Stramme kæde.. Hvor tit
Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 17:29

Ja hvor ofte strammer i andre kæde op ?
Syntes jeg skal gøre det meget ofte faktisk hvergang jeg triller en tur

Kæden er hoppet af for mig en gang .. Ikke sjovt

Skal måske lige indskydes at det ikke er en racer jeg har lige PT
Men derimod en Aprillia Classic 45er sjover med gear osv. så regnede med
at i kunne hjælpe her

OZ3BTO og Tøsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 17:46

Tøsen wrote:
> [...]
>
> Skal måske lige indskydes at det ikke er en racer jeg har lige PT
> Men derimod en Aprillia Classic 45er sjover med gear osv. så regnede med

Umiddelbart virker det som om at kæden er meget tæt på at være død..
Hvis dette er tilfældet, skal den skiftes hurtigst muligt inden det går
galt..

Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 17:51

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart virker det som om at kæden er meget tæt på at være død.. Hvis
> dette er tilfældet, skal den skiftes hurtigst muligt inden det går galt..

Nu har vi næsten lige fået den ... Kæden har max kørt 12K km (nemlig hvad
hele knallerten har kørt)
Nu er det jo kuns en 50ccm og 45kmt (Ermh 95kmt)
Men vil da finde ny kæde til den .... tandhjul skal vel oss udskiftes ?

OZ3BTO & Tøsen

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 26-09-05 18:19

> [...]
> Nu er det jo kuns en 50ccm og 45kmt (Ermh 95kmt)
> Men vil da finde ny kæde til den .... tandhjul skal vel oss udskiftes ?

xxxxxxxxxxx

12 K er da helt pænt for en kæde, især hvis du har pillet lidt ved motoren,
så er belastningen større på kæden end normalt.

Når du skal stramme den tit, ville jeg, som andre allerede har skrevet,
udskifte kæden, og husk ALTID skifte tnadhjul når du skifter kæde, ellers
bliver den nye kæde meget hurtigere slidt... Og led ikke efter en
billigkæde, de holder altås ikke så lang tid, og det er surt pludselig at
stå med en kæde der bare ikke dur mere..

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 18:22

"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigkæde, de holder altås ikke så lang tid, og det er surt pludselig at
> stå med en kæde der bare ikke dur mere..

Det er nu ikke det store der er pillet i den .. har kuns fjernet en tragt i
udstødningen Men WOHA det gav noget
Men tivler på at den har over 5-6 HK
Planen var at i løbet af vinteren skal den skilles total ad og så tunes
lidt mere bla med lidt flere CCM :P

OZ3BTO & tøsen

Fra : Armand

Dato : 26-09-05 18:19

Tøsen wrote:
> [...]
> Nu er det jo kuns en 50ccm og 45kmt (Ermh 95kmt)
> Men vil da finde ny kæde til den .... tandhjul skal vel oss udskiftes ?

Jup, kæde og tandhjul som et hele!

Kontrol-tip: Prøv at se hvorvidt det kan lade sig gøre at trække kæden
fri fra det bageste tandhjul midtvejs hvor den lægger an på tandhjulet!
Kan man løfte kæden fri så man kan se luft er den nedslidt!

Husk fremover at kæden skal være lidt slap så den skal ikke ligefrem
STRAMMES op, men derimod højest justeres ind så den ikke er for slap

--
Armand.

Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 18:42

> [...]
>
> Husk fremover at kæden skal være lidt slap så den skal ikke ligefrem
> STRAMMES op, men derimod højest justeres ind så den ikke er for slap

Når jeg "strammer" kæden op har den 1½-cm den kan give sig ... efter råd
fra naboen

OZ3BTO & Tøsen

Fra : max tina og palle

Dato : 26-09-05 17:48

det er ikke rat tit jeg gør det, men det er måske forde du har en tynd kæde
eller en slidt kæde at den skal strammes op

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-09-05 17:42

> [...]

> Skal måske lige indskydes at det ikke er en racer jeg har lige PT
> Men derimod en Aprillia Classic 45er sjover med gear osv. så regnede

Tjah, vi bruger jo typisk O-ring kæde på motorcykler, og når den skal
strammes, er den ved at være slidt op.
På knallerter tror jeg man bruger gammeldags kæder, og de er sikkert heller
ikke voldsomt dimensionerede, og så skal kæden justeres jævnligt - oftere
hvis du er fedtet med smøringen, eller strammer den for meget op, så den
bliver strukket under kørsel..

Rittig

Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 18:15

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis du er fedtet med smøringen, eller strammer den for meget op, så den

Bliver sådan set smurt dagligt ihvertfald de dage hvor den skal ud og køre

Men det lyder da til at jeg skal forsøge at få en o rings kæde næste gang
for umiddelbart ser kæden ud til at have samme str. som naboens kawazaki
ting

OZ3BTO & Tøsen

Fra : Hans/NTV

Dato : 26-09-05 18:47

"Ja hvor ofte strammer i andre kæde op ?
Syntes jeg skal gøre det meget ofte faktisk hvergang jeg triller en
tur "

Jeg har i sin tid kørt 30K på sådan en sjover (Classic MR) og jeg
skulle skifte kæde og tandhjul for hver 6K ca. Men hvis du ikke vejer
+95 kg (som jeg gjorde) og kører råddent så holder den givet vis
længere. 12 K er dog langt på et sæt kæde/tandhjul for den yder
alligevel tæt på 9 hk med det du har fået lavet ved den...

"Kæden er hoppet af for mig en gang .. Ikke sjovt "

Pas på med det, specielt hvis det sker på det forreste tandhjul - den
har det med at flå motorblokken i stykker og så kommer der vand ind
til elektronikken og selvstarter og hvad der ellers sidder i den
side.... Det er dyrt.

Skift kæde og tandhjul snarest og når den så igen begynder at skulle
strammes hele tiden - så skift igen.

hVh
Hans/NTV

Fra : Tøsen

Dato : 26-09-05 19:13

"Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

9HK det var sku meget for en 50ccm
når jeg ikke har lavet mere ved den som jeg har
Havde førhen en rå tunet scooter som var betydeligt mere aggrasiv at køre
på den havde da kun 10.44 målt på et rullefelt

Men vejer over 95 og jeg køre råddent vil nogen nok mene
OZ3BTO & Tøsen

Fra : AW på ZRX

Dato : 26-09-05 19:13

> Ja hvor ofte strammer i andre kæde op ?
> Syntes jeg skal gøre det meget ofte faktisk hvergang jeg triller en tur

Det kommer jo an på hvor langt du triller hver gang!!
Jeg strammer vel kæde en gang for hver ca. 3000 km.
Men jeg kørte også 33.000 km på mit sidste kædekit. Så det er vel en 11
gange i kædens levetid.
Men hvis det er en 45 sjover, så har du vel noget tyndt cykelkæde uden
O-ringe, og den forsvinder jo nok som dug for solen - især hvis den ikke
altid er smurt.

Allan
ZRX 1200 S