Forbandede morgentåge
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 05-10-05 20:32

Nu har jeg kørt til/fra job hver dag siden Maj.
I sol, blæst & regn pragtfuldt.

Men de seneste dages morgentåge er ved at fjerne fornøjelsen.
Jeg leger vinduesvisker med venstre hånds pegefinger minimum 5 gange i
minuttet.
Det er ikke optimal sikkerhed, slet ikke når tågen samtidig hæmmer synet.

Hva' fan' gør I andre ?

Jeg møder godt nok ikke så mange MC'ister som jeg plejer p.t.
Måske det er morgentågens skyld ?

Jan Selchau-Hansen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=920

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 05-10-05 20:51

Jan Selchau-Hansen wrote:
> Hva' fan' gør I andre ?

Kører med åben visir, godt jeg kun skal 6 km :)

Mvh Peter

Fra : Brian

Dato : 05-10-05 21:28

"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse

> Kører med åben visir, godt jeg kun skal 6 km :)
>
> Mvh Peter

Ja det duer ikke for mig da jeg har et sæt glas til inde i hjælmen men
ellers er det med pegefingeren og så fremad 20 km
går det helt galt med madkasserne så burde man tage marken istedet

Brian

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 05-10-05 21:40

"> >

> [...]
> ellers er det med pegefingeren og så fremad 20 km
> går det helt galt med madkasserne så burde man tage marken istedet

xxxxxxxxxxxxxxx

Arergghh.. så hellere madkassen.. har 100km på arb. hver vej...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Armand

Dato : 05-10-05 21:33

Jan Selchau-Hansen wrote:
> [...]
> minuttet.
> Det er ikke optimal sikkerhed, slet ikke når tågen samtidig hæmmer synet.

Lider sammen med dig !
Det eneste der er værre er rimtåge :-|

Aprospos meteorologien: Vi sad forleden og talte om det uudtømmelige
emne forleden, hvorunder min svoger udbryder: "Vi har forøvrigt været
bemærkelsesværdigt fri for bønders til-mudring af landevejene i år"!
Og han har jo ret - Mon ikke at det skyldes den gode (á tørre) sensommer
at der ikke hænger nær det samme jord på traktorernes grove dæk :-/

--
Armand.

Fra : Dak

Dato : 05-10-05 22:05

> [...]
> Og han har jo ret - Mon ikke at det skyldes den gode (á tørre) sensommer
> at der ikke hænger nær det samme jord på traktorernes grove dæk :-/

Så skal du være glad for du ikke køre på metro boulevarden på vej til
skole/arbejde. Der er mudderkørsel som siger spar 2 da de kører jord væk fra
den nyopgravede å på fælleden. Det er mange tons jord som bliver slæbt
væk/til og det sætter også præg på vejen. Og så skal det lige siges at på
netop den vej så findes 3-4 rundkørsler inden for 1 km.

Så her til morges var jeg jo morgentræt som alle andre og sørme ikke om
morgentågen havde blødt jorden så meget op at jeg skred ud med bagenden da
jeg kørte rundt i den første rundkørsel. og så var jeg eller vågen resten af
vejen.

Men er der andre af jer der kan mærke at baghjulet trækker til højre når man
bremser med bagbremsen?

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Armand

Dato : 07-10-05 19:10

Dak wrote:

> Så skal du være glad for du ikke køre på metro boulevarden på vej til
> skole/arbejde. Der er mudderkørsel som siger spar 2 da de kører jord væk fra
> den nyopgravede å på fælleden.

Hæ! (?)
Der er sikkert mange lollændere der kunne fryde sig over at i endelig
får dén fornøjelse inde i storbyen også

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 05-10-05 23:57

"Armand" skrev ...

> Det eneste der er værre er rimtåge :-|

Præcis. Tåge er træls. Rimtåge er virkelig skod. Værre end snevejr. Man kan
slet ikke holde pause med finger-vinduesviskeren, og alligevel er der efter
15 kilometer kun en lille streg tilbage man kan se ud igennem.

Engang overvejede jeg seriøst at lave et visir med varmetråde, men så gik
jeg alligevel over til hovedsagelig madkasse om vinteren.

--
Niels
Stadig TransAlp

Fra : Armand

Dato : 07-10-05 19:26

Armand wrote:

> Lider sammen med dig !

Glemte lige at understrege at et fuldstændig rent og poleret visir både
indvendigt og udvendigt er grundtrinnet i efterårskørsel á kulde/dug
(som vel egentlig hedder em?) hhv. tåge!
Kun på en ren og poleret yderside vil regn støvregn og sågar tåge kunne
løbe af af sig selv ved at kigge kortvarigt til hver side og udover
deciderede anti-dug behandlinger til indersiden, såvel som termo-indlæg,
er den rene og polerede overflade dén hvor forekommende dug lettest
forsvinder "som dug for solen" (det samme trick gælder i høj grad i
bilen, hvor rygerne har deres problemer med at få forruden dugfri om
morgenen!) !

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-10-05 21:39

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Hva' fan' gør I andre ?

Samme princip. Og visiret op inde i byen.

Det er lidt træls; men hjemturene har været fede )))

Har iøvrigt fundet vinterhandsken frem.

Dejlig varm; men motorikken er som med armen i gips, sammenlignet med
sommerhandsken.

; - )

KD

Fra : Perminator

Dato : 05-10-05 22:33

Kører med lidt åbent visir. (Handsker fås med vinduesvisker på
pegefingeren) Der er ikke mange insekter, men de alm briller beskytter lidt.
Tænder det lange lys. Tænk på at der ikke er mange minutter fra
morgentåge til solskin i øjeblikket, og så ville det være ærgeligt at have
valgt madkassen. dmi.dk eller regn.dk giver mulighed for at vælge
transportmiddel.
vh Perminator

Fra : fdsf

Dato : 05-10-05 23:07

Glæder os over at vi ikke sidder i de dødelige kasser. Kører selv 35 km til
arbejde i fuld tåge :)

Møder heller ikke så mange mere, men ser tit MC betjente. Køb e.v.t. en grøn
vest at bruge, det ser ikke så cool ud men du kan jo lade være med at bruge
den på hjemturen, og så ellers bare høj lys på :)

/tralala

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 00:05

> [...]

> minuttet.
> Det er ikke optimal sikkerhed, slet ikke når tågen samtidig hæmmer synet.

Det samme som dig, de næste 4 uger skal jeg på nathold ( 23,15 til 07,15 )
så der får jeg "duggen" begge veje ! 2*50 km .........

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-10-05 07:20

"Jeg leger vinduesvisker med venstre hånds pegefinger"

Ved ikke om Nolan pin-lock system virker her. (kan desværre ikke selv passe
en Nolan), det er jo udvendigt...

Ellers findes der "elruder" til visiret. Dem har jeg dog aldrig prøvet.
Synes ikke selv at problemet er stort. Så enten har tågen ikke været slem
nok eller også har jeg en god hjelm (Uvex) :-/

Måske kåber/visere som bære vinden over føren er en fordel her... Så måske
man bare skal ligge sig ned over tanken.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : anders majland

Dato : 06-10-05 09:34

> Ved ikke om Nolan pin-lock system virker her. (kan desværre ikke selv
> passe en Nolan), det er jo udvendigt...

Jo det virker faktisk rimeligt godt - men vanddråberne sætter sig jo
alligevel så der skal viskes, men det sugger ikke ret meget

> Ellers findes der "elruder" til visiret. Dem har jeg dog aldrig
> prøvet. Synes ikke selv at problemet er stort. Så enten har tågen
> ikke været slem nok eller også har jeg en god hjelm (Uvex) :-/

Det kunne jeg godt finde på at prøve som gds ... Jeg kører pt. med en KiWi
der har den store fordel at betrækket kan tages ud og vaskes og at viseret
kan tages af på 10sekunder (forbedringer i forhold til min nolan n100) Men
jeg har et ekstra visir til Nolan'en. Så måske jeg skulle prøve ....

/A

Fra : anders majland

Dato : 06-10-05 22:35

Og forbandede aftentåge ! Jeg er lige kommet hjem efter at have kørt ~100km
fra århus med sigtbarhed på 100meter eller derunder. Med min "nye" hjelm kan
det kun lade sig gøre med helt åbent visir så nu er mine øjne knaldrøde af
anstrengelsen/vind og vand belastningen På motorvejen gik det rimeligt
med at holde en "pæn" marchfart når jeg slog hjermen fra og besluttede at
der nok ikke var nogen der havde tabt en palle/lænestol/cykel/whatever idag
...... Men det sidste sykke hjem af små snoede biveje var godt nok også en
udfordring. I klart vejr og på tider uden trafik kan det gøres på 12-15min
Idag brugte jeg over 1/2 time og var kun sjældent over 80. Selvom jeg kender
vejen er det svært at køre i kurver når man ikke kan se langt nok frem til
vurdere krumningen ....

Men jeg nåede da hjem fra arbejde og fik en madrest sammen med en Jakol
basen Saaz Blonde (75cl 7,1%) så nu er jeg gået i det kreative hjørne mhs
varmetråde på visiret

/A

Fra : Knud Dam

Dato : 07-10-05 17:15

meddelelse news:43459899$0$49020$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Men jeg nåede da hjem fra arbejde og fik en madrest sammen med en Jakol
> basen Saaz Blonde (75cl 7,1%) så nu er jeg gået i det kreative hjørne mhs

*GGG*

KD