Moment Nøgle
Fra : RemRem

Dato : 30-10-05 12:43

Hi All

Har lige købt en momentnøgle da vinterdækene jo snart skal på - men
hvad skal man stille moment nøglen til for at spænde hjulboltene
korrekt?

Den scala som er angivet på nøglen er i Newton Meter og M. KGS.

På forhånd Tak

/Torben

Fra : kim Jensen

Dato : 30-10-05 12:59

Hvis det er Alufælge skal du spænde dem med 11 kg = 110 nm
Mener hvis det er stålfælge 9 kg = 90 nm.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-10-05 13:05

RemRem wrote:
> [...]
> korrekt?
>
> Den scala som er angivet på nøglen er i Newton Meter og M. KGS.

100 - 120 Nm.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-05 17:27

RemRem <remrem110@Hotmail.com> wrote in

> Den scala som er angivet på nøglen er i Newton Meter og M. KGS.

Det afhænger af din bil.

På min er det 120Nm - hverken mere eller mindre. Andre er kun 110 og andre
igen er langt over, fx. varevogne.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-05 17:28

> [...]

> Har lige købt en momentnøgle da vinterdækene jo snart skal på - men
> hvad skal man stille moment nøglen til for at spænde hjulboltene

PS.. er det en af dem man justerer ved at dreje det sorte håndtag? Husk for
guds skyld at løsne det helt efter end brug, ellers sætter fjederen sig
efterhånden fast og den er ubrugelig til sidst.