Gave til ejere af dieselbiler i Sverige (A~
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-10-05 16:02

Hej Mogens - og andre

Så er der en lille gave på vej fra den svenske regering til de, som bor i
Sverige og som har en dieselbil (fra næste år).

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709207,00.html

Så kan det være, at flere vælger diesel - også i Sverige.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 16:05

KLIP

> [...]
>
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709207,00.html
>
> Så kan det være, at flere vælger diesel - også i Sverige.

Vi danskere ønsker på ingen måde at sammenligne os med Sverige eller få
svenske tilstande i Danmark..)))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bagdad Bob

Dato : 26-10-05 17:24

> Vi danskere ønsker på ingen måde at sammenligne os med Sverige eller få
> svenske tilstande i Danmark..)))
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nej, fri os da fra lavere skat, lavere huspriser, lavere priser på
dagligvarer og et sundhedsvæsen der fungerer.

/Abildgaard

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 17:34

"Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, fri os da fra lavere skat, lavere huspriser, lavere priser på
> dagligvarer og et sundhedsvæsen der fungerer.

Vi vil kun sammenlignes med Sverige, når det gælder områder, hvor vi *ikke*
i Danmark er lige så restriktive/kontrollerende/straffende.

Det gælder jo om at være politisk korrekt...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 26-10-05 18:09

> Nej, fri os da fra lavere skat, lavere huspriser, lavere priser på
> dagligvarer og et sundhedsvæsen der fungerer.

Det sidste er desværre ikke rigtigt. De praktiserende læger blev for år
tilbage gjort offentlige. Lægerne fik lavere løn - og pludselig tog hver
patient sjovt nok meget længere tid at administrere. Noget for noget - og
dejligt lange ventelister for at komme til læge (sidste gang jeg skulle til
læge fik jeg en tid 15 dage frem hvorefter jeg tog til en privat
praktiserende læge - og betalte kassen)...

Men det kompenserer de andre ting nok til en hvis grad... :)

MVH Juul

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 18:16

> Det sidste er desværre ikke rigtigt. De praktiserende læger blev for år

Huspriserne er jo heller ikke lavere end hvis man sammenligner med et "langt
ude på landet"
sted i Danmark.
Man kan få mere hus for pengene på Lolland / Falster.
At danskerne så er heldige at der bliver åbnet en bro som passer fint med at
man arbejder
i København - det er jo bare dejligt. Men priserne er da godt nok kommet op
her i Malmø.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 16:09

> [...]
>
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709207,00.html
>
> Så kan det være, at flere vælger diesel - også i Sverige.

har du selv læst det skema i bunden, det kan da på ingen måde betale sig at
ha en diesel i sverige !!!

Mvh
Morten

Fra : Basil

Dato : 26-10-05 16:08

Juel skrev d. 26-10-2005 i meddelelse
<435f9c17$0$41138$14726298@news.sunsite.dk>:

> har du selv læst det skema i bunden, det kan da på ingen måde betale sig at
> ha en diesel i sverige !!!
>
> Mvh
> Morten

Kig lige igen
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 16:44

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> Juel skrev d. 26-10-2005 i meddelelse

> Kig lige igen
> Kai

øh, kan du se noget som jeg ikke kan?
Jeg synes også at se at diesel koster 3 gange så meget som benzin

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 17:13

> øh, kan du se noget som jeg ikke kan?
> Jeg synes også at se at diesel koster 3 gange så meget som benzin

jeps !!

Mvh
Morten

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 17:20

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> jeps !!

Som med så meget andet, bør man fokusere på bundlinien.
Ikke at jeg gør det hver gang - blot en kommentar, inden I
går helt amok
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift -> 149.000 kr)

Fra : Basil

Dato : 26-10-05 17:20

Tom skrev d. 26-10-2005 i meddelelse
<435fa459$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> "Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> øh, kan du se noget som jeg ikke kan?
> Jeg synes også at se at diesel koster 3 gange så meget som benzin

Kig på tabellen, sammenhold den med overskriften på den oprindelige
artikel.
http://img.aftonbladet.se/bil/0510/12/tabell.jpg
Årlig afgift reduceres hvor der står minus foran tallet.
Dermed er det billigere end det er nu, at køre diesel.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 18:29

> [...]
> Årlig afgift reduceres hvor der står minus foran tallet.
> Dermed er det billigere end det er nu, at køre diesel.

Det er som når staten vil fortælle os at de har nedsat afgifterne på
sodavand. Vel vidende at det stadig er dyrt (og billigere i tyskland
(+københavnske kiosker))

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-10-05 20:08

Hej,

On Wed, 26 Oct 2005 17:09:13 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>har du selv læst det skema i bunden, det kan da på ingen måde betale sig at
>ha en diesel i sverige !!!

De må du lige forklare. Jeg har en 530dA e39, koster omkring 8.300
sek/år i afgift, kører 60.000 km årligt. En tilsvarende 530iA ville
koste 2.100 sek/år i afgift.

Hvordan er det så at det ikke kan betale sig at ha' en diesel?

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:18

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> koste 2.100 sek/år i afgift.
>
> Hvordan er det så at det ikke kan betale sig at ha' en diesel?

Regnskabet ser vel lidt mere kompliceret ud.
En disel koster formegentlig også mere i indkøb i forhold til en benzin.
Denne merpris skal også forrentes. Det hele skal regnes op i benzin / diesel
liter prisen og det antal Km man kører.
Jeg gætter at man skal køre et pænt antal Km før det kan betale sig med
diesel, eller tager jeg fejl?

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-10-05 08:06

Hejsa,

On Wed, 26 Oct 2005 23:17:35 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Denne merpris skal også forrentes. Det hele skal regnes op i benzin / diesel

Det er jeg helt klar over, jeg gav blot lige de nøgletal der vel var
specifikke for Sverige.

>Jeg gætter at man skal køre et pænt antal Km før det kan betale sig med
>diesel, eller tager jeg fejl?

Jaeh - noget skal der da til. Jeg regnede lidt på det da jeg købte
bilen sidste år. Ved omkring 20.000 km var der break-even hvis man
udelukkende brugte brændstofpris, km/L og vægtafgift som parametre ved
de to biler jeg sammenlignede (530iA og 530dA). Så er der en vis
merpris som skal forrentes, men da der er mange af diesel-bimmerne i
Tyskland hvor den skulle købes var prisforskellen til at overse.

Servicepriser på 530i og 530d er de samme. Hvis man kører 30.000 km om
året er der 300 kr/md at dække de ekstra kapitalomkostninger med. Når
man som jeg kører 60.000 km om året er det 1.200 kr/md vi taler om.
Endda nok lidt mere da jeg har fået tiltusket mig en brændstