Fedt??
Fra : Marianne B

Dato : 25-10-05 14:51

Hej NG
Første mc er i hus og nu står jeg så og mangler noget kædefedt... Har ingen
anelse om hvilken slags eller hvor jeg skal købe det. Samme problem med olie
til maskinen..
Sååååå hjælp!!!!
Bor mellem Århus og Randers og det er en Kawasaki Er-5 fra 2003
På forhånd tak for hjælpen!!

Fra : flemsus

Dato : 25-10-05 14:57

Marianne B wrote:
> [...]
> problem med olie til maskinen..
> Sååååå hjælp!!!!
> Bor mellem Århus og Randers og det er en Kawasaki Er-5 fra 2003

Der bør da være o-rings kæde på sådan en fætter, så du skal have en
kædespray beregnet til det. Min kones cykel er i tæt familie med din (KLE
500) og den olie vi bruger til den er en Belray semi syntetisk 15w-40 tror
jeg nok. Men der plejer da også at stå noget i manualen.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 25-10-05 15:03

"Marianne B" <bisbjerg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til maskinen..
> Sååååå hjælp!!!!
> Bor mellem Århus og Randers og det er en Kawasaki Er-5 fra 2003

Kør en tur ud til Rydbergs MC i Aidt.. !

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-05 15:34

> Første mc er i hus og nu står jeg så og mangler noget kædefedt...

Tillykke, og nærmeste mc-pusher kan hjælpe med det - MEN med mindre du er
typen der nyder at gå og nusse og pusse om den så køb med det samme en
automatisk kædesmører. Scotoiler er den mest udbredte men imho for simpelt
opbygget så jeg har valgt den lidt nørdede www.mccoi.de

> problem med olie
> til maskinen..

Står i de håndbog - men det er en fordel at efterfylde med det der er deri i
forvejen. Laver du selv service/olieskift på den så undlad at spare på
oliiekvaliteten. Prisforskellen mellem en billig olie og en god olie er ikke
nødvendigvis stor (men kan værre det) og slet ikke i forhold til øvrige
udgifter som dæk, forsikring kædekit osv...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 80Mm

Fra : Armand

Dato : 25-10-05 18:02

Marianne B wrote:
> [...]
> til maskinen..
> Sååååå hjælp!!!!
> Bor mellem Århus og Randers og det er en Kawasaki Er-5 fra 2003

Akut? Så er nærmeste Shell-tank mulighvis bedste bud!
Shell har både kædespray og motorolie på programmet, og det er kun et
spørgsmål om din nærmeste Shell-tank har sagerne på hylde.

Hvis du med dette indlæg erkender at være lidt på herrens mark med
anskaffelse af slige sager er Louis ( www.louis.de ) en godt sed at
handle: De har ALT og den 50'er det koster at få tilsendt er ofte sparet
på indkøbene hvorfor man ikke skal lade sig forskrække af det
fremmede(?) i postordre-handel!

Og så er mit og gruppens bedste råd, at undlade at betale merpris for
samme olie blot fordi den er hældt i en indpakning der står "MC" på.
Køb blot en almindelig bilolie, og gerne på tilbud hos Bilka eller Hjem
og Fix, blot den overholder det viskositets-index (f.eks: SAE20W40) som
er foreskrevet fra fabrikanten!

--
Armand.

Fra : Steen E.

Dato : 25-10-05 23:16

> [...]
> Hjem og Fix, blot den overholder det viskositets-index (f.eks:
> SAE20W40) som er foreskrevet fra fabrikanten!

Vedr. olie så er det ikke gruppens bedste råd at bruge en bilolie på din
mc.

Nogen i gruppen, vist især den jyske del , bruger med held en bilolie
og sparer dermed gode penge, men det frarådes indtrængende af f.eks.
både Mobil og Shell.

Det er en lang snak om motorcyklers kobling - som løber i oliebad - og
motorcyklers gearkasser.

Det korte af det lange er, at du ikke skal bruge de bedste syntetiske
olie - som f.eks. Mobil 1, Shell Helix Ultra, Castrol GTX Syntec m.fl. -
da disse alle indeholder friktionsnedsættende additiver. Det frarådes
også af de fleste mc-fabrikker.

De smører så godt, at de kan få din kobling til at fedte.

Så vil du være på sikker grund, så køb en mcolie - også billigt hos
Louis. En mc-olie er let at genkende på at der står "JASO MA" på den.

Men hvis ved du hvad du har med at gøre, så er jeg enig med den jyske
olie-mafia at du får mere for dine penge med en god bilolie

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-05 10:42

> Så vil du være på sikker grund, så køb en mcolie - også billigt hos
> Louis. En mc-olie er let at genkende på at der står "JASO MA" på den.

Med 25 euro for 4 liter fuldsyntetisk er det svært at kalde god olie for dyr

> Men hvis ved du hvad du har med at gøre, så er jeg enig med den jyske
> olie-mafia at du får mere for dine penge med en god bilolie

På min lille aprilia der ikke har vådkopling har jeg konsekvent kørt med en
fuldsyntetisk shell som bilka ofte har tilbud på, men jeg på yamahaen har
hældt den fuldsyntetiske fra louis på. Så selvom der er røget ~20liter
igennem den er det jo kun godt 900kr, mens jeg i samme periode har brugt
omkring 19000kr på benzin og ~2600kr på dæk. Så jeg kan ikke helt se nogen
grund til at spare pp oliekvaliteten ....

Fra : Armand

Dato : 26-10-05 21:35

Steen E. wrote:

> Vedr. olie så er det ikke gruppens bedste råd at bruge en bilolie på din
> mc.

Lad os nu se reaktionerne på dén udtalelse og så gøre resultatet op ved
at tælle de faldne efter endnu en oliekrig her på gruppen!

Forøvrigt berører jeg to faktorer i min udtalelse:
- Problematikken med at mc-olie ofte er bilolie til overpris p.g.a.
indpakningen eller i værste fald ringere olie end billigere bilolie!
- Porblematikken omkring nødvendigheden af high-end fuldsyntetisk olie!
Ingen af dem falder indenfor din springen op som trold af en æske
-reaktion :-|

> Nogen i gruppen, vist især den jyske del , bruger med held en bilolie
> og sparer dermed gode penge, men det frarådes indtrængende af f.eks.
> både Mobil og Shell.

Klart, klart! De tjener jo styrtende med penge på at dekantere :-|

> [...]
> olie - som f.eks. Mobil 1, Shell Helix Ultra, Castrol GTX Syntec m.fl. -
> da disse alle indeholder friktionsnedsættende additiver. Det frarådes

Ligesom ingen japansk fabrikant anbefaler andet end simpel mineralsk
olie qua at der kun nævnes en viskositet :-|

> Så vil du være på sikker grund, så køb en mcolie - også billigt hos
> Louis. En mc-olie er let at genkende på at der står "JASO MA" på den.

Det ER ikke så sort og hvidt - Således er det et faktum at seneste
olieproblem her på gruppen forekom med en mc-olie købt hos Louis :-|

> Men hvis ved du hvad du har med at gøre, så er jeg enig med den jyske
> olie-mafia at du får mere for dine penge med en god bilolie

Når det kommer til "for pengene" er alm. mineralsk olie fremme forrest i
feltet :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-10-05 19:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Lad os nu se reaktionerne på dén udtalelse og så gøre resultatet op
> ved at tælle de faldne efter endnu en oliekrig her på gruppen!

Heh, jeg overvejede længe om jeg skulle sluge maddingen og fortælle at
den grønne kører fint på Biltema olie. Der er ikke engang en motorcykel
på etiketten :)

Men jeg er selvfølgelig også jyde...

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 21:38

Mikkel Christensen skrev i meddelelsen ...

>Heh, jeg overvejede længe om jeg skulle sluge maddingen og fortælle at
>den grønne kører fint på Biltema olie. Der er ikke engang en motorcykel
>på etiketten :)

Det er da sikkert den samme olie som Louis laver "Badge Enginering" på

>Men jeg er selvfølgelig også jyde...

Ja det giver jo unægteligt adskillige fordele

mvh
Orla

Fra : Steen E.

Dato : 30-10-05 10:25

> Lad os nu se reaktionerne på dén udtalelse og så gøre resultatet op
> ved at tælle de faldne efter endnu en oliekrig her på gruppen!

det viser sig at være vanskeligt at finde noget objektivt om emnet -
fabrikanter slår 7 kors for sig og anser det nærmest som helligbrøde at
komme en bilolie på mc'en, mens mange med succes kører rundt med Bilka's
tilbud.

Sportrider Magazine har en større artikel (i 2 dele) hvor de
sammenligner kendte bilolier og mc-olier, fra mærker som Castrol og
Mobil, på http://sportrider.com/tech/146_0308_oil/ (del 1) og
http://sportrider.com/tech/146_0310_oil/ ( del 2)

De tester olierne for indhold af additiver, slidstyrke o.s.v.

Deres konklusion er - ikke uventet - at der ikke er noget helt klart
svar

Når de sammenligner olierne, så er der tydelige forskelle på indholdet i
f.eks Mobil 1 (bilolie) og Mobil 1 MX4T (mc-olie) .. bl.a.
anti-friktions additiver (Mos2) er der mere af i bil-olien (af hensyn
til brændstoføkonomi) og mindre i mc-olie (af hensyn til koblingen).
Generelt er der også forskelle i f.eks anti-slids additiver som
fosfor/zinc (mindre i bilolier af hensyn til katalysator, mere i
mc-olier af hensyn til gearkasse)

Men som de skriver, så betyder det ikke at mange ikke med held kan bruge
bilolien.

De konkluderer også, at syntetiske olier i sig selv ikke er et problem,
ligesom de anser koblingsproblematikken for overdrevet - de mener, at
får man problemer, så skyldes det generelt at koblingen i forvejen er
svag.

Deres råd er : Følg instruktionsbogen - så foreskriver den f.eks. en API
SG olie så brug det - og ikke en SJ/SL specificeret olie, da den typisk
vil have færre anti-slids additiver og flere anti-friktions additiver.

Men læs selv artiklen - gode tests og sammenligninger .. og også en
lettilgængelig forklaring på begreberne i olie-verdenen

Fra : Brian Laursen

Dato : 26-10-05 07:15

www.v-trading.dk er din ven. Han er at finde i skovby ved galten.

--