bremseklodser hænger (MZ Saxon)
Fra : Henrik Mahler

Dato : 24-10-05 12:49

Hej,...

Mine bremseklodser hænger svagt, på vej til arbejde var
maskinen noget sløv i optrækket, det viste sig at skiven
var rimeligt varm uden at være blevet benyttet.

Tid og økonomi taler ikke for et værksteds besøg de første
par uger, og de nærmeste dage skal jeg bruge Mc´en meget

Kan jeg evt. løse problemet ved at smøre klodserne med
noget, (hvad ?) , og give dem lidt motion frem og tilbage ?

Og hvis dette ikke er nok er det så kaliberen, (hedder den
vist), som sandsynligvis skal skiftes ? eller hvad ?

(Bremsen har desuden haft en tendens til at hugge lidt ved
de første par aktiveringer når jeg begyndte på en tur)

MVH Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 12:57

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Bremsen har desuden haft en tendens til at hugge lidt ved
> de første par aktiveringer når jeg begyndte på en tur)

Førstehjælp, prøv at give dem motion frem og tilbage.
Det hjælper nok til en enkelt tur, så skub klodserne fra hinanden hver
aften.

Men det er jo kun førstehjælp, kaliberne skal skilles ad og renses for skidt
og møg.
Hvis man er forsigtig når man demo gummiringene, så kan man sikkert bruge
dem igen,
ellers vil det være det eneste der skulle skifte, ud over bremsevæske.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Moller

Dato : 24-10-05 13:51

Henrik Mahler wrote:
> Hej,...
>
> Mine bremseklodser hænger svagt, på vej til arbejde var
> maskinen noget sløv i optrækket, det viste sig at skiven
> var rimeligt varm uden at være blevet benyttet.

   Har været der :( typisk skidt i dem....

> Tid og økonomi taler ikke for et værksteds besøg de første
> par uger, og de nærmeste dage skal jeg bruge Mc´en meget

   Hvad skal du på værksted for ?

> Kan jeg evt. løse problemet ved at smøre klodserne med
> noget, (hvad ?) , og give dem lidt motion frem og tilbage ?

   Du skal motionere dem...ikke noget med smørelse ;)

   Af med kaliberen, og få trykket begge klodser helt ind... sæt den på,
og pump dem ud igen... og gentag. :) du behøver ikke at skrue de 2 bolte
der holder kaliberen fast i forgaflen, eneste grund til skiven skal være
imellem er for at beskytte du ikke for trykket stemplerne helt ud ;) og
for bremsevæske ud over det hele.

> Og hvis dette ikke er nok er det så kaliberen, (hedder den
> vist), som sandsynligvis skal skiftes ? eller hvad ?

   En MZ kaliber holder evigt ;) den skal bare skildes helt ad, renses
godt, og så på igen :) worst case så skifter du de 3 O-ringe + de to
støvringe. Det er en procedure du lige så godt kan tillære dig hver
vinter start :) og så for du ny bremsevæske i igen samtidig med.

> (Bremsen har desuden haft en tendens til at hugge lidt ved
> de første par aktiveringer når jeg begyndte på en tur)

   Hvornår fik du sidste skifte bremsevæske ???

   Jeg har nok en hel kaliber liggende ;) som er nyrenoveret ;) så hvis du
skal låne en, mens den anden blir renset :) så sig til.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 24-10-05 20:36

Moller wrote:

> Af med kaliberen, og få trykket begge klodser helt ind... sæt den
> på, og pump dem ud igen... og gentag. :)

Var det ikke mere fornuftigt at trykek stemplerne en anelse længere ud
end de umiddelbart gør med klodsterne i og så rengøre det udstikkende
stykke stempel (eller er stemplet indkapslet i gummi?) før man trykker
dem i bund?

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 24-10-05 22:17

Armand wrote:

> [...]
> end de umiddelbart gør med klodsterne i og så rengøre det udstikkende
> stykke stempel (eller er stemplet indkapslet i gummi?) før man trykker

   Tjoo... tjaaa... det er rigtig, men jeg tør ikke ha på mig, at en anden
for trykket et af stemplerne ud, pga. noget jeg har sagt/skrevet... men
jo du har ret.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 24-10-05 21:20

Hej,.. tak til jer alle for svarene

fik lusket mig hjem på bagbremsen

Moller <news@molnit.com> skrev:

>Hvad skal du på værksted for ?

