Lovgivning ved fritidssejlads
Fra : Jakob_K

Dato : 11-10-05 12:35

Jeg har søgt på nettet om lovgivning ved fritidssejlads, og det
eneste jeg kan finde er, at man SKAL have "speedbådskort" hvis man
skal føre skib under 20 BRT med en vis effekt (samt fundet reglerne
for effekten).

Men hvad med at føre SEJLSKIBE under 20 BRT - typisk f.eks. en 27 fod
fiberbåd med en 8 hk motor. Hvilken lovgivning findes der for det?

Ved godt at man skal kende alle søfartsregler, og at man KAN tage
duelighedsbevis for at få papir på hvad man kan, men hvis man nu kan
det hele uden at have papir på det, er det så lovligt?

Så det er altså helt kontante lovtekster jeg er ude efter her, hvor
findes de?

På forhånd tak.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 12:53

Hej Jakob

Du har fuldstændig ret, det der er reguleret er erhvervsfartøjer, det er
store lystbåde (over 20 Tons BRT/20 meter) og små lystfartøjer med store
motorer og planingspotentiale.

Resten er altså ureguleret, og dermed ikke omfattet af andre love end dem
som alle der færdes til søs er omfattet af, nemlig de internationale
søvejsregler, og de nationale havneregulativer, broregulativer etc.

Dansk lovgivning er (gudskelov!!) stadig indrettet sådan, at det der ikke er
forbudt, det er tilladt. I nogle andre lande har man vendt den om, så alt
det der ikke udtrykkeligt er tilladt, det er forbudt.

Hilsen John

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-10-05 13:22

Jakob_K <jakob356@gmail.com> skrev:
> [...]
>det hele uden at have papir på det, er det så lovligt?
>
>Så det er altså helt kontante lovtekster jeg er ude efter her,

Hej Jakob,

Lovgivningen er på det sidste ændret således:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp

Det er bl.a. lavet på baggrund af dette:
http://www.folketinget.dk/Samling/20011/lovforslag_som_fremsat/L52.
htm
Her står der: § 3. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav til fritidssejlere.

Der findes mange andre links bl.a.:

http://www.fredericiakajakklub.dk/PDF%20filer%20div/Regel-Info/Lov-
ret%20vand.pdf

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020062729

·   Dansk Kano- og Kajakforbund: www.kano-kajak.dk
·   Søfartsstyrelsen - Fritidssejler: www.fritidssejler.dk
·   Søsportens sikkerhedsråd: www.soesport.dk
·   Tryg sejlads: www.trygsejlads.dk
·   Dansk Sejlunion: www.sejlsport.dk
·   Kort- og Matrikelstyrelsen - Fritidssejlads: www.kms.dk

Ikke alle links er lige godt opdateret bl.a den fra Fredericia
kajakklub; men de har nok heller ikke kajakker på 20 GT eller over
15 meters længde.

Mvh/Harding

Fra : Jakob_K

Dato : 11-10-05 14:24

Tak for det udførlige svar.

Som jeg læser det, så findes der stadig ingen regler for sejlskibe
under 15 meters længde (?)

mvh
JAKOB

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-10-05 11:05

"Jakob_K" <jakob356@gmail.com> skrev

Som jeg læser det, så findes der stadig ingen regler for sejlskibe
under 15 meters længde (?)

Jo, der findes søfartsloven, som er fuldgyldig uanset om du sejler i en
lille 30 fods jolle eller en 5600 tons supertanker.

I følge lov om søfart er der slet ikke noget som hedder fritidsfartøj, loven
gælder alle fartøjer.

Hvis man kvajer sig, så er det det denne lov, der ligger til grund.

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 14-10-05 14:13

> [...]
>

> Jo, der findes søfartsloven, som er fuldgyldig uanset om du sejler i en
> lille 30 fods jolle eller en 5600 tons supertanker.

Eller et surfbrædt, tømmerflåde osv.

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 27-10-05 21:55

De internationale søvejsregler kan købes som et relativt tyndt og let-læst
hæfte enten originalen eller Kommas.

Der er krav om "uddannelse" men ikke "bevis" forstået på den måde, at du
skal opføre dig i henhold til reglerne og dermed både kende dem og kunne
anvende dem i praksis. Der er talrige eksempler på retsafgørelser hvor
fritidssejlere får ansvaret helt eller delvist i tilfælde hvor de ikke har
fulgt reglerne og hvor det har ført til fx kollision el. lign. samt
eksempler på at man faktisk får bøde i de sjældne tilfælde hvor politiet
kontrollerer om man fx medfører det lovpligtige redningsudstyr osv.

Nogle tror fejlagtigt at man fx altid blot kan vige for en sikkerheds skyld,
men det er jo i strid med reglen om at den der ikke har pligt til at vige
skal holde kurs og fart (indtil...) og der er jo også regler om til hvilken
side man skal vige - så det er altså ikke altid helt enkelt at omsætte
kendskab til reglerne (udenadslære) til korrekt adfærd - og det er
sidstnævnte der er krav til! Derfor er egentlig undervisning fx i en
sejlklub eller privat sejlskole faktisk ikke at foragte, men man MÅ godt
erhverve sig denne viden og erfaring på anden vis hvis båden er
ikke-planende og under 15 meter.
/Mikkel

Fra : Jakob_K

Dato : 08-11-05 17:15

Tak
Det er præcis den slags afklaring jeg har savnet, jvf mit første
spørgsmål.

mvh
JAKOB