Forhjulslejer Opel Vectra
Fra : Hans Petersen

Dato : 26-10-05 22:18

Hejsa

Min bil larmede nå forhjulet drejede rundt.
Jeg fandt ud af det var lejerene i forhjulene, der skulle skiftes.
Som sagt så gjort, men nu larmer den lidt når jeg køre og drejer hhv.
til højre og venstre.
Der er nye bærekugler, styrekugler og trækaksler, så det kan ikke være
det, men hvad så?
Og hvor stram skal centermøtrikken spændes?

Nogle forslag?

Hjælp modtages med tak....

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:24

"Hans Petersen (slet 6UVB7)" <caddy@6UVB7c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til højre og venstre.
> Der er nye bærekugler, styrekugler og trækaksler, så det kan ikke være

Kan være fra baghjulet

> Og hvor stram skal centermøtrikken spændes?

På mondeo skal den spændes med 300 Nm.....og det er faktisk sindsygt meget.
Det svarer til at man skal lægge hele sin vægt på en topnøglen

--
Tom

Fra : Hans Petersen

Dato : 26-10-05 22:42

>Kan være fra baghjulet
Nej er sikker på det er fra forhjulet.

>På mondeo skal den spændes med 300
>Nm.....og det er faktisk sindsygt meget.
>Det svarer til at man skal lægge hele
>sin vægt på en topnøglen

OK Jeg fik at vide at centermøtrikken skulle strammes ind,
derefter løsnen en ½ omg. så den faktisk sidder løs. Så det er
sikkert det der er galt.
Vil straks i morgen tidlig spæand den med ca. 300 Nm.

Tak for svaret, du bekræftede mine anelser.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:51

"Hans Petersen" <caddy@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert det der er galt.
> Vil straks i morgen tidlig spæand den med ca. 300 Nm.
>
> Tak for svaret, du bekræftede mine anelser.

Tja jeg ved ikke om det også er 300 Nm på en vectra, men den skal godt
strammes til på både en Sierra og mondeo. Den må for alt i verden ikke sidde
løst, så falder hjulet jo af.

Har godt nok for mange år siden skulle justere koniske lejer på en MAN
lastbil så der var en anelse slør, men det er et helt andet princip end ved
en personbil.

Det kan godt være når man har strammet møtrikken med 300 Nm at hjulet kører
dårligt rundt. Men det er kun til man har kørt 2 Km så har det hele sat sig
som det skal.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:55

> [...]
>
> Det kan godt være når man har strammet møtrikken med 300 Nm at hjulet
> kører dårligt rundt. Men det er kun til man har kørt 2 Km så har det hele

PS: Jeg håber ikke at en Vectra har koniske hjullejre, for så er det sikkert
rigtig nok at centermøtrikken skal være en anelse løs. Er det alm.
kuglelejre så skal det spændes hårdt.

--
Tom

Fra : Hans Petersen

Dato : 26-10-05 23:26

>PS: Jeg håber ikke at en Vectra har
>koniske hjullejre, for så er det sikkert
>rigtig nok at centermøtrikken skal
>være en anelse løs. Er det alm.
>kuglelejre så skal det spændes hårdt.

Det er ganske alm. kuglelejre med to rækker kugler

Hans

Fra : Hans Petersen

Dato : 26-10-05 23:32

>Det er ganske alm. kuglelejre med to rækker kugler

nu falder hjulet jo ikke af, da der er en split i aksen

Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-10-05 22:53

> [...]

> det, men hvad så?
> Og hvor stram skal centermøtrikken spændes?

Det kan faktisk være et forkert spændt leje der larmer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 27-10-05 15:25

On 26 Oct 2005 21:18:20 GMT, in dk.fritid.bil you wrote:

>Og hvor stram skal centermøtrikken spændes?

Jvf. Haynes manual til Vectra A 88-95 skal møtrikken spændes af fire trin:

Trin 1....Spændes med 130 Nm.
Trin 2....Løsnes helt.
Trin 3....Spændes med 20 Nm.
Trin 4....Drejes yderlig 80 Grader.