Når nu de tager mit kort ....
Fra : jshansen

Dato : 12-10-05 14:23

Lad os antage at jeg har fået :
1 klip for i min bil ikke at have spændt min søn
1 klip for på MC at have overskredet dobbelt optrukne
1 klip for i lastbil at have køre lidt for stærkt

Surt show, - orienterende køreprøve, come on.

Men skal jeg til 3 køreprøver incl. teori eller hvad ?

Jan

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-10-05 14:30

"jshansen" <selchauhansen@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Surt show, - orienterende køreprøve, come on.
>
> Men skal jeg til 3 køreprøver incl. teori eller hvad ?

Nej. Ifølge Motor inddrager de i øvrigt formentlig kun et af
kortene. Nok det du begår den sidste fejl med.

Tidligere har det jo været helt normalt, at når folk fik en betinget
frakendelse af bil-kørekortet, så tog de MC-kørekort og det var fuldt
ud acceptabelt. (Vi havde en på mit MC-hold her i sommers, der gjorde
sådan).

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 14:33

> [...]

>Surt show, - orienterende køreprøve, come on.

>Men skal jeg til 3 køreprøver incl. teori eller hvad ?

Nej
De vælger hvilket køretøj du skal tage prøven på/i
SKulel du dumpe ryger pappet til at 3!

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-10-05 16:15

S.G wrote:

> Nej
> De vælger hvilket køretøj du skal tage prøven på/i
> SKulel du dumpe ryger pappet til at 3!

Og så er der forfra - Det kan hurtigt blive dyrt...

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 16:43

Det er sådan at du kun skal op i B (personbil) uanset hvilke kategorier du
har, med mindre du ikke har B så ta' de en af de andre. Det sagde min
kørelære i hvertfald engang,

Janus

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-10-05 16:51

Janus wrote:
> Det er sådan at du kun skal op i B (personbil) uanset hvilke kategorier du
> har, med mindre du ikke har B så ta' de en af de andre. Det sagde min
> [...]

Vil du ikke være venlig at svare under det du citerer, det gør det
læsevenligt.

Hvis man dumper sin orienterende køreprøve ryger kortene til ALLE
kategorier, og de skal så tages igen, helt forfra.
Jeg kan ikke huske hvor mange forsøg man har til at bestå den
orienterende prøve.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-10-05 18:21

Anders Christensen skrev:

> Hvis man dumper sin orienterende køreprøve ryger kortene til ALLE
> kategorier,

Sådan har det altid været.

og de skal så tages igen, helt forfra.

Så skal det lige være lavet. Har man mistet pappet, skal op
til prøve. Og det er i kat.B. Med mindre man kun har til
motorcykel.

> Jeg kan ikke huske hvor mange forsøg man har til at bestå den
> orienterende prøve.

I følge Mogens Wilbert fra politiet har man et skud.

Ib Jakobsen

Fra : Anne & Torben

Dato : 16-10-05 13:03

--KLIP--

> [...]
> kategorier, og de skal så tages igen, helt forfra.
> Jeg kan ikke huske hvor mange forsøg man har til at bestå den orienterende

Du har 3 forsøg til at bestå den orienterende teori/køreprøve.
Dumper du de 3 forsøg er det forfra i ALLE kategorier.
Hvis prøven ikke beståes i 1 forsøg, har man kørsels-forbud indtil det er
bestået.

Mvh
Torben

Fra : Armand

Dato : 12-10-05 19:48

Anders Christensen wrote:

> Og så er der forfra......

Ikke engang!
Som mig forklaret så medfører tre klip såvel en orienterende køreprøve,
som "et stort klip" á en betinget dom

--
Armand.

Fra : Sune

Dato : 12-10-05 18:41

[...]

Du skal kun op i en kategori.

Hvis du dumpper til teori eller den praktiske køreprøve inddrager de kortet.

Du har tre forsøg. Efter tredie forsøg, skal du generhverve alle kategorier.

Og så en situation mange ikke kender : Man skal til orienterende køreprøve
på grund af overtrædelse i bil, og vælger i stedet at tage MC-kort. Dette
erstatter den orienterende køreprøve.

Vh Sune

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-10-05 18:48

Sune wrote:
> [...]
> på grund af overtrædelse i bil, og vælger i stedet at tage MC-kort. Dette

Det kan forklare den stigning i motorcyklister der er i disse år

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 18:58

> [...]
> på grund af overtrædelse i bil, og vælger i stedet at tage MC-kort. Dette

hmmm hvad så med ens betinget frakendelse af kat B? bliver den ophævet ved
erhvervelse af kat A eller har man nu lige pludseligt en kategoti A som er
betinget?

Janus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-10-05 19:30

"Janus" <xxx> writes:

> hmmm hvad så med ens betinget frakendelse af kat B? bliver den ophævet ved
> erhvervelse af kat A eller har man nu lige pludseligt en kategoti A som er
> betinget?

Den ophæves. Som nævnt lavede en af med-eleverne på mit MC-hold denne
sommer det nummer.
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Armand

Dato : 12-10-05 19:46

Janus wrote:

> hmmm hvad så med ens betinget frakendelse af kat B? bliver den ophævet ved
> erhvervelse af kat A eller har man nu lige pludseligt en kategoti A som er
> betinget?

Jeg tror ikke at man kan "slette" en betinget dom ved frivilligt at gå
til køreprøve - Det være sig á generhvervelse eller nyerhvervelse af
anden kategori. På den måde skulle man jo være "foran" når man som
18-årig har taget 2-3 kørekort :-/

--
Armand.

Fra : Jante

Dato : 12-10-05 21:40

"Armand" skrev:

> [...]
> til køreprøve - Det være sig á generhvervelse eller nyerhvervelse af
> anden kategori. På den måde skulle man jo være "foran" når man som

Korrekt. Den betingede dom hænger man på i 3 år,
og den gælder _også_ den nyerhvervede kategori.

/J

Fra : Sune

Dato : 13-10-05 09:02

> [...]
> køreprøve - Det være sig á generhvervelse eller nyerhvervelse af anden
> kategori. På den måde skulle man jo være "foran" når man som 18-årig har

Korrekt, man kan ikke slette den betingede dom, men man kan slippe for den
kontrollerende køreprøve.

Og til Janus : Ja, den betingede dom hænger også over hovedet på dig til MC.
vh Sune

Fra : Jante

Dato : 12-10-05 21:36

"Sune" skrev:

> Du har tre forsøg. Efter tredie forsøg, skal du generhverve alle kategorier.

Er du sikker på det?

> Og så en situation mange ikke kender : Man skal til orienterende køreprøve
> på grund af overtrædelse i bil, og vælger i stedet at tage MC-kort. Dette
> erstatter den orienterende køreprøve.

Med mindre man har fået kørselsforbud.

/J

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 13-10-05 07:16

On Wed, 12 Oct 2005 22:36:25 +0200, "Jante"
<jante{REMOVE}@orangenet.dk> wrote:

>Med mindre man har fået kørselsforbud.

Hvad skulle det ændre?
Det er kørelæreren der i lovmæssig forstand er fører af
køreskolebilen/cyklen.

Fra : Jante

Dato : 13-10-05 07:40

"Per K. Nielsen" skrev:

> Hvad skulle det ændre?
> Det er kørelæreren der i lovmæssig forstand er fører af køreskolebilen/cyklen.

Hov, der tabte du mig sq.
Jeg nævnte, at man ved generhverv efter en betinget dom med kørselsforbud
_ikke_ kan erstatte en kontrollerende prøve med prøve til en anden kategori.

Hvad i alverden snakker du om?

/J

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 13-10-05 19:11

On Thu, 13 Oct 2005 08:40:02 +0200, "Jante"

> [...]
>_ikke_ kan erstatte en kontrollerende prøve med prøve til en anden kategori.

Muligvis har jeg misforstået dig.

Lad mig i stedet spørge:
Hvorfor kan man ikke erstatte er orienterende køreprøve med et mc-kort
ved en betinget frakendelse med kørselsforbud?

Og mere interessant:
Hvad i alverden er "en betinget frakendelse med kørselsforbud"?
Det er vel det der almindeligvis hedder en ubetinget frakendelse?

Fra : Jante

Dato : 13-10-05 21:32

"Per K. Nielsen" skrev:

> Lad mig i stedet spørge:
> Hvorfor kan man ikke erstatte er orienterende køreprøve med et mc-kort
> ved en betinget frakendelse med kørselsforbud?

Jeg ved ikke hvorfor - det er en skærpelse, politikerne har opfundet
samtidig med begrebet 'kørekort på prøve' for nye trafikanter.
Se Færdselsloven, § 60 a, stk. 4 og Kørekortbekendtgørelsen, § 75.

> Og mere interessant:
> Hvad i alverden er "en betinget frakendelse med kørselsforbud"?
> Det er vel det der almindeligvis hedder en ubetinget frakendelse?

Nej, et kørselsforbud er i denne forbindelse en del af straffen, hvis
man får en betinget frakendelse, mens man har kørekortet på prøve,
dvs. i løbet af de første 3 år efter, man har taget det første kørekort.
Se Færdselsloven, § 126, stk. 4.

Det er bemærkelsesværdigt især fordi man selv efter en ubetinget
frakendelse kan generhverve ved at aflægge prøve til en anden kategori.
Men altså ikke, hvis man er 'ny' trafikant, og f.eks 'bare' har kørt 31% for stærkt.

/J

Fra : Sune

Dato : 14-10-05 07:03

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
>
> Det er bemærkelsesværdigt især fordi man selv efter en ubetinget
> frakendelse kan generhverve ved at aflægge prøve til en anden kategori.

Nej. Ved en ubetinget frakendelse af kørekortet, kan man ikke generhverve
ved at tage nyt kort til anden kategori. Det gælder kun ved en betinget
frakendelse (Undtaget, som du selv siger, ved "kørekort på prøve", hvor man
heller ikke kan.) .
Vh Sune

Fra : Jante

Dato : 14-10-05 20:10

"Sune" skrev:

> [...]
> frakendelse (Undtaget, som du selv siger, ved "kørekort på prøve", hvor man

Jo. Se Færdselsloven, § 60, stk. 2, 5. punktum (om ubetinget frakendelse):

Har domfældte bestået en køreprøve efter det forhold, der gav anledning
til tiltalen, skal kontrollerende prøve _ikke_ aflægges, såfremt prøven er
bestået inden for det sidste år før frakendelsestidens udløb og inden for
det sidste år før ansøgningen om generhvervelse af kørekort.

/J

Fra : Sune

Dato : 15-10-05 19:10

> [...]
> bestået inden for det sidste år før frakendelsestidens udløb og inden for
> det sidste år før ansøgningen om generhvervelse af kørekort.

Jeg må give dig ret i, at det står der. Men i kørekortcirkulærets § 34 står
der :
"med mindre den kontrollerende køreprøve aflægges som følge af en ubetinget
frakendelse af førerretten."

Det ser ud til at loven modsiger sig selv lidt her.
Jeg kender konkret en sag, hvor en elev er blevet afvist, med henvisning til
kørekortcirkulæret. Men det kunne nu være interessant, at se hvordan
politiet vil forklare det.

vh Sune

Fra : Jante

Dato : 15-10-05 23:28

"Sune" skrev:

> [...]
> Jeg kender konkret en sag, hvor en elev er blevet afvist, med henvisning til
> kørekortcirkulæret. Men det kunne nu være interessant, at se hvordan

Hmm, ja, det lyder underligt.
Især fordi Kørekortbekendtgørelsen, § 82, stk. 5 næsten ord til
andet indeholder samme tekst som Færdselslovens § 60, stk. 2.
Er disse mon ophævet i det omtalte, eller et senere cirkulære?

Mvh.
/J

Fra : blue

Dato : 14-10-05 13:57

> [...]

> man får en betinget frakendelse, mens man har kørekortet på prøve,
> dvs. i løbet af de første 3 år efter, man har taget det første kørekort.

Du blander tingene lidt sammen - et kørselsforbud er ikke en del af en
betinget frakendelse. Et kørselsforbud får man i stedet for en betinget
frakendelse.

> [...]
> frakendelse kan generhverve ved at aflægge prøve til en anden kategori.
> Men altså ikke, hvis man er 'ny' trafikant, og f.eks 'bare' har kørt 31%

Man får ikke et kørselsforbud ved at køre 31 % for stærkt.

Fra : Jante

Dato : 14-10-05 20:10

"blue" skrev:

> Du blander tingene lidt sammen - et kørselsforbud er ikke en del af en
> betinget frakendelse. Et kørselsforbud får man i stedet for en betinget
> frakendelse.

Du har delvis ret, (selv om jeg mener, det er flueknepperi).

Færdselsloven, § 126, stk. 4 siger ganske rigtigt, at:

Såfremt en forseelse omfattet af § 125, stk. 2, 2. pkt., eller § 126,
stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6, bliver begået inden for de første to år efter
førstegangserhvervelse af førerret, træder et kørselsforbud i stedet
for en betinget frakendelse.

Men Færdselsloven, § 126, stk. 2 siger desuden (om efterfølgende
overtrædelser), at:

Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:
3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold
er begået i prøvetiden,
4) tidligere er pålagt kørselsforbud og _det nye forhold er begået
inden 3 år_ efter, at kørselsforbudet blev pålagt,

I praksis sidestilles et kørselsforbud altså med en betinget frakendelse,
med en prøvetid på 3 år. At det så kaldes noget andet ændrer ikke på,
at et kørselsforbud er tiltænkt som en _tillægsstraf_ til de betingelser -
- herunder prøvetiden - som en betinget frakendelse specificerer.

> Man får ikke et kørselsforbud ved at køre 31 % for stærkt.

Jo, hvis man kører lastbil eller bus - eller personbil med trailer.
Jeg kunne såmænd også have skrevet 24%, hvilket gælder på
motorvej uden hastighedsbegrænsning

/J