Der røg det gevind :(
Fra : Niels B

Dato : 25-09-05 15:09

Nå, så fik jeg lavet min første brøler som MC-mekaniker. Efter en
(forhåbentlig) vellykket ventiljustering på min gsx400, kom jeg til at
overspænde en af boltene på topdækslet *av!*

Indtil jeg får skåret et nyt gevind, kan der så ske noget ved at man kører
med en bolt mindre?

Mvh. Niels

Fra : MLP68

Dato : 25-09-05 16:52

> Indtil jeg får skåret et nyt gevind, kan der så ske noget ved at man kører
> med en bolt mindre?

Man spænder da selvfølgelig med moment nøgle så det ikke sker
Og jeg vil så også sige til dit spørgsmål ! ja den risikerer at blive utæt!
der er jo en årsag til at der er det antal bolte i topdækslet, som der er !
men samtidig vil jeg så også sige det eneste der sker er at den bliver utæt,
men du skal så også være klar over at hvis den først har været utæt så
bliver den det igen hvis du ikke skifter pakning samtidig med at du laver
gevindet! (med mindre det er en o-ring der ligger i et spor, så skulle du
kunne klare dig med en ordentlig rengøring)

Mvh MLP68

Fra : Moller

Dato : 25-09-05 17:06

MLP68 wrote:

> Man spænder da selvfølgelig med moment nøgle så det ikke sker

   Baaa... og der er mange som bruger momentnøgle, og kværner aligevel, så
det er ikke en sikkerhed :)

> [...]
> gevindet! (med mindre det er en o-ring der ligger i et spor, så skulle du
> kunne klare dig med en ordentlig rengøring)

   Tjaaa... hvis man kigger i tidligere indlæg kværnede jeg også en bolt
lignende i sommers... jeg kørte ca. 2-3000km efterløbende, hvor den ene
bolt sad fingerstrammet, og hoppede 2-3 gevind riller ud engang imellem.
Efter at ha fået en helicoil i igen, så er der tæt, og intet sket. Og
nej ingen pakninger skiftet :) det er jo ik en suzuki uden grund.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Peter Sindrup

Dato : 26-09-05 10:58

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:4336cad1$0$49014

> Baaa... og der er mange som bruger momentnøgle, og kværner aligevel, så
> det er ikke en sikkerhed :)

Hvad mener du?
Gevindet går da ikke hvis du bruger momentnøgle, med mindre der var
"noget andet" galt med gevindet i forvejen. Og uanset hvad, så kan du da
ikke
gå på kompromis med tilspændingsmomentet, selv om du har et "svagt" gevind.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 16:48

Peter Sindrup skrev i meddelelsen
<4337c4e5$0$11660$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>...

>Hvad mener du?
>Gevindet går da ikke hvis du bruger momentnøgle, med mindre der var
>"noget andet" galt med gevindet i forvejen.

Det kan sagtens gå galt :-| hvis momentet er opgivet til et "tørt" gevind,
og Du så har været flink at smøre, inden at Du spænder

BSA havde en overgang problemer med A65 motorens krumtaplejer, boltene
sprang under prøvekørslen. Det hjalp gevaldigt da en medarbejder blev
instrueret i, at smøreolien var til lejerne, og _ikke_ boltene.

>Og uanset hvad, så kan du da ikke gå på kompromis med tilspændingsmomentet,
selv om du har et >"svagt" gevind.

Tjae, jeg ville nødigt spænde topdækselboltene på "fie" til det opgivne
moment :-| Fornemmelsen i fingrene fortæller mig, at det opgivne moment er
endog meget for meget. Min erfaring er også, at man har meget lidt føling
med 6 og 7 mm. bolte med den gængse 3/8 momentnøgle. Enten må man skaffe en
1/4 momentnøgle, eller alternativt finde den rigtige fornemmelse med en
ring/gaffel nøgle.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 27-09-05 10:47

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> 1/4 momentnøgle, eller alternativt finde den rigtige fornemmelse med en

   Yepsen, en af grundene til jeg har en 1/4 Momentnøgle til mine
topdækselsbolte, og det virker stadig som om de for lige en tak for
meget...

--
VH
Lars Molnit
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Fra : Armand

Dato : 25-09-05 17:34

Niels B wrote:
> [...]
> overspænde en af boltene på topdækslet *av!*
>
> Indtil jeg får skåret et nyt gevind.................

Vær meget opmærksom på hvor dét gevind befinder sig!
Jeg har ikke kunnet finde ficher over GSX'en, hvor jeg entydigt kan se
placeringen, men ofte er det oven-ned i knastaksel-lejebukkene og endog
med gennemgående hul og hvis man fejlagtigt får brugt en for lang bolt
(med den alternative gevindstørrelse?) risikerer man da at skrue den
direkte ned i knastakslen =

Topstykke og lejebukke hører sammen derved at de er forarbejdet
sammen(spændt), så det vil heller ikke være en løsning at finde en løs
lejebuk med godt gevind :-|

--
Armand.

Fra : Niels B

Dato : 25-09-05 20:56

> [...]

> Topstykke og lejebukke hører sammen derved at de er forarbejdet
> sammen(spændt), så det vil heller ikke være en løsning at finde en løs

Jeg har været heldig - det er et gevind der sidder ude i kanten af
topstykket - dvs. der er ikke noget at skrue ned i (det er nærmest et
udhæng på topstykket hvor hullet går hele vejen igennem, så det kunne ha
været meget værre!

Niels

Fra : Armand

Dato : 25-09-05 21:57

Niels B wrote:

> [...]
> topstykket - dvs. der er ikke noget at skrue ned i (det er nærmest et
> udhæng på topstykket hvor hullet går hele vejen igennem, så det kunne ha

Nødløsning á meget længere bolt og en møtrik på undersiden af det
færdige øje!?

--
Armand.

Fra : Niels B

Dato : 26-09-05 08:51

> Nødløsning á meget længere bolt og en møtrik på undersiden af det
> færdige øje!?

Ikke dumt, slet ikke dumt ;) Det er da selvfølgelig det jeg gør, indtil
jeg får skåret gevindet ud igen. Tænk at jeg ikke kom på det straks.

Tak for hjælpen :)

/Niels