Straffen for at...
Fra : Marianne B

Dato : 22-10-05 08:43

Hvad er straffen for at køre på mc uden mc kort, hvis man blir stoppet og
alt andet end kortet er i orden??
Har bil kørekort og er næsten færdig med mc kort. Der står nemlig en fin rød
maskine i min stue som meget gerne vil på tur her ude på bøh landet

Fra : Peter

Dato : 22-10-05 08:57

"Marianne B" <bisbjerg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rød
> maskine i min stue som meget gerne vil på tur her ude på bøh landet

Spurgte min kørelærer medens jeg selv var i gang med kortet - 5.000 kroner i
bøde, men med mulighed for en halvering når man var i gang. Det var før
klippekortet, så om det spiller ind ved jeg ikke.

Forsikringsspørgsmålet tør jeg ikke udtale mig om, men hvis uheldet skulle
være ude tror jeg du kan få problmer med dem!

Jeg forstår dig rigtigt godt!!

Første tur uden var den første jeg mødte en politi MC, men vi hilste bare
pænr, men jeg kiggede i sidespejlene de næste mange km.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 08:48

Marianne B skrev i meddelelsen
> [...]
rød
>maskine i min stue som meget gerne vil på tur her ude på bøh landet

At starte med et nyt kort med klip i ?

La-vær !

mvh
Orla

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-10-05 11:41

meddelelse news:4359f136$0$1793$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Marianne B skrev i meddelelsen
> [...]
Kørsel uden kørekort giver ingen klip!!!
Hilsen Matthias

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-10-05 12:20

Hej

kr. 5.000,- er stadig prisen, hvis du ikke bliver rodet ind i uheld eller
lign.

link-. http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-178.html

hilsen

Kim

Fra : mark@improve.dk

Dato : 22-10-05 12:43

Ikke at det er aktuelt for undertegnede længere, men man kan vel også
få sin studierabat på den bøde, såfremt man studerer selvfølgelig?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-10-05 12:57

> Ikke at det er aktuelt for undertegnede længere, men man kan vel også
> få sin studierabat på den bøde, såfremt man studerer selvfølgelig?

Der er ikke noget der hedder studierabat. Visse bøder kan blive halveret
hvis bare indkomsten er lav nok, og så er det lige meget hvorfor man har en
lav indkomst.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-10-05 13:10

Martin Sørensen wrote:

> Der er ikke noget der hedder studierabat. Visse bøder kan blive
> halveret hvis bare indkomsten er lav nok, og så er det lige meget
> hvorfor man har en lav indkomst.

Korrekt. Jeg mener at indkomsten er 110.000 om året, men det er ikke noget
jeg vil hænges op på.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 22-10-05 13:59

mark@improve.dk wrote:
> Ikke at det er aktuelt for undertegnede længere, men man kan vel også
> få sin studierabat på den bøde, såfremt man studerer selvfølgelig?

Der er desværre ikke noget som hedder studierabat på ligepræcist denne
overtrædelse - tro mig, har prøvet.

Jeg blev dog selv stoppet uden kørekort ca. 1 uge før jeg skulle til
prøve (á 1½ måneds ventetid uden køretimer undervejs).

Jeg fik en bøde på 3.000,-. At der så under afbetalingen af bøden skete
en fejl og jeg kun har skulle betale 2.500,- er så en anden side af sagen.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Steen Johansen

Dato : 22-10-05 14:25

> [...]
> rød
> maskine i min stue som meget gerne vil på tur her ude på bøh landet

5000 kr er prisen
MvH Steen

Fra : blue

Dato : 22-10-05 15:38

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> 5000 kr er prisen

Utroligt så mange forkerte svar, der kommer!

Bøden er på 3.000 kr., når man har kørekort til bil i forvejen.

Fra : Marianne B

Dato : 22-10-05 16:29

Hej igen

Det ville ha været de 3000 kr./5000 kr. værd. Jeg tog chancen og kørte mig
en tur her på landet hvor jeg bor og hvor var det bare skønt!!! Er helt oppe
at køre nu. Vejret er perfekt, maskinen kørte som en drøm og lyden var
fantastisk!! Mødte ikke Jens betjent så alt i alt en super tur!!
Tak for hjælpen alle sammen.

Mvh. Marianne
ps. Kører ikke flere ture før efter køreprøven

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-10-05 16:36

blue skrev:
> "Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Utroligt så mange forkerte svar, der kommer!
>
> Bøden er på 3.000 kr., når man har kørekort til bil i forvejen.

Så må du hellere ringe ind og rette den betjent der
behandlede det emnei trafikrarioen i går. Han sagde at
kørsel uden gyldigt kørekort koster kr.5.000 første gang,
stigende til kr.10.000 plus 10 dage i brummen for femte gang.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-10-05 16:46

On Sat, 22 Oct 2005 17:35:41 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>kørsel uden gyldigt kørekort koster kr.5.000 første gang,
>stigende til kr.10.000 plus 10 dage i brummen for femte gang.

Jeg havde nær sagt: Skidt være med bøden, det er en kalkuleret risiko.
Værre er det, at hvis noget går galt og forsikringen skal ind i
billedet.
Forsikringen gælder naturligvis køretøjet, så de betaler i første
omgang.
De rejser efterfølgende regres for at få deres penge hjem igen hvis
føren af køretøjet ikke har førebevis til det.
Og hvis det er en sag med personskade kan det blive en livslang
"afbetaling".
Det er en køretur ikke værd.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 01:36

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> føren af køretøjet ikke har førebevis til det.
> Og hvis det er en sag med personskade kan det blive en livslang

Steen Gruby du har ret, i teorien, men kender du nogen sager hvor
forsikringen har foretaget regres?
Om sagen: Der tages ikke hensyn til skyldsmålet om føreren har lovligt
kørekort eller ikke.Det kommer ikke sagen ved.
MvH Steen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-05 11:26

On Sun, 23 Oct 2005 02:36:00 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

Hej Steen.

> [...]
>Om sagen: Der tages ikke hensyn til skyldsmålet om føreren har lovligt
>kørekort eller ikke.Det kommer ikke sagen ved.

Ja, det gør jeg - Flere sågar.
Den første var en barndomsven der i en alder af 17 år totalskadede sin
fars bil.
Forsikringen betalte, men vendte senere tilbage til min ven med
regningen.
Det var min "øjeåbner" mht. forsikring.
For det samme gælder "andre køretøjer med konstruktive ændringer", så
som tunede knallerter (også ØV scootere) og biler / MC der ikke er
godkendt med ændringerne.
Hvis det opdages så er fanden løs.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 14:00

> [...]
> fars bil.
> Forsikringen betalte, men vendte senere tilbage til min ven med

Ja de sendte ham regningen, det gør de altid i sådanne sager, men fulgte de
op på den?
Betalte din ven regningen?
Praksis er at de ikke gider følge den slags sager til dørs
MvH Steen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-05 15:47

On Sun, 23 Oct 2005 14:59:31 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

Hej Steen.

>Ja de sendte ham regningen, det gør de altid i sådanne sager, men fulgte de
>op på den?
>Betalte din ven regningen?
>Praksis er at de ikke gider følge den slags sager til dørs

Jeg kan garantere dig at han fik lov at betale

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-05 17:23

> [...]
> op på den?
> Betalte din ven regningen?
> Praksis er at de ikke gider følge den slags sager til dørs

Den praksis er vist ændret, jeg har ihvertfald hørt om flere ret dyre
regres'er.

Rittig

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 18:48

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de
>
> Den praksis er vist ændret, jeg har ihvertfald hørt om flere ret dyre

Jeg har ikke qva mit job erfaring for at de følger op på deres krav!
MvH Steen

Fra : Jante

Dato : 22-10-05 17:57

"Ib Jakobsen" skrev:

> [...]
> kørsel uden gyldigt kørekort koster kr.5.000 første gang,
> stigende til kr.10.000 plus 10 dage i brummen for femte gang.

Ved kørsel uden kørekort, og uden formildende omstændigheder
er bødestørrelserne, iflg. det nyeste bødekatalog:
1. gang kr. 5.000,-
2. gang kr. 6.000,-
3. gang kr. 7.500,-
4. gang kr. 10.000,-
5. gang 7 dg fængsel (kan dog konverteres til samfundstjeneste)

Det anses som formildende omstændighed, hvis man er igang med
at erhverve kørekort, og har fået 'et betydeligt antal køretimer' (hvor
mange er ikke præciseret), eller hvis man har kort til bil og kører MC
eller omvendt, i så fald er bødestørrelserne:
1. gang kr. 3.000,-
2. gang kr. 4.000,-
3. gang kr. 5.500,-
Kørsel med tunge køretøjer er dog undtaget fra disse bestemmelser.

Så "blue" har altså ret, betjenten tager (som sædvanlig) fejl.

Bemærk iøvrigt, at disse bøder _ikke_ nedsættes pga. lav indtægt!

/J

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-10-05 20:38

Jante skrev:

> Så "blue" har altså ret, betjenten tager (som sædvanlig) fejl.

Ok, så har han ikke været up to date. Det havde nok været
smart når han nu skulle udtale sig om emnet i radioen.

Ib Jakobsen

Fra : DSH

Dato : 22-10-05 20:53

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, så har han ikke været up to date.

Og det har du heller ikke...

> Det havde nok været smart når han nu skulle udtale sig om emnet i radioen.

Måske har han ikke udtalt sig om de formildende omstændigheder, der er, men
blot om de generelle bødesatser.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-10-05 23:29

DSH skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og det har du heller ikke...

Nu kan jeg jo kun sige hvad jeg hørte en der burde vide
sagde i radioen. Andet kan jeg ikke sige til din kommentar.

> Måske har han ikke udtalt sig om de formildende omstændigheder, der er, men
> blot om de generelle bødesatser.

Næ, det har han måske heller ikke været klar overfandtes.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 01:51

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så "blue" har altså ret, betjenten tager (som sædvanlig) fejl.
>

> Bemærk iøvrigt, at disse bøder _ikke_ nedsættes pga. lav indtægt!

Den står jeg ganske enkelt ikke model til "formildende omstændighed"
Min ven Christian fik 5000 kr og han har kørekort til bil
Har du en lovlig lommekniv med i flyveren 5000 kr
Krydser du grænsen EU uden pas 5000 kr
Kilde?
MvH Steen
MvH Steen

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 03:09

"Steen Johansen" skrev:

> [...]
> Min ven Christian fik 5000 kr og han har kørekort til bil
> Har du en lovlig lommekniv med i flyveren 5000 kr

Så har 'din ven Christian' nok foretaget yderligere overtrædelser.
Sager om lommeknive og pas er irrelevante i denne sammenhæng.

Som jeg skrev, er min kilde Rigsadvokatens bødekatalog, side 106:
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
Læs og opdater din viden.

/J

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 11:00

> [...]
> Sager om lommeknive og pas er irrelevante i denne sammenhæng.
>
> Som jeg skrev, er min kilde Rigsadvokatens bødekatalog, side 106:

I tilfælde af formildende omstændigheder bør anklagemyndigheden anvende
følgende takster
bør og ikke skal! Anklagemyndigheden har forskellig praksis i de forskellige
politi kredse
det er det der hedder en vejledning IKK?
Så i al beskedenhed fastholder jeg; Min ven Christian fik 5000 kr og han har
kørekort til bil
MvH Steen

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 23-10-05 14:34

On Sun, 23 Oct 2005 12:00:27 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

>Så i al beskedenhed fastholder jeg; Min ven Christian fik 5000 kr og han har
>kørekort til bil

Det gjorde han da sikkert.
men så blev han tørret. Han skulle nok have hyret en sagfører.

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 15:45

"Steen Johansen" skrev:

> [...]
> det er det der hedder en vejledning IKK?
> Så i al beskedenhed fastholder jeg; Min ven Christian fik 5000 kr og han har

Kald det en vejledning, hvis du vil, rigsadvokatens bødekatalog er i praksis det
dokument som angiver de gældende bødetakster, og det, der henvises til på
politiets hjemmeside. Fsv. angår udmåling af bødestørrelser kan/må anklage-
myndigheden ikke anvende forskellig praksis i de forskellige politikredse uden
at kunne begrunde det, og i disse tilfælde _skal_ der ske indberetning til rigs-
advokaten. Dette er også nævnt i indledningen til bødekataloget. Eksempelvis
kan jeg citere fra Kap. 1.5. "Indberetning til Rigsadvokaten af domme i færdsels-
sager" (side 11):

"Statsadvokaterne og politimestrene skal til rigsadvokaturen indsende
domme i færdselssager, der skønnes at være af generel eller principiel
interesse, herunder domme, hvor bødeudmålingen afviger fra de retnings-
linier, der er fastsat i meddelelsen."

Og desuden fra Kap. 2.1 "Bødetakster" (side 13, 5. afsnit):

"Anklagemyndighedens strafpåstande skal udformes i overensstemmelse
med retningslinierne i denne meddelelse og må således ikke i almindelighed
fraviges."

Det ses tydeligt heraf, at den generelle praksis (som vi jo diskuterer her)
_skal_ være i overensstemmelse med omtalte bødekatalog, men at der
naturligvis i enkeltsager er mulighed for at pådømme en sag afvigende.

Der er desuden altid mulighed for at anke en sag til Landsretten - som du
vel næppe kan mene, vil videreføre en lokal afvigelse fra praksis, uanset
hvor udbredt den så måtte være i en given politikreds.

Jeg betvivler skam ikke din påstand vedr. din ven Christians sag, men jeg
må altså fastholde, at vi her diskuterer almindelig gældende praksis.

At hans sag så - uvist af hvilken grund - er atypisk, og derfor falder udenfor
praksis, kan vi ikke tage til indtægt for, hvad der normalt er gældende på
området. Der kan jo iøvrigt godt have været skærpende omstændigheder
i omtalte sag, som du ikke er vidende om, f.eks. et tidligere kørselsforbud?

/J

Fra : blue

Dato : 23-10-05 17:08

> Der er desuden altid mulighed for at anke en sag til Landsretten

Man kan ikke anke bøder på kr. 3.000 og derunder.

> Der kan jo iøvrigt godt have været skærpende omstændigheder
> i omtalte sag, som du ikke er vidende om, f.eks. et tidligere
> kørselsforbud?

Mener du, at et tidligere kørselsforbud er en skærpende omstændighed og
bøden derfor skal være større?

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 18:15

"blue" skrev:

> Man kan ikke anke bøder på kr. 3.000 og derunder.

Den omtalte sag blev afgjort med et bødeforlæg på kr. 5.000,-.

> Mener du, at et tidligere kørselsforbud er en skærpende omstændighed og
> bøden derfor skal være større?

Okay, dårlig formulering, hvad jeg mente var, at hvis man dømmes for
kørsel i strid med et tidligere pålagt, ikke ophævet kørselsforbud, gælder
ingen formildende omstændigheder, da man jo ikke har et gyldigt kørekort.
Hvis omtalte dom er afsagt inden for 3 år (prøvetiden) efter pålæggelsen
af et kørselsforbud, kan man nok heller ikke forvente megen medlidenhed.
Se evt. side 107 i:

Fra : blue

Dato : 23-10-05 18:30

> Den omtalte sag blev afgjort med et bødeforlæg på kr. 5.000,-.

Jeg svarede ud fra dit generelle udsagn "Der er desuden altid mulighed for
at anke en sag til Landsretten".

Du skrev *en* sag og ikke *sagen*.

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 18:38

"blue" skrev:

> Du skrev *en* sag og ikke *sagen*.

