Indstøbning af transducer i glasfiber
Fra : Ukendt

Dato : 20-10-05 21:02

Jeg skal montere et ekkolod (Lowrance X135) og transduceren kan iflg.
monteringvejledningen støbes fast i bunden med polyester indvendig, istedet
for montering på hækken med det medfølgende beslag.

Er det at anbefale?

Hvad kan være fordele/ulemper ved denne montage, bortset fra at montagen så
er permanent?

Jeg forestiller mig at funktionaliteten f.eks. vil være bedre ved høj
hastighed, men hvad kender I til det?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 20-10-05 21:16

Jeg har erfaring med den lette løsning der hedder at fastmontere
transduceren i en stor luftfri klat silikone på skrogets indvendige
side, det har fungeret perfekt for mine humminbird ekkolod. Dette er
dog også kun brugt i langsomtgåernde sejl og motorbåde. Fordelen er
at det kan fjernes igen.

vh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-05 21:53

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
Jeg har erfaring med den lette løsning der hedder at fastmontere
transduceren i en stor luftfri klat silikone

Jeg troede det skulle være et "fast" hård materiale for at lydbølgerne kunne
bevæge sig bedst, men hvis det virker med silikone lyder det da som noget
der er værd at overveje.

Fra : Jens

Dato : 21-10-05 06:42

> [...]
> kunne
> bevæge sig bedst, men hvis det virker med silikone lyder det da som noget

Prøv det!

Jeg har også brugt 'silikone-løsningen' i årevis. Nøglepunktet er , at der
ikke må være luft mellem transducer og vandet.... ej heller laminat med
distancemateriale eller tyk, delamineret glasfiber. Du kan teste med stort
set hvilken som helst væske imellem... opvaskemiddel, en klat blød margarine
eller lign. Jeg hørte engang en, som foretrak en stor, opblødet vingummi

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 15:51

Hvor meget af transduceren skal være dækket med silikone?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-10-05 17:21

Martin [5220] <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev:
>Hvor meget af transduceren skal være dækket med silikone?

Hej Martin,

Hele den flade som ligger an mod glasfiberen skal være dækket.
Du skal være opmærksom på at ultralydsbølgerne som forlader
transduceren gennem siliconen eller gennem røret med amerikansk
olie (hvis du laver den løsning) altid vil forplante sig
vinkelret på den glasfiberflade hvor den går over i vandet.
D.v.s. sidder den på en skrå flade går ultralydsbølgerne ikke
lige ned mod bunden med skråt til siden.
Skal du udnytte denne effekt optimalt så skal du placere
transduceren lige i centerlinien. Herved opnår du et ovalt
udstrålingsområde. Har du en sejlbåd vil det medføre at når
båden krænger til en side, er afstanden fra den skrå side som
peger i den mest lige linie til bunden, den afstand som giver
den målte afstand, da afstandsmåleren, om det ikke er af
skærmtypen, som også viser fisk, reflekterer på den først
reflekterede puls.
Du skal være opmærksom på at alle former for "mellemlæg" giver
forskellige dæmpninger af signalet. Både når det sendes og
modtages. Derfor kan du opleve at om der er langt til bunden,
medens du sejler eller om du sejler med stor fart, så vil du
ikke modtage signal tilbage. Signalet udsendes i en strålevinkel
og modtages inden for samme vinkel og hvis du forestiller dette
som en kegle mod bunden med signalet inden i keglen så kan enten
dybden og dermed tiden for reflektionen, bådens bevægelse i søen
eller hastigheden medføre at du ikke for noget signal retur og
dermed en visning på dit display.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 23:04

Har frekvensen og sendeeffekten nogen indflydelse på denne metode?

X135 sender med 4000W og 200 Hz, - er det er en fordel med den høje
sendeeffekt når nu de skal igennem skroget både ud og hjem?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-05 08:26

> [...]
høje
>sendeeffekt når nu de skal igennem skroget både ud og hjem?

Hej Martin,

Der er flere ting som spiller ind.
Dæmpningen gennem skroget "føles" mindre med en stor sende
effekt. Følsomheden på modtageren har selvfølgelig også en
baggrund i dæmpningen af det modtagne signal.
Er der f.eks to frekvensområder der udsendes med giver det
forskellige måleoptimeringer på forskellige vanddybder.
Transducerens udstrålingsvinkel har også betydning. Til
multifrekvens systemer er transducerne sammenbygget i samme hus
men de har typisk forskellig spredningsvinkel.
De fleste fabrikanter skriver fyldestgørende om deres produkters
fortræffeligheder. De skriver kun om hvordan transucerne kan
monteres, da det er svært at beskrive placeringen i den enkelte
båd. Oftest ses meget generelle beskrivelser.

Mvh/Harding

Fra : Poul Bak

Dato : 22-10-05 09:06

Findes der transducer der kikker lidt frem og som ikke koster en herregård,
det kunne være rart at se 10 - 25 m frem.
Er der nogen der evnt. kan anbefale en model udover den til 10kkr.

MVH

Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 11:12

Tak for hjælpen til alle

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-05 11:19

Poul Bak <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev:
>Findes der transducer der kikker lidt
>frem og som ikke koster en herregård,
>det kunne være rart at se 10 - 25 m frem.
> [...]

Hej Poul,

Prøv at se på dette link:
http://www.echopilot.com/sitemap.aspx

Der er nogle fine billeder af transducere som kan se fremad. De
skal selvfølgelig købes sammen med det tilhørende
visningsinstrument for at kunne virke.
Desværre har du nok ret m.h.t. prisen. Instrumenter med den
ønskede spec. er lidt dyrere.

Mvh/Harding

Fra : Poul Bak

Dato : 22-10-05 13:36

Kender godt typen og desværre har du ret mht prisen, jeg forestillede mig
nogle der så fx 25 gader frem, det ville kunne hjælpe en del.

MVH

Poul Bak

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-05 20:06

Poul Bak <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev:
>Kender godt typen og desværre har du
>ret mht prisen, jeg forestillede mig
>nogle der så fx 25 gader frem, det
>ville kunne hjælpe en del.

Hej Poul,

Prøv at tegne på et stykke kvadreret papir en vandret linie med
1 cm for hver meter ud fra et nulpunkt (tranducerplaceringen)
og herfra en tilsvarende lodret akse.
Tegn herefter en linie 25 grader fremad (til den ene side).
Du vil se ud af diagrammet at om afstanden er f.eks. 5 meter fra
transduceren til stævnen vil ultralydsstrålen ramme bunden 11
meter nede.
Transduceren vil sende signalet tilbage fra det første (øverste)
punkt til modtageren. Det er dette signal som vises enten som
tal eller på et viserinstrument og det er stadigvæk lodret ned
mod bunden, om bunden ikke kommer om i en vinkel som er mindre
end 25 grader og du har stadigvæk kun 5 meter inden du rammer om
bunden kommer op til overfladen i 25 grader.
Den type transducer som du skal have skal have er med
udstrålingsvinkel fra næsten lodret, til helst lidt bagud og
helt frem til vandret, altså mere end 90 grader om du skal have
glæde af at "se" fremad og så skal du have en skærm som gengiver
billedet af det som transduceren ser.
Prøv at se på eccopilottransducerne de er tæt på at have en
vinkel på de 25 grader fra vandret og med en udstrålingsvinkel
på + 12 grader, som er typisk, kommer man tæt på vandret.
Desuden en vandret flade som reflekterer signalet fra bunden i
en mindre vinkel.
Normalt anvendes 200 KHz til den ene transducer og ca 50 Khz til
den anden. Det er også muligt at sweepe igennem hele
frekvensspekteret men så er priserne nær astronomiske for os
lystsejlere. Sådant noget grej anvendes kun til proff. opmåling.
Prøv at se på KMS beskrivelse af hvordan søkort opmåles.

Konklusion: du skal have en transducer med ca 90
gradersudstråling i lodret plan om du skal have glæde af at
kunne se fremad. De 25 grader hjælper ikke.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 23:49

Jeg kom til at tænke på om man kunne smøre transduceren ind i olie el. lign.
inden man støber den ind i silicone?

Det er kun for at kunne afmontere den igen hvis det er nødvendigt, så
slipper den jo uden problemer siliconen.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-05 23:51

> [...]
>
>Det er kun for at kunne afmontere den
>igen hvis det er nødvendigt, så
>slipper den jo uden problemer siliconen.

Nej det er ikke en god ide da overfladen på transduceren er ret
følsom for belastning.
Så skal du hellere indstøbe st stykke plastrør i silicone og
montere transduceren indeni og helde lidt amerikansk olie i
røret og inden transduceren nedsænkes at smøre den med lidt
amerikansk olie. Skal transduceren og røret fjernes
efterfølgende er der ikke sket nogen skade.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 17:56

"Harding E. Larsen (slet GT4AE)" <harding@GT4AElarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Nej det er ikke en god ide da overfladen på transduceren er ret
> følsom for belastning.

Skal jeg så være opmærksom på hvilken silikone jeg bruger? med/uden eddike
f.eks?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-10-05 19:53

Martin [5220] <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev:
> [...]
Nej det er ligegyldigt, men ideen med et plastrør som
transduceren sidder nede i,i Amerikansk olie, bør du også tænke
på. Den giver mulighed for at tage transduceren op i forbindelse
med en fejlsøgning.
Er transduceren klitret fast med en klat silicone har du ikke
denne mulighed.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 21:16

"Harding E. Larsen (slet MP32L)" <harding@MP32Llarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Nej det er ligegyldigt, men ideen med et plastrør som
> transduceren sidder nede i,i Amerikansk olie, bør du også tænke
> på.

Dvs. et stykke rør (lodretstående) som er limet fast i bunden af skroget
hvori transduceren er fastspændt og derefter fyldt med amerikansk olie?

Skal det være et plastrør - duer rustfri metal ikke?

Og hvorfor er det lige det skal være amerikansk olie?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-10-05 22:25

Martin [5220] <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev:
> [...]
Ja, det er korrekt. Et rør som en smule større indvendigt end
transduceren. Røret står lodret og tilpasses nederst til
skrogbunden.
Et metalrør kan for mange være noget mere svær at forarbejde end
et plastrør.
Transduceren som normalt er med et gevindstykke øverst, kan
sættes gennem en bøsning som sidder fast i plastrøret øverst og
med gevindet og en kontramøtrik kan transduceren sættes en en
passende højde.
Årsagen til at Amerikansk olie anvendes er at det har en høj
viskositet og fordampningen er minimal. Du kan også anvende
parafin eller vaseline olie, det har de samme egenskaber i den
henseende.
Medens vi er ved de sidstnævnte olier. Køber du f.eks. en liter
så kan du bruge resten til at smøre på bådens fribord om
efteråret. Det giver en fin beskyttelse, er billigt sammenlignet
med voks, og kan vaskes af til foråret.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 20:10

Kan du henvise til guider/illustrationer som beskriver denne type
installation, evt. links.

Jeg kan ikke rigtig fnde noget i søgemaskinerne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-05 20:52

> [...]
type
>installation, evt. links.
>
>Jeg kan ikke rigtig fnde noget i søgemaskinerne.

Skriv f.eks. Mounting of deeptransducer på Google og du kan
finde eksempler. Her et et: http://www.lei-
extras.com/tips/sonartut/transducers.htm
Mvh/Harding