/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvem har skylden?
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:23

Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint med
de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.

Hvad gør du så? - køen trækker sig sammen, så du ikke kan komme
ind. Og den blinkende har tænkt sig at dreje?

Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af dig.
Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
Hvem må betale gildet?
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



 
 
Thomas Kaufmann Jens~ (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 27-10-05 21:32

Hej,

Er det et tænkt eksempel eller har du fået buler ?

> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af
> dig.
> Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?

Jeg ville jo nok træde på bremsen og give signal med horn og lygter i stedet
for bare at overhale videre..

Men ifølge http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/skyld/ bliver det 50/50

-Thomas



Thomas Kaufmann Jens~ (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 27-10-05 21:34

Hej igen,

> Men ifølge http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/skyld/ bliver det 50/50

Læste forkert.. det kommer vist an på om der er fuldt optrukne
spærrelinier - er der ikke for den venstre svingende 100% skyld.

-Thomas



Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:37

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam@kauf.dk> wrote in message
news:1Pa8f.72415$Fe7.245751@news000.worldonline.dk...

> Er det et tænkt eksempel eller har du fået buler ?

Det kunne være sket idag, hvis ikke jeg besindede mig
og tænkte tanken !

> Jeg ville jo nok træde på bremsen og give signal med horn og lygter i
> stedet for bare at overhale videre..

Det var der så ikke mulighed for...

> Men ifølge http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/skyld/ bliver det 50/50


Jeg synes ikke mit eksempel er med der - det må være skærpende
for den svingende, at han bør orientere sig inden svingningen foretages.
Han har jo masser af mulighed for det, idet jeg passerer en stribe
biler og derfor er synlig i sidespejl i laaang tid (og over venstre skulder)
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Thomas Kaufmann Jens~ (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 27-10-05 21:44

Hej,

> Jeg synes ikke mit eksempel er med der - det må være skærpende
> for den svingende, at han bør orientere sig inden svingningen foretages.
> Han har jo masser af mulighed for det, idet jeg passerer en stribe
> biler og derfor er synlig i sidespejl i laaang tid (og over venstre
> skulder)

Er det ikke nr. 1 ?? At der er andre biler foran og bagved kommer jo
egenteligt ikke sagen ved - det ville det vel kun hvis der var modkørende?

-Thomas



Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:47

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam@kauf.dk> wrote in message
news:A_a8f.72421$Fe7.245702@news000.worldonline.dk...

>> Jeg synes ikke mit eksempel er med der - det må være skærpende
>> for den svingende, at han bør orientere sig inden svingningen foretages.
>> Han har jo masser af mulighed for det, idet jeg passerer en stribe
>> biler og derfor er synlig i sidespejl i laaang tid (og over venstre
>> skulder)

> Er det ikke nr. 1 ?? At der er andre biler foran og bagved kommer jo
> egenteligt ikke sagen ved - det ville det vel kun hvis der var modkørende?

Kan godt se, hvor du vil hen - jeg mener blot, at der for den
svingende har været rigelig mulighed for at orientere sig om
muligheden for at gennemføre øvelsen. Og konstatere, at der
IKKE var fri bane...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Thomas Kaufmann Jens~ (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 27-10-05 22:00

Hej,

> Kan godt se, hvor du vil hen - jeg mener blot, at der for den
> svingende har været rigelig mulighed for at orientere sig om
> muligheden for at gennemføre øvelsen. Og konstatere, at der
> IKKE var fri bane...

Ja, og det er vel også derfor han vil få 2/3 af skylden. Jeg kan godt forstå
det ikke virker "fair" men som der står på siden er kan man godt få en del
af ansvaret uden at have gjort noget ulovligt (dvs. fået en bøde).

-Thomas





jan@stevns.net (27-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-10-05 22:07

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Det kunne være sket idag, hvis ikke jeg besindede mig
>og tænkte tanken !

Ved du hvor tit jeg undlader at lave en overhaling, og bagefter sidder
med tanken - Du milde kineser ?

Man er måske blevet lidt mere pjokket på sine gamle dage ? - men sådan
som folk kører, ville jeg eddergodtnok ikke "trække forbi" mere end et
par biler - uden at være sikker på at 1: mine bremser virker, og 2:
der er plads til at kyle nogen i grøften ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Non-Desperado (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 28-10-05 10:05

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev:

>Jeg synes ikke mit eksempel er med der - det må være skærpende
>for den svingende, at han bør orientere sig inden svingningen foretages.
>Han har jo masser af mulighed for det, idet jeg passerer en stribe
>biler og derfor er synlig i sidespejl i laaang tid (og over venstre skulder)

"....bør orientere sig...."

Bør ?

Han SKAL sgu orientere sig....

Men hvis det viser sig at I har samme forsikringsselskab, så
ender det nok med 50/50 (mulighed for 2 x præmiestigning)

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR

Peter Weis (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 27-10-05 21:36

Mogens wrote:

> Hvad gør du så? - køen trækker sig sammen, så du ikke kan komme
> ind. Og den blinkende har tænkt sig at dreje?

Den venstresvingende bør ikke sving ud.
"Du" bør, om nødvendigt, bremse op ogvente til de tre overhalede er
passeret indenom så du kan trække ind.

50/50 ?

Sådan en gang pjat med at holde på sin ret indtil man støder ind i
hinanden, bør man hurtigt vokse fra.

mvh
Peter

Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:38

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message
news:43613a58$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...

> Sådan en gang pjat med at holde på sin ret indtil man støder ind i
> hinanden, bør man hurtigt vokse fra.


Det har så ikke en kæft med dét at gøre. Det er jo klart, at
man forsøger at undgå, hvis man kan. Der er ingen der skader
sit "barn" med vilje, vel !
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Peter Weis (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 27-10-05 21:52

Mogens wrote:
>
> Det har så ikke en kæft med dét at gøre. Det er jo klart, at
> man forsøger at undgå, hvis man kan. Der er ingen der skader
> sit "barn" med vilje, vel !

Nej, jeg regnede det som et hypotetisk eksempel. Omend det er et godt
eksempel på hvad man skal forberedt på når man kører rundt derude i
virkeligheden.
Jeg havde selv en mindre kontrovers med en klovn der ikke kendte til
fletteregler ved tilkørslen til Hillerødmotorvejen fra Ring-3 forleden
dag. Tingene kan hurtigt gå galt.

Min bemærkning var bestemt ikke personligt ment.

mvh
Peter

KNT (29-10-2005)
Kommentar
Fra : KNT


Dato : 29-10-05 10:12


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:4361405e$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg havde selv en mindre kontrovers med en klovn der ikke kendte til
> fletteregler ved tilkørslen til Hillerødmotorvejen fra Ring-3 forleden
> dag. Tingene kan hurtigt gå galt.
>

Eller du kender ikke reglerne for hvad du skal gøre når den ene kørebane
forsvinder!

Knud



Martin Johansen [600~ (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-10-05 18:17

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in news:43633cf1$0$47076
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Eller du kender ikke reglerne for hvad du skal gøre når den ene kørebane
> forsvinder!

Hvordan er reglerne for alm. indfletning i fx. by?

At dømme ud fra min daglige kørsel her i Kolding er det tydeligt at folk
enten er hamrende egoistisk eller bare ikke kender til flettereglerne.
Måske det er en blanding af de 2? Gys.

PS: Jeg kender dem godt, jeg er bare nysgerrig hvordan du mener de er :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Peter Weis (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 30-10-05 18:43

KNT wrote:

> Eller du kender ikke reglerne for hvad du skal gøre når den ene kørebane
> forsvinder!

Det gør jeg nu.

mvh
Peter

Peter Weis (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 30-10-05 19:07

Peter Weis wrote:

> Det gør jeg nu.

Det var upræcist formuleret.

Jeg kendte også reglerne før ... der var tale om en tydeligt skiltet
"$18, stk.4"-situation på selve tilkørselsrampen.

mvh
Peter

Preben Riis Sørensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-10-05 22:19


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev
> Det er jo klart, at
> man forsøger at undgå, hvis man kan.
>

Så skal du nok starte med at undgå overhalinger ved vejkryds, og heller ikke
overhale flere end du kan overskue.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 05:15

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:43614443$0$8851$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Så skal du nok starte med at undgå overhalinger ved vejkryds,

Det var ikke noget vejkryds i den forstand, men en udfaldsvej
med villaveje

> og heller ikke overhale flere end du kan overskue.

Det var jo netop overskueligt - såvelvej som trafikanter...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



JS (28-10-2005)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 28-10-05 10:23


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4361a5b5$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> news:43614443$0$8851$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Så skal du nok starte med at undgå overhalinger ved vejkryds,
>
> Det var ikke noget vejkryds i den forstand, men en udfaldsvej
> med villaveje
>
>> og heller ikke overhale flere end du kan overskue.
>
> Det var jo netop overskueligt - såvelvej som trafikanter...

Så kunne der vel teoretisk set også komme en knallert eller et barn væltende
ud på vejen. Lovbrud eller ej så bør man vel tage højde for den slags. Hvad
med farten? Det virker underligt hvis du kunne overhale 6 biler i et område
med villaveje uden at overskride fartgrænsen?



Ukendt (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-05 10:55



"JS" <mailto:js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Hvem har skylden?"

> Så kunne der vel teoretisk set også komme en knallert eller et barn væltende
> ud på vejen. Lovbrud eller ej så bør man vel tage højde for den slags. Hvad
> med farten? Det virker underligt hvis du kunne overhale 6 biler i et område
> med villaveje uden at overskride fartgrænsen?

Du færdes på vejene? - så ha du vel lagt mærke til
den markante ændring, der er sket. Folk kører jo
ekstremt langsomt nu om stunder grundet "klippefaren"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


JS (28-10-2005)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 28-10-05 18:07


<Mogens> skrev i en meddelelse
news:005001c5dba5$b39ec220$3a4d82d4@autoatlas.local...
>
>
> "JS" <mailto:js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Re: Hvem har skylden?"
>
>> Så kunne der vel teoretisk set også komme en knallert eller et barn
>> væltende
>> ud på vejen. Lovbrud eller ej så bør man vel tage højde for den slags.
>> Hvad
>> med farten? Det virker underligt hvis du kunne overhale 6 biler i et
>> område
>> med villaveje uden at overskride fartgrænsen?
>
> Du færdes på vejene? - så ha du vel lagt mærke til
> den markante ændring, der er sket. Folk kører jo
> ekstremt langsomt nu om stunder grundet "klippefaren"

Hvilket vel er ok!?



Kasper Hansen [8270] (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 28-10-05 18:22

> Hvilket vel er ok!?

Ikke hvis det betyder at man kører 65 km/t på en landevej hvor man må køre
80. Slet ikke i myldretiden. - Med mindre forholdende er så dårlige, at alt
andet er uforsvarligt.
Er man ikke tryg ved at fremføre sin bil med 80 km/t på en landevej i
solskin, hører man efter min mening ikke hjemme på vejen.

/Kasper Hansen



Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 18:33

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
news:43625e1f$0$38704$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> Hvilket vel er ok!?

> Ikke hvis det betyder at man kører 65 km/t på en landevej hvor man må køre
> 80. Slet ikke i myldretiden. - Med mindre forholdende er så dårlige, at
> alt andet er uforsvarligt.
> Er man ikke tryg ved at fremføre sin bil med 80 km/t på en landevej i
> solskin, hører man efter min mening ikke hjemme på vejen.

Præcis !

I myldretrafikken oplever man også folk, som absolut skal holde
en afstand på 100 meter selvom vi kravler afsted med 10 km/t.
Idioti, IMO !
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Brian (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 28-10-05 18:54

Mogens wrote:

> I myldretrafikken oplever man også folk, som absolut skal holde
> en afstand på 100 meter selvom vi kravler afsted med 10 km/t.
> Idioti, IMO !

Hvis automatgear var mere udbredt, var det nok heller ikke så almindeligt.
Men jeg er helt enig, det er pisse provokerende.

/Brian



Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 18:57

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:4362656c$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis automatgear var mere udbredt, var det nok heller ikke så almindeligt.
> Men jeg er helt enig, det er pisse provokerende.

Jeg tror ikke engang det hænger sammen med det - det er sgu
personen, det er galt med. Man kan tyde det på forhånd, når
man med møje og besvær får kæmpet sig forbi...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Jørgen M. Rasmussen (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-10-05 03:41


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> I myldretrafikken oplever man også folk, som absolut skal holde
> en afstand på 100 meter selvom vi kravler afsted med 10 km/t.

Det du skriver der, opfatter jeg som "overdrivelser fremmer forståelsen",
for jeg ser ikke noget som ligner. Ellers er det måske din opfattelse af
"10 kmt" og "100 m." som skal justeres? ;). For det er rigtig folk er
begyndt at holde en større og mere passende passende afstand!!.

> Idioti, IMO !
> --
Ordet er mere rigtigt at bruge når der køres +100- med 3-6 m. afstand,
myldretid el ej. Og det var normalt tidl :((. Selv tåbelygterne er man mere
bevidst om, de bliver stort set kun tændt når der er behov, og slukket igen.



Mogens (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-10-05 06:48

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
news:4362e078$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det du skriver der, opfatter jeg som "overdrivelser fremmer forståelsen",
> for jeg ser ikke noget som ligner.

Så tager en morgentur i myldretrafikken rundt om Kbh

> For det er rigtig folk er begyndt at holde en større og mere passende
> passende afstand!!.

Den er i alt fald upassende i den skitserede situation...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Jørgen M. Rasmussen (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-10-05 14:45


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Så tager en morgentur i myldretrafikken rundt om Kbh
>
Det gør jeg, af og til :(. Og der ser jeg 0-10 kmt., men så er afstanden
tilpasset- ikke 100m.



JS (28-10-2005)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 28-10-05 18:47


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43625e1f$0$38704$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hvilket vel er ok!?
>
> Ikke hvis det betyder at man kører 65 km/t på en landevej hvor man må køre
> 80. Slet ikke i myldretiden. - Med mindre forholdende er så dårlige, at
> alt andet er uforsvarligt.
> Er man ikke tryg ved at fremføre sin bil med 80 km/t på en landevej i
> solskin, hører man efter min mening ikke hjemme på vejen.

Enig, men jeg har heller ikke indtryk af at det er det der er tilfældet i
situationen? Men det er selvfølgelig muligt...



Lars Jensen (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 29-10-05 07:40

JS wrote:
> <Mogens> skrev i en meddelelse
> news:005001c5dba5$b39ec220$3a4d82d4@autoatlas.local...
>
>>
>>"JS" <mailto:js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>"Re: Hvem har skylden?"
>>
>>
>>>Så kunne der vel teoretisk set også komme en knallert eller et barn
>>>væltende
>>>ud på vejen. Lovbrud eller ej så bør man vel tage højde for den slags.
>>>Hvad
>>>med farten? Det virker underligt hvis du kunne overhale 6 biler i et
>>>område
>>>med villaveje uden at overskride fartgrænsen?
>>
>>Du færdes på vejene? - så ha du vel lagt mærke til
>>den markante ændring, der er sket. Folk kører jo
>>ekstremt langsomt nu om stunder grundet "klippefaren"
>
>
> Hvilket vel er ok!?

Vel er det ej!

Her til morgen oplevede jeg en klaphat i ydersporet på Vejlevej i
Horsens, mod syd - jeg kører bag ham.

På indersiden har vi 4-5 biler liggende, til at starte med.

Da vi ligger "fra land", sker det med et tempo der kan måles på en
afrivningskalender, og i inderbanen kommer flere biler til, og overhaler
inden om, men han bliver stædigt liggende med omkring 60 Km/t i sin fine
Skoda Favorit.

Det ender med at jeg får et hul i inderbanen, da folk fint lader mig
flette ind til sidst, men Skoda'en, den fortsætter ligeud, igennem
"sildeben" og sammenfletning, for til sidst at presse sig ind i køen
længere fremme, for ikke at måtte fortsætte i modkørendes kørebane....

Sådan et fjols irriterer mig. Kører 60 Km/t hvor vi må køre 70 Km/t, og
ender alligevel med at overtræde ind til flere færdselslove og være til
fare for en del mennesker!!

Lars B

Finn Guldmann (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-11-05 22:11

Lars Jensen wrote:
> Sådan et fjols irriterer mig. Kører 60 Km/t hvor vi må køre 70 Km/t, og
> ender alligevel med at overtræde ind til flere færdselslove og være til
> fare for en del mennesker!!
>
Det må have været hernede omkring grænsen. Andre steder kommer man da
ikke ud for at køre under flere færdselslove.

Ok, man kan godt somme tider få den opfattelse at der findes 1,6 mill
og 1 her i landet.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Preben Riis Sørensen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-10-05 18:38


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev
> Det var ikke noget vejkryds i den forstand, men en udfaldsvej
> med villaveje

Det er også vejkryds, og absolut ikke et sted der skal overhales.

>
> > og heller ikke overhale flere end du kan overskue.
>
> Det var jo netop overskueligt - såvelvej som trafikanter...

Du, jeg tror ikke vi kan blive enige om ret meget.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 18:44

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:436261e2$0$8803$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er også vejkryds, og absolut ikke et sted der skal overhales.

Vejkryds er efter min bedste overbevisning eksempelvis, hvor der
er skiltet med det. Hvis du kører ud af en indfaldsvej, er der i bog-
stavligste forstand ikke tale om vejkryds i den betydning hver gang
du passere et villavej...

> Du, jeg tror ikke vi kan blive enige om ret meget.

Aner det ikke. Du tolker noget skrevet - jeg har oplevet det i
virkeligheden...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Preben Riis Sørensen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-10-05 19:39


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev
> Vejkryds er efter min bedste overbevisning eksempelvis, hvor der
> er skiltet med det. Hvis du kører ud af en indfaldsvej, er der i bog-
> stavligste forstand ikke tale om vejkryds i den betydning hver gang
> du passere et villavej...

Men det er der altså i overhalings-forstand, også uden skilte, og også i
T-kryds.

>
> > Du, jeg tror ikke vi kan blive enige om ret meget.
>
> Aner det ikke. Du tolker noget skrevet - jeg har oplevet det i
> virkeligheden...

Virkeligheden skal nok komme for dig, den dag du banker ind i en.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 20:17

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:43627049$0$8868$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Virkeligheden skal nok komme for dig, den dag du banker ind i en.

Jamen dog !
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Tom Nielsen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 27-10-05 21:37

> Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
> kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint med
> de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.
>
> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af
dig.
> Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?

Ham der overhaler en venstresvingende får hele skylden - han skal holde sin
plads bagved, eller kører højreom hvis der er fri bane.

- Tom




Thomas Kaufmann Jens~ (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 27-10-05 21:42

Hej,

> Ham der overhaler en venstresvingende får hele skylden - han skal holde
> sin
> plads bagved, eller kører højreom hvis der er fri bane.

Ikke altid - se http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/skyld/ det er baseret
på retspraksis. Det kommer an på om der signaleres korrekt, om der er
optrukne linier eller ej - et venstresving er jo på en måde et vognbaneskift
og man må jo ikke bare dreje fordi man blinker.. man skal kigge sig for
først :)

-Thomas



Anders Christensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 27-10-05 22:07

Thomas Kaufmann Jensen wrote:
> Hej,
>
>
>>Ham der overhaler en venstresvingende får hele skylden - han skal holde
>>sin
>>plads bagved, eller kører højreom hvis der er fri bane.
>
>
> Ikke altid - se http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/skyld/ det er baseret
> på retspraksis. Det kommer an på om der signaleres korrekt, om der er
> optrukne linier eller ej - et venstresving er jo på en måde et vognbaneskift
> og man må jo ikke bare dreje fordi man blinker.. man skal kigge sig for
> først :)
Ville lige suplere med lidt retspraksis :)

U.1961.120H
Ansvarsfordeling ved sammenstød mellem venstresvingende bil og bagfra
kommende motorcykel.
   A, der som fører af et automobil ville svinge til venstre fra en
hovedvej mod en privat indkørsel, viste i god tid af og trak ud til
venstre. Da svingningen var påbegyndt, skete der sammenstød med en
bagfra kommende motorcykel, hvis fører B ville overhale. Antaget, at B
ikke havde udvist fornøden agtpågivenhed, men da A ikke under selve
svingningen blev opmærksom på motorcyklen og på, at denne havde bragt
sig i en farlig situation, fordeltes ansvaret for den automobilet
tilføjede skade med 1/4 til A og 3/4 til B. 1)

U.1964.260H
Venstresvingende bil var årsag til, at overhalende bil under
undvigemanøvre påkørte træ. Ansvarsfordeling.
   En sommerdag førte A sit Personautomobil ad en 6 m bred kommunevej,
indtil hun ved en korsvej drejede tværs over kommunevejen for at
fortsætte ned ad vejen til venstre. B, der med sit bagfra kommende
personautomobil netop skulle til at overhale A, kom herved i
vanskeligheder og kørte på et træ, hvorved B blev dræbt og hans
passagerer kvæstede m v. Det lagdes til grund, at det midterste blinklys
på A's vogn ikke kunne ses bagfra, at det bageste blinklys kun lige
opfyldte lovens krav til lysstyrke, og at A ikke umiddelbart inden
svingningen havde sikret sig ved observation bagud. For B's vedkommende
lagdes til grund, at han, uagtet A noget før vejkrydset holdt ind mod
vejens midte, havde fremført sin vogn med ret stor og uformindsket
hastighed og lagt an til overhaling lige foran eller i vejkrydset uden i
tide at sikre sig, at A var opmærksom på, at han ville overhale. Både A
og B fandtes ansvarlige og under fremhævelse af omstændighederne ved
overhalingsforsøget deltes ansvaret lige. 1)

Der var et par domme mere om dette, men de har ikke rigtig nogen
relevans da der enten var overhalingsforbud eller spiritus indblandet.

--
Mvh Anders Christensen
(Gæt selv hvad jeg laver til daglig...)

jan@stevns.net (27-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-10-05 22:28

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev :

>Mvh Anders Christensen
>(Gæt selv hvad jeg laver til daglig...)

Læser i gamle domme fra Højesteret ?


Denne del at historien under mig dog lidt :

>at det bageste blinklys kun lige opfyldte lovens krav til lysstyrke

Hvis det opfyldte lovens krav, har det vel ingen relevans overhovedet
;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Anders Christensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 27-10-05 22:34

jan@stevns.net wrote:
> Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev :
>
>
>>Mvh Anders Christensen
>>(Gæt selv hvad jeg laver til daglig...)
>
>
> Læser i gamle domme fra Højesteret ?

Blandt andet, vi har da også domme fra byretterne og landsretterne
Den ældste jeg indtil videre er stødt på, som var relevant for min
uddanelse fra fra 1895.
>
> Denne del at historien under mig dog lidt :
>
>
>>at det bageste blinklys kun lige opfyldte lovens krav til lysstyrke
>
>
> Hvis det opfyldte lovens krav, har det vel ingen relevans overhovedet
> ;)

Man kan undre sig, det er nærmest en indskudt bemærkning om at
lovgivningsmagten burde sætte kravene til lysstyrke op.

--
Mvh Anders Christensen


jan@stevns.net (27-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-10-05 22:47

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev :

>Den ældste jeg indtil videre er stødt på, som var relevant for min
>uddanelse fra fra 1895.

Du milde - Jeg læste det, 1.gang, som om din uddannelse var fra 1895
;)

(V og F sidder sgu' osse så tæt ;)



--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Anders Christensen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 28-10-05 11:27

jan@stevns.net wrote:
> Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev :
>
>
>>Den ældste jeg indtil videre er stødt på, som var relevant for min
>>uddanelse fra fra 1895.
>
>
> Du milde - Jeg læste det, 1.gang, som om din uddannelse var fra 1895
> ;)
>
> (V og F sidder sgu' osse så tæt ;)

Ahh, sorry, min staveplade skal vist til eftersyn

clarke_dk (27-10-2005)
Kommentar
Fra : clarke_dk


Dato : 27-10-05 21:36

Ham som overhaler !!!
De andre havde måske set at den forreste gav tegn til at dreje før den
overhalende har set det.


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:43613738$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
> kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint med
> de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.
>
> Hvad gør du så? - køen trækker sig sammen, så du ikke kan komme
> ind. Og den blinkende har tænkt sig at dreje?
>
> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af
dig.
> Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?
> --
> Mvh Mogens
>
> S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
> S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
> S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)
>
>



Per Beer Hansen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 27-10-05 21:47

Mogens wrote:
> Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
> kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint
> med de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.
>
> Hvad gør du så? - køen trækker sig sammen, så du ikke kan komme
> ind. Og den blinkende har tænkt sig at dreje?
>
> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden
> af dig. Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?

Normalt er det vel 50/50.
Men hvis dem i køen bevist har "trukket sig sammen", altså spærret for den
overhalende, så kunne jeg forestille mig, at de også kunne få noget af
skylden, selvom det jo nok er svært at bevise det.
En af brødrene prøvede det, for en del år siden, en tidlig morgen, da han
skulle samle en arbejdskollega op på vej til arbejde.
Han skulle svinge til venstre og kørte ud til midten af vejen med blinkeren
igang.
Lige da han begynder at svinge, kommer der en Taxa bagfra med fulde skrald
og rammer min bror lige i siden.
To styks smadrede Mercedes'er, bromands blev aldrig til bil igen og Taxa'en
fik jeg lov at lave
De fik 50/50 af skylden og det på trods af at Taxa'en kørte meget for
hurtigt.
En kammerat prøvede engang, at skulle svinge til venstre fra en hovedvejog
holdt på midten, med blinkeren igang og afventede modkørende trafik, da han
pludselig blev påkørt af en bagfra. Begge biler blev totalskadet og der var
det også 50/50 mht skylden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk
Masser af bilvideoer



Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:48

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
news:S0b8f.790$fQ6.352@news.get2net.dk...

> Normalt er det vel 50/50.
> Men hvis dem i køen bevist har "trukket sig sammen", altså spærret for den
> overhalende, så kunne jeg forestille mig, at de også kunne få noget af
> skylden, selvom det jo nok er svært at bevise det.
> En af brødrene prøvede det, for en del år siden, en tidlig morgen, da han
> skulle samle en arbejdskollega op på vej til arbejde.
> Han skulle svinge til venstre og kørte ud til midten af vejen med
> blinkeren igang.
> Lige da han begynder at svinge, kommer der en Taxa bagfra med fulde skrald
> og rammer min bror lige i siden.
> To styks smadrede Mercedes'er, bromands blev aldrig til bil igen og
> Taxa'en fik jeg lov at lave
> De fik 50/50 af skylden og det på trods af at Taxa'en kørte meget for
> hurtigt.
> En kammerat prøvede engang, at skulle svinge til venstre fra en hovedvejog
> holdt på midten, med blinkeren igang og afventede modkørende trafik, da
> han pludselig blev påkørt af en bagfra. Begge biler blev totalskadet og
> der var det også 50/50 mht skylden.

Så er den ged vist barberet ! - klare beviser.
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Leonard (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-10-05 21:51

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
>kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint med
>de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.

Er der en vej at dreje ned af til venstre?
Eller er det kun en indkørsel, der ikke skiller sig ud?

>Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af dig.
>Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
>Hvem må betale gildet?

Forsikringen vil sandsynligvis blive 50/50, medmindre der ikke er
nogen vej at dreje ned af, men kun en ikke synlig indkørsel, så kan
det ende med at det er den svingende der får hele regningen.

Politiet vil sikkert placere skylden på begge. Det er ikke tilladt at
overhale en der vil dreje til venstre og det er heller ike tilladt at
dreje til venstre, når man er ved at blive overhalet. Og da det er
svært at definere og afgøre hvem der begyndte på hvad først, så er det
nemmest at give begge skylden.

Been there, experiented it ;-(

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:52

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
news:tse2m19uk56s6rqgmdr1i9k50kamunqb6v@4ax.com...

> Er der en vej at dreje ned af til venstre?
> Eller er det kun en indkørsel, der ikke skiller sig ud?

En villavej, men ikke med en brobelægning som overgang.
Altså en almindelig asfalteret vej...

> Been there, experiented it ;-(

Føj da...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Leonard (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-10-05 22:14

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>En villavej, men ikke med en brobelægning som overgang.
>Altså en almindelig asfalteret vej...

Så tror jeg på de 50/50.

>> Been there, experiented it ;-(

>Føj da...

Ja, det gjorde sgu ondt.
Kom på MC en doven mandag eftermiddag på en af de der lange jyske
landeveje, hvor man kan se ufatteligt langt frem. Så en traktor med en
bil bag sig forude i min retning og et par modkørende, der ville
passere traktoren samtidig med at jeg ville indhente den, så jeg slap
gassen og trillede roligt ned i fart. Da jeg var bag bilen havde de
modkørende lige passeret og der var fri bane, så jeg forventede at
bilen ville overhale traktoren, men det gjorde den ikke. Så trak jeg
ud og gav roligt gas - på en 250 ccm i højeste gear er det ikke den
vilde acceleration - og opdagede først årsagen til at bilen blev
bagved, da traktoren drejede til venstre lige foran mig.

Jeg brækkede håndleddet på højre hånd og rev venstre skulder af led.

Politiet gav mig en del af skylden, så jeg fik en bøde.
Forsikringsselskabet (vi havde det samme selskab) gav traktoren hele
skylden, da der ikke var en synlig sidevej, men kun en indkørsel til
en gård.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Kent Oldhøj (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 27-10-05 21:50

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev....

> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i
> siden af dig. Stor materiel skade, men ingen alvorligt
> tilskadekommende. Hvem må betale gildet?

Havde et lignende uheld for en del år siden. På en hovedvej kommer en
kammerat og jeg i hver vores bil op bag en traktor på en ellers øde
hovedvej.

Min kammerat kører forrest og trækker ud til overhaling i god tid.
Han kører vel 50-75 meter foran mig. Farten er ca. 85 km/t.

Jeg trækker også ud til overhaling i god tid, men da jeg er 35-40
meter fra traktoren svinger han pludselig ind på marken til venstre.

Sammenstød er uundgåeligt, og jeg er kun glad for at jeg undgår hans
harveredskab bagpå, og bliver trukket op over traktoren af baghjulet.

Totalskadet 2CV. Kun småknubs ellers, selvom bilen laver en halv
drejning i luften ind over traktoren, lander på taget og kurer ca. 50
meter hen ad asfalten.

Jeg fik 1/3 del af skylden, fordi en overhaling altid er en farlig
situation.

jan@stevns.net (27-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-10-05 22:01

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Hvem må betale gildet?

Det bliver da vist den utålmodige , der sidder med aben på skulderen,
da vedkommende ikke har sikret sig godt nok.
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Rander (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 27-10-05 22:39

Thu, 27 Oct 2005 22:23:17 +0200 brugte Mogens 18 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
>kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint med
>de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.

Hmmm...

§16, Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal
før forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan
foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme
retning.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden.

Jeg vil påstå at den svingende har overtrådt begge disse paragraffer, og i
følge det link, flere andre har sendt, er det også ham der får hele
skylden, da jeg opfatter situationen som tegning to...

Jeg har faktisk hørt om situationen før, idet en af min fars gamle kolleger
oplevede den. Han var den overhalende, og den svingende fik hele skylden.

Forestil dig at der var kommet en ud fra sidevejen og havde svinget til
højre, og du var kørt frontalt ind i vedkommende. Her er det også den
svingende der får hele skylden, idet de ikke har orienteret sig ordentligt.
Hvor er forskellen?

--
Lars Rander ** Pil ikke ved min adresse ** :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!)

Jeg ved intet latterligere end en læge, der ikke dør af alderdom. (Francois de Voltaire)


jan@stevns.net (27-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-10-05 22:54

Rander <ldNOSPAM@rander.dk> skrev :

>Forestil dig at der var kommet en ud fra sidevejen og havde svinget til
>højre, og du var kørt frontalt ind i vedkommende. Her er det også den
>svingende der får hele skylden, idet de ikke har orienteret sig ordentligt.
>Hvor er forskellen?

ved det ikke - men den kan være rimeligt led:

Forestil dig, at du svinger ud på f.eks en landevej, altså drejer til
højre - og har set en række biler komme (altså fra højre)

Skal du så vente på alle er passeret, eller regne med at de bliver i
deres vejside ?




--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Rander (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 27-10-05 23:17

Thu, 27 Oct 2005 23:53:51 +0200 brugte jan@stevns.net 21 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>>Forestil dig at der var kommet en ud fra sidevejen og havde svinget til
>>højre, og du var kørt frontalt ind i vedkommende. Her er det også den
>>svingende der får hele skylden, idet de ikke har orienteret sig ordentligt.
>>Hvor er forskellen?
>ved det ikke - men den kan være rimeligt led:
>Forestil dig, at du svinger ud på f.eks en landevej, altså drejer til
>højre - og har set en række biler komme (altså fra højre)
>Skal du så vente på alle er passeret, eller regne med at de bliver i
>deres vejside ?

Såfremt de alle ER i deres egen vejside, så svinger jeg ud. Hvis en af dem
er i gang med en overhaling, så bliver jeg selvfølgelig holdende...

Jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg vil mene at i det øjeblik min køler
er bare 2 cm ude over hajtænderne, så er jeg at betragte som en modkørende
for den række biler.

--
Lars Rander ** Pil ikke ved min adresse ** :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!)

Jeg kunne godt tænke mig at være med til at bekæmpe
miljøet og sådan noget. (Ung mand i Radio Syd)


Kasper Hansen [8270] (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 28-10-05 10:02


> Såfremt de alle ER i deres egen vejside, så svinger jeg ud. Hvis en af dem
> er i gang med en overhaling, så bliver jeg selvfølgelig holdende...
>
> Jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg vil mene at i det øjeblik min køler
> er bare 2 cm ude over hajtænderne, så er jeg at betragte som en modkørende
> for den række biler.

Helt enige.
Det ubehagelige, er når man er i gang med en overhaling, og en person kører
op til hajtænderne ved en sidevej (lige foran én)... Så har man bare at håbe
at han også orienterer sig til højre. Der er vel ingen tvivl om at det er
den svingende der har ansvaret i sådan en situation, men det er næppe sjovt
at møde en 1,5 ton stopklods med landevejs-overhalings-fart.

/Kasper Hansen



Per Henneberg Kriste~ (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-10-05 11:03


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4361e90a$0$38727$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det ubehagelige, er når man er i gang med en overhaling, og en person
> kører op til hajtænderne ved en sidevej (lige foran én)... Så har man bare
> at håbe at han også orienterer sig til højre. Der er vel ingen tvivl om at
> det er den svingende der har ansvaret i sådan en situation, men det er
> næppe sjovt at møde en 1,5 ton stopklods med landevejs-overhalings-fart.

30+ års erfaring: Jeg overhaler aldrig når der er sidevej på venstre side af
vejen.

Jeg overhaler heller ikke en traktor hvis der er en sidevej til venstre...


--
Per, Esbjerg

>
> /Kasper Hansen
>



Kasper Hansen [8270] (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 28-10-05 11:58

> 30+ års erfaring: Jeg overhaler aldrig når der er sidevej på venstre side
> af vejen.
>
> Jeg overhaler heller ikke en traktor hvis der er en sidevej til venstre...

Det synes jeg er nemmere sagt end gjort. Kørte f.eks. fra Herning til
Horsens den anden dag - der er noget lange lige strækninger, med fantastisk
udsyn... Oplagt til at overhale 3-4 lastbiler i træk. Men når man ikke
kender vejen, er det svært at vide om- og hvor der er sideveje. Særligt når
man kører i det midtjydske (og sikkert masser andre steder) kan det være
utroligt svært at se sidevejene. F.eks. er der før Pårup (retning mod Århus)
en sidevej/indkørsel mellem skiltene der indikerer et skarpt sving. Jeg
kører den rute hver dag, og har først for nyeligt opdaget vejen.
-Men vi er da helt enige om at det er smartest at lade være.

/Kasper Hansen



Thomas Kaufmann Jens~ (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 28-10-05 19:29

Hej,

> Jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg vil mene at i det øjeblik min køler
> er bare 2 cm ude over hajtænderne, så er jeg at betragte som en modkørende
> for den række biler.

Nej, hajtænder betyder kun ubetinget vigepligt og har som sådan ikke noget
at gøre med hvor langt du er kommet med at svinge, du må gerne liste over
dem for at orientere dig osv. Men du har stadig ubetinget vigepligt selv om
du er over hajtænderne.

-Thomas



Allan Hansen (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 29-10-05 09:53


"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
news:djrjjd$8m6$1@localhost.localdomain...
> Thu, 27 Oct 2005 23:53:51 +0200 brugte jan@stevns.net 21 linier på at
> fortælle dette til dk.fritid.bil:
>
>>>Forestil dig at der var kommet en ud fra sidevejen og havde svinget til
>>>højre, og du var kørt frontalt ind i vedkommende. Her er det også den
>>>svingende der får hele skylden, idet de ikke har orienteret sig
>>>ordentligt.
>>>Hvor er forskellen?
>>ved det ikke - men den kan være rimeligt led:
>>Forestil dig, at du svinger ud på f.eks en landevej, altså drejer til
>>højre - og har set en række biler komme (altså fra højre)
>>Skal du så vente på alle er passeret, eller regne med at de bliver i
>>deres vejside ?
>
> Såfremt de alle ER i deres egen vejside, så svinger jeg ud. Hvis en af dem
> er i gang med en overhaling, så bliver jeg selvfølgelig holdende...
>
> Jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg vil mene at i det øjeblik min køler
> er bare 2 cm ude over hajtænderne, så er jeg at betragte som en modkørende
> for den række biler.
>
Tja, Det er så din mening, men dommen er 3 års betingel og orinterende
køreprøve og xxxx kr i bøde.

Hvorfra jeg ved det, jeg spurgte min bedre halvdel. Ialt kostede det hende
8500 kr at køre 15 cm for langt frem, på trods af flere vidner ´der udtalte
at hun havde holdt helt stille før hajtænder.

Mvh AJH





Finn Guldmann (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-11-05 21:59

Rander wrote:
> Såfremt de alle ER i deres egen vejside, så svinger jeg ud. Hvis en af dem
> er i gang med en overhaling, så bliver jeg selvfølgelig holdende...
> Jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg vil mene at i det øjeblik min køler
> er bare 2 cm ude over hajtænderne, så er jeg at betragte som en modkørende
> for den række biler.
>
Vi skal først lige være enige om vigepligterne.

Har du ubetinget vigepligt skal du holde tilbage for *alle* der kommer
på den vej du vil dreje ind på. Også en der er, eller går, i gang med
en overhaling på din højre side.

Og din vigepligt ophører ikke så snart du er 2 cm ude over stregen.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Finn Guldmann (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-11-05 21:54

jan@stevns.net wrote:
>>Forestil dig at der var kommet en ud fra sidevejen og havde svinget til
>>højre, og du var kørt frontalt ind i vedkommende. Her er det også den
>>svingende der får hele skylden, idet de ikke har orienteret sig ordentligt.
>>Hvor er forskellen?
> ved det ikke - men den kan være rimeligt led:
> Forestil dig, at du svinger ud på f.eks en landevej, altså drejer til
> højre - og har set en række biler komme (altså fra højre)
> Skal du så vente på alle er passeret, eller regne med at de bliver i
> deres vejside ?
>
Har du ubetinget vigepligt, har du vigepligt uanset hvad potter de
andre finder på.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Kasper Hansen [8270] (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 28-10-05 10:11

> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden af
> dig.
> Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?
> --
> Mvh Mogens

Jeg er lidt uenig med de fleste andre. Som jeg læser det, mener de fleste i
gruppen at det er den overhalende eller 50/50.
Hvis du påbegynder overhalingen før den forreste blinker til venstre, har du
da ingen jordisk chance for at undgå situationen (såfremt du ikke kan trække
til højre) - her må det da ubetinget være den svingene der har ansvaret for
at orientere sig?
Jeg ved ikke hvad praksis er, men det bør da ikke være den overhalendes
skyld.

Har den forreste derimod påbegyndt blinkningen, idet man trækker ud til
overhaling, kan jeg godt forstå hvorfor det er en 50/50. Jeg er dog ikke
enig i at dette er den korrekte dom - man altid har pligt til at orientere
sig inden man svinger.

Nu jeg tænker over det, fik jeg faktisk selv 100% af ansvaret for at overse
en overhalende MC da jeg skulle overhale en bil. (Heldigvis kom ingen til
skade, men det kostede 70.000 i rep.) Om det var en overhaling eller et
venstresving jeg var i gang med ændrer vel ikke rigtigt noget? - Jeg havde
stadig pligt til at orientere mig inden...

/Kasper Hansen



Morten Fruergaard (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-05 15:38

Mogens wrote:
> Du kører som nr. 6 i en "kø" - farten er 60 km/t. Da der ingen mod-
> kørende er at se forude, trækker du ud til overhaling. Det gårt fint
> med de første 3, da den forreste pludseligt blinker til venstre.
>
> Hvad gør du så? - køen trækker sig sammen, så du ikke kan komme
> ind. Og den blinkende har tænkt sig at dreje?
>
> Det ender med et brag, hvor den svingende bilist torpederes i siden
> af dig. Stor materiel skade, men ingen alvorligt tilskadekommende.
> Hvem må betale gildet?

Aner det ikke...

Jeg er 100 m foran den forreste inden der er nogen der nå at opdage at jeg
vil overhale...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 16:26

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:436237e0$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg er 100 m foran den forreste inden der er nogen der nå at opdage at jeg
> vil overhale...

Også min satsning, men man har jo lov at reflektere over tingene
en gang imellem
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Morten Fruergaard (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-05 19:55

Mogens wrote:
> Også min satsning, men man har jo lov at reflektere over tingene
> en gang imellem

Jep...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste