Videopolitiet I- overhalinger
Fra : Kim Persson

Dato : 27-09-05 21:02

Videopolitiet fordobler deres indsatssyrke i Danmark ..

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=258449&r=1

Indlægget er taget fra dk.fritid.bil

Anyway 6minutter inden i programmet ser man mc'ere overhale ved fuldt
optrukkent indenfor linien.
på et tidspunkt bliver linien dog stiplet for modsatte overhalinger- det
koster et klip(se det vidste jeg ikke)

moralen- overhal kun indenfor fuldt optrukne linier

//Kim

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-09-05 21:03

Kim Persson wrote:
> [...]
> koster et klip(se det vidste jeg ikke)
>
> moralen- overhal kun indenfor fuldt optrukne linier

Problemet er at man ikke må overhale medmindre der er plads til at
overhale med en bil, da en motorcykel teoretisk set "fylder" det samme
som en bil i trafikken.
Det er ihvertfald den forklaring jeg har fået.

Fra : Henning Aagaard

Dato : 27-09-05 21:26

Jeg mener ikke at det har noget at gøre med at der skal være plads til en
bil. Hvor meget plads der skal til en overhaling må være en
vurderingsspørgsmål.
Men jeg mener at man godt må overhale hvis der er dobbelt optrukket linie
(så kan du jo ikke møde en modkørende når du holder dig på den rigtige side
af linierne. Hvis der kun er enkelt optrukket linie må du ikke overhalem,
det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og kan jo godt
komme over i din vejbane ved overhaling).

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-09-05 21:42

Henning Aagaard wrote:
> [...]
> det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og kan jo godt
> komme over i din vejbane ved overhaling).

Vil du ikke være venlig at svare under det du skriver, det gør det
nemmere for os andre at læse.

Grunden til at man ikke må overhale på den måde som motorcyklen gør der,
er at der ikke må føres et køretøj ved siden af et andet køretøj når
der kun er en bane, og eftersom der ikke er plads til to biler indenfor
stregen er der altså kun en vognbane på det pågældende sted.
Derfor bøden til motorcyklisten.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 27-09-05 23:48

"Anders Christensen" wrote:

> [...]
> kun er en bane, og eftersom der ikke er plads til to biler indenfor
> stregen er der altså kun en vognbane på det pågældende sted.

Din forklaring er forkert, der må normalt godt overhales selvom der kun er
en vognbane, sålænge man kan holde sig i vognbanen.

Problemet i dette tilfælde er at de modkørende ikke har optrukket
midterlinie og derfor godt må anvende vognbanen SAMTIDIG med at der er
optrukket linie i MC vognbane, og i netop det tilfælde må man ikke.

I princippet er der heller ikke noget vejen for at lave en overhaling af en
bil samtidig med at der er modkørende bil på en almindelig landevej, sålænge
den er bred nok, det er de dog sjældent (dette er selvfølgelig en vurdering
sag).

Det gælder selvfølgelig også når man kører i en madkasse, men der er altså
få danske landeveje hvor der god plads til 3 biler på siden af hinanden.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Kim Persson

Dato : 27-09-05 22:07

> [...]
> overhalem, det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og
> kan jo godt komme over i din vejbane ved overhaling).

Hmm der kan man bare se- så lærte jeg sgu også lidt idag *S*
Forklaringen lyder ihvertfald som det politimanden prøvede på at sige- omend
lidt kryptisk...

//Kim

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-09-05 10:12

Kim Persson wrote:
> [...]

Men de modkørende må da vel for dælen kun komme over i den anden (din)
vejbane hvis der er plads nok ? Og det er der jo ikke med en bil + mc ved
siden af hinanden.

/jim

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 27-09-05 22:02

Henning Aagaard wrote:

> [...]
> overhalem, det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og
> kan jo godt komme over i din vejbane ved overhaling).

Det var nøjagtigt den forklaring jeg fik af min kørelærer da jeg tog kortet,
intet af det her med at en MC fylder som en bil.

Han tegnede ganske tydeligt de forskellige situationer og specificerede at
du godt må overhale for dobbelt optrukkent, sålænge det foregår i din egen
bane.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-09-05 06:50

Brian Lund Larsen wrote:

> Han tegnede ganske tydeligt de forskellige situationer og specificerede at
> du godt må overhale for dobbelt optrukkent, sålænge det foregår i din egen
> bane.

Det er da sikkert rigtigt, men skal sikkerhedsafstanden ikke være en
meter eller deromkring? Det kan blive svært at overholde, når man ikke
må forlade sin egen vognbane, og desuden kunne der ligge et problem i,
at bilisten måske ikke er opnærksom, fordi han ikke regner med at blive
overhalet sådan et sted.

--

Hilsen Jan

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 28-09-05 16:55

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> må forlade sin egen vognbane, og desuden kunne der ligge et problem i,
> at bilisten måske ikke er opnærksom, fordi han ikke regner med at blive

Tror aldrig jeg har hørt noget om en sideværts sikkerhedsafstand så det skal
jeg ikke kunne sige. Jeg kan godt se problemet med billisters manglende
opmærksomhed, men det er vel nærmest et faktum i alle situationer og ikke
kun denne :)

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : anders majland

Dato : 28-09-05 19:01

> [...]
> det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan godt se problemet med
> billisters manglende opmærksomhed, men det er vel nærmest et faktum i

Herhjemmer er det en gummiparagraf - der skal være bare være plads nok.... I
tyskland har de (selvfølgelig) faste regler og der hedder det en 1meter i
sideafstand. Jeg ved ikke hvad retspraksis er herhjemme på det punkt.
Tyskerne har også et skema for afstand afhængigt af hastighed. Herhjemme er
retspraksis 0,4sekund for en betinget frakendelse og formodenligt 0,8sek for
et klip. Men 0,81 er så måske ikke nok til en bøde ... Tyskerne har lidt
flere grader i deres bødesytemer. Lidt ligesom vi har med hastighed. Altså
lille overskridelse lilel bøde og så ellers hurtigt op mod klip eller
frakendelse.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-09-05 21:39

anders majland wrote:

> Herhjemmer er det en gummiparagraf - der skal være bare være plads nok.... I
> tyskland har de (selvfølgelig) faste regler og der hedder det en 1meter i
> sideafstand.

Ja, det er derfor, jeg spørger, jeg har nemlig taget kørekort i Tyskland.

--

Hilsen Jan

Fra : Knud Dam

Dato : 27-09-05 22:30

"Henning Aagaard" <henning.aagaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overhalem, det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og
> kan jo godt komme over i din vejbane ved overhaling).

Enig !

KD

Fra : Armand

Dato : 28-09-05 21:35

Henning Aagaard wrote:
> [...]
> det giver klip (de modkørende har jo ikke optrukket linie og kan jo godt
> komme over i din vejbane ved overhaling).

Og lige netop dét argument er før blevet nævnt herinde, men alligevel
stiller jeg mig højest uforstående overfor at man skulle kriminakisere
sig ved at udsætte sig for andres overtrædelser: Selvom modkørende har
stiplede linier på sin side betyder det da ikke at man må overskride dem
blindt :-|
Den der har fuldt optrukket linie har bare at blive i din egen side af
vejen, hvor den der har stiplet linie må(!) overskride hvis der er plads!!

--
Armand.
(måske selv lidt for tit i pågældende situation)

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 21:25

Kim Persson <5th@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
<4339a518$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>moralen- overhal kun indenfor fuldt optrukne linier

Og sådan har det alle dage været. Og med god grund.

mvh
Orla

Fra : anders majland

Dato : 28-09-05 09:00

> Og sådan har det alle dage været. Og med god grund.

Yep - men godt med en reminder. Det er ikke engang 10år siden jeg tog
kørekort og jeg havde da glemt det ...

Fra : Ulvir

Dato : 28-09-05 10:19

Jeg vil også gerne der hvor linierne er stiplede..