ny mc+spørgsmål til ng
Fra : Jesper Hillerup

Dato : 25-09-05 20:05

halløj i ng
glad mand her i vestjylland
mange tak til A.Lorenzen for hjælp og opmuntring til køb af noget andet
(påstår det skal være nyere endnu!)
har købt en honda nt650hawk i tyskland,,fin,fin maskine
nå, til sagen, fik en gældende reg.attest hvorpå erstzulassung er
15.03.93
fik en kopi af ældre dato hvor erstzulassung er 08.12.92
og sidst men ikke mindst siger stelnr.årg.89
hvilke oplysninger bruger T&S ? til at udregne afgiften?

--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four årg EZ.75 men årg.72 ifølge papirne,,,,,solgt idag

Fra : BSV

Dato : 25-09-05 20:41

Det lyder mystisk hvad hedder det papir du har fået sådan helt nøjagtigt???

Toldvæsenet bruger normalt den tyske EZ dato (første registrering) så det er
normalt ingen ide at købe en overgemt model.

MVH
bsv

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 25-09-05 21:23

BSV wrote:
> Det lyder mystisk hvad hedder det papir du har fået sådan helt
> nøjagtigt???

fahrzeugbrief
kopi af fahrzeugbrief
stelnr. er i begge brief`s, und, er præget ind i kronrøret

> Toldvæsenet bruger normalt den tyske EZ dato (første registrering) så
> det er normalt ingen ide at købe en overgemt model.
nej det er jeg klar over
mvh jesper

Fra : Hekto

Dato : 25-09-05 21:53

In article <4336fd35$0$87591$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bs_fjern@fjern_ta.dk says...
> Det lyder mystisk hvad hedder det papir du har fået sådan helt nøjagtigt???
>
> Toldvæsenet bruger normalt den tyske EZ dato (første registrering) så det er
> normalt ingen ide at købe en overgemt model.

Hmmmm ... mon ikke man kunne tilskrive Rigspolitiets Dataafdeling, og
søge om at få den reigistreret med fremstillingsåret som første
registreringsdato?
Jeg ville ihverfald prøve, når det drejer siog om flere år!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 25-09-05 22:26

> Hmmmm ... mon ikke man kunne tilskrive Rigspolitiets Dataafdeling, og
> søge om at få den reigistreret med fremstillingsåret som første
> registreringsdato?

jo,det lyder fornuftig, men jeg kan jo ikk`registrere før afgiften er
betalt

> Jeg ville ihverfald prøve, når det drejer siog om flere år!

et el. andet gør jeg tihverttilfel
jeg sidder jeg lige og nærlæser på kopièn!

der er flere afkrydsningsfelter og efter krydset står der følgende"aus
d. Zollausland eingefuhrt Zollbescheinigung lag vor und wurde
eingezogen" og det betyder vel bare at, den er impo. fra et land hvorfra
der skal betales toll, og dertil forligger der "toldkvittering"
jesper

Fra : Armand

Dato : 25-09-05 22:29

Jesper Hillerup wrote:

> [...]
> eingezogen" og det betyder vel bare at, den er impo. fra et land hvorfra
> der skal betales toll, og dertil forligger der "toldkvittering"

- - - - og det er derfra at den tidligste EZ stammer fra, og således
burde være dén der skal tages i betragtning ved afgiftsvurdering.
Hvis du kan læse dig til dén konklusion, burde T&S også :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 25-09-05 23:08

In article <xDEZe.68914$Fe7.232203@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Hvis du kan læse dig til dén konklusion, burde T&S også :-/

Forget it! De kan ike engang læse deres egne bekendtgørelser! man må
læse dem højt for dem!
Heldigvis kun een gang, for deres evne til at huske ansigter overgås kun
af deres 'travlhed'!

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-09-05 06:54

Armand wrote:

> - - - - og det er derfra at den tidligste EZ stammer fra, og således
> burde være dén der skal tages i betragtning ved afgiftsvurdering.
> Hvis du kan læse dig til dén konklusion, burde T&S også :-/

Jo, men tror du, at der ville være nogen forskel på en 92'er og en
93'er? Jeg tror ikke, at et år gør nogen forskel når vi snakker afgift,
medmindre der er tale om en helt anden model selvfølgelig.

--

Hilsen Jan

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-09-05 22:38

On Sun, 25 Sep 2005 23:25:30 +0200, "Jesper Hillerup"
<jhillerup@xxxesenet.dk> wrote:

Hej Jesper.

>jo,det lyder fornuftig, men jeg kan jo ikk`registrere før afgiften er
>betalt

Jeg er enig med Hekto.
T&S forsøger af al magt at få "fødselsdagen" til at være yngst mulig
for at få så meget i afgift som muligt.
Hvis der er mekaniske eller performance mæssige forskelle på 1989 og
1992 modellerne så find databladene frem op påvis forskellene.
Hvis du har dokumentation for at stelnummeret er fra et given
produktionsår så tag det med.
Det er fint at være godt forberedt, ellers forsøger T&S at tryne dig.
Kontakt rigspolitiets dataafdeling før du snakker med T&S og få
tingene på plads der hvis du kan.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 26-09-05 23:27

Steen Gruby wrote:

> Jeg er enig med Hekto.
> T&S forsøger af al magt at få "fødselsdagen" til at være yngst mulig
> for at få så meget i afgift som muligt.

har talt med yderst fornuftig pers. hos T&S som sagde "vi kan ikk`pille
ved datoèrne, men hvis der står skrevet i toldsyn`s dokumentet,,,
produktionsåret vil det "sandsynligvis" blive taget for gode vare" (dem
tager jeg fat i, igen imorgen)

> Hvis der er mekaniske eller performance mæssige forskelle på 1989 og
> 1992 modellerne så find databladene frem op påvis forskellene.

eneste forskel jeg kan finde er "88 modellen :had four holes in the
stock damper rods, while the 89 model had only two,and an oil line from
the pump to the head on the 88model was mounted differently on the 89

> Hvis du har dokumentation for at stelnummeret er fra et given
> produktionsår så tag det med.

havde jeg også, og fik den flinke synsmand til at skrive i
toldsynsrapporten "model er fra 89 ifølge papirene"
De samme papirer får T&S på fax imorgen,
jeg er jo pisket til at speede processen helt vild op med det skønne
vejr, som vor herre ligger for dagen/vejen
på godt jydsk " der er sq lidt mere "skral" i hawkèn end i den gode
gamle cb500four" som iøvrigt blev solgt til en fyr som vil lave den 100%
iorden og orginal "respekt"

> Det er fint at være godt forberedt, ellers forsøger T&S at tryne dig.

ja,,,,, dårlige oplevelser dem har jeg mange af!! T&S esbjerg går jeg
langt udenom, det gjorde jeg oxo med cbèn,og der fik jeg en god
oplevelse, ikke alle er komplette idioter

> Kontakt rigspolitiets dataafdeling før du snakker med T&S og få
> tingene på plads der hvis du kan.

nu prøver jeg lige denne vej, som egentlig burde lykkedes
ellers må jeg til rigspolitiet,

jesper som praktisk talt bor dør om dør med en synshal, og dog måtte
køre 35km for at både kunne komme frem og tilbage

Fra : Hekto

Dato : 27-09-05 07:59

In article <433875a1$0$29360$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jhillerup@xxxesenet.dk says...
> [...]
> ved datoèrne, men hvis der står skrevet i toldsyn`s dokumentet,,,
> produktionsåret vil det "sandsynligvis" blive taget for gode vare" (dem

Dét lyder spændende!!!! ... talte i om frimærker og hjemmebag???
Muligheden for at det har været om de love og bekendtgørelser de
forvalter, er minimal, for dem ved de jo oftest intet om!
Oftest må borgerne jo selv fortælle dem hvad der er gældende, og
alligevel fortier de kensgerninger som de er bekendt med.

Lad os høre hvad de beslutter sig for!

Fra : Armand

Dato : 27-09-05 16:20

Hekto wrote:
> [...]
> Oftest må borgerne jo selv fortælle dem hvad der er gældende, og
> alligevel fortier de kensgerninger som de er bekendt med.

Hvis forskellen på afgiften er betragtelig, vil man kunne finde et stel
tilhørende den ældste årgang, som man derefter kan bygge hele
molletjavsen over på for at indregistrere på dé papirer til et beløb der
er lavere end udgiften til stellet

På den anden side, så har du derved en ældgammel, men billig model, hvor
den nuværende vil fremstå som nyere den dag den atter skal sælges.
På langt sigt (á videresalg engang) vil økonomien i projektet nok blive
det samme :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 27-09-05 20:03

Armand wrote:
> [...]
> stel tilhørende den ældste årgang, som man derefter kan bygge hele
> molletjavsen over på for at indregistrere på dé papirer til et beløb

de dersens rc31 stel uden skavanker, med danske papire, vil jeg godt
købe et par stykker af hvis prisen er rigtig

> På den anden side, så har du derved en ældgammel, men billig model,
> hvor den nuværende vil fremstå som nyere den dag den atter skal
> sælges.

ældgammel, alt er vel relativ, når man/jeg kommer fra en cb500four født
i 72 reg.første gang i 75, jaa, jeg syntes faktisk der er bare lidt
forskel

> På langt sigt (á videresalg engang) vil økonomien i projektet nok
> blive det samme :-/

hvis man nu ikke hele tiden skal tænke på vidresalg ,ville i så ikk til
enhver tid vælge en ældre mc/hawk der er passet, frem for en to år nyere
som bare ser nogenlunde ud og ikke kender tilstanden af? rc31èn blev kun
produceret i 4 år fra 88

jesper
hawk

Fra : Armand

Dato : 27-09-05 20:50

Jesper Hillerup wrote:

> de dersens rc31 stel uden skavanker, med danske papire, vil jeg godt
> købe et par stykker af hvis prisen er rigtig

Fejl:
Et tyskt stel!!!

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 27-09-05 22:16

Armand wrote:
> Fejl:
> Et tyskt stel!!!
ok, så er jeg med
jesper

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 27-09-05 19:27

> Muligheden for at det har været om de love og bekendtgørelser de
> forvalter, er minimal, for dem ved de jo oftest intet om!

T&S skal vidreskrive den første reg.dato som står skrevet i den gældende
fahrtzeugbrief, det hjalp ikke særligt meget, at den flinke synsmand
havde skrevet "model 89 ifølge papirene" under punktet "andet" forneden
på toldrapporten, det bliver en sag for vurderingsfolkene

> Lad os høre hvad de beslutter sig for!

de har besluttet sig for at forhåndsvurdere den som en 93èr da det er
den første kendte reg.dato

jesper
hawk rc31 årg.indtil nu 93,,,,det vil sige to år yngre end da den
døde/blev taget af programmet ;o|

Fra : Hekto

Dato : 27-09-05 20:52

In article <43398f04$0$29377$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jhillerup@xxxesenet.dk says...
> de har besluttet sig for at forhåndsvurdere den som en 93èr da det er
> den første kendte reg.dato

Ja, nu ville jeg jo ikke højt og larmende beskylde dig for at være naiv!
.... men alligevel!
Hvis vi taler større beløb ... ikke 1.500,- og sådan noget, er der
stadig muligheder!
Det mest korrekte er nok at kontakte RD og høre om de kan hjælpe.

Den absolut sjoveste og mest underholdende er at gøre følgende:

Du ringer til T&S og får den person der har underskrevet brevet.
Så forklarer du dem sagen ... igen ... og fortæller dem at det er
urimeligt at du skal betale mere i afgift af den grund.
Så fortæller den flinke medarbejder dig, at det ikke betyder noget, og
at du hvis du stiller til vurdering, vil få tilbagebetalt det som den
MÅSKE er sat for højt. (la' nu vær' med at være naiv denne gang!)
Du har selvfølgelig undersøgt markedet, og fortæller medarbejderen, at
det jo er XXXXkr. over handelsprisen, og - igen - at det ikke kan være
rimeligt.
Nogenlunde samme forklaring vil blive afgivet igen ... og så er det slut
med din tålmodighed!
Så siger du - nogenlunde ordret: "Så må jeg jo have den igennem på et B-
nummer!" Sig det bare lavmælt og grådkvalt ... du kan sagtens høres i
den anden ende af ledningen! At du er hørt, kan erkendes på den totale
tavshed, det næste minuts tid.
Måske indrømmer de blankt at det er en mulighed - måske forsøger de at
snakke uden om! Du må bare holde dig til at bekendtgørelsen findes, og
at du som borger i DK, kan benytte dig af gældende love og
bekendtgørelser i fornødent omfang.
Til sidst spørger du hvornår du kan hente nummeret.

Udfaldet er sansynligvis ét af to:
1) Du får dit nummer, og så er det jo sådan set bare at tage den derfra.
Syn/vurderin/afgift.
2) Du kommer for at hente dit nummer; men af en eller anden grund bliver
det alligevel muligt at forhåndsvurdere cyklen som den årgang den reelt
er fra!

--
/.... annonym skatteborger!

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-09-05 21:01

On Tue, 27 Sep 2005 21:51:41 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej.

> [...]
>2) Du kommer for at hente dit nummer; men af en eller anden grund bliver
>det alligevel muligt at forhåndsvurdere cyklen som den årgang den reelt

Hvad der ikke klart fremgår af Hekto's fine forklaring er, at med et
B-nummer bliver din afgiftsbehandling foretaget uden at du betaler
depositum.
DET passer bestemt ikke T&S, men der er ikke noget at gøre.
De går dermed glip af det renteprovenu dine penge trækker for dem fra
du betaler til sagen er endeligt behandlet mellem 6 og 9 måneder
senere.
Fidusen er også at du skal til "udendørs" vurdering, og det er her du
skal komme med dokumentation for din MC's faktiske alder.
Synsfolkene er fagfolk, så de tager faktum ad notam.
Desuden er en B-nummer behandling normalt helt afsluttet på under 1
måned

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 27-09-05 22:45

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Synsfolkene er fagfolk, så de tager faktum ad notam.
> Desuden er en B-nummer behandling normalt helt afsluttet på under 1

så, for satan,,,,,gottverdamt,,,,som Hekto skrev,, så har jeg
tilsyneladende været naiv
den her kommer jeg til at ta`med vurderingsfolkene,,,,,,,og ja,
nr-pladen er købt!
har vi til enhver tid krav på et B-nummer, el, er det kun når er tvivl
omkrig identifikation/årgang ?
er igang med at skrive til RD, dem har jeg prøvet at komme i kontakt med
pr. telefon ,men blev stillet om til centralregistret for motorkøretøjer
er det det samme kontor? samt kopiere lidt modelhistorik fra honda
identifikations guide 1959 til 1998
har i ellers andre "guldkorn" i vil dele ud af ?
jesper
hawk

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-09-05 22:51

On Tue, 27 Sep 2005 23:45:11 +0200, "Jesper Hillerup"
> [...]

>tilsyneladende været naiv
>den her kommer jeg til at ta`med vurderingsfolkene,,,,,,,og ja,

Der har du lige afskrevet dig dine pressionsmidler.
Nu er det op til en saglig argumentation.
Du kan selv forlange MC'en fremstillet for vurderingsfolkene.
Det er ikke altid en fordel, men i dit tilfælde vil jeg anbefale det.
Det kan ikke være rimeligt at et køretøj alderssættes til en dato der
ligger senere end den dato hvor den endegyldigt er gået ud af
produktion.

>har vi til enhver tid krav på et B-nummer, el, er det kun når er tvivl
>omkrig identifikation/årgang ?

Nix, som privatperson har du det altid.
Det med depositum er en "praksis" T&S har tiltaget sig som der ikke er
lovhjemmel for.

Du er vist på rette spor

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 27-09-05 23:08

In article <4339bd65$0$29402$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jhillerup@xxxesenet.dk says...
> den her kommer jeg til at ta`med vurderingsfolkene,,,,,,,og ja,
> nr-pladen er købt!
Ja, så gik det jo som T&S gerne ville!
Måske klarer du den; men det er ikke blevet lettere.

> har vi til enhver tid krav på et B-nummer, el, er det kun når er tvivl
> omkrig identifikation/årgang ?

Nææh, den bestemmelse gælder hver gang, der er behov for den.
Behovet afgøres af om man får en rimelig afgift.
Det er jo ike et spørgsmål om at få noget 'gratis' eller snyder. Det er
et spørgsmål om afgiften er rimelig.
Vi skal jo alle bidrage til vores fælles kasse, men ikke trækkes rundt
ved næsen.

Fra : Hekto

Dato : 27-09-05 22:51

In article <vt8jj1d3m4ru29buuvusgsjvpejt520far@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> [...]
> Synsfolkene er fagfolk, så de tager faktum ad notam.
> Desuden er en B-nummer behandling normalt helt afsluttet på under 1

Det er rigtigt ... hvis det da kommer dertil!

Og det koster dem en del mere papirarbejde!
På et A-nummer er blanketen på een side, på et B-nummer er den på fire
(4)! Det borger for godt dansk bureaukrati-kvalitet!

Jeg ka' også en hvis de spørger om kvittering på told og moms ved
indførsel fra 3. land! =

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 28-09-05 20:24

så skete det! jeg syntes ellers jeg kører fornuftig!
en ældre(55-60)herre overser mig totalt og kører ud for en ubetinget
vigepligt, var lige trillet ud fra min arbejdsplads, jeg havde den nede
i en lille kurve og startede med og prøve at styrer mig ud af
kattepinen/gik ikk`så jeg ramte ham lige ved hans baghjul, heldigvis var
jeg kun på vej ud af 1 gear og ind i 2gear så farten var nok ikk højere
end 25-30kmt,,,mcèn er meget medtaget bøjet forgaffel,smadret
køler,spejl/styr/greb, gearvælger,fodhviler,blinklys,osv, har ikke lyst
til og se den igen idag, heldigvis slap jeg med knubs og en rigtig øm
arm,skulder,hofte, kærlige tanker går til min gamle
hjelm+vinterhandsker.

Alt det bøvl med T&S/syn/toldsyn/vurdering virker rigtig langt væk nu!

jesper
busted hawk (det var så den efterårsæson )fandens osse!!!!

Fra : Bjørn S

Dato : 28-09-05 20:50

Jesper Hillerup wrote:

> Alt det bøvl med T&S/syn/toldsyn/vurdering virker rigtig langt væk nu!
>
> jesper
> busted hawk (det var så den efterårsæson )fandens osse!!!!

Øv og av
Men jeg vil meget varmt anbefale et DMC bronsekursus til næste sesong,
der lærer man meget af denslags livsvigtige undvigemanøvrer.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 28-09-05 21:08

In article <433aedec$0$29400$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jhillerup@xxxesenet.dk says...
> busted hawk (det var så den efterårsæson )fandens osse!!!!

SUK!

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-09-05 15:46

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i

> så skete det! jeg syntes ellers jeg kører fornuftig!
> en ældre(55-60)herre overser mig totalt og kører ud for en ubetinget

[klip]

Det kan sgi da snart ikke blive mere surt - plader på til middag og busted
til fyraften!

Jeg havde 2 "tilfælde" på de 7 km. hjemad fra arbejde i dag.
Begge fik et umisforståeligt tegn om hvad jeg mener om deres evne til at begå
sig i trafikken, og begge kiggede stift og anstrengt ligeud. Jeg havde mest
lyst til at stoppe dem og forklare dem hvad det tegn betyder efter at jeg
havde snakket med dig i går, men holdt mig så allivel i skindet.

For s"#¤%& man skal være vågen, for de andre kører kr"#¤%&"#¤ som idioter!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Armand

Dato : 28-09-05 21:24

Steen Gruby wrote:
> On Tue, 27 Sep 2005 21:51:41 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Hej.

> Hvad der ikke klart fremgår af Hekto's fine forklaring er, at med et
> B-nummer.........

"B-erklæring" er da vist den rette betegnelse!?

> [...]
> skal komme med dokumentation for din MC's faktiske alder.
> Synsfolkene er fagfolk, så de tager faktum ad notam.

Og lige netop en situation som denne er vel dét som B-muligheden er til
for :-/

> Desuden er en B-nummer behandling normalt helt afsluttet på under 1
> måned

Tror sq da jeg - Så er fidusen ved at forhale helt mistet, og jo
tidligere at vurderingen foreligger desto tidligere kan de forvente
endeligt at få pengene i kassen!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 28-09-05 21:46

In article <8ZC_e.69227$Fe7.232892@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> "B-erklæring" er da vist den rette betegnelse!?

Nwj.
A-nummer og B-nummer.
Det lille nummer de stempler øverst i højre hjørne begynder med A/B.

Fra : Hekto

Dato : 25-09-05 23:05

In article <433715cb$0$59684$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jhillerup@xxxesenet.dk says...
> jo,det lyder fornuftig, men jeg kan jo ikk`registrere før afgiften er
> betalt

Du skal da til toldsyn først, for at få fastslået identitet og 1. reg.
år.
Dér kunne det jo være rart med et lille dokument fra RD!

De har ikke helt styr på paragrafferne dér, næsten ligesom i T&S!
Heldigvis har RD styr på det, og kan det med paragrafferne.

- en lille MC blev hurtigt 11 år ældre, end papirerne umiddelbart lod
forstå!

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 26-09-05 08:59

Hekto wrote:
> [...]
> Heldigvis har RD styr på det, og kan det med paragrafferne.
>
> - en lille MC blev hurtigt 11 år ældre, end papirerne umiddelbart lod

Hmm?

Har den været en tur til polen for at få nyt stelnr og papirer?
eller var den i virkeligheden 11 år ældre??

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Hekto

Dato : 26-09-05 21:02

In article <4337aaac$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> Har den været en tur til polen for at få nyt stelnr og papirer?
> eller var den i virkeligheden 11 år ældre??

Den er fra Hieroshima! (lyser i mørke!)

Nej det er en '84; men de japanske papirer fastslog kun at den sidste
ejer havde registreret den i '95.
Det gik jo over synsmandens fantasi, at en forhandler ikke ville gemme
på sådan een i 11 år.

Så kunne Birthe Rønn Hornbeck, der er vicepolitimester hos RD fortælle
dem noget om paragraffer for fastlæggelse af 1. registreringsår for
redingskøretøjer, militærkøretøjer .. og køretøjer hvor 1.
registreringsår ikke umiddelbart kan fastslås.

.... man bruger sjovt nok bare fabrikationsåret!!!! DOOOHHH!