Hvor meget er der om sagen? (nylon vs læde~
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 09-06-01 22:12

Jeg har siden min debut på MC i 1997 altid kørt i "nyloner" fremfor læder.
Dengang valgte jeg en stofdragt p.g.a. den efter sigende var mere behagelig
at have på, kunne klare regnvejr bedre end læder som bliver stift og tungt i
regnvejr samt at en god læderdragt var betydelig dyrere end en tilsvarende
stofdragt.

Nu kører jeg MC på 4 år og når man startede sin "MC karriere" som værende
fuldstændig uvidende, så må man jo nødvendigvis gradvist blive lidt klogere
vedr. motorcykler, udstyr, køreerfaring o.s.v. En af de ting som jeg har
erfaret er, at alle de jeg kender som prøver en læderdragt aldrig vender
tilbage til nylon. Det siger mig, at der må været noget ved de der
læderdragter som nyloner ikke har.

Jeg er egentlig stadig glad for min MC beklædning, men den er ved at være
lidt slidt på udsatte steder Eftersom jeg har hørt flere og flere gode
ting om læderdragter, så overvejer jeg nu om min næste dragt ikke skal være
en sådan.

Derfor vil jeg gerne høre gruppens mening om følgende:
1. passer det, at man ikke på sammen måde fornemmer vindmodstanden i en
læderdragt? Jeg kunne forestille mig, at vinden lettere kan passere den
glatte og mere faste læderdragt end det er tilfældet med en mere
løstsiddende nylon jakke. Jeg kører SV650S = lille kåbe = ned på tanken hvis
man skal i læ, derfor mærker jeg ofte temmelig meget vind i min nylon jakke.
Med andre ord ... får man så (alt andet lige), i al slags vejr, en mere
rolig og behagelig køretur på motorcyklen, når man befinder sig i en
læderdragt frem for i et sæt nyloner?

2. beskyttelses puderne i min nylondragt kan sagtens flyttes rundt. Jeg
tvivler faktisk meget på om de bliver på deres pladser, hvis jeg (knock on
wood) engang skulle være så uheldig at styrte. Jeg har ikke opfattelsen af
at det samme fænomen eksisterer i læderdragter, men jeg tager måske fejl? Er
der evt. nogle der kører i nyloner som ikke oplever omrokerende beskyttelses
puder i deres dragter? (hvilket mærke benytter du?)

3. er det ikke frygtelig varmt i en læderdragt? Og hvad med at køre i
regnvejr .... skal/bør man samtidig investere i en regndragt når/hvis man
køber en læderdragt?

4. og hvad med vedligehold og holdbarheden? En nylon dragt kræver ikke meget
vedligehold, ud over en tur i vaskemaskinen når insekterne begynder at blive
begravet i flere lag eller hvis ens klubkammerater ikke længere kan holde ud
at køre i ens slipstøm på fællesturene Kræver en læderdragt ikke
konstant indgnidning af diverse smørringsmidler, for ikke at blive stiv og
ubehagelig? Jeg regner med at en læderdragt holder længere end en
tilsvarende nylondragt ..... tager jeg fejl?

5. nu kører jeg mere sports touring end race, så derfor har jeg ikke plan om
at skulle have en heldragt (er det ikke kun for racerkører?). Et 2-delt sæt
er hvad jeg umiddelbart har i tankerne, bl.a. p.g.a. det praktiske i at
kunne smide jakken når man holder pause i varmt vejr. Men bør jeg købe en
heldragt? Hvad er fordelene ved en heldragt fremfor en 2-delt dragt?
Umiddelbart finder jeg den notoriske hængerøv i heldragter speciel uønsket,
da jeg allerede har en sådan ........ SÅ SÅ! ingen yderligere spydige
kommentarer

6. sidst men ikke mindst ...... nogle læderdragter/mærker som du har haft
specielt gode erfaringer med?

Jeg glæder mig til at drage fordel af alle Jeres erfaringer. Vi ses "på
toppen", måske i en ny læderdragt!!!. Hold øje med den gule Frk. Solvej, du
ved ... hende med den frække udstødning

Henrik Nedergaard (AKA Toshido)
http://www.nedergaard.com
Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779

IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-01 23:52

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard@hotmail.com> wrote in
message news:9fu3dk$cig$1@sunsite.dk...
> [...]
> regnvejr samt at en god læderdragt var betydelig dyrere end en tilsvarende

Næ, faktisk ikke. For skal du have en ordenlig nylondragt, der sidder godt
på dig, skal den dødpine være spiecialsyet tiul dig :-/

> [...]
> erfaret er, at alle de jeg kender som prøver en læderdragt aldrig vender
> tilbage til nylon. Det siger mig, at der må været noget ved de der

Det er der nemlig også

> [...]
> lidt slidt på udsatte steder Eftersom jeg har hørt flere og flere gode
> ting om læderdragter, så overvejer jeg nu om min næste dragt ikke skal

Lyder fornuftigt

> Derfor vil jeg gerne høre gruppens mening om følgende:
> 1. passer det, at man ikke på sammen måde fornemmer vindmodstanden i en
> læderdragt?

Hmm... Både og, vil jeg sige.
I nylon vil stoffet pose ud, blafre og genere dig på den måde.
Læderet kan du ikke decideret mærke vinden som sådan, men da læderet som
ofte sidder tættere på huden, vil du kunne mærke den luftafkæling, som dette
vil afstedkomme.

> 2. beskyttelses puderne i min nylondragt kan sagtens flyttes rundt. Jeg
> tvivler faktisk meget på om de bliver på deres pladser, hvis jeg (knock on
> wood) engang skulle være så uheldig at styrte.

Er det godt??? (Ja, jeg spør' bare...)

> Jeg har ikke opfattelsen af
> at det samme fænomen eksisterer i læderdragter, men jeg tager måske fejl?

Nej, du tager ikke fejl. I og med, at læderet er mere stift - men samtidig
også sider tættere ind til din krop, vil det have mere svært ved at rokere
rundt. Beskyttelsesskallerne er jo sat fast til selve dragtens ydre lag -
måske endda ligefrem syet ind i en special-designet lomme til den pågældende
protector, hvor evt. foer sidder bagved eller endda fastsyet til lommen, så
dette heller ikke rutsjer rundt.

> 3. er det ikke frygtelig varmt i en læderdragt?

Nææ...faktisk ikke.
Men jo, alligevel, hvis du holder i en kø inde i Kbh's gader (eller hvor som
helst), og trafikken bare ikke rører sig ud af flækken, og du ikke kan
smutte gennem bilkøen grundet skøre taxidrivers, der skal forøsge at køre
lige så godt som dig... Så kan der godt blive lidt lunt - men det kan der så
sandelig også i nylon-sæt!

> Og hvad med at køre i
> regnvejr ....

Det er jo op til dig selv - og om du formår at passe og pleje din læderdragt
ordenligt!
Personligt kører jeg selv i al slags vejr, og har ingen gener ved det.

>skal/bør man samtidig investere i en regndragt når/hvis man
> køber en læderdragt?
Ja, men hvordan er det nu lige med sådan en regndragt? Er den ikke 17 numre
for stor, lavet af meget brændbart materiale osv? Hvordan tror du ikke den
vil opføre sig, hvis du tilter om på taget? Tænk især her på den snævre og
høje halslukning, der vil kurre rundt som en skid i et glas koldt vand om
din hals sammen med resten af regndragten.... Så hellere bruge lidt mere tid
på at pleje dragten ordentligt.

> 4. og hvad med vedligehold og holdbarheden?

Regn med at du skal indgnide den i fedt efter hver rensning du laver på den.
Og når man nu er i gang, så hvorfor ikke tage de udsatte steder med?
(Syninger og ved lynlåse?)

> [...]
blive
> begravet i flere lag eller hvis ens klubkammerater ikke længere kan holde

Ja, og hvad sker der, når du putter sådan en goretex ting i vasken? Så
mister du imprægneringen....

> Kræver en læderdragt ikke
> konstant indgnidning af diverse smørringsmidler, for ikke at blive stiv og
> ubehagelig?

Mnjae... 1½ time hver gang, 4-6 gange om året, så er du også sikret mod det
meste regnvejr.
+ selvfølgelig hvis du en aften får nok af et par insekter, og du så lige
vasker dem af - så skal det område selvfølgelig også lige have en tur med
læderfedtet.

> Jeg regner med at en læderdragt holder længere end en
> tilsvarende nylondragt ..... tager jeg fejl?

Nej, så absolut ikke. Læderdragter har man tit set blive mere end 15 år med
samme fører - og også mere...

> 5. nu kører jeg mere sports touring end race, så derfor har jeg ikke plan
om
> at skulle have en heldragt (er det ikke kun for racerkører?).

Nej, heldragter er ikke kun for racerkørere - men det er et spørgsmål om
smag og stil.

> Et 2-delt sæt
> er hvad jeg umiddelbart har i tankerne, bl.a. p.g.a. det praktiske i at
> kunne smide jakken når man holder pause i varmt vejr.

Ret god grund!

> Men bør jeg købe en
> heldragt? Hvad er fordelene ved en heldragt fremfor en 2-delt dragt?

Den kommer vist først, den dag du styrter og kurer med røven mod
asfalten.... Så er der ikke noget til at blive revet fra hinanden på en
heldragt. på den 2-delte, har du jo en samling og en masse syninger, som
skal kunne holde til trækket, når du kurer.
Altså er det et spørgsmål om sikkerhed kontra komfort.

> Umiddelbart finder jeg den notoriske hængerøv i heldragter speciel
uønsket,
> da jeg allerede har en sådan ........ SÅ SÅ! ingen yderligere spydige
> kommentarer

No matter what kind of dress you choose, så vil der altid skulle være en
hængerøv.
Alle dragter, uanset om det er læder eller ej, skal have hængerøv når du
står op/går i den. Ellers vil den ikek passe dig ordentligt, nårdu sidder på
maskinen i din kørestilling.

> 6. sidst men ikke mindst ...... nogle læderdragter/mærker som du har haft
> specielt gode erfaringer med?

Dainese, Spidi, Spyke. Ligenu har jeg en Dainese, men har forelsket mig i en
fed Spyke
Frank Thomas har et ondsindet rygte om, at det er ret så elendige syninger,
uanset om det er læder eller goretex.

> Jeg glæder mig til at drage fordel af alle Jeres erfaringer. Vi ses "på
> toppen", måske i en ny læderdragt!!!. Hold øje med den gule Frk. Solvej,
> [...]

Hmm... Måske - hvis jeg har "tid" fra jobbet :-/

Med løftet venstre læderarm

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Jens U

Dato : 10-06-01 20:57

Morten Christensen skrev ...

>henrik wrote ...

>blive
>ud
>
>Ja, og hvad sker der, når du putter sådan en goretex ting i vasken? Så
>mister du imprægneringen....

Det her fortæller bare hvor meget du ved om Gore-tex

Gore-tex er en membran og ikke en imprægnering,

Der er en del fabrikanter af tøj som bruger denne form for tætning,
så som mærkerne Dainese, Rukka, BMW og Frank Thomas bruger Gore-tex,
Hein Gericke har produkter med Sympatex, Sheltex og Taslon,
Held bruger Hipora og Helsapor.

og nynoner findes der også mange slags af, der er også en enorm udvikling
inden for materiale til denne anvendelse og slidstærke til forstærkning,
læder har der ikke være samme udvikling, det skulle da kun være måden
de bliver syet på nu om dage.

--
Hilsen Jens, Dainese(Cordura, Gore-tex), HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-06-01 22:29

"Jens U" <reveredk@studmc.dkX> wrote in message
> Gore-tex er en membran og ikke en imprægnering,

Det er vist korrekt nok, men-men...

