Teori omkring tænding.
Fra : Flyrider

Dato : 20-10-05 17:22

Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt tændingsteori?
Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen på
pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning. Men
er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med 75
gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må
sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2
punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde
affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det
virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant emne, så hvis
nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)

Hilsner
Palle
XVS1100 Dragstar

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 18:19

"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
> beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)

Det er jo ikke vinklen mellem cylindrene der er afgørende, men hvor den har
benene afsat på krumtappen. Ofte er der tændinger på udstødningsslaget for
at få kabalen til at gå op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flyrider

Dato : 20-10-05 20:48

> [...]
> har
> benene afsat på krumtappen. Ofte er der tændinger på udstødningsslaget for

Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på fælles
krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes TDC.
Eller hvad?
Palle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 21:18

> [...]
fælles
> krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes TDC.

Rigtigt.

Den er to-cylindret? Og du har set 'dimsen' der fordeler tænding, hvordan
sidder de, eller hvordan kommer du frem til de tre?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning

Dato : 20-10-05 21:43

> Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på
> fælles krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes
> TDC. Eller hvad?
> Palle

Selv om cylindervinklen er 75° og plejlstængerne sidder på den samme
krumtap, kan stemplerne da sagtens følges ad. Der er jo ingen speciel grund
til at plejlstængerne skal sidde lige ved siden af hinanden, hvis de gør det
vil stemplerne være i top med den forskydelse som cylindrene har .
Plejlstængerne sidder på¨en en Yamaha V motor forskudt med samme antal
grader som cylindervinklen er, og derfor går begge stempler i top samtidig.
(der er vistnok en lille forskel for at undgå at begge stempler er i tip på
nøjagatig samme tidspunkt.).
Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
Harley, som af samme grund har den specielle lyd.
MVH
Henning

Fra : Armand

Dato : 21-10-05 15:48

Henning wrote:

> Selv om cylindervinklen er 75° og plejlstængerne sidder på den samme
> krumtap,.....

Krumtap-søle!!!

> Der er jo ingen speciel grund til at plejlstængerne skal sidde lige
> ved siden af hinanden....

Der er dén specielle grund at det er enklere at konstruere, samt fjerner
en væsentlig stak vibrationer :-|

> [...]
> grader som cylindervinklen er, og derfor går begge stempler i top samtidig.

Vås!

Nu er der et par V-motorer at vælge imellem hos Yamaha, men den største
del er brygget over TR1-motoren, som bruger fælles søle!

> Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
> Harley, som af samme grund har den specielle lyd.

Alle V-motorer med undtagelse af enkelte á Honda Transalp (52° cylinder
-vinkel hhv. 76° krumtap) og Suzuki VX (45° cylinder-vinkel hhv. 75°
krumtap) bruger fælles søle :-|
Harleys forskel er en snæver cylindervinkel på 45° hvor normen er de 90°
som afbalancerer optimalt; men der findes flere tilfælde af
cylindervinkel mellem dé to - Aprillia bruger f.eks. 60° (og balanceaksel!)!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 14:21

Henning skrev i meddelelsen
<43580165$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
>Harley, som af samme grund har den specielle lyd.

Nævn mig én 90° V2 hvor plejlstængerne _ikke_ sidder på samme søle.....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 21-10-05 22:54

Orla Pedersen wrote:
> Henning skrev i meddelelsen
> <43580165$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Nævn mig én 90° V2 hvor plejlstængerne _ikke_ sidder på samme søle.....

Det skulle lige være TRX850

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 21-10-05 23:18

Armand wrote:

> Det skulle lige være TRX850

Det er det da ikke en V2 men en twin.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 08:20

Morten Dybdal skrev i meddelelsen
<43596936$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Det er det da ikke en V2 men en twin.

Det er en "V2" ! Men det er en laaaang historie

Under alle omstændigheder en alternativ konfiguration

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 08:18

Armand skrev i meddelelsen ...

>Det skulle lige være TRX850

Nåe ja, den hvor at man skal bruge den "alternative" gradskive

mvh
Orla, som på et eller andet tidspunkt skal eje en TRX

Fra : Hekto

Dato : 21-10-05 12:40

Flyrider explained on 20-10-2005 :
> [...]
> måske et godt link hvor disse systemer er beskrevet, kan jeg måske få lidt

Gruby's udgydelser om tænding:

http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Flyrider

Dato : 21-10-05 22:34

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Tak for et godt link, yderst interesant og fagligt. Det forklarer det meste,
men hvad der undrer mig er at de sker 3 og ikke 2 aftastninger pr omgang,
men det ved Steen sikkert også. Og til Preben der spurte hvorledes jeg var
kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)

MVH
Palle
Yamaha XVS 1100 V2 75gr.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-05 00:23

> [...]
> kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
> omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)

Jo, nu mangler vi så den gode forklaring. Jeg kan ikke rigtigt skyde mig ind
på det, heller ikke ved at læse det udmærkede link.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 08:31

Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<43597842$0$8843$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Jo, nu mangler vi så den gode forklaring. Jeg kan ikke rigtigt skyde mig
ind
>på det, heller ikke ved at læse det udmærkede link.

Pulserne er sikkert ikke ensartet forskudt, der er givet én puls der passer
hver cylinders fortændingspunkt. Den sidste puls kan være placeret på en af
cylindrenes topmærke. Det vil betyde at for dén cylinder vil der komme to
pulser med kort afstand, og det kan tændingsboksen afkode til hvilken
cylinder der skal have gnist.

VTR-F bruger en anden afkodningsmåde, den har 9 pulser på 3/4 omgang,
herefter "mangler" 3 pulser i de 90° mellem at stemplerne er i top.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-10-05 09:23

On Fri, 21 Oct 2005 23:34:06 +0200, "Flyrider"
<palleflygenring@hotmail.com> wrote:

Hej Palle.

> [...]
>kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
>omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)

Det med tre pulser som "regnearbejde" er lidt usikkert, men det kan
sagtens være tilfældet.
Ducati Paso med Marelli DigiPlex tænding med kun een pickup, har
faktisk to pulser meget tæt efter hinanden på den første cylinder, og
een puls på den anden.
Dobbeltpulsen benytter microprocessoren til at finde ud af hvor den er
henne i sit "liv".
Andre systemer har flere pulser for at markere start af en "sekvens".
Jeg mener at kunne huske at TL1000 har 5 pulser på 1. cylinder, men
jeg er ikke sikker.
Det er i praksis ikke nødvendigt med mere end de første pulser i en
sekvens for at kunne bestemme en motors tændings- og evt.
indsprøjtnings sekvens og ditto tidspunkt, samt hvor lang tid der skal
lukkes brændstof ind (mængde).
Hastigheden hvormed startpulserne kommer er tilstrækkeligt til at
bestemme motorens omdrejningstal og der ud fra at beregne hvornår de
følgende cylindere skal fyres af.
Ført ud i sin yderste konsekvens er processoren i stand til at finde
ud af om omdrejningstallet stiger eller falder og der ud fra beregne
om der skal justeres tænding og brændstofmængde under acceleration,
eller om der skal leanes til konstant speed.
Husk på at en u-processor er 10.000 gange hurtigere end et sløvt
roterende mekanisk uhyre af en forbrændingsmotor
Det er sådanne "uhyrer" der gør fejlsøgning "interessant" og
hjemmetuning til et helvede med mindre man er programmør, har adgang
til source koden og kan skaffe den originale chip tom, hvilket man
sjældent kan - Nålen i høstakken du ved.
Og det er så her Powercommander kommer ind i billedet

Det er faktisk min mening med tiden at skrive "tredie" del af mine
klummer om MC'ens elektriske installationer i form af et skrift om
indsprøjtningssystemer, men inspirationen mangler lige for tiden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flyrider

Dato : 22-10-05 14:05

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
newsqjl1dt8a4chfk9nthfsf9f4iigbjt22i@4ax.com...
> [...]
> klummer om MC'ens elektriske installationer i form af et skrift om
> indsprøjtningssystemer, men inspirationen mangler lige for tiden

Tror du har ret. Din forklaring lyder meget sansynlig. Men jeg er ret sikker
på de 3 pulser, da alle frekvensmålinger fra 1000 rpm og op, giver 3 +- et
eller andet decimal der nok fremkommer ved at omdrejningtallet ikke måles
præcist nok. Men nu har jeg været så heldig at støve en cpu, komplet
ledningsnet samt alle relæer op. Dog uden pickuppen. Jeg vil nu i nærmeste
fremtid sætte tingene sammen, erstatte pickuppen med en firkantgenerator, og
så se hvad der sker på et scop. Egentlig ligegyldigt, men jeg syntes nu det
er et spændende emne. Og fortsæt endelig med resten af dit skrivearbejde,
som jeg er sikker på mange vil påskønne.
MVH
Palle

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-10-05 15:52

On Sat, 22 Oct 2005 15:05:20 +0200, "Flyrider"
<flyrider@flygenring.dk> wrote:

Hej Palle.

> [...]
>er et spændende emne. Og fortsæt endelig med resten af dit skrivearbejde,
>som jeg er sikker på mange vil påskønne.

OK med frekvensmålingen, som jeg antydede kan det være problematisk,
men hvis det passer med det du udlæser er det OK nok.
Jeg bruger konsekvent mit oscilloscope til sådanne målinger - Det
snyder ikke

Den med funktionsgeneratoren er jeg flittig bruger af når jeg tester
tændingsbokse.
Metoden er helt fin på alle "simple" bokse fra de fleste tidlige
japanere og som mine Kokusan på Paso'en
Det er dog ikke alle tændbokse det går godt på.
DigiPlex'en nægter katagorisk at foretage sig noget som helst hvis
ikke pulserne kommer nogenlunde rigtigt.
Visse japanere nægter hvis man ikke simulerer begge pickup's med 180
graders forskydning.
Andre vil ikke lade sig føde direkte fra generatoren men kræver at man
benytter en transformer mellem generatoren og tændingsboksen der
simulerer pickup.
Men ellers er det faktisk ikke så svært at omgås

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo