Valg af vinterdæk til gulpladebil
Fra : KNL DtP

Dato : 29-10-05 14:12

Hej.

Kigger lidt på vinterdæk til min gulplade Peugeot Partner HDi. Er der
specielle regler for, at det skal være et specielt varevognsdæk eller er
det helt op til brugeren?

Jeg går ud fra, at forskellen mellem varevogns- og personbildæk er, at
førstnævnte kan klare en større belastning grundet tung last. Prisen på
varevognsdæk er også noget højere end tilsvarende personbilsudgaver.

Min bil kan have en totalvægt på cirka 2 tons, men vejer kun lidt over
1.300 kg i sig selv. Når jeg ikke kører med stort læs i varerummet, er
der vel ingen grund til at putte nogle dyre dæk på, som sandsynligvis
ikke giver et bedre greb.

Kan se, at Goodyear Ultra Grip 7 får gode vurderinger på www.tyretest.com
og at Euromaster har dem på tilbud til 3.900 kr. for fire stk.
(175/65R14) på stålfælge alt inkl. Er dette et godt valg?

MVH

Kristian

Fra : alexbo

Dato : 29-10-05 14:37

"KNL DtP" skrev i

> Når jeg ikke kører med stort læs i varerummet, er
> der vel ingen grund til at putte nogle dyre dæk på, som sandsynligvis
> ikke giver et bedre greb.

Det vil ikke være lovligt at sætte dæk på der ikke kan klare totalvægtan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-10-05 14:42

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Kigger lidt på vinterdæk til min gulplade Peugeot Partner HDi. Er der
> specielle regler for, at det skal være et specielt varevognsdæk eller er
> det helt op til brugeren?

Hej
Dine dæk skal have en bæreevne der er mindst det samme som det maksimalt
tilladte akseltryk på den aksel de sidder på.
(Hvis din bagaksel maks må belastes med 1000 kg. og der er 2 dæk på akslen
skal disse hver især kunne bære 500 kg. )

Vi har jævnligt nogen der kommer i synshallen med varebiler med store
alufælge og lavprofildæk hvor man ikke har været opmærksom bæreevnen på
dækket.
Der kan det godt være noget skidt, dog oftest på noget tungere biler end en
Partner, f.eks. VW Transporter.

Kent Nielsen

Fra : KNL DtP

Dato : 29-10-05 16:26

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Dine dæk skal have en bæreevne der er mindst det samme som det
maksimalt
> tilladte akseltryk på den aksel de sidder på.

Okay. De sommerdæk, der sidder på nu, er også nogle specielle
varevognsdæk - derfor tænkte jeg, at der nok var nogle specielle regler.

> [...]
> dækket.
> Der kan det godt være noget skidt, dog oftest på noget tungere biler

Når man har smidt bagsæderne ud af bilen, behøver "normalvægten" ikke
være højere på en gulpladebil med lidt gods end personbilsudgaven med
sæder og lydisolering ect. Min bil vejer cirka 1300 kg, så der er jo
langt op til en rigtigt varevogn med masser af gods i varerummet.

Tak for svaret!

MVH

Kristian

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 29-10-05 16:59

ter.

> [...]
> sæder og lydisolering ect. Min bil vejer cirka 1300 kg, så der er jo
> langt op til en rigtigt varevogn med masser af gods i varerummet.

Det der er afgørende er den godkendte totalvægt, for at få
Partner/Berlingo i den billige afgiftsklasse er de godkendt til en
totalvægt på 2025 kg, det skal dækkene også kunne klare selvom man ikke
har planer om at laste så meget.

Derfor skal der sidde varevognsdæk på, også om vinteren f.eks Michelin
Agilis 51 i 165/70-14

men hvis man ikke udnytter lasteevnen, og har synsdato om sommeren, kan
man nok klare sig fint med et sæt personvognsdæk, men lovligt er det ikke.

--
Keld Rasmussen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-10-05 18:37

> [...]
> sæder og lydisolering ect. Min bil vejer cirka 1300 kg, så der er jo
> langt op til en rigtigt varevogn med masser af gods i varerummet.

Hej,
Teksten fra "vejledning om syn af køretøjer" fra færdselsstyrelsen der
omhandler dit spørgsmål er som følger:

(1) Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed *
Ved kontrol af dæks bæreevne kan en af STRO's databøger benyttes, herunder
de i tabeller anførte korrektioner for belastning i afhængighed af
hastighed. Dette gælder også for de anførte korrektionsfaktorer for
lavere/højere hastighed ved montering af bildæk på påhængskøretøj.
Korrektionsfaktoren
er gældende, uanset at bildækket evt. er mærket "max.
100 km/h".
Den samlede bæreevne i kg for dæk på samme aksel afrundes til nærmeste
med 25 delelige tal

* Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til mindst
160
km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger
160 km/h.

Kent Nielsen