Ja netop,... så lærer Jeg det jo aldrig

> [...]
>du behøver ikke at skrue de 2 bolte
>der holder kaliberen fast i
>forgaflen, eneste grund til skiven skal være

Jeg løsnede på forgaflen, den ene hang
ganske tydeligt, men hurtigt fik jeg de to
klodser presset tæt sammen hvor de "satte
sig fast" jeg prøvede at linde på beholder-
låget for at tage trykket men de sad ganske
fast, od det var ikke meget motion de nåede
at få,..

>En MZ kaliber holder evigt ;) den
> [...]

Ja, kan lige så godt lære det, og få det renset
ordentligt osv, så med de før nævnte to fast-
siddende sammenklemte klodser tog jeg en
rask beslutning og skruede slangen af, trykket
faldt, jeg fjernede klodserne, og stemplerne er
nu gået helt tilbage, men det er ikke til at arbejde
med da de sidder indvendigt i kaliberen, så jeg
regner med at selve kaliberen skal skilles i to
dele ved at løsne de to kæmpe umbraco-skruer,
så ud over de nævnte ringe bør jeg vel forny
denne pakning også før jeg samler igen ?

Kan stumperne fås i københavn straks ?

>Hvornår fik du sidste skifte
>bremsevæske ???

Har lige købt den, så ved det ikke, har kun erfaringer
med tromlebremser, så jeg håber også at jeg får samlet
og genetableret det hele, skal jeg bruge noget specielt
værktøj ? er der ikke noget med "udluftning/tryk" ?

>Jeg har nok en hel kaliber liggende
>;) som er nyrenoveret ;) så hvis du
>skal låne en, mens den anden blir
>renset :) så sig til.

Tusind tak, har dog allerede iværksat en nødplan, den
gamle 45-knallert er der stadig, og en tog-tur på torsdag

Håber blot på lidt hjælp til dette lidt hovedkuls problem, så
det ender op med at jeg er en god erfaring rigere, en haynes-
manual ligger også og afventer min snarlige afhentning, glæder
mig også til at læse i denne, forhåbentligt de 339 kr værd,.....

Håber med tiden at kunne klare det meste, måske med
undtagelse af gear-kassen, en af grundende til at jeg valgte en
så simpel maskine, fortrinsvist til tur-brug er det jo også rart

MVH

Henrik

Fra : Knud Dam

Dato : 24-10-05 21:50

> [...]
> manual ligger også og afventer min snarlige afhentning, glæder
> mig også til at læse i denne, forhåbentligt de 339 kr værd,.....

Hej !

Hvis du kan nå at ændre, så kan du købe en ny Haynes til kr. 235 hos....

http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Han sender gerne.

Mvh

KD

Fra : Moller

Dato : 24-10-05 22:12

Henrik Mahler wrote:

> Ja netop,... så lærer Jeg det jo aldrig

   Sådan skal det være ;) det er ånden fra en ægte MZ ejer.

> [...]
> dele ved at løsne de to kæmpe umbraco-skruer,
> så ud over de nævnte ringe bør jeg vel forny
> denne pakning også før jeg samler igen ?

   ok... den hurtige hvis du er heldig, og er en meget rolig mand :) så er
det Dansk MotorCompagni i Valby ;)

   Men ellers er det Rødmose(send, og svar via Mail, godt råd, lad være
med at ringe og bestille).

   Nå ja, så er der Ole Bendtsen. Ole og rødmose kan du finde ved at søge
www.google.com :) fantastisk.

   ellers er der den nye www.MZklub.dk :) ind og benyt den gode side.

> Kan stumperne fås i københavn straks ?

   Hvis Dansk Motorcompagni har dem, og deres lager ikke er mugnet helt op
:) så er de der som panik situation.

   På den anden side... der sider 1 Lille o-ring, når du skiller den ad,
og den kan du IKKE ødelægge, uden du taber den eller bevist skære i den
efter den er skildt ad :)

   Ved stemplerne er det så anderledes, de O-ringe er lidt mere tricky,
men jeg har pt. ikke haft problemer med dem, andet end jeg fik lavede en
ridse i mit ene stempel, og da jeg ville ha nye ringe i(sidsre r, der
sad de originale fra 92 i), så viser det sig min har en speciel kaliber,
som er nogen 100 dele anderledes i ring størelse :) så jeg har et ok
lager af de originale nu :)

   Nå, men når du har skildt det hele ad, og renset og vaske det hele
fint, f.eks. ekstra hård tandbørste er rigtig godt værktøj til at rense
inde i rillerne hvor O-ringende skal side :) Så skal du huske at bruge
Bremsefedt(IKKE kobberfedt, alufedt eller lignende), men Bremsefedt :)
til alle 3 O-ringe du har i kaliberen... og så er det bare at samle det
hele :) på med støvhætterne, osv... smøre de 2 stænger der holder dine
klodser med Kobberfedt ;) ja det kan bruges til noget. I med ny
bremsevæske, udlufte :) og så er du kørende.

   Hvis du mangler de 2 O-ringe, og ikke behøver den lille mellem de to
kaliber dele, så sig til, jeg arbejder hjemme i morgen tirsdag, men er i
Høje taastrup igen Onsdag, hvor jeg skal for frederiksberg om
eftermiddagen til et kunde besøg.

> Har lige købt den, så ved det ikke, har kun erfaringer
> med tromlebremser, så jeg håber også at jeg får samlet
> og genetableret det hele, skal jeg bruge noget specielt
> værktøj ? er der ikke noget med "udluftning/tryk" ?

   Hvis du lige har købt den, og den er købt brugt, så skal der skiftes
bremsevæske :) det er så få, der forstår forskellen mellem ny, og gammel
bremse væske ;) især MZ ejere.

> Tusind tak, har dog allerede iværksat en nødplan, den
> gamle 45-knallert er der stadig, og en tog-tur på torsdag

   Altid godt med et ekstra transportmiddel.

> [...]
> manual ligger også og afventer min snarlige afhentning, glæder
> mig også til at læse i denne, forhåbentligt de 339 kr værd,.....

   Aaaarg, selv T-hansen har dem jo biligere... og Birgers Billige
Bilbøger er endnu billigere. :( nå, se det på den lyse side, omkring
kaliber service skider Hayens bogen til MZ ETZ'erne.

> Håber med tiden at kunne klare det meste, måske med
> undtagelse af gear-kassen, en af grundende til at jeg valgte en
> så simpel maskine, fortrinsvist til tur-brug er det jo også rart

   Hæ :) der er intet på den maskine som du ik selv kan lære, hvis du vil
:) også gearkassen, på den anden side nu har jeg fikset så mange ETZ
250/251/301 gearkasser at jeg kan gøre dte i blinde næsten :) Men spørg
endelig løs... og for du 3 gears problemer, så sig til det SKAL fikses i
tide, men med dele fra tyskland osv. så blir det ik for dyrt.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 01:12

Moller,... tusind tak for al hjælpen

Klokken er nu 01.30 , alt er adskilt

alle 3 o-ringe er så flotte at jeg
godt tør samle med disse igen, meget
små-snavs, mest i den ene cylinder,
der viste sig at være et hul i støv-
hætten, en 3 mm revne som blev synlig
kun når man trak i materialet !!!!!!

Jeg må prøve at skaffe denne hurtigst
muligt, måske højllunds auto i stege
har den, om den ikke fås i københavn,
skal som sagt syd på torsdag, højlunds
auto skulle have de fleste stumper

bremsefedt kan jeg kun google hos biltema
i næstved, det kaldes sikkert noget andet

kikker lige din mail en gang mere imorgen
lige nu er det sengetid

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 10:16

update:

Dansk motorkompagni havde desværre ikke støv-hætten

hmmm, utroligt, ganske få MZ bremsedele i københavn

Når panikken har lagt sig vil jeg gennem denne vinter
opbygge mit eget lille "nødlager" de mest vigtige vil
jeg så medbringe når jeg kører til Norge næste sommer

Støvhætten må jeg have fat i fra højlund i stege, hvor
jeg så vil købe nogle andre dele også, onsdag/torsdag

EN MEGET STOR HJÆLP HVIS:

Jeg kunne få en punkt for punkt anvisning på opfyldning
af bremsevædske samt alt hvad dette måtte indebære, også
evt specielt værktøj der måtte være nødvendigt

MVH

Henrik Mahler

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 10:26

Henrik Mahler wrote:
> update:
>
> Dansk motorkompagni havde desværre ikke støv-hætten
>
> hmmm, utroligt, ganske få MZ bremsedele i københavn

   Yeps, og det er endnu svære at skaffe et værksted hvor man tør overlade
maskinen :) hvis man er det til den slags perversiteter ;)

> Når panikken har lagt sig vil jeg gennem denne vinter
> opbygge mit eget lille "nødlager" de mest vigtige vil
> jeg så medbringe når jeg kører til Norge næste sommer

   hmmm, strips, gaffatape, og en dunk vaseline :)

> Støvhætten må jeg have fat i fra højlund i stege, hvor
> jeg så vil købe nogle andre dele også, onsdag/torsdag

   Det er sgi en lang tur... er du sikker på han har dem ? og at du ik vil
ha dem hurtigere hvis ik du bare sender en mail til rødmose i dag :) og
bestiller dem :) tror det er billigst.

> EN MEGET STOR HJÆLP HVIS:
>
> Jeg kunne få en punkt for punkt anvisning på opfyldning
> af bremsevædske samt alt hvad dette måtte indebære, også
> evt specielt værktøj der måtte være nødvendigt

   Tror du skal lave en ny tråd om bremse udluftning :) jeg selv bruger en
sugepumpe til det, meeeen det er en dyr genstand når det er til en MZ
alene :) og når der stå MZ i topic er det ikke alle som læser med ;)

   Der skulle være en hjemmeside, der viser det med brug af en gammel cola
flaske, og 2 slanger :) men kan ik lige finde den selv nu :( håber der
er en anden herinde der kan finde den.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 21:29

>Yeps, og det er endnu svære at
>skaffe et værksted hvor man tør overlade
>maskinen :) hvis man er det til den
>slags perversiteter ;)

Samme erfaring med bil gennem flere år

>hmmm, strips, gaffatape, og en dunk vaseline :)

hmmm,.... vaseline,....

>Det er sgi en lang tur... er du
>sikker på han har dem ? og at du ik vil
>ha dem hurtigere hvis ik du bare
>sender en mail til rødmose i dag :) og
>bestiller dem :) tror det er billigst.

Blir hentet på vordingborg station torsdag
middag, drager mod gedesby et par dage, men
først slår vi et smut om damsholte fra bogø
når vi alligevel passerer

http://www.hoejlunds-auto.dk/kontakt.htm

>   Tror du skal lave en ny tråd om
> [...]

Det er heller ikke alle der hilser når man
kører MZ siges det ja jeg prøver at
starte en ny tråd, jeg må også lige forbi den
nye danske MZ-side og "melde til" ,.. ser pæn
ud, men klubbens kallender ser lidt tom ud

Jeg savnede en oversigt over aktiviteter osv

Måske jeg overså en hel masse,....

MVH

Henrik Mahler

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 21:50

Henrik Mahler wrote:
> Blir hentet på vordingborg station torsdag
> middag, drager mod gedesby et par dage, men
> først slår vi et smut om damsholte fra bogø
> når vi alligevel passerer
>
> http://www.hoejlunds-auto.dk/kontakt.htm

   Jeg har nogen ringe liggende på lager, så hvis han ikke har dem, så slå
på tråden(send en mail efter tlf nr.), jeg bor 5-6km fra Vordingborg, så
du kan komme forbi og købe 1 sæt. :) hvis han ikke har et.

> Det er heller ikke alle der hilser når man
> kører MZ siges det ja jeg prøver at

   :) yeps, men det er nu ik være end hvor mange der hilser når jeg køre
på Suzuki'en... og så er det typisk ikke MC ejere, som kloge åger
omkring MZ fordomme.

> starte en ny tråd, jeg må også lige forbi den
> nye danske MZ-side og "melde til" ,.. ser pæn
> ud, men klubbens kallender ser lidt tom ud

   Den er lige startet :) men det kommer.

> Jeg savnede en oversigt over aktiviteter osv

   Bare rolig :) de er ved at planlægge... så også de meldte ud omkring
vintertræf :) så skal det bare i kalenderen.

> Måske jeg overså en hel masse,....

   Den ny side er modsat den gamle, meget bruger betonet, det vil sige at
skal der ting i kalender osv. så er det de enkelte medlemmer som kender
til tider osv. som skal lægge det ind. Og da siden knap nok er en mdr.
gammel, er der en del medlemmer der lige skal lære og forstå denne måde
at køre en hjemmeside :) men jeg tror nu den blir god når først den
kommer ordentligt igang.

   Men så lyder det som om vi ses til Østtræf næste år :) det vil foregå
syd for næstved næste år, kan ikke huske hvad området heder, men det er
ude ved stranden så vidt jeg forstod. Men det kommer der vel mere om.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 23:05

>Jeg har nogen ringe liggende på
> [...]

Jeg har naturligvis ringet og checket, men
man ved sku aldrig før man står der

Ringene var intakt, smidige, og som ny, tror
godt de kan bruges igen, men en "støv-hætte"
skal skiftes,..... har du også dem ?

selvfølgeligt spør jeg nede i forretningen
efter nye ringe også, bare for en ordens skyld
men ville du konsekvent skifte ALT ud hver
gang der åbnes ? (måske et sundt princip)

gummi har selvfølgelig en ældningskonstant
men måske de ringe jeg får på møn er ældre
end dem der sidder i kaliberen, ingen ved jo
hvor længe han har haft dem liggende eller
produktions-tidspunktet

Ville det iøvrigt være "over-kill" at udføre
proceduren her fast hver 12 eller 24 mdr ?

eventuelt ved hvert væske-skift, der ER nu
en gang ufedt når det sker uventet, så hellere
2 timer som fast rutine en gang imellem

>:) yeps, men det er nu ik være end
>:hvor mange der hilser når jeg køre

Ja der er nu også mange flinke folk der hilser på
mig, måske fordi de ikke når at se hvad det var

>Den er lige startet :) men det kommer.

Det ser ihvert fald lovende ud, burde også være en
reel klub med værksted osv her i hovedstadsområdet

>Bare rolig :) de er ved at
>planlægge... så også de meldte ud omkring
>vintertræf :) så skal det bare i kalenderen.

Jeg syntes det er fedt det er der, og ender nok
med at slutte op snarest, gætter på at man måske
kan samle sine ordrer i tyskland også undertiden

>tror nu den blir god når først den
>kommer ordentligt igang.

Ja lad os håbe og bakke op omkring dette, der er
ihvertfald utroligt mange af disse køretøjer i DK

>Men så lyder det som om vi ses til
>Østtræf næste år :)

Det er yderst tænkeligt, hvis jeg ikke kører rundt
i norge sammen med min datter på det tidspunkt (vi
håber at komme af sted i sommerferien)

>det vil foregå
>syd for næstved næste år, kan ikke
>huske hvad området heder, men det er
>ude ved stranden så vidt jeg
>forstod. Men det kommer der vel mere om.

Det er garanteret Enø eller Karrebæksminde

Må iøvrigt høre om dit 300 ccm tun ved lejlighed

På et tidspunkt skal min cylinder alligevel skiftes

MVH

Henrik

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 23:21

Henrik Mahler wrote:
> Ringene var intakt, smidige, og som ny, tror
> godt de kan bruges igen, men en "støv-hætte"
> skal skiftes,..... har du også dem ?

   Jeg har 2 nye støvhætter, som jeg nok godt kan undvære til næste gang
jeg bestiller fra tyskland :) skal ha nye koblingsfjedre osv. her over
vinteren. Så det haster ikke med at få dem monteret.

> selvfølgeligt spør jeg nede i forretningen
> efter nye ringe også, bare for en ordens skyld
> men ville du konsekvent skifte ALT ud hver
> gang der åbnes ? (måske et sundt princip)

   Nej nej :) jeg skifter sjældent ud af dem, de blir smurt med bremsefedt
hver gang osv. :) men skifte dem... det er kun hvis de virkelig har det
dårligt.

> Ville det iøvrigt være "over-kill" at udføre
> proceduren her fast hver 12 eller 24 mdr ?

   Nopes, jeg gør det selv 1 gang årligt sammen med bremsevæske skiftet :)
og forgaffel olieskift :) og luftfilter rensning(har KN filter i MZ'en).
Alle ting foregår for mig hvert forår i de 2-3 uger inden sæson start.

> Det ser ihvert fald lovende ud, burde også være en
> reel klub med værksted osv her i hovedstadsområdet

   Der skal du finde en lokal klub :) mærkeklubberne er typisk så store at
de ikke har klubhus, men i stedet har et stort kontakt net landet over.
De lokale køreklubber er meget bedre til at håndtere et fælles værksted
osv. :)

> Jeg syntes det er fedt det er der, og ender nok
> med at slutte op snarest, gætter på at man måske
> kan samle sine ordrer i tyskland også undertiden

   hmmm, har prøvet det med fælles indkøb. Og jeg gør det ikke mere, eller
rettere der er 2 personer som jeg engang imellem laver noget fælles køb
med meget specielle bestillinger, men ellers handler jeg for mig selv,
da det andet er noget kludder. Men MC dele priserne DE vs. DK, så er det
ikke unormalt at få ting i DE til 30-40% af prisen herhjemme. og derved
er fragt osv. sparet hjem meget hurtigt.

> Ja lad os håbe og bakke op omkring dette, der er
> ihvertfald utroligt mange af disse køretøjer i DK

   Mener der er lige omkring 400 medlemmer, og ikke alle har kun 1 MZ :)

> Det er garanteret Enø eller Karrebæksminde

   Karrebæksminde :)

> På et tidspunkt skal min cylinder alligevel skiftes

   Den skal bare bores op :)til de 296cc som er maks :)

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 23:34

Har iøvrigt købt noget forhåbentligt RIGTIGT
bremsefedt, som Du så kraftigt fremhævede

Problemer med at finde det, thansen havde det
f.eks. ikke, Biltema havde men nærmeste butik
er Næstved osv osv, til sidst fandt jeg noget
i Hørsholm orkede ikke at lede længere og til-
bragte 2-3 timer på min tomos quadro for at få
det iorden idag, (Dot4 væske/kobberfedt også)

http://www.vantage.dk/Smorefedt.htm hvad jeg
fik var noget rødt stads som Castrol kalder:
"Red rubber Grease" men benævnt bremsefedt,...

Håber det er ok, 500g, nok til hele MZ-klubben

Skal jeg begrænse brugen til gummidelene ?

(undgå stempler og cylindervæge)

MVH

Henrik

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-10-05 06:58

> "Red rubber Grease" men benævnt bremsefedt,...

Hej Henrik

Den fedt lyder helt optimal. Der skal ikke så meget på at det "klumper". Så
kan der gemme sig luftbobler deri du ikke kan udlufte.Cylinder vægge og
stempel må gerne blive fedtet ind.

Jeg har skrivet noget om kaliberens her:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Henrik Mahler

Dato : 26-10-05 21:32

Hej Jens

Godt så mangler jeg vist kun slanger
og beholder til efterfølgende påfylning

God artikel, tak for linket, vil læse
den en gang mere om et par dage, ir i
bunden af o-rings-riller konstaterede
Jeg ikke noget af men vil checke igen

Tak til dig også, ser ud til at PMC er
godt representeret her i gruppen

MVH Henrik

Fra : JBH

Dato : 24-10-05 17:27

> [...]
> maskinen noget sløv i optrækket, det viste sig at skiven
> var rimeligt varm uden at være blevet benyttet.

Jeg kender en som tog et styrt på sådan en MZ-Saxon pga. hængende forbremse
(Brembo). Cyklen var næsten ny, det skete netop sent efterår, hvor
vejgrebet ikke var så godt.
Årsagen var et stykke gummi som kilede sig fast inde i caliperen, så
stemplet ikke kunne trække sig tilbage.

mvh
JBH