Startproblemer... Nogen der kender et godt~
Fra : Niels B

Dato : 26-09-05 12:27

Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
gnist på tændrørene, men den var helt død...

Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at køre
på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe den i
gang hvis jeg ville starte igen.

Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får omkring
10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg aktiverer
starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er normalt,
men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -
ikke ligge i garagen og skrue :(

Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu, for
mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om der er
nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig studerende)
værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har mulighed for at
hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som den er nu...

Alle forslag modtages med kyshånd!

Mvh. Niels
--------------
Suzuki GSX400E

Fra : Moller

Dato : 26-09-05 12:42

Niels B wrote:
> [...]
> studerende) værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har
> mulighed for at hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den,

   Hvor i landet befinder du dig ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 26-09-05 12:46

Moller wrote:

> Hvor i landet befinder du dig ?

   Sorry, så ikke det med Odense :( ... hmmm, det er jo for langt væk fra
Ørslev...

Fra : Niels B

Dato : 26-09-05 12:53

>hmmm, det er jo for langt væk fra Ørslev...

Hvor ligger Ørslev da henne?

/Niels

Fra : Moller

Dato : 26-09-05 13:07

Niels B wrote:

> Hvor ligger Ørslev da henne?

   6km fra VordingHul ;) du ved rastepladsen inden man tager over broen
mod Lolland/falster.

Fra : N.P. Hansen

Dato : 26-09-05 14:31

prøv carsten ved midtfyns mc i årslev
flink fyr, og fornuftige priser

hilsen henrik

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 26-09-05 14:33

> [...]
> værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har mulighed for at
> hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som den er nu...

Hej Niels,

Jeg vil som N.P. Hansen også foreslå Carsten i Årslev. Han servicerer min
kværn, og mit indtryk er, at han er fornuftig med priserne samtidig med han
udfører et godt håndværk. Af alle de steder jeg har fået serviceret
motorcykel vil jeg nok foretrække ham. Servicen er god, og han har altid
ringet til mig, såfremt der skulle serviceres ud over det aftalte.

Mvh,

Allan

Aprilia SL1000 Falco

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 05:37

Hej
Jeg vil da gerne bruge en time på den, hvor bor du?
mail evt. til mig.

Hygge Poul Dam CBR1100t Odense

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-09-05 15:28

Måske er det langt ude, men...

Jeg havde samme problemer for år til tilbage med en gammel Yamaha. Det viste
sig at det var starteren. Den gik meget stramt og kørte med lidt lavere
omdrejninger end normalt, men ikke markant lavere. Ingen kunne finde fejlen,
men en dag begyndte jeg selv at skille ad og opdagede det. Jeg fik en
ombytter og så startede den perfekt.

Den kunne også altid løbes i gang, helt uden problemer...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 19:25

"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -

Hvis du måler 10-11 volt når den står stille uden andet en tænding tændt, så
er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet er
dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding, idet
batt. spændingen falder yderligere når startmotoren skal trækkes rundt.
Hvis spændingen er korrekt 12-13 volt på batteriet men 11 på tændspolen, har
du en dårlig forbindelse et eller andet sted mellem batteri og spole.

Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi platinerne
for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.

at spændiingen falder til 4-6 volt når man starter, kan være helt normalt,
idet platinerne får spændingen til at skifte mellem 0 og 12 volt, så du
måler et gennemsnit af dette hvis voltmeteret står på DC.

Poul B-H

Fra : Armand

Dato : 27-09-05 16:28

svar_i_gruppen wrote:

> [...]
> er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet er
> dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding,

Brug af et sæt startkabler med en bil i den anden ende er en effektiv
måde at sikre sig mod at det er motorcyklens eget batteri der er for dødt!

> Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi platinerne
> for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.

Dels var det kun de tidlige GS'ere der havde platintænding, så GSX'eren
må have elektronisk tænding, og dels skal der hele tiden være
"føde"-strøm på tændspolen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 15:58

> [...]
>
> Dels var det kun de tidlige GS'ere der havde platintænding, så GSX'eren
> må have elektronisk tænding, og dels skal der hele tiden være

men ikke stel, så hvis man måler over spolen eller på den pol der er
tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik

Poul B-H.

Fra : Armand

Dato : 01-10-05 22:25

svar_i_gruppen wrote:
> [...]
> tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
> jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik

Øhh?

Spolen får fødestrøm fra batteri -> tændingslås -> sikringsbox, ergo er
der 12V+ på den af spolens terminaler som pågældende ledning går til.

Spolerne fungerer á to ledninger (den anden går til / kommer fra
tændingsanlægget) og altså uden brug af egentlig stelforbindelse.

Derved at det er en spole vi taler om vil de 12V+ der hældes i den ene
ende også kunne måles i den anden ende!

Ergo: Man bør kunne registrere spænding på tændspolen alene v.h.a. en
prøvelampe :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 09:12

svar_i_gruppen skrev i meddelelsen
<433ea307$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>men ikke stel, ***så hvis man måler over spolen*** eller på den pol der er
>tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
>jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik

Ikke nogen hensigtsmæssig måde at måle på ! Man bør tillægge sig den vane
_altid_ at måle spænding med reference til stel.

mvh
Orla

Fra : Niels B

Dato : 27-09-05 15:46

Stadig ingen gnist...

Nu har jeg så haft tændspolerne pillet af og målt dem igennem. På
primærsiden var de ok, men på sekundærsiden lader de begge til at have en
løs forbindelse. Den ene spole giver korrekt udslag af og til mens der
andre gange ingen forbindelse er, og den anden spole giver en masse
forkerte udslag (skulle være 23-25 K ohm).

Jeg har så lige ringet til en reservedelspusher, som kunne fortælle mig,
at de tændspoler kun kunne fåes originalt til en 8-900 kr. stykket!?! =

Den pris synes jeg nu er lige lovlig pebret, så jeg vil forsøge mig med et
par brugte, men nu er jeg igen i knibe, for efter en intens googlesøgning
har jeg stadig ikke fundet en mc-ophugger.

Kender nogen et tlf.nummer eller et link til en ophugger, der kunne tænkes
at ligge inde med nogle gamle Suzukidele?

Mvh. Niels
--------------
Suzuki GSX400E

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 16:57

Niels B skrev i meddelelsen ...
> [...]
>andre gange ingen forbindelse er, og den anden spole giver en masse
>forkerte udslag (skulle være 23-25 K ohm).

Målt befriet for tændrørshætte og tændkabler ? Kabler og hætte har det med
at fejle længe før spolen :-|

mvh
Orla

Fra : Niels B

Dato : 27-09-05 19:25

> Målt befriet for tændrørshætte og tændkabler ? Kabler og hætte har det med
> at fejle længe før spolen :-|

Det er netop det der er det latterlige ved det hele - tændspole og kabler
er integreret i een enhed(!?!) jeg har aldrig set noget så dumt - især når
de koster det de nu gør...

Mvh. Niels

Fra : Niels B

Dato : 28-09-05 09:59

> Kender nogen et tlf.nummer eller et link til en ophugger, der kunne tænkes
> at ligge inde med nogle gamle Suzukidele?

Nå, fandt frem til MC-huset, der jo har mange flere dele, end deres
hjemmeside antyder :)

Så går der forhåbentlig ikke længe før jeg atter er ude på vejene igen...
:D

/Niels

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 09:15

Niels B skrev i meddelelsen ...
> [...]
>slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
>gnist på tændrørene, men den var helt død...

http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

Læs og forstå!

mvh
Orla