Jeg har lært - både af en del forhandlere, samt af min nu exkæreste (som er
skrædder indenfor udendørstøj) - at sådan noget goretex, hvis det bliver
vasket, åbner man porrerne i membranen (må det jo være?), og der med ret
stor sansynlighed for, at man vil opleve at det faktisk ikke virker. For at
få porrerne til at lukke sig igen, skal der foretages denne imprægnering af
et eller andet middel, som får porrerne til at lukke sig igen.
Det der får porrerne i membranen til at åbne sig, er faktisk vaskepulveret
og skyllemiddel, hvis dette også anvendes.

Hvad de forskellige mærker så bruger af metoder - det skal jeg lade være
usagt.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, tidligere Dainese HammerThor Goretex jakke, nu

Fra : Armand

Dato : 10-06-01 23:38

Morten Christensen <mochr@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
> Det der får porrerne i membranen til at åbne sig, er faktisk
vaskepulveret
> og skyllemiddel, hvis dette også anvendes.

Enhver sportsforretning sælger vaskemiddel specielt til membran-foret
tøj (skitøj!)!

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-06-01 07:26

On Sat, 9 Jun 2001 23:11:31 +0200, "Toshido - AROS MotorCykel Klub"
<henriknedergaard@hotmail.com> wrote:

> En af de ting som jeg har
>erfaret er, at alle de jeg kender som prøver en læderdragt aldrig vender
>tilbage til nylon.

Tjah,det behøver nu ikke være enten eller snarere et både og.

> Det siger mig, at der må været noget ved de der
>læderdragter som nyloner ikke har.

Det er der også,men det samme gælder omvendt.

>Derfor vil jeg gerne høre gruppens mening om følgende:

Du kan få min

>1. passer det, at man ikke på sammen måde fornemmer vindmodstanden i en
>læderdragt?

Både og,hvis du køber det rigtige kunststoftøj er forskellen ikke så
stor igen idet meget af det kan spændes ind så det sidder passende
kropsnært,men i meget af kunstoftøjet kan foret tages ud og så vil det
i reglen blafre.

>Med andre ord ... får man så (alt andet lige), i al slags vejr, en mere
>rolig og behagelig køretur på motorcyklen, når man befinder sig i en
>læderdragt frem for i et sæt nyloner?

Nej det synes jeg ikke man kan sige,faktisk er kunstoftøj i mange
henseender nemmere og mere behageligt end læder,og i reglen også
nemmere at justere indeklima i hvilket betyder en del for den passive
sikkerhed.

> [...]
>at det samme fænomen eksisterer i læderdragter, men jeg tager måske fejl?

Afhænger utroligt meget af kvaliteten af tøjet,det kan være rigtigt
men er det ikke nødvendigvis.

> Er
>der evt. nogle der kører i nyloner som ikke oplever omrokerende beskyttelses
>puder i deres dragter? (hvilket mærke benytter du?)

Rukka,Dainese m.fl i flere af modellerne

>3. er det ikke frygtelig varmt i en læderdragt?

Ikke når man kører,ligeså snart man er af cyklen er den i langt højere
grad en belastning end kunststof.

> Og hvad med at køre i
>regnvejr .... skal/bør man samtidig investere i en regndragt når/hvis man
>køber en læderdragt?

Ubetinget ja.

> [...]
>at køre i ens slipstøm på fællesturene Kræver en læderdragt ikke
>konstant indgnidning af diverse smørringsmidler, for ikke at blive stiv og

Nej,så galt er det ikke,sålænge den ikke bliver gennemblødt...

> Jeg regner med at en læderdragt holder længere end en
>tilsvarende nylondragt ..... tager jeg fejl?

Slidstyrken er jo højere i læder, men i virkeligheden tror jeg det er
nogenlunde det samme,man beholder det som hovedregel nok ikke mere end
3-5 år førend man vil have noget nyt og bedre

> [...]
>er hvad jeg umiddelbart har i tankerne, bl.a. p.g.a. det praktiske i at
>kunne smide jakken når man holder pause i varmt vejr. Men bør jeg købe en

Næh - hvorfor skulle du det så,eneste grund til at købe en heldragt
er den lidt højere styrke i tilfælde af styrt,men prisen er høj i
dagligdagen når du kører sportstouring,alt for upraktisk med en
one-piece IMHO

>Umiddelbart finder jeg den notoriske hængerøv i heldragter speciel uønsket,
>da jeg allerede har en sådan ........ SÅ SÅ! ingen yderligere spydige
>kommentarer

Det gælder uanset om det one-piece eller delt,et andet er jo
gorillaposituren )

>6. sidst men ikke mindst ...... nogle læderdragter/mærker som du har haft
>specielt gode erfaringer med?

Crowtree,BKS og visse andre specialmærker er bedst i form af sikkerhed

Stangmodellerne så er Spyke,Spidi m.fl ikke så tossede

Dainese er so-so okay,kører selv i en Dainese Aero,men ville absolut
foretrække en Crowtree hvis jeg havde råd )

Afslutningsvis vil jeg sige at jeg både er til læder og
kunststof.Kunststof i dagligdagen fordi det kan købes med en
tilstrækkelig sikkerhed og er langt mere praktisk når man nu engang
bor i DK.Læder når jeg sætter mig op på raceren.

-M
#88 - nu tilkørt og klar

Fra : Anet

Dato : 10-06-01 11:09

Hej

Da jeg startede med at køre mc da var jeg helt overbevist om at jeg skulle
have lædertøj men så sagde flere garvede kørere at jeg skulle vælge
goretextøj for det ville jeg få meget mere glæde af. Det er også rigtigt og
jeg har været meget glad for det.

Anet

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 10-06-01 11:32

"Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have lædertøj men så sagde flere garvede kørere at jeg skulle vælge
> goretextøj for det ville jeg få meget mere glæde af. Det er også

Øhh....hvordan kan du vide det, hvis du aldrig har prøvet at køre i
lædertøj?

--
Susanne

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-06-01 11:45

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> skulle
> rigtigt og
>
> Øhh....hvordan kan du vide det, hvis du aldrig har prøvet at køre i
> lædertøj?

Jeg har kørt i begge dele, og jeg kan fortælle at det med sikkerhed er et
smagsspørgsmål hvad man foretrækker, hver type sine fordele!

For tiden kører jeg udelukkende i Cordura/Goretex af to årsager:
1. Læder duer slet ikke til off-road, det bliver lynhurtigt grimt af jord og
sand, og det er et helvede at vedligeholde det.
2. Jeg behandler ikke mit tøj særlig pænt når jeg er på touring, og jeg
synes Corduraens fordele er større end læderets, bl.a. fordi jeg et par
gange har oplevet at skulle køre med en gennemvåd læderdragt dagen efter et
længt træk i regnvejr. Cordura-tøj er hurtigere til at køre i igen.

Men selv til touring er det meget et smagsspørgsmål hvad man foretrækker,
dog til motorsport på asfalt foretrækker jeg læder fordi det giver mig en
større følelse af sikkerhed.

Rittig

Fra : Anet

Dato : 10-06-01 15:57

Det er der flere grunde til f.eks så er læder alt for tungt til at min ryg
kan bære det. Jeg gider ikke det show med at skulle tage en regndragt ud
over lædertøjet i regnvejr. Goretextøj er bare så nemt og vaskes i
vaskemaskinen kontra det at skulle smøre lædertøj ind i fedt. Goretex er
varmere at køre i efterår og forår end læder er.

hilsen

Anet

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 10-06-01 12:27

da jeg i sin tid købte en Hein Gericke Alien 2 delt læderdragt fik jeg at
vide at hvis læder bliver vådt vil det rive og sikkerheden falde drastisk i
modsætning til tørvejr hvor den vil ridse i stedet....

jeg har valgt en 2 delt for den er nem og hurtig at komme ind og ud af ...og
når man er på ferie og inde og tanke maven op er det rart bare lige kunne
smide jakken...læderbukserne er så varme man selv gør dem...med lange
undergylere og kondibukser er de varme nok til vinter kørsel....med næsten
bar røv i læderbukserne kan man holde til 35 graders varme uden at koge
over.

det første år var min dragt rimelig vand afvisende...men det er nu begyndt
at ændre sig...jeg ved ikke hvad man skal smøre den ind i, nogen siger
gammeldags læderfedt (den slags der lugter lidt af petrolium) andre siger
læder balsam (det afhængeri åbenbart høj grad af hvad forhandleren sælger)

regndragten er lige nøjagtigt så stor at man kan vride sig ned i den, samt
hals er med velcro...så den burde ikke kunne kvæle en i et styrt...dragten
er ikke større end den med lidt vilje godt kan ligge under sæddet på mn
cbr...og det tager 1-2min at hoppe i den....man skal dog sørge for at købe
en hvor man kan få sin støvle igennem benene, da det er død upraktisk at
skulle smide støvler og det hele midt i en byge ....

og den har selvfølgelig også hængerøv....men så må man bare glæde sig over
de misundelig blikke der bliver sendt til en når man tanker eller drøner
forbi familien der sidder spærret inde i deres madkasse i en 10 km tysk stau

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-06-01 22:30

"Anet" <anet@email.dk> wrote in message
> [...]
> have lædertøj men så sagde flere garvede kørere at jeg skulle vælge
> goretextøj for det ville jeg få meget mere glæde af. Det er også rigtigt

Har du så efterfølgende prøvet at køre med en læderdragt?

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Anet

Dato : 11-06-01 10:51

Nej for jeg føler mig ikke så godt tilpas i det som i goretextøj

anet

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-06-01 11:19

> Nej for jeg føler mig ikke så godt tilpas i det som i goretextøj

Hihi, hvordan kan du sige det, når nu du siger, at du ikke har prøvet det?

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Anet

Dato : 12-06-01 20:02

> Hihi, hvordan kan du sige det, når nu du siger, at du ikke har prøvet det?

Jeg har prøvet lidt af hvert i forretningerne og da foretrak jeg goretex
tøjet da jeg følte mig sådan lidt mere fri i det.

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-06-01 23:37

> Jeg har prøvet lidt af hvert i forretningerne og da foretrak jeg goretex
> tøjet da jeg følte mig sådan lidt mere fri i det.

Nu var det jo også at jeg spurgte dig efter om du havde prøvet at *køre* i
læder

Men anyway - du er til GoreTex, og jeg må være læderfetisht .-)))

(Gudsketakoglov for at vi alle er så forskellige)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-06-01 14:50

> [...]
> Med andre ord ... får man så (alt andet lige), i al slags vejr, en mere
> rolig og behagelig køretur på motorcyklen, når man befinder sig i en

Jeg syntes læder er meget mere behageligt, det blafre ikke.

> [...]
beskyttelses
> puder i deres dragter? (hvilket mærke benytter du?)

Jeg har set læderdragter med samme fænomen. Men ikke i min Dainese.

> 3. er det ikke frygtelig varmt i en læderdragt? Og hvad med at køre i
> regnvejr .... skal/bør man samtidig investere i en regndragt når/hvis man
> køber en læderdragt?

Jeg føler faktisk det er varmere med en nylondragt. Huden kan ikke ånde på
samme måde som i en læderdragt. I en nylondrag havde jeg det på samme måde,
som hvis jeg befandt mig i en plasticpose, jeg var altid våd af sved. Hvad
hjælper det så den er vandtæt...

> [...]
> ubehagelig? Jeg regner med at en læderdragt holder længere end en
> tilsvarende nylondragt ..... tager jeg fejl?

Jeg mener klart at læder holder længere, men det kommer jo an på hvordan man
vedligeholder den.

> [...]
uønsket,
> da jeg allerede har en sådan ........ SÅ SÅ! ingen yderligere spydige

Når nu du vælger dig en 2-delt dragt, så sørg for at lynlåsen mellem de to
dele er af metal og ikke plastic. Ellers er der stor risiko for at at den
"går op". Du kan nok ikke undgå hængerøven, ellers vil den stramme på
udsatte steder når du sidder på MC'en

> 6. sidst men ikke mindst ...... nogle læderdragter/mærker som du har haft
> specielt gode erfaringer med?

Jeg prøvede en del forskellige dragter da jeg købte min, og jeg var ikke i
tvivl da jeg endelig fik prøvet en Dainese. Men jeg tror det afhænger en del
af kropsbygning. Men et af mine krav var også den skulle være let at komme
i, jeg ville ikke bruge tid på fx. at sætte skallerne rigtigt inden jeg
skulle ud og køre. De skal bare sidde på sin plads, så snart dragten er på.
Men kør rundt og prøv nogle forskellige, du er ikke i tvivl, når du får den
rigtige på, det er ligesom at købe MC, dog skal du huske at de fleste
dragter lige skal "siddes til" inden de passer helt perfekt.

Jeg startede selv i nylon, har så senere købt en Dainese. Og jeg går aldrig
tilbage til nylon igen, dog lige med undtagelse af vinterkørsel.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 10-06-01 23:32

> Jeg startede selv i nylon, har så senere købt en Dainese.

Tjaa, jeg startede også i nylon, og gik så med det samme over til Dainese.
det var nu fordi at det var én og samme Cordura dragt (Dainese Techno
Touring)

Mvh
Steen

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 10-06-01 23:53

> 1. passer det, at man ikke på sammen måde fornemmer vindmodstanden i en
> læderdragt?

Normalt, ja. Jeg kørte i et Dainese Techno Touring cordura sæt. Dette kan
spændes godt ind til kroppen, og blafrer ikke, selv ved min gamle SV'ers
topfart. En anden fordel ved den er at den har en rigtig rygbeskytter
indbygget.

> 2. beskyttelses puderne i min nylondragt kan sagtens flyttes rundt.

Et stort problem ved billige dragter. Det er én af de ting der burde få dig
til at gå uden om tøj. Hvis du ser på det førnævnte Dainese sæt, så er
skallerne støbt på tøjet. Nøjagtig de samme ting gør sig gældende for
læderdragter.

> 3. er det ikke frygtelig varmt i en læderdragt?

Nylon/cordura tøj er normalt lidt varmere end lædertøj - en undtagelse er i
direkte sollys, når du holder stille, hvor læderdragten varmer godt. Et
andet aspekt er manøvrérbarheden - lædertøj er typisk lidt mindre kluntet
end andet, men jeg har ikke problemer med bevægeligheden i mit sæt.

> Og hvad med at køre i
> regnvejr .... skal/bør man samtidig investere i en regndragt når/hvis man
> køber en læderdragt?

En læderdragt holder vel en let byge ude en halv times tid - er den
præpereret godt med fedt, så går det måske nogle timer, pånær på de steder
man glemte at fedte ind En anden ting er at hvis en læderdragt først
bliver våd, så kan det tage dagevis, måske en uge, før den er tør igen. Jeg
ville nok have en regndragt også, hvis jeg kørte med lædertøj.

> Men bør jeg købe en
> heldragt? Hvad er fordelene ved en heldragt fremfor en 2-delt dragt?

Hvis du køber en 2-delt dragt i god kvalitet, så brude den være ligeså god
som en heldragt. Sørg for at lynlåsen er af metal og solid, samt at
syningerne den er syet på med er kraftige. Det samme gælder for alle andre
syninger - dragten skal for øvrigt have så få syninger som overhovedet
muligt, og disse skal også være kraftige og vende indad, så de ikke så let
bliver revet op ved et styrt.

> Umiddelbart finder jeg den notoriske hængerøv i heldragter speciel uønsket

Den kan nok ikke undgås

> 6. sidst men ikke mindst ...... nogle læderdragter/mærker som du har haft
> specielt gode erfaringer med?

Ikke personlige erfaringer, men hvis du går forbi den gængse Dainese (som
vel er udemærket), og ikke har råd til de skræddersyede modeller, så ville
jeg selv vælge Spidi eller Spyke.

Mvh
Steen

Fra : Christian Berggreen

Dato : 11-06-01 08:39

Hej Henrik

Kig på:

http://vclub.dk

og gå ind under tilbehør/beklædning/dragter, der har jeg skrevet lidt for og
imod læder og kunstof.

mvh.

Christian
VTR1000F