|
| Hvad er drejningsmomentet? Fra : Bongo |
Dato : 17-10-05 09:36 |
|
Hvad er drejningsmoment/momentet?
| |
Bjørn S (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 17-10-05 12:24 |
| | |
Armand (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-10-05 18:34 |
|
Bongo wrote:
> Hvad er drejningsmoment/momentet?
>
>
Det kræver en længere udredning, men jeg kan langt lettere forklare hvad
en Bongo er: En troll der puster til ulmende gløder!
--
Armand.
| |
Ulvir (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 18-10-05 22:02 |
|
Armand wrote:
> Bongo wrote:
>> Hvad er drejningsmoment/momentet?
>>
>>
> Det kræver en længere udredning, men jeg kan langt lettere forklare
> hvad en Bongo er: En troll der puster til ulmende gløder!
Drejningsmoment er, f.eks. den vridekraft der bliver udøvede når man drejer
halsen om på en trold.. Hyp hyp!
| |
Torben Scheel (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-10-05 10:47 |
|
Ulvir wrote:
> Armand wrote:
>
>>Bongo wrote:
>>
>>>Hvad er drejningsmoment/momentet?
>>>
>>>
>>
>>Det kræver en længere udredning, men jeg kan langt lettere forklare
>>hvad en Bongo er: En troll der puster til ulmende gløder!
>
>
> Drejningsmoment er, f.eks. den vridekraft der bliver udøvede når man drejer
> halsen om på en trold.. Hyp hyp!
>
Og HK/KW er så den effekt der gør sig gældende når galgens faldlem er
åbnet og rebet stopper trollens fald?
--
vh
Torben
| |
Preben Riis Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-10-05 19:12 |
|
"Bongo" <nomail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:435361e9$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvad er drejningsmoment/momentet?
>
>
Det er det samme som styrken i en roers åretag. Man kan således ro ligeså
hurtigt som en stærk mand der ror langsomme, stærke tag, ved at tage en
frygtelig masse små slatne åretag. Det er f.eks. sådan benzinbiler tosser
afsted.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Calle nielsen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Calle nielsen |
Dato : 17-10-05 20:46 |
|
Bongo wrote:
> Hvad er drejningsmoment/momentet?
Hej Bongo
nævnte link beskriver det jo egentlig meget godt.
En anden interssant ting:
moment x omdrejningstal = effekt
Som kan beskrives med formlen:
moment[Nm] * omdr.tal[pr.min] / 7130 = effekt[HP]
Udfra formlen kan man se at ved 7130 omdr/min, er effekten og momentet
ens (når man altså måler effekten i HP og momentet i Nm, som man plejer).
Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er ca.
en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
Det vil sige en 750'er har et maks moment på ca. 75Nm.
Dette gælder faktisk for både biler og motorcykler, gamle som nye.
Grunden til at man får mere effekt ud af en moderne motor, er
hovedsageligt at man hæver omdrejningstallet.
Det skal siges at momentet godt kan ligge noget over (ca. 50%) hvad
denne tommelfingerregel siger når vi snakker kompressor- og turbomotorer.
Calle
| |
Preben Riis Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-10-05 21:02 |
|
"Calle nielsen" <cn@designvision.dk> skrev
> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er ca.
> en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 21:04 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> "Calle nielsen" <cn@designvision.dk> skrev
>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er ca.
>> en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>
> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
Nå ja... hvad er det nu, en V2 gir det dobbelte i moment ;) end alle
andre typer ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Martin Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-10-05 21:12 |
|
>>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
> Nå ja... hvad er det nu, en V2 gir det dobbelte i moment ;) end alle
> andre typer ;)
Ja, et eksempel:
SV650S - V2, 650ccm, 62Nm
R6 - R4, 600ccm, 68Nm
HD Sportster 838 - V2, 838ccm, 61Nm
Er det bare mig, eller vinder rækkemotoren?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 21:35 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>>>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>>> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
>> Nå ja... hvad er det nu, en V2 gir det dobbelte i moment ;) end alle
>> andre typer ;)
>
> Ja, et eksempel:
> SV650S - V2, 650ccm, 62Nm
> R6 - R4, 600ccm, 68Nm
> HD Sportster 838 - V2, 838ccm, 61Nm
>
> Er det bare mig, eller vinder rækkemotoren?
Æv, og så ville jeg lige hente data fra en famøse Ducati, som jo er
verdens bedste V2 fabrikant ud over HD... og deres monster 620 er
detsvære på 55.9Nm
" http://www.ducati.com/docs_eng/model05/iPwrCrv/M620-05.gif"
hmmm, du ku nu godt ha undværet sportsteren ;) det er jo pinlige tal
den kommer med der ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Martin Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-10-05 21:57 |
|
>> SV650S - V2, 650ccm, 62Nm
>> R6 - R4, 600ccm, 68Nm
>> HD Sportster 838 - V2, 838ccm, 61Nm
> Æv, og så ville jeg lige hente data fra en famøse Ducati, som jo er
> verdens bedste V2 fabrikant ud over HD... og deres monster 620 er
> detsvære på 55.9Nm
> " http://www.ducati.com/docs_eng/model05/iPwrCrv/M620-05.gif"
Nu er den Ducati jo også forholdsvist evnesvag, men ser dog rimeligt godt
ud.
Rent intuitivt giver det jo heller ikke meget mening at krumtappen på en
V2'er skulle have et større moment end en R2'er. Det moment den enkelte
cylinder laver, er forholdvist uafhængigt af om der er andre stempler der
presser på krumtappen på andre tidspunkter..
> hmmm, du ku nu godt ha undværet sportsteren ;) det er jo pinlige tal
> den kommer med der ;)
Ja, den har ikke særligt højt moment, men til gengæld tager den ikke ret
mange omdrejninger før den mister pusten.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 22:04 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>> SV650S - V2, 650ccm, 62Nm
>>> R6 - R4, 600ccm, 68Nm
>>> HD Sportster 838 - V2, 838ccm, 61Nm
>> Æv, og så ville jeg lige hente data fra en famøse Ducati, som jo er
>> verdens bedste V2 fabrikant ud over HD... og deres monster 620 er
>> detsvære på 55.9Nm
>> " http://www.ducati.com/docs_eng/model05/iPwrCrv/M620-05.gif"
>
> Nu er den Ducati jo også forholdsvist evnesvag, men ser dog rimeligt godt
> ud.
>
> Rent intuitivt giver det jo heller ikke meget mening at krumtappen på en
> V2'er skulle have et større moment end en R2'er. Det moment den enkelte
> cylinder laver, er forholdvist uafhængigt af om der er andre stempler der
> presser på krumtappen på andre tidspunkter..
Du mener en R4 ik... der hvor forskellen ligger er at jo flere
stempler, jo flere omdr... lige som jo kortere slaglængde jo flere omdr.
osv... altså antal cyll. afgøre mere hvor mange omdr. dyret kan tage, og
derved hvor mange heste man kan pine ud, men i de fleste tilfælde vil
momentet ligge meget ens mellem de, hvor de presser mest moment ud.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 21:53 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>>>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>>> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
>> Nå ja... hvad er det nu, en V2 gir det dobbelte i moment ;) end alle
>> andre typer ;)
>
> Ja, et eksempel:
> SV650S - V2, 650ccm, 62Nm
> R6 - R4, 600ccm, 68Nm
> HD Sportster 838 - V2, 838ccm, 61Nm
>
> Er det bare mig, eller vinder rækkemotoren?
DAYTONA 675 TRIPLE -R3, 675ccm, 72Nm
Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
Ja, jeg gider ikke regne på havetraktoren ;) men en pussig ting her er
at kun SV'en og DR'en har under 1/10 moment vs. ccm, så de to andre må
efter Calle Nielsens bryde naturloven ;)
Nå, men som man kan se, så slår SV650 2004 og frem R6'eren ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 22:13 |
|
Moller wrote:
> Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>
> DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
> SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
> Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
> R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
>
>
> Ja, jeg gider ikke regne på havetraktoren ;) men en pussig ting her er
> at kun SV'en og DR'en har under 1/10 moment vs. ccm, så de to andre må
> efter Calle Nielsens bryde naturloven ;)
>
> Nå, men som man kan se, så slår SV650 2004 og frem R6'eren ;)
Kom lige til at tænke på :
Suzuki GSX-R 1000 ,05 - R4 998,6ccm, 121Nm = 0,121 Nm/ccm.
Ja, selv Gixxer 1000, blir slået af SV650 årgan 04 og frem ;) hvis man
kun ene og alene tænker i Nm/ccm. :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Martin Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-10-05 22:26 |
|
> Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
Sportster 838 05 - V2, 838ccm, 69Nm = 0,082 Nm/ccm.
DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
Honda VFR 750 86 - V4, 748ccm, 76,5Nm = 0,102 Nm/ccm.
Honda VFR VTEC 05 - V4, 782ccm, 80Nm = 0,102 Nm/ccm.
Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
RD350 85 - 2T-R2, 347ccm, 46,5Nm = 0,134 Nm/ccm.
Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
Ergo, når det drejer sig om motormoment, vinder en gammel 2-takter over en
moderne 4-takters V2'er, men den absolutte vinder er en rusten kineser..
Btw: er du sikker på at DR600'eren ikke er en V1'er?
> Ja, jeg gider ikke regne på havetraktoren ;) men en pussig ting her er
> at kun SV'en og DR'en har under 1/10 moment vs. ccm, så de to andre må
> efter Calle Nielsens bryde naturloven ;)
Nu skriver han jo ca. 1/10, og det passer da meget godt. Med udviklingen så
bliver ydelsen i en motor jo også bedre, og ikke kun fordi omdrejningerne
øges, men også fordi momentet øges, f.eks. pga. forbedret fyldning af
cylindrene.. Men når man så sammenligner den nyeste VFR i forhold til den
ældste på ovenstående liste, så er der jo ikke sket en meter med momentet,
sikkert fordi motoren basalt set er den samme.
> Nå, men som man kan se, så slår SV650 2004 og frem R6'eren ;)
Nu er R6 '05 så opgivet til 69Nm, så den er steget til 0,115 Nm/ccm og når
den har rundet de 200km/t, så hjælper Ram-Air'en til at den får lidt ekstra
at gøre med. Men når alt kommer til stykket, så er forskellen så lille
at det ikke rigtigt betyder noget.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 22:40 |
|
Martin Sørensen wrote:
> at gøre med. Men når alt kommer til stykket, så er forskellen så lille
> at det ikke rigtigt betyder noget.
Yeps ;) og vi er tilbage til starts punktet ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-10-05 03:41 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>
>
> Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
> Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>
> Sportster 838 05 - V2, 838ccm, 69Nm = 0,082 Nm/ccm.
> DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
> SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
> Honda VFR 750 86 - V4, 748ccm, 76,5Nm = 0,102 Nm/ccm.
> Honda VFR VTEC 05 - V4, 782ccm, 80Nm = 0,102 Nm/ccm.
> Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
> R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
> RD350 85 - 2T-R2, 347ccm, 46,5Nm = 0,134 Nm/ccm.
> Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
Og lidt yderligere:
Honda GL1800 : - B6 1.832ccm, 167Nm = 0,091 Nm/ccm
Triumph rocket III: - R3 2.294ccm, 200Nm = 0,087 Nm/ccm
Kawasaki WN2000 : - V2 2.053ccm, 177Nm = 0,086 Nm/ccm
Og såvel den seneste 1000'er-Fireblade, som ZX10R har 115Nm, hvilket
giver 0,115Nm/ccm!
--
Armand.
| |
Ukendt (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-10-05 05:32 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:3hZ4f.70985$Fe7.244326@news000.worldonline.dk...
> Martin Sørensen wrote:
>>>Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>>
>>
>> Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
>> Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
Ja jeg tror som den gamle mekaniker jeg er ikke på de 84Nm!
nogen der har set det målt?
Hygge PD CBR1100t
| |
"J.C.Kløve" (18-10-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 18-10-05 18:43 |
|
Poul Dam wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:3hZ4f.70985$Fe7.244326@news000.worldonline.dk...
>
>>Martin Sørensen wrote:
>>
>>>>Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>>>
>>>
>>>Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
>>>Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>
>
>>>SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
>
>
> Ja jeg tror som den gamle mekaniker jeg er ikke på de 84Nm!
> nogen der har set det målt?
>
> Hygge PD CBR1100t
>
>
84 Nm er en and!
Suzuki DK opgiver SV650 K4 til 61,4 Nm @ 7400 o/min
Den højeste måling jeg har set er på 64,5 Nm @ 7300 o/min (aflæst)
Det giver jo "kun" 0,1 rent ! for SV650-K4
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Moller (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 18-10-05 07:51 |
|
Armand wrote:
> Martin Sørensen wrote:
>>> Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>>
>>
>> Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
>> Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>>
>> Sportster 838 05 - V2, 838ccm, 69Nm = 0,082 Nm/ccm.
>> DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
>> SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
>> Honda VFR 750 86 - V4, 748ccm, 76,5Nm = 0,102 Nm/ccm.
>> Honda VFR VTEC 05 - V4, 782ccm, 80Nm = 0,102 Nm/ccm.
>> Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
>> R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
>> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
>> RD350 85 - 2T-R2, 347ccm, 46,5Nm = 0,134 Nm/ccm.
>> Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
>
> Og lidt yderligere:
> Honda GL1800 : - B6 1.832ccm, 167Nm = 0,091 Nm/ccm
> Triumph rocket III: - R3 2.294ccm, 200Nm = 0,087 Nm/ccm
> Kawasaki WN2000 : - V2 2.053ccm, 177Nm = 0,086 Nm/ccm
>
> Og såvel den seneste 1000'er-Fireblade, som ZX10R har 115Nm, hvilket
> giver 0,115Nm/ccm!
Og en lille overset R4 maskine, som mange ikke tænker i stort moment
på, men mere mange heste :)
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2003 -R4, 1298cc, 141Nm = 0,1086 Nm/ccm.
OG skal der ik en MZ med :
MZ ETZ 251 Fun : 2T-1c , 243cc, 27,4Nm = 0,1127 Nm/ccm.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Torben Scheel (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-10-05 08:36 |
|
Moller wrote:
> Armand wrote:
>
>> Martin Sørensen wrote:
>>
>>>> Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>>>
>>>
>>>
>>> Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
>>> Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>>>
>>> Sportster 838 05 - V2, 838ccm, 69Nm = 0,082 Nm/ccm.
>>> DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
>>> SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
>>> Honda VFR 750 86 - V4, 748ccm, 76,5Nm = 0,102 Nm/ccm.
>>> Honda VFR VTEC 05 - V4, 782ccm, 80Nm = 0,102 Nm/ccm.
>>> Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
>>> R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
>>> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
>>> RD350 85 - 2T-R2, 347ccm, 46,5Nm = 0,134 Nm/ccm.
>>> Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
>>
>>
>> Og lidt yderligere:
>> Honda GL1800 : - B6 1.832ccm, 167Nm = 0,091 Nm/ccm
>> Triumph rocket III: - R3 2.294ccm, 200Nm = 0,087 Nm/ccm
>> Kawasaki WN2000 : - V2 2.053ccm, 177Nm = 0,086 Nm/ccm
>>
>> Og såvel den seneste 1000'er-Fireblade, som ZX10R har 115Nm, hvilket
>> giver 0,115Nm/ccm!
>
>
> Og en lille overset R4 maskine, som mange ikke tænker i stort moment
> på, men mere mange heste :)
>
> Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2003 -R4, 1298cc, 141Nm = 0,1086 Nm/ccm.
>
> OG skal der ik en MZ med :
>
> MZ ETZ 251 Fun : 2T-1c , 243cc, 27,4Nm = 0,1127 Nm/ccm.
>
Som indehaver af 80'ernes torquemonster må min lige med i beregningen :
FJ1200 R4, 1188ccm yder 108Nm = 0,0909 Nm/ccm (tjah). De specifikationer
jeg har fundet på 1100 hedder 86/1097 = 0,0784 Nm/ccm, men mon ikke der
er en droslet/udroslet fejl i de spec's.
--
vh
Torben
| |
Moller (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 18-10-05 09:14 |
|
Torben Scheel wrote:
> Moller wrote:
>> Armand wrote:
>>
>>> Martin Sørensen wrote:
>>>
>>>>> Nå, skal vi ikke tage listen og sige Nm pr ccm ???
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jo, så er det da nemmere at sammenligne.
>>>> Jeg har lige lavet nogle tilføjelser:
>>>>
>>>> Sportster 838 05 - V2, 838ccm, 69Nm = 0,082 Nm/ccm.
>>>> DR600 - R1, 589ccm, 49,5Nm = 0,084 Nm/ccm.
