/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Maling af motordæksel
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 25-10-05 01:03

Hej alle,

Mon ikke gruppens kollektive bevidsthed kan komme med konstruktive
forslag til maling af motordæksler, hvor hele overfladen ikke skal
males? Sagen er nemlig den, at jeg har fået glasblæst motordækslerne på
Hondaen og nu gerne vil have dem malet. Men ... noget af dækslet skal
stadig fremstå blankt og pudset. Hvordan afdækker jeg bedst det område
(inkl. Honda-teksten) som ikke skal males? På den "hårde" måde med tape
og en masse fedteri med en Stanley-kniv - eller f.eks. ved at fedte
noget af det ind så malingen ikke hæfter? Et relevant spørgsmål at
stille ville være: "Hvordan gjorde fabrikken det da de lavede skidtet?".

Se f.eks. <http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/honda/cb400n/motor.gif>

og: <http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/honda/cb400n/svart-sida-hub.gif>

Forslag er velkomne. Meget endda

--
Tony
Fazer 1000 o>'o og Honda CB 400 N

 
 
Torben Scheel (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-10-05 08:11

Tony Lorentzen wrote:
> Hej alle,
>
> Mon ikke gruppens kollektive bevidsthed kan komme med konstruktive
> forslag til maling af motordæksler, hvor hele overfladen ikke skal
> males? Sagen er nemlig den, at jeg har fået glasblæst motordækslerne på
> Hondaen og nu gerne vil have dem malet. Men ... noget af dækslet skal
> stadig fremstå blankt og pudset. Hvordan afdækker jeg bedst det område
> (inkl. Honda-teksten) som ikke skal males? På den "hårde" måde med tape
> og en masse fedteri med en Stanley-kniv - eller f.eks. ved at fedte
> noget af det ind så malingen ikke hæfter? Et relevant spørgsmål at
> stille ville være: "Hvordan gjorde fabrikken det da de lavede skidtet?".

Jeg gætter på at fabrikken sleb og polerede (maskinelt) efter den sorte
(silkemat - ikke blank!) var påført, og gav det muligvis klarlak
derefter for at beskytte aluen. Men det er kun et gæt, og nok svært at
eftergøre i garagen.

> Se f.eks. <http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/honda/cb400n/motor.gif>
>
> og: <http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/honda/cb400n/svart-sida-hub.gif>
>
> Forslag er velkomne. Meget endda
>
Fladerne skal naturligvis være poleret før start.

Glem malertape, og gå forbi din lokale vognmaler og spørg, tig, bed
(whatever it takes) om du ikke kan købe noget af deres blå gummi
afdækningstape - med den kan man nemlig lave kurver, lakken løber ikke
ind under den og limen skader ikke selv meget ny lak. Det ved jeg til
gengæld : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989

Glipper vognmaleren, så prøv farvehandleren på tingstedet (ved valby
langgade) - han har autolak, og muligvis også tapen. Tag den store pung med.

Teksten kræver meget tålmodighed, ideen med at "fedte ind" er ok - men
hold fedt, silikone osv. langt væk fra dækslerne. I stedet ville jeg
prøve at penselmale bogstaverne med kompatibel klarlak, og derefter
grunde (vil du købe en sjat alugrunder? hele dækslet der er dækket
af med gummitape på "halvmånerne" og lakere sort. Fjern tapen når det er
støvtørt. Efter hærdning er det en smal sag at vandslibe bogstaverne til
de fremstår i klar lak. Der er naturligvis en risiko for at slibe
igennem klarlakken - i så fald må der poleres igen (Dremel polerer
og dækslet kan få en gang klarlak til sidst.

--
vh
Torben

Tony Lorentzen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 25-10-05 13:30

Torben Scheel wrote:

> Glem malertape, og gå forbi din lokale vognmaler og spørg, tig, bed
> (whatever it takes) om du ikke kan købe noget af deres blå gummi
> afdækningstape - med den kan man nemlig lave kurver, lakken løber ikke
> ind under den og limen skader ikke selv meget ny lak. Det ved jeg til
> gengæld : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989

Det prøver jeg

> Teksten kræver meget tålmodighed, ideen med at "fedte ind" er ok - men
> hold fedt, silikone osv. langt væk fra dækslerne. I stedet ville jeg
> prøve at penselmale bogstaverne med kompatibel klarlak, og derefter
> grunde (vil du købe en sjat alugrunder? hele dækslet der er dækket
> af med gummitape på "halvmånerne" og lakere sort. Fjern tapen når det er
> støvtørt. Efter hærdning er det en smal sag at vandslibe bogstaverne til
> de fremstår i klar lak. Der er naturligvis en risiko for at slibe
> igennem klarlakken - i så fald må der poleres igen (Dremel polerer
> og dækslet kan få en gang klarlak til sidst.

Det lyder som en fornuftig måde at gribe det an på. Jeg har allerede
købt alugrunder - men ellers tak for tilbudet!

Mon man kunne lakere de steder man ville have blanke og derefter pensle
noget "latex" på som kunne hives af efterfølgende? Tror lige jeg vil
lave et par tests og se om det er noget der kunne fungere i praksis

Var det i øvrigt dig jeg så på Åboulevarden på en XJ600 sent i går aftes?

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Torben Scheel (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-10-05 14:16

Tony Lorentzen wrote:
>
> Mon man kunne lakere de steder man ville have blanke og derefter pensle
> noget "latex" på som kunne hives af efterfølgende? Tror lige jeg vil
> lave et par tests og se om det er noget der kunne fungere i praksis

Glæder mig til at høre om resultatet. Men jeg vil ikke vide hvorfor du
ligger inde med latex i flydende form

> Var det i øvrigt dig jeg så på Åboulevarden på en XJ600 sent i går aftes?

Næh - den står i garagen og savner en CDI-boks der passer til dens
nye(re) motor.

--
vh
Torben

Futte & Co. (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 25-10-05 14:31

Tony Lorentzen wrote:

> Mon man kunne lakere de steder man ville have blanke og derefter pensle
> noget "latex" på som kunne hives af efterfølgende? Tror lige jeg vil
> lave et par tests og se om det er noget der kunne fungere i praksis

Farve og kridtafvejer Hvidtfeldt i kronprinsessegade har noget
"folie" som normalt bruges til filmdekoration og i tv-byens værksteder.
Rulles, males, på i bunden og kan så når selve dekorationsmalingen skal
af igen, rives af. Spørg efter en vareprøve da det normalt er større
portioner det sælges i.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er

Bjørn S (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 25-10-05 08:18

Tony Lorentzen wrote:

> Forslag er velkomne. Meget endda

Desværre ingen forslag, men har bemærket at blanke områder, typeskilte,
displayer og andet fra fabrik er dækket af et tynd lag selvklæbende (med
meget svag lim som ikke setter rester)plastfilm. Det tætteste jeg kan
komme på er husholdningsfilm, men tror ikke rigtig det hverken klæber nok,
eller er særlig medgørlig at skære i. Det kunne være de større
autolakkerere kunne ha noget smart ?

--
/Bjørn - som må nøjes med malertape :-/


Ib Jakobsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-10-05 21:19

Tony Lorentzen skrev:


Hvordan afdækker jeg bedst det område
> (inkl. Honda-teksten) som ikke skal males? På den "hårde" måde med tape
> og en masse fedteri med en Stanley-kniv - eller f.eks. ved at fedte
> noget af det ind så malingen ikke hæfter? Et relevant spørgsmål at
> stille ville være: "Hvordan gjorde fabrikken det da de lavede skidtet?".

Et tricks jeg lærte af en automaler var at bruge
stafferingstape til at lave konturen med. Altså den type
stafferinger man kan købe Thansen og lign. Køb en af dem til
Opel. De er ca. 2mm og 5mm. Den kan drejes skarpt, løsner
sig ikke mens man arbejder, et tætte så malingen ikke løber
under, laver ikke en kant der kan mærkes og er til at flå af
igen. Og så er det billigt.







--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste