Fabia Rs Vinterdæk
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 11:33

Hej

Jeg har en Fabia Rs 2003 de orig. alufælge som sider på er orig. 16"
monteret med en størrelse der heder 205/45/16 i min kælder har jeg nogle
michelin alpin størrelse 205/65/16 nogen som ved om jeg kan få disse på
fælgene ??

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-10-05 11:41

Hej!

Thomas Forsberg wrote:

> [...]
> monteret med en størrelse der heder 205/45/16 i min kælder har jeg nogle
> michelin alpin størrelse 205/65/16 nogen som ved om jeg kan få disse på

Du vil få -13.9% fejlvisning => det er ikke lovligt (du må ikke kommer over +-5%).

Jeg brugte flg. side til at "gennemskue" det:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 11:52

dvs løsningen er at købe nogle stålfælge som passer til til vinterdækkene
???
Eller vil jeg aldrigt kunne bruge disse dæk til min fabia ??

MVH
TF

Fra : Mogens

Dato : 30-10-05 11:55

"Thomas Forsberg" <darksaintSNABELAbredband.net> wrote in message

> dvs løsningen er at købe nogle stålfælge som passer til til vinterdækkene
> ???
> Eller vil jeg aldrigt kunne bruge disse dæk til min fabia ??

Duer ikke...
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> solgt

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-10-05 12:04

Hej!

Thomas Forsberg wrote:

> dvs løsningen er at købe nogle stålfælge som passer til til vinterdækkene
> ???
> Eller vil jeg aldrigt kunne bruge disse dæk til min fabia ??

Aldrig, deres omkreds er simpelthen for stor.

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-10-05 14:53

"Thomas Forsberg" <darksaintSNABELAbredband.net> skrev i en meddelelse
> dvs løsningen er at købe nogle stålfælge som passer til til vinterdækkene
> ???

Nej, du bliver nødt til at købe både dæk og fælge - evt. i en lidt smallere
dimension, f.eks. 195/55R15 eller eller 185/55R15 (205 er _ret_ bredt som
vinterdæk)

> Eller vil jeg aldrigt kunne bruge disse dæk til min fabia ??

Nix, desværre. Prøv evt. at sælge dem; hvis de er forholdsvis nye, bør de da
kunne indbringe et par 100,- per stk.?.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 17:47

Hov jeg havde skrevet forkert dem som sider på heder ganske rigtigt
205/45/16 dem jeg gerne vilk have på heder 205/55/16 men dette er måske
heller ikke muligt???
På forhånd tak for hjælpen

MVH
TF

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-10-05 18:00

Thomas Forsberg wrote:
> Hov jeg havde skrevet forkert dem som sider på heder ganske rigtigt
> 205/45/16 dem jeg gerne vilk have på heder 205/55/16 men dette er
> måske heller ikke muligt???

har du prøvet at bruge det link, der er sendt 2 x tidligere?

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 18:08

Ja den viser 6,9% men hvorfor det er for meget fårstår jeg ikke er det fordi
der ikke er plads nok i skærmkassen ???

MVH
TF
meddelelse news:4364fbfa$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-10-05 18:26

Thomas Forsberg wrote:
> Ja den viser 6,9% men hvorfor det er for meget fårstår jeg ikke er
> det fordi der ikke er plads nok i skærmkassen ???

Sikkert og så fordi loven skriver maks. 5 %...

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 18:57

meddelelse news:43650228$0$41151$14726298@news.sunsite.dk...

> Sikkert og så fordi loven skriver maks. 5 %...

Har hørt maks. 3% på biler med ABS ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-10-05 19:34

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:43650228$0$41151$14726298@news.sunsite.dk...

> Har hørt maks. 3% på biler med ABS ?

Det er forskellen mellem for/baghjul...

Fra : torben

Dato : 01-11-05 10:59

Hej
Jeg har ligende problem. Har intet begreb om dæk, men har et lille
spørgsmål:

Vi har en passat som er monteret med sommerdæk lige, str. 195/50/15 på
alufælge. Jeg har desuden ekstra 4 alufælge liggende med samme dækstørrelse
monteret, som er nedslidte og intet værd.
Udover det har jeg vinterdæk på stålfælge str. som også er nedslidte. Mit
spørgsmål, er så hvorvidt jeg kan montere nye vinterdæk på mine gamle
alufælge str. 185/65/15 ?
Det ser jo lidt pænere ud, men i bogen fra vw står der at den korrekte
montering for vinterdæk er 185/65/14.

Håber det gav mening.

mvh

Torben

meddelelse news:4365122f$0$41148$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-05 12:01

torben skriver:

> Mit
> spørgsmål, er så hvorvidt jeg kan montere nye vinterdæk på mine gamle
> alufælge str. 185/65/15 ?

Undersøg rulleomkredsen
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

> Det ser jo lidt pænere ud, men i bogen fra vw står der at den korrekte
> montering for vinterdæk er 185/65/14.

Du kunne også køre 195/50-15 vinterdæk.

Klaus
(Der venter på 195/65-15 til sin golf)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-11-05 12:04

"torben" <torbenFJERNDETTE@ka-net.dk> skrev i en meddelelse news:newscache$j2t9pi$ovi$1@bigg.ka-net.dk...
> [...]
> Det ser jo lidt pænere ud, men i bogen fra vw står der at den korrekte montering for vinterdæk er 185/65/14.

Hvis bogen siger 185/65/14 må man gå ud fra at det er
denne størrelse den er født med. Med dine nuværende
195/50/15 er omkredsen 3.4% for lille - men det er
lovligt op til 5%. Et bedre valg af dæk ville måske være
195/55/15 som passer perfekt i omkreds til 185/65/14.

Hvis du gerne vil ha' 185 mm brede dæk på dine 15"
fælge skal du (for bedste match) vælge et dæk der
hedder 185/60/15. Du må også godt montere
185/65/15, men de er 4.3% for store.
Selvom det er lovligt kan du komme i problemer med
at dækket måske ikke kan være i skærmkassen -
problemet vil dog næppe opstå i dette tilfælde, men
det kan ske.

Du kan lege meget mere med størrelserne på det link
Kim har givet i tråden - det kommer her igen:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

/Jakob

Fra : torben

Dato : 01-11-05 12:35

Hej Jakob og Klaus

Tak for svaret.

Jeg har fundet dæk i størrelse 185/60/15. Valget faldt på Goodyear ultra
grip 7. Fandt dem til 512,60 kr./stk

Smart stykke redskab tirecalc.

Mvh

Torben

Fra : Mogens

Dato : 30-10-05 11:39

> [...]
> monteret med en størrelse der heder 205/45/16 i min kælder har jeg nogle
> michelin alpin størrelse 205/65/16 nogen som ved om jeg kan få disse på

Din succes bliver begrænset, idet dækhøjden bliver for stor: