Ladaen driller igen.
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-10-05 15:35

Nå - har problemer igen med konebilen. Men nu har den også kørt 70.000 km. -
det er vel ret flot for sådan en bil.(-;

For nogle dage siden, da hun var på besøg hos svigerfædrene, vendte hun hjem
og fortalte, at hun havde sat bilen der, for den havde pludselig en underlig
lyd.

I dag kørte vi så derud, og ganske rigtigt, den lød mildest talt ikke
særligt godt. Som om der lå en masse møtrikker i motoren som blev kastet
rundt derinde. Jeg kunne se, at den tabte noget vand - fra bunden af motoren
ved vandpumpen piblede det stille ud med vand. Jeg antog derfor, at
vandpumpen var røget og at vi godt kunne køre den hjem.

Men... inden vi nåede at køre, stoppede motoren pludseligt, og det vand, der
før piblede stille, stod nu i kraftigere strøm ud. og motoren kunne ikke
startes igen.

Bilen har ikke stor værdi, og jeg overvejer nu, om der kan være så meget
galt med den, at vi bare skal se at få skrotningspris for den.

Kan en defekt vandpumpe gøre, at motoren ikke kan køre?

Vh, Lars.

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-10-05 15:41

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse

> Kan en defekt vandpumpe gøre, at motoren ikke kan køre?

Er der ikke noget om, at vandpumpen i nogle biler trækkes af tandremmen - så
hvis vandpumpen sætter sig, kan det føre til motorhavari (pga. smadrede
ventiler osv. - den slags kan godt lyde som møtrikker, der farer rundt i
motoren!)?

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-10-05 16:00

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> [...]
> ventiler osv. - den slags kan godt lyde som møtrikker, der farer rundt i

Jeg tror da, at det er drivremmen, der trækker den her, men den bliver i
øjeblikket hentet af Falck, så jeg ved det ikke med sikkerhed.

Men den lød også af møtrikker inden den stod af, og under tomgang prøvede
jeg at trække tændkablerne af en efter en, og ved hvert udtræk faldt
motorens omdrejninger. Så jeg tror ikke, at der som sådan er (eller var)
noget galt med ventilerne.

Vh, Lars.

Fra : TDN

Dato : 29-10-05 16:06

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse

> Kan en defekt vandpumpe gøre, at motoren ikke kan køre?
>
> Vh, Lars.

Hvis vandpumpen ikke virker, bliver motoren vel ikke kølet og så brænder
motoren vel sammen når den bliver varm nok.....

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 29-10-05 16:14

"Lars Bonnesen" skrev

> Jeg antog derfor, at vandpumpen var røget og at vi godt kunne køre den
> hjem.

Det var både rigtigt og forkert, det var vandpumpen der larmede, det havde
ikke kostet meget at skifte den,
men nu er motoren brændt sammen på grund af vandmangel, og så er det en
helt anden pris.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-10-05 18:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> ikke kostet meget at skifte den,
> men nu er motoren brændt sammen på grund af vandmangel, og så er det en

Hm... den med at motoren er brændt sammen, den tror jeg ikke helt på. Vil en
motor, der overopheder ikke sætte sig fast - altså at stemplerne udvider sig
så meget, at de ikke kan køre rundt? For umiddelbart efter kunne motoren
drejes med starteren som normalt. Og bilen havde i øvrigt ikke fået kørt sig
ordentligt varm.

Nu er vognen kommet hjem, men jeg gider ikke kigge nærmere på den i dette
mørke.

Vh, Lars.

Fra : alexbo

Dato : 30-10-05 10:37

"Lars Bonnesen" skrev

> Hm... den med at motoren er brændt sammen, den tror jeg ikke helt på. Vil
> en motor, der overopheder ikke sætte sig fast -

Jo,
jeg kan godt se nu at du skriver " inden vi nåede at køre" så det er nok
tandremmen, på Samara'en trækker den vandpumpen.
Den er nem at skifte, men der sikkert sket skade på ventilerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 29-10-05 16:26

Hej Lars

Nu skriver du ikke om det er en Samara eller en Classic.

Jeg havde engang en Lada Classik, hvor knasten blev trukket af en kæde.

Den havde lidt den lyd du beskriver i tidsrummet fra kædestrammeren gik i
stykker og indtil kæden rykkede sig nogle tænder, og smadrede alle
ventilerne.

Fra den lyd skidt til den gik helt i stykker kørte jeg ca 2 km.

Jeg kan ikke huske hvor vandpumpen sad på den, men teoretisk kunne en kæde
der ryger af takthjulet vel godt lave et lille hul i blokken.

Kim Olsen

Fra : Troels Hansen

Dato : 29-10-05 17:12

Kim Olsen wrote:
> Hej Lars
>
> Nu skriver du ikke om det er en Samara eller en Classic.

En classic er med kæde, og vandpumpe på kileremmen
Samara er med tandrem og vandpumpe trukket af samme.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-10-05 18:06

"Troels Hansen" <idle@invalid.email> wrote in message

> En classic er med kæde, og vandpumpe på kileremmen
> Samara er med tandrem og vandpumpe trukket af samme.

Det er en Samara. Hvis det du skriver er rigtigt, så hælder jeg selv mest
til, at det, der er sket er, at pumpen har sat sig og tandremmen derefter er
røget. )-:

Nå, hva faen... det var kun en Lada.

Vh, Lars.

Fra : Troels Hansen

Dato : 29-10-05 20:51

Lars Bonnesen wrote:

> Det er en Samara. Hvis det du skriver er rigtigt, så hælder jeg selv mest
> til, at det, der er sket er, at pumpen har sat sig og tandremmen derefter er
> røget. )-:

Jeg mener helt bestemt at det er sådan det forholder sig, men er dog
ikke 100% sikker. Kun kørt i en classic selv, som bortset fra det var en
ret sjov bil at køre i.

Fra : Q

Dato : 29-10-05 23:34

> [...]
> ved vandpumpen piblede det stille ud med vand. Jeg antog derfor, at
> vandpumpen var røget og at vi godt kunne køre den hjem.

Samme lyd kan den 1.4 motor fra renault, som volvo brugte i 300-serien sige
med et defekt plejlstangsleje..

> Men... inden vi nåede at køre, stoppede motoren pludseligt, og det vand,
der
> før piblede stille, stod nu i kraftigere strøm ud. og motoren kunne ikke
> startes igen.

Starteren kunne godt trække motoren rundt?..

Hvis du er heldig har vandmanglen "bare" kostet en toppakning..

> Bilen har ikke stor værdi, og jeg overvejer nu, om der kan være så meget
> galt med den, at vi bare skal se at få skrotningspris for den.

Du kan da lige lade mekkeren kigge den efter inden du giver den
dødsdommen?..

En ny toppakning + vandpumpe eller alternativt en "ny" motor fra huggeren
burde ikke koste en formue, men du er nok nødt til kigge lidt på hvad rep.
koster, hvor lang tid der er tilbage til syn osv...

Hvis nu det er en 5000 krs motor-ombytning og du har 18 måneder til syn er
det formentlig bedst at fikse bilen, hvis der ellers er et reelt behov..

> Kan en defekt vandpumpe gøre, at motoren ikke kan køre?

På kort sigt ( nogle minutter ) nej
På længere sigt: ja! - motoren bliver overophedet med risiko for ventiler,
topstykke, toppakning, stempler der sætter sig osv..

/peter

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 30-10-05 09:37

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> der
>
> Starteren kunne godt trække motoren rundt?..

Ja.

> Hvis du er heldig har vandmanglen "bare" kostet en toppakning..

Men den manglede ikke vand - den tabte vand. Vandbeholderen var ikke nede på
min., da den ikke længere ville køre.

> Du kan da lige lade mekkeren kigge den efter inden du giver den
> dødsdommen?..

Vi har ikke givet ret meget for bilen, og besluttede ved købet, at vi ikke
ville bekoste noget på den, hvis den ikke længere gad som vi.

> Hvis nu det er en 5000 krs motor-ombytning og du har 18 måneder til syn er
> det formentlig bedst at fikse bilen, hvis der ellers er et reelt behov..

En 5.000,- rep. vil være alt for meget, når man kigger på bilens pris.

> På kort sigt ( nogle minutter ) nej
> På længere sigt: ja! - motoren bliver overophedet med risiko for ventiler,
> topstykke, toppakning, stempler der sætter sig osv..

Motoren kørte kun få min. indtil den ikke længere gad.

Vh, Lars.

Fra : Mogens

Dato : 30-10-05 09:56

"Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in message

> Vi har ikke givet ret meget for bilen, og besluttede ved købet, at vi ikke
> ville bekoste noget på den, hvis den ikke længere gad som vi.

Jeg fatter slet ikke, at man kan finde på at købe sådan en bil. Uanset
hvor billig den end der - eller anvendelsen. Når man så tilmed ved, at
du også har en Mercedes, falder det helt fra hinanden, IMO...
:)
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> solgt

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-10-05 10:41

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Jeg fatter slet ikke, at man kan finde på at købe sådan en bil.

var det ikke noget med en "konebil" ?

(Jeg kunne da også sagtens finde på at hitte noget skrammel, hvis
formålet kun var lejlighedsvist transport - men nok ikke lige i form
af en Lada :)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Mogens

Dato : 30-10-05 10:43

<jan@stevns.net> wrote in message

> var det ikke noget med en "konebil" ?

Dét bliver det så ikke bedre af !

> (Jeg kunne da også sagtens finde på at hitte noget skrammel, hvis
> formålet kun var lejlighedsvist transport - men nok ikke lige i form
> af en Lada :)

Altså enig :)

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 30-10-05 20:49

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> Jeg fatter slet ikke, at man kan finde på at købe sådan en bil. Uanset
> hvor billig den end der - eller anvendelsen. Når man så tilmed ved, at
> du også har en Mercedes, falder det helt fra hinanden, IMO...

Jeg kunne aldrig selv finde på at købe sådan en bil (eller skraldespand, som
vores nabo siger). Men det var en ven, der ikke kunne få den solgt (ikke
engang hans søn ville have den foræret), så vi forbarmede os og købte
en... )-:

Når det så er sagt, så har den faktisk i det halve år, vi har haft den,
startet utroligt godt, men personligt har jeg ikke selv villet køre mere i
den end ind og ud af vores indkørsel (for at omrokere lidt på bilerne). Man
føler sig i den grad totalt usikker i den - især hvis man lige inden har
siddet i en 1,5 tons Mercer.

I øvrigt havde jeg tænkt mig i Mercerbagruden at skrive (min anden bil er en
Lada), men det behøver jeg heldigvis ikke længere... (-;

Men tankevækkende er det nu alligevel, at en bil, der kun har kørt 70.000
km. stort set ikke er en skid værd (selv da den kunne køre, havde nye dæk,
fuld tank, nysynet osv.).

Jeg tror, at vi går ud og leder efter en nysynet Volvo, Saab eller lign.

Vh, Lars.