misvisning på speedometer efter omgearing
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-05 18:01

Hej,

jeg har gearet min FZ6 lidt om.
Så vidt jeg kan se får den input til speedometeret fra gearkassen.
Men da jeg har gearet den 1 tand ned foran, må den jo så snurre
hurtigere foran, og derved tror cyklen også den kører hurtigere.
Eller tager jeg fejl ?

Men jeg ved der sidder nogle folk herinde der kan regne det ud

Før havde den 16/46 gearing, nu er den så 15/46

Hvis vi ikke medregner misvisningen som var der før, hvor meget, viser
den så for meget nu ?

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Steen E.

Dato : 27-10-05 18:25

> Før havde den 16/46 gearing, nu er den så 15/46
>
> Hvis vi ikke medregner misvisningen som var der før, hvor meget, viser
> den så for meget nu ?

1/16 = 6.25 %

Altså : når den viser 100 km/t nu - så svarer det til 93,75 km/t før
nedgearing

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-05 18:46

Steen E. wrote:

> 1/16 = 6.25 %
>
> Altså : når den viser 100 km/t nu - så svarer det til 93,75 km/t før
> nedgearing

ja ok det var simpelt
Tak for det,

Fra : Hekto

Dato : 28-10-05 10:49

Steen E. laid this down on his screen :
> 1/16 = 6.25 %

Det må vel være den procentvise forskel imellem 15/46'dele og
16/46'dele?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 28-10-05 17:57

Hekto wrote:
> Steen E. laid this down on his screen :

> Det må vel være den procentvise forskel imellem 15/46'dele og 16/46'dele?

Qua mine ringe matematiske kundskaber er dét også min tunge måde at
regne det ud på:
15/46 er jo i sig selv et regnestykke: 15:46 = 0,326
Ditto for 16/46: 16:16 = 0,348

Forholdet mellem de to resultater er 93,7% hhv. 106,7%, og uden at
nuancere nærmere hvilken "vej" man bør regne er det tydeligt at
forskellen ligger omkring 6,5% !

--
Armand.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 27-10-05 18:36

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men da jeg har gearet den 1 tand ned foran, må den jo så snurre hurtigere
> foran, og derved tror cyklen også den kører hurtigere.

Det nemmeste er vel at låne en GPS hvis du ikke selv ejer en.
Derved kan du få en temmelig præcis visning. Det kræver blot at
du kan holde cyklen i samme fart i x antal sekunder (til GPS'en har
opdateret farten et par gange uden at der er ændring).

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-05 18:53

> [...]
> du kan holde cyklen i samme fart i x antal sekunder (til GPS'en har
> opdateret farten et par gange uden at der er ændring).

god ide, og nu har jeg også lært hvordan man kan regne det ud, god dag
idag

Fra : Hekto

Dato : 28-10-05 10:33

Thomas Jensen pretended :
> Før havde den 16/46 gearing, nu er den så 15/46
>
> Hvis vi ikke medregner misvisningen som var der før, hvor meget, viser den så
> for meget nu ?

Vel i størrelsesordenen 2-3 %?
(speedometerdrev på gearkassen ... skod!)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-05 14:34

Hekto wrote:
> Thomas Jensen pretended :

> Vel i størrelsesordenen 2-3 %?
> (speedometerdrev på gearkassen ... skod!)

ja passer meget godt, udregningen sagde ca 6% og du siger 3%, målte det
med gps idag, og misvisngen er 9-10%

overvejer en speedohealer