defekt TPS? elle hvad er problemet? :(
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 12:27

Jeg har i et par tidligere post omtalt noget om lidt bøvl med min tomgang
osv!

Flere har foreslået at skifte min TPS!

Jeg har sidste dag målt lidt på den (modstand), og det er som det skal være.
Dog var der et tjek mere i håndbogen man skulle lave, men det kunne jeg ikke
komme til :( Det var noget med spændingsforskellen, dvs voltene, når TPS var
igang

Jeg beskriver lige hvad der er jeg har oplevet, og så må en af jer kloge
hoveder komme med et bud :)

Fik cyklen justeret ved MR. dyno! Da jeg kørte fra ham synes jeg ikke der
var problemer!
Det skal da siges, at han IKKE kunne justere den ved 2% og/eller 5%
throttle, da den for hver gang han havde indstillet gav forskellige
CO-tal.(er det noget med TPS´en?) Derfor blev powercommanderen i det område
0 stillet og en yoshimurabox blev taget frem. Dvs den kører på det original
fuelmap i det område!

Anyway. Problemet er, at i sidste uge, da nogle gange når jeg kørte,
begyndte TL´eren at dykke ned i tomgang når man koblede ud! For det meste så
meget at den døde! Dette kun i perioder. cirka hver 5-8 gang man koblede ud
fx hen til et lyskryds. pissetrælst!

Som skrevet tog jeg så sidste dag luftfilterkasen af, for at måle på TPS´en.
(den svarer til en skydemodstand åbentbart, hvad er det lige den gør den
TPS????)
Jeg fik den justeret efter værkstedshåndbogen, og nu er det lidt bedre!
Selvom jeg faktisk havde justeret den inden jeg tog op til Mr dyno.

Men efter denne justering her, så isteder for at den dør, så dykker den
faktsik bare ned på en 800-900rpm efter man kobler ud. Men kun et øjeblik,
derefter stiger den igen. Har oplevet en enkelt gang at den gjorde det samme
som først beskrevet, dvs går helt ud!

Dertil synes jeg så at tomgangsskruen kan være svær at justere! Det er som
om at det er en ENTEN/ELLER justering lige nu. Dvs drejer man lidt, så ryger
den op på 1500-1600rpm, og drejer man tilbage, så ryger den ned på 1000rpm.
Den skulle gerne ligge omkring 1200rpm

Det jeg IKKE kan finde ud af er, hvor jeg skal søge! for at afhjælpe
problemet!
Jeg vil have den bare går som den skal i tomgang UDEN problemer.

Er der nogen af jer der har et bud på hvor jeg skal søge efter fejlen?

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 17:35

S.G skrev i meddelelsen <4348fe63$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
ikke
>komme til :( Det var noget med spændingsforskellen, dvs voltene, når TPS

Nemlig, for den totale modstand fortæller ikke noget om det punkt som nok
ikke længere har kontakt til "slæberen", for der er vel tre ledninger til
dimsen. Spændingsmåling med et analogt voltmeter, kik efter pludselige "hop"
på viseren, (her kan digitale instrumenter ikke bruges til en skid, de
sampler aaalllt for langsomt).

> [...]

>meget at den døde! Dette kun i perioder. cirka hver 5-8 gang man koblede ud

Og det er sikkert fordi at TPS'en også styrer tændingstidspunkt, og hvis
sensoren så periodisk "viser" fuldgas, ja så retarderes tændingen aht. fuld
gas. Men da motoren går tomgang, så reagerer motoren med at tabe
omdrejninger, en hel naturlig reaktion i øvrigt.

>Jeg fik den justeret efter værkstedshåndbogen, og nu er det lidt bedre!
>Selvom jeg faktisk havde justeret den inden jeg tog op til Mr dyno.

Du har ramt et knapt så slidt område, dog virker det lidt underligt at
TPS'en er slidt i tomgangsområdet :-/ Måske en god idé at tjekke
stikforbindelser hele vejen op til ECU'en. :-|

>Dertil synes jeg så at tomgangsskruen kan være svær at justere! Det er som
>om at det er en ENTEN/ELLER justering lige nu.

Samme som ovenfor.....

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 18:30

Takker for dit svar. :)

Jeg tror jeg har luret problemet. For TPS´en er IK Kbrændt af. Fik målt VOlt
og modstand på den idag!

OK nu har jeg luret problemet!!
Det er en kombination af forkert luftblanding i tomgang, en forkert
justering af tomgangsskruen og TPS!

Selve tomgangjusteringen, som man kan indstille med fingrene på siden af
cyklen (den løfter spjældene for at give motor mere luft) var stort set på
max (nok derfor den var svær at justere). Det går IKKE! da spjældene så er
løftet for meget! Det går ud over 2% thottle!

Så jeg gjorde det at jeg tog luftskruerne på begge indsprøjtningsmoduler, og
skruede dem ud til 3½ omgang fra de 1½ omgang de var sat på. (således at
spjældene kunne sænkes i tomgang (vha tomgangsskruen på siden), da den jo så
ikke behøver luften fra de åbne spjæld)
Det betød at tomgangsskruen kunne komme længere ind af, og dermed blev
spjældene også sænket en smule, men dog ikke helt!
Derefter justerede jeg TPS´en, nu ser det ud til at den ikke laver det med
at
gå ud. Men skal have kørt lidt her de næste par dage.

Jeg målte også volt og modstand på min TPS, den er IKKE brændt af heldigvis!
Så det er simpelthen tongangsjusteringen der IKKE har passet til
luftfilterkassen og det blandingsforhold som cyklen er indstillet til.

Mr. dyno har så ikke kunne justere den ordentligt ved 2% throttle, da
spjældene pga tomgangsskruen har været åbnet for meget

Lyder det ikke fornuftigt nok?

Vil lige takke P. Jarnbæk.
Han smed en privat mail med hans nummer så jeg kunen ringe til ham.
Ham der lige fik sat mig ind i hvordan det hele hænger sammen og forklarede
hvad jeg kunne gære.. Tak for det!

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 10-10-05 15:33

> Mr. dyno har så ikke kunne justere den ordentligt ved 2% throttle, da
> spjældene pga tomgangsskruen har været åbnet for meget
>
> Lyder det ikke fornuftigt nok?
__________________________________

Hmm, ikk for noget, men burde han ikke have opdaget det??
MVH
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 17:24

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> __________________________________
>
> Hmm, ikk for noget, men burde han ikke have opdaget det??
> MVH
> Johan

Det ved jeg faktisk ikke.
Han fik den til at gå som den skulle, men havde problemer med at justere den
ved 2% throttle.
Det brugte han lidt tid på! og fandt en yoshibox frem, der gjorde at den gik
som den skulle da jeg kørte derfra.
Problemet er komemt sidenhen.

Han ringede til mig idag og han ville l ige trække på et par kontakte og
vende tilbage imorgen!
Han tilbød endda at jeg kunne komem over til ham så vi kunne lave det, uden
at det skulle koste noget nævneværdigt. Vi aftalte at vi fandt ud af
detaljer imorgen! Så det er fjong, god service

Jeg ender nok derovre uanset, næste sæson!
Jeg har et par knaster liggende jeg godt vil have teste på dyret :) De skal
smides på og så skal den remappes! :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-05 22:58

S.G skrev:
> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse

Du kan godt have fat i noget der. Nu kender jeg ikke dit
system/model. Men skal vi drage lidt paralleller til biler,
så er det ikke utænkeligt. Der har man også TPS (Throttle
Positions Sensor. Man har også en tomgangskontakt. Den kan
være indbygget i tps'en eller sidde ved siden af. Den skal
så at sige melde at motoren er i "tomgangsmode".
Motorbremser man så motoren roterer f.eks over 1800 omdr. så
lukkes for benzin/tænding. Derfor, hvis tps/tomgangskontakt
ikke er justeret rigtigt, kan man have svært ved at justere
endsige holde motoren i gang.

Ib Jakobsen