Flueknepperi; vi er ikke i jura-gruppen
Desuden tror jeg, Steen Johansen forstår, hvad jeg mener.

Mvh.
/J

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 18:54

> Flueknepperi; vi er ikke i jura-gruppen
> Desuden tror jeg, Steen Johansen forstår, hvad jeg mener.
>

> Mvh.
> /J

Nix
1 den lovgivende
2 den udøvende
3 den dømmende

Husk BØR-----
MvH Steen
Nok om det men----

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 19:12

"Steen Johansen" skrev:

> Nix
> 1 den lovgivende
> 2 den udøvende
> 3 den dømmende
>
> Husk BØR-----
> MvH Steen
> Nok om det men----

Øøh, ikke forstået, gider du uddybe?

/J

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 20:06

> Øøh, ikke forstået, gider du uddybe?
>

> /J

1 den lovgivende stikker retnings linjen ud
2 den udøvende, politi
3 Den dømmende vurderer den enkelte sag og træffer en afgørelse og når de
har behandlet så og så mange sager har man en rets praksis
der er grundlaget for domfældelse i de enkelte sager
Det skal bemærkes at det er den enkelte dommer der træffer afgørelsen, som
kan appelleres
Det kan lyde som volapyk!

Eks den megen vold
den lovgivende strammer op på straffen faktisk dobbelt
den dømmende følger ikke BØR og den udøvende appellerer en masse afgørelser
og får medhold
Og Wupti er der en retspraksis
Mvh Steen

Fra : Jante

Dato : 23-10-05 20:13

"Steen Johansen" skrev:

> [...]
> der er grundlaget for domfældelse i de enkelte sager
> Det skal bemærkes at det er den enkelte dommer der træffer afgørelsen, som

Næh, faktisk ikke. Det er da vist almen viden.

> [...]
> den lovgivende strammer op på straffen faktisk dobbelt
> den dømmende følger ikke BØR og den udøvende appellerer en masse afgørelser

Og hvorledes relaterer dette så til denne tråd?

/J

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-05 20:15

On Sun, 23 Oct 2005 21:06:04 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

Hej Steen.

>Det skal bemærkes at det er den enkelte dommer der træffer afgørelsen, som
>kan appelleres

Bøder på under 3000 Kr kan ikke appeleres.
Hvis man vil videre der er det et civilt søgsmål.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : blue

Dato : 23-10-05 20:27

> Bøder på under 3000 Kr kan ikke appeleres.
> Hvis man vil videre der er det et civilt søgsmål.

Civilt søgsmål mod hvem?

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-05 20:42

On Sun, 23 Oct 2005 21:27:13 +0200, "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk>
wrote:

Hej Blue.

>Civilt søgsmål mod hvem?

Jeg skulle måske have pointeret at jeg kun er vidende om 3000 krs
grænsen i forbindelse med færdselssager.
Så det er altså ordensmagten man skal op imod.
Jeg har for et par år siden været i retten med en sag med et gadekino,
og på bagsiden af dommen er det specificeret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Johansen

Dato : 24-10-05 05:48

> [...]
> Bøder på under 3000 Kr kan ikke appeleres.
> Hvis man vil videre der er det et civilt søgsmål.

Og hvis du ikke betaler! Fogeretten hvor du får din sag behandlet
MvH Steen

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-10-05 01:30

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Utroligt så mange forkerte svar, der kommer!
>
> Bøden er på 3.000 kr., når man har kørekort til bil i forvejen.

Dommeren sager at svaret er fejl.
Det rigtige svar er; 5000 kr er prisen
MvH Steen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-10-05 14:45

Marianne B wrote:
> [...]
> Har bil kørekort og er næsten færdig med mc kort. Der står nemlig en
> fin rød maskine i min stue som meget gerne vil på tur her ude på bøh

Hvad er det for en maskine du har?

hilsen ole

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-05 19:13

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> writes:

> Jeg har ikke qva mit job erfaring for at de følger op på deres krav!

Tarmrenser?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R