>>>> SV650S 99-03 - V2, 650ccm, 62Nm = 0,095 Nm/ccm.
>>>> Honda VFR 750 86 - V4, 748ccm, 76,5Nm = 0,102 Nm/ccm.
>>>> Honda VFR VTEC 05 - V4, 782ccm, 80Nm = 0,102 Nm/ccm.
>>>> Daytona Triple - R3, 675ccm, 72Nm = 0,106 Nm/ccm.
>>>> R6 - R4, 600ccm, 68Nm = 0,113 Nm/ccm.
>>>> SV650S 04- - V2, 645ccm, 84Nm = 0,130 Nm/ccm.
>>>> RD350 85 - 2T-R2, 347ccm, 46,5Nm = 0,134 Nm/ccm.
>>>> Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
>>>
>>>
>>> Og lidt yderligere:
>>> Honda GL1800 : - B6 1.832ccm, 167Nm = 0,091 Nm/ccm
>>> Triumph rocket III: - R3 2.294ccm, 200Nm = 0,087 Nm/ccm
>>> Kawasaki WN2000 : - V2 2.053ccm, 177Nm = 0,086 Nm/ccm
>>>
>>> Og såvel den seneste 1000'er-Fireblade, som ZX10R har 115Nm, hvilket
>>> giver 0,115Nm/ccm!
>>
>>
>> Og en lille overset R4 maskine, som mange ikke tænker i stort
>> moment på, men mere mange heste :)
>>
>> Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2003 -R4, 1298cc, 141Nm = 0,1086 Nm/ccm.
>>
>> OG skal der ik en MZ med :
>>
>> MZ ETZ 251 Fun : 2T-1c , 243cc, 27,4Nm = 0,1127 Nm/ccm.
>>
> Som indehaver af 80'ernes torquemonster må min lige med i beregningen :
> FJ1200 R4, 1188ccm yder 108Nm = 0,0909 Nm/ccm (tjah). De specifikationer
> jeg har fundet på 1100 hedder 86/1097 = 0,0784 Nm/ccm, men mon ikke der
> er en droslet/udroslet fejl i de spec's.
Det tror jeg nu ikke Torben, sjovt nok virker det som om, at jo flere
cc, jo dårligere udnyttes de ;) om det er et tilfælde eller ej, det tør
jeg ikke sige.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Torben Scheel (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-10-05 14:24 |
|
Moller wrote:
>> Som indehaver af 80'ernes torquemonster må min lige med i beregningen :
>> FJ1200 R4, 1188ccm yder 108Nm = 0,0909 Nm/ccm (tjah). De
>> specifikationer jeg har fundet på 1100 hedder 86/1097 = 0,0784 Nm/ccm,
>> men mon ikke der er en droslet/udroslet fejl i de spec's.
>
>
> Det tror jeg nu ikke Torben, sjovt nok virker det som om, at jo
> flere cc, jo dårligere udnyttes de ;) om det er et tilfælde eller ej,
> det tør jeg ikke sige.
>
>
1100 er specificeret til 125hk og 86 Nm - 3mm mindre boring og 10,5 bar
kompression. 1200 på samme blok har 130hk og altså 108Nm ved 10,7 bar
kompression. Det lugter lidt, ikke? Især når større volumen skulle være
sværere at trække Nm ud af..
--
vh
Torben
| |
Martin Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-10-05 21:04 |
|
>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
Hvorfor skulle det det?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 21:13 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
>
> Hvorfor skulle det det?
Tror Preben roder rundt i heste, moment, og rpm... moment er rimeligt
fast vs, kubik, hvorimod heste og rpm er cyll antal, og udformnings
afhængigt.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Preben Riis Sørensen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-10-05 22:03 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:435405c7$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Sørensen wrote:
> >>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
> >>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
> >> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
> >
> > Hvorfor skulle det det?
>
> Tror Preben roder rundt i heste, moment, og rpm... moment er rimeligt
> fast vs, kubik, hvorimod heste og rpm er cyll antal, og udformnings
> afhængigt.
Nej, jeg roder ikke. Men mener at flere cylindre skulle give mest. Men det
kan være det er ude i småtingsafdelingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Moller (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-10-05 22:07 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:435405c7$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
>> Martin Sørensen wrote:
>>>>> Derudover kan siges at det maksimale moment for en benzin-motor er
>>>>> ca. en tiendedel af motor-volumen målt i kubik (ccm).
>>>> Det kommer vel stærkt an på cylinderantal?
>>> Hvorfor skulle det det?
>> Tror Preben roder rundt i heste, moment, og rpm... moment er rimeligt
>> fast vs, kubik, hvorimod heste og rpm er cyll antal, og udformnings
>> afhængigt.
>
> Nej, jeg roder ikke. Men mener at flere cylindre skulle give mest. Men det
> kan være det er ude i småtingsafdelingen.
Giver mest heste ;) ja... men mest moment, det variere så småt fra
maskine til maskine som presser maks moment ud af samme cc, at man ikke
kan sige at det er cyll. antal bestemt, se den anden tråd, hvor vi ser
at en R3 og en R4 slår fint den gamle SV, men blir slået af de nye
SV'er... sådan kan man blive ved, hvorimod går vi heste mod heste på
samme cc, så er der ingen tvivl om at det ene design trumfer det andet
med flere længder når man sammenligner :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-10-05 06:29 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<4354118e$0$8864$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Nej, jeg roder ikke. Men mener at flere cylindre skulle give mest.
Der er intet belæg for, at flercylindrede motorer har mere moment for et
givent volumen. Det der tæller er fyldningsgrad > middeltryk, samt minimum
friktion. Og omkring friktion for et givent volume, så vinder den
encylindrede klart. Tabet af varme for et givent cylindervolume er også i
den encylindredes favør, såe....
mvh
Orla
| |
Preben Riis Sørensen (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 18-10-05 22:02 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4354881c$1$8851$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
> <4354118e$0$8864$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
> >Nej, jeg roder ikke. Men mener at flere cylindre skulle give mest.
>
> Der er intet belæg for, at flercylindrede motorer har mere moment for et
> givent volumen. Det der tæller er fyldningsgrad > middeltryk, samt minimum
> friktion. Og omkring friktion for et givent volume, så vinder den
> encylindrede klart. Tabet af varme for et givent cylindervolume er også i
> den encylindredes favør, såe....
Hvis man kunne sammenligne motorer af samme tuningsgrad men varierende
cylindertal, ville man nok se at flercylindrede har mest moment. De
nedsætter behovet for svinghjul og der mener jeg der kan hentes lidt. Men
jeg skal være ærlig at jeg troede der var en markant forskel.
Det kommer nok af den forskel der er i, hvor livligt de tager gassen, det er
bare ikke nødvendigvis udtryk for et bedre moment.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Hans Henriksen (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Hans Henriksen |
Dato : 17-10-05 22:18 |
|
Jamen så må ca. en tiendedel af kubik´erne være det moment vi må nøjes med,
så se nu at få fingrene i en raket med nogen hypper og hold så "snoningerne"
i den høje ende, så kan i være ret ligeglade med HD V2, uanset hvor meget
moment og kubik der gemmer sig i den ( godt gemte) så står den
stille..........
"Bongo" <nomail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:435361e9$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvad er drejningsmoment/momentet?
>
>
| |
calle.nielsen@gmail.~ (18-10-2005)
| Kommentar Fra : calle.nielsen@gmail.~ |
Dato : 18-10-05 10:50 |
|
Nu var det jo en tommelfingerregel og ikke en naturlov jeg snakkede om
:)
Desuden passer det da ret præcist. MC-revyen siger altså 62Nm for
SV650'eren. Hvor har du de 84Nm fra?
R6'eren har jo RAM air, hvilket giver noget kompressor-virkning som jeg
også nævner kan give et højere moment.
Alt i alt passer reglen da fint.
Calle
| |
calle.nielsen@gmail.~ (18-10-2005)
| Kommentar Fra : calle.nielsen@gmail.~ |
Dato : 18-10-05 10:53 |
|
Ja, vi snakker selvfølgelig 4-takts motorer :)
| |
Jacob Bunk Nielsen (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 18-10-05 17:39 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:
> Geely Grand Puma - 1c, 49,5ccm, 10Nm = 0,202 Nm/ccm.
Er det ikke en 150 ccm?
Det er i hvert fald hvad der står på
< http://geely.dk/model.asp?id=31>. Jeg synes også at de 0,2 Nm/ccm lød
lidt vildt.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
|
|