Danforth anker i aluminium
Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 17:06

Jeg har flere steder set Danforth ankeret i aluminium. Det forekommer mig
praktisk pga. den lave vægt, dermed er riskoen for stødskader på glasfiberen
ved hurtig sejlads jo minimeret.

Men er det praktisk anvendeligt?

Jeg har ikke selv kunne finde noget sted hvor det kan købes, kan I henvise
til det?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Bjerre

Dato : 12-10-05 17:16

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har flere steder set Danforth ankeret i aluminium. Det forekommer mig
> praktisk pga. den lave vægt, dermed er riskoen for stødskader på
> glasfiberen ved hurtig sejlads jo minimeret.

Hedder det mon ikke fortress
http://www.fortressanchors.com/
de siger selv, at det holder, men det koster kassen
CB

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 18:07

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev
> Hedder det mon ikke fortress
> http://www.fortressanchors.com/
> de siger selv, at det holder, men det koster kassen

Jo det gør det nok, Det var for at betegne typen jeg kaldte det Danforth.

Dem jeg har set har været kopier, og ikke kostet mere end ca. 500,-

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 18:56

Vi har et Fortress med 50 meter Ankroline (tovværk med blykerne) som
hækanker, og et Bruce med 50 meter kæde som stævnanker på en 32 fods
Beneteau Oceanis.
Ankrene er let overdimensionerede og selvfølgelig de originale mærker.
På fabrikanternes hjemmesider er der dimensioneringstabeller mm.

Priserne er derefter, selvom man kan shoppe dem ned ganske meget ved
google-søgninger (eks. netbaad.com), men sammenlignet med hvad man
ellers må bløde for sin hobby er det såmænd ikke så galt.

Tænk lige på, at det ikke er spor sjovt at have sparet en tusse hvis du
driver for dit anker en mørk og stormfuld nat.

Du bør have (mindst) to ankre med passende kædeforfang og rigeligt
ankerline, og ankrene bør være forskellige typer, til forskellige bunde,
feks. et Bruce/Delta/CQR og et Danforth/Fortress/Guadian.

Glem paraplyankrene ! - det eneste sted de har lidt fortrin er på
klippegrund i feks. skærgården.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 02:05

"snabela" <"soren(snabela)helefamilien.dk"> skrev i en
meddelelse
> Vi har et Fortress med 50 meter Ankroline (tovværk med
> blykerne) som hækanker, og et Bruce med 50 meter kæde som
> stævnanker på en 32 fods Beneteau Oceanis.

SNIP
> Mvh
> Søren Hedemand
> Marie af Næstved

Hej Søren,

Enig ... Min erfaring er, at begge ankertyper holder godt,
men jeg synes simpelthen Fortress-ankeret er håbløst at
stuve væk og/eller er tidskrævende at samle/skille ad ...
Hvad gør du?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 17:42

Flemming Torp wrote:
> [...]
> men jeg synes simpelthen Fortress-ankeret er håbløst at
> stuve væk og/eller er tidskrævende at samle/skille ad ...

Båden har 2-delt pulpit, - let bagudhældende agter.
I den ene side (agter/bagud)har jeg Fortress-ankeret stående på
ydersiden i en holder jeg fik en rustfristål-smed til at lave.
Det er en lille plade hvor der er bukket to trekantflige (med den brede
side nedad) lodrette i sidekanterne så det kompenserer for pulpittets
bagudhældning, og ankeret derfor læner sig op ad pulpittet. Holderen
sidder fast på pulpittets lodrette rør i de to trekanter. For neden på
pladen er bukket to flige som holder tværstang og ankerblade. For oven
titter stangen op over pulpittet. Ankrolina-tovet er fastgjort i øjet,
og ankrolinatovet ligger i en Roblon-taske til ankertov (Masnedø
m.fl.)som hænger på indersiden af pulpittet.
Jeg kan altså kaste ankeret ud med få sekunders varsel.
Sådan noget er man nødt til at tænke på når man skal gennem
Karrebæksmindebroen jævnligt med 1-4 knobs med/mod-strøm. Et motorstop
betyder knust båd hvis man ikke kan droppe ankeret lynhurtigt.
Pyha, - håber du er god til billeddannelser, - ellers må jeg sende dig
et foto.

I den anden side har jeg iøvrigt påhængsmotor til gummibåden yderst og
Redningsslinge med linerulle og redningslys på indersiden, så der er
fyldt godt op bagude !

Mvh
Søren Hedemand
Beneteau 320
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 18:01

P.S.
Du kan få to "kroge" til at montere på pulpittet og hænge
Fortress-ankeret "omvendt" i tværstaven. Set i bl.a. Masnedø-kataloget.
Ulempen kan være øget risiko for at det rasler når du går for motor.
På min gamle båd - Bandholm 26 - havde jeg et Danforth monteret i det
specielle stativ som sælges til Danforth og som principielt er som min
nuværende konstruktion.
Det raslede ! - men kunne surres med en let afklipselig elastik.
Måske passer denne Danforth-holder osse til et Fortress ??

Mvh
Søren HEdemand

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 20:33

Hej Søren,

Tak for dit solide forsøg ... men jeg kan ikke få det helt
frem på min indvendige skærm ... hvis det ikke er besværligt
for dig at sende et billede - som nogle mener siger mere end
tusind ord ... -(via mail - forhåbentlig kan du dekode min
e-amil-adresse(?)) - ville jeg være dig meget taknemmelig.

På mit skiv, er hækken delvis åben, så der kun er fast
agterpulpit i "hjørnerne" og to liner imellem, der kan
åbnes, når man benytter badestigen agter, så jeg kan ikke
rigtigt forestille mig, hvordan jeg skulle anvende din
løsning på min båd. Men måske det kan være der ... I bagbord
side sidder "hesteskoen", redningsline, redningslampen, GPS
unit, og pt. har jeg blot et hjul på pulpittet i stb. side,
hvorover jeg kan hale ankerlinen op og fastgøre kæden.

I ankerbrønden i stævnen kan jeg lige liste "Bruce" ned med
kæde og line. Men desværre ligger "Fortress" nede i
kistebænken - under sejl, bompressenning osv. og andre
forstyrrende elementer ... og det er jo ikke så smart, hvis
man er i den situation, du skitserer! Så tanken om at have
det siddende i hækken til hurtig "action" lyder bestemt
tiltalende ...

Mange hilsener

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-10-05 17:44

Du tænker på pindende der stikker ud ?? Et Bruce anker er da heller ikke det
nemmeste at lægge vægt; slet ikke når vi taler 15-20 kg.

Er alle ankre ikke besværlige på den ene eller anden måde ? Det er jo deres
aparte facon der gør de kan holde i bunden.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 18:16

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> aparte facon der gør de kan holde i bunden.
>
> Bjarke
>

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

Et af de mere kuriøse og umulige at opbevare er et Seagrip.
Dansk udviklet, og virker nærmest som to små plovankre man folder ud
hver sin vej, så det altid kun er det ene som bider på.
- men det virker godt !!
Mvh
Søren Hedemand

PS på en eller anden måde er det lykkedes mig at indehave stort set alle
ankre på markedet, - CQR, Danforth, SeaGrip, Bruce, Fortress, paraply og
dræg. På et tidspunkt kunne jeg låne hele samlingen ud til
duelighedsundervisningen i den lokale sejlklub, så lidt gav har de da gjort.

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-10-05 18:39

> [...]
> Dansk udviklet, og virker nærmest som to små plovankre man folder ud hver
> sin vej, så det altid kun er det ene som bider på.

Hej S. H.
Seagrip er da netop nemt at opbevare fordi, det intet fylder i sammenfoldet
tilstand (bruger selv en spand skruet fast i kistebænken). Kæde og anker
ryger ned i spanden efter brug, og alt er klart til næste brug. Ankeret har
godt greb i alle bundforhold og det kan fåes i mange størrelser. Efter min
mening, er det et af de bedste ankre der findes til fornuftig pris.
Er det i øvrigt ikke svensk udviklet?
Hilsen
Steffen Pd26 Århus
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
lige som søvn bringer drømme"!

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 20:48

Hej Steffen m.fl.
Jeg tror s.. du har ret med det svenske. Jeg har altid troet det var
dansk ! - men iflg. gamle artikler via googlesøgning er det opfundet af
en svensk fisker.
De der maxi-gutter er ihærdige ! Se:
http://maximalt.dk/Artikler/Ankertest/Ankertest.htm
Hvor der er en fin artikel om ankertyper fra 1980 !!!!
Til gengæld er jeg nok ikke enig med dig i at det er nemt at stuve. Jeg
har opfundet mange indviklede eder i forbindelse med ud- og indklapning
af mit seagrip, og i den størrelse jeg havde det var det bestemt ikke
til at stuve i en pøs, og min kone forsvandt under dæk når jeg svingede
med seagrip'en.
Men altså: - det holder godt og sikkert.
Mvh
SØren Hedemand

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-10-05 22:14

> [...]
> stuve i en pøs, og min kone forsvandt under dæk når jeg svingede med
> seagrip'en.
> Men altså: - det holder godt og sikkert.

Hej Søren

Det er jo "Bjarke" der laver "Maximalt", og han er rigtig god til det job.

SeaGrib er et skide godt anker til en rimelig pris og nemt at håndtere. Jeg
bruger ikke en rund pøs men en 4-kantet spand. Alle ankre er uhåndterbare,
om man ikke har ankerspil og brønd i begge ender (helst hydraglisk -
sæ´følig). Det at smide et anker skal da være nemt, men heller ikke så nemt,
at det ødelægger fornøjelsen ved at ligge for svag (oplevelsen skal
erindres).
Skal du gennem broen ved Karrebæksminde, er man sgu da ikke så dum, at man
først skal rigge ankeret til i 4 knobs medstrøm. Det har man da forberedt på
forhånd før anduvning. Desuden må man heller ikke droppe krogen 200 på begge
sider af broen (som jeg husker - eller er jeg gal på den?)

Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 19:09

Steffen Skov wrote:
> [...]
> forhånd før anduvning. Desuden må man heller ikke droppe krogen 200 på begge
> sider af broen (som jeg husker - eller er jeg gal på den?)

Nej, men hvis motoren dør lige dér, så dropper man krogen uanset hvad
der står, - og det sætter brovagten rigtig stor pris på så han slipper
for at skrabe båd af sin bro!
På trods af mere end 40 år bag roret kan jeg stadig få lidt sved på
panden når man ligger i stærk strøm en 10 -15 både og skal vende og gå
frem og tilbage i venten på hel time hvor broen åbnes.
Det er godt nok ubehageligt at blive sat sidelæns 20-30 meter i en
vending! - det er lidt ligesom at være beruset.
Indefra holder jeg mig helst bag rotteøen og sejler først den sidste 1/4
sømil når broen går op!
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 20:37

Ja, formatet på et sammenfoldet Fortress anker gør det
ganske "uhandigt" ...Et sammenpakket Fortress fylder meget
lidt og er nemt at stuve væk, men (for) tidskrævende at
samle, når der er brug for det ... Vores Bruce - derimod -
kan lige listes ned i ankerbrønden i stævnen ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 21:07

Flemming Torp wrote:
> [...]
> samle, når der er brug for det ... Vores Bruce - derimod -
> kan lige listes ned i ankerbrønden i stævnen ...

Det blir let en strid om ord og bådvaner, men:
Når et Fortress/Danforth er oppe er det fladt som en pandekage.
Det kan hænges i kroge, det kan anbringes i specialstativ eller det kan
stuves i kistebænk eller under madrassen hvis man er masochist.
Man skal ikke skille det ad! Forestil dig at du får motorstop foran
Karrebæksmindebroen i 4 knob medstrøm !!!
Som tidligere skrevet er Bruce osse mit primære anker, - monteret i
Brucerulle i stævnen med 50 meter kæde i brønden.
Hvad der er godt nok til borerig'er er godt nok til mig.
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 22:30

Vi er vist ikke uenige, men formulereer os forskelligt ...?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-10-05 20:40

> [...]
>
>--

>/Martin
>
>People say i'm bad, but I sure feel good !!

Hej Martin,

Prøv at se lidt nede i emneoversigten under "Førtøjninger" den 04-
10-05, her bliver emnet indgående behandlet ,åde m.h.t. vægt og
andre forhold som du skal tage i betragtning.

Mvh/Harding