydover torsdag morgen. Alt fremløb planmæssigt, indtil vi
overskrider torsdag fyraften :S Vi beslutter os for at smeden må kæmpe for
sagen fredag for at nå dét. Fredag til fyraften, var smeden ikke færdig :(
Og meget værdifuld skruetid i weekenden var gået til spilde... Vi bliver
enige om, at jeg i løbet af fredag aften må ud og skaffe en bil jeg kan
bruge, ellers må standard gearkassen på igen. Fredag aften, fik jeg
tiltusket mig en vinterbil - en kammerat var så venlig at låne hans fine
Kadett E GSi 16v til mig, denne kunne stå til rådighed lige så længe bilen
hang på liften - sådanne venner er guld værd! Som sagt så gjort, Kadetten
bliver hentet søndag... mandag bliver afstandsringen færdig - vi vidste ikke
på forhånd om der var gods nok til at lave en bred nok ring, men der var
lige nøjagtig 6mm mere at tage af, end den ring vi havde på forhånd. Mandag
kommer ringen hjem, tirsdag morgen bliver den sendt til planslibning. Onsdag
er dén hjemme igen, 0,5mm smallere end da den blev afleveret, dvs kun 5,5mm
breddere - vi havde sat os i hovedet at der skulle være mindst 6 før det
kunne bruges. Overvejelserne kom igen ind over bare at montere standard
gearkassen så den kunne komme hjem igen, mekanikerne var dog frisk på at
samle med den nye ring, og se om det passede sammen - gjorde det ikke kunne
han bare samle med standard gearkassen. Der er jo ikke noget at sige til at
han vil ligge ekstra timer i dét når han arbejder for mig på timeløn...
Udgiften til fremstilling af ny ring var også dyr, så jeg tænkte at det
måtte bære eller briste. Vi samler med closeratio. Torsdag aften kl. 22.30
får jeg et opkald fra mekker, han siger at det hele passer sammen, der er
bare det problem, at der ikke er nogle kassen ikke kan gå i gear. Der må jeg
nok ærligt indrømme at der snakkede jeg ikke særligt pænt til ham, hvilket
ikke selvfølgelig ikke var fair - for han havde ikke noget med indkøb af
gearkassen at gøre, det var mig der var kommet med noget lort. Anyways, da
han har fået en ond peptakt på 4-5 minutter, kan jeg høre han ligger flad på
gulvet af grin... Han skulle se hvor meget af min jydske humor der var
tilbage. Alt var samlet, og bilen kørte igen. Endelig! Han ville lige smutte
ud og tage en prøvetur.
Han har selv haft en Vectra V6 for et par år siden, så han ved hvordan sådan
en i standard trim arbejder.
20 minutter efter ringede han... "Det er noget lort det her, du må hellere
sælge vognen til mig..."... Så får man og smiler lidt til telefonen :D Det
lettede svinghjul går at den i tomgang tager omdrejningerne lige så
hurtigt - hvis ikke hurtigere - end en den velkendte 2.0 16v fra
Kadett/Vectra/Calibra. Performance er han overordentlig imponeret over.
På grund af en presset arbejdsdag fredag, har jeg ikke tid til at se min
lille baby igen før lørdag. Og hvilket syn - jeg har haft en tendens til
ikke at kunne få mine forreste fælge gjort helt rene af bremsestøv - det
havde mekkeren brug 4,78 ton knofedt på... Jeg hopper frejdigt ind i vognen
for at bemærke at instrumentbordet havde fået en gang vinylmakeup og bilen
var støvsuget indvendigt :D Pga lav brændstofstand kørte jeg hjem på
fornuftig måde... Bilen bliver tanket, og jeg parkere hjemme i garagen.
Efter mørkets frembrud, bliver vognen startet op, og jeg triller den varm.
Jeg kan tydeligt mærke, at der er "noget" ved den når man bare kører
"normalt", den virker meget friskere end før - dette kan både skyldes
svinghjulet, men også den meget lettere gearing.
Da maskinen er kørt varm, starter jeg med at skyde den af fra 80 i 3. - og
jeg troede simpelthen ikke mine egne øjne, skulle se en omdrejningstæller og
speedometernål flytte sig så hurtigt i min egen vogn... Far var ikke bare
glad - far var pavestolt. Vejene var en anelse fugtige, så en ordentlig
0-100 tid kunne det ikke blive til, det var simpelthen umuligt at forklare
dækkene at de skulle bide fast i vejen i stedet for bare at ryge og spinne
rundt. Alligevel bliver bliver der klippet af tiderne i forhold til std.
kassen... igen far var ikke bare glad - far var pavestolt. For at teste
hvordan den arbejder ved højere hastigheder, fandt jeg en strækning på en
menneske nordjysk motorvej lørdag aften over midnat... Jeg holder klar på
rampen, og er egentlig spændt på at se hvordan det går... Jeg starter med at
krudte den af i 2. gear, derefter 3. (pudsigt nok, ikke? :)) den trækker fra
land, 4. gear virker også hensigtsmæssigt - begrænseren i 4. er nået på
ingen tid. Herefter i 5., hvor vi stadigvæk er flyvende... Vi når uden
problemer de 6300rpm, hvor jeg kørte topfart med den gamle gearkasse...
Herefter går det stille og roligt fremad, med speedometeret stående på
225km/t kommer det *ding-ding-ding* - begrænseren i 5. var nået. Ikke bare
med at den kan lave en maximal acceleration flyvendes hurtigt, men den er
også blevet mere kørbar, de "huller" jeg havde op over skalaen, hvor jeg
ikke rigtigt havde moment og kræfter til at arbejde igennem er forsvundet.
Med de gode oplevelser kørte jeg atter engang hjem i garagen, og stille
bilen. 50km leg var det blevet til, og BC'en viste et svimlende forbrug på
hele 16,2 liter / 100km. Knap 6,2 km/l. Jeg trak på smilebåndet, da jeg
lukkede døren for at gå ind i huset.
Projektet var en _anelse_ dyrere end beregnet, og arbejdet var _meget_ mere
bøvlet end hvad jeg havde forestillet mig i min vildeste fantasi. Men jeg må
indrømme.. de penge jeg har kastet efter projektet er lige meget nu; far er
ikke bare glad - far er pavestolt.
Slutteligt vil jeg sige tak til:
Per - primus skruemand.
Henrik - stumpe leverandør.
Martin - for lån af Kadett.
Claus - for sin stærke teoretiske viden.
Kim - for lån af motorbro.
Dennis - for at have kvæstet en gearkasse, jeg kunne få og skære i stykker.
Kristian - for at ligge bil til, så vi kunne få gearkassen til Holstebro.
Jeg er desværre født med et tastatur mellem hænderne, og ikke en
stjerne/gaffelnøgle - så uden dem var dette projekt ikke blevet realiseret
:D
--
Mvh Bjørn :) Opel Vectra 24v
- Rigtige biler når omdrejningsbegrænseren i 5. :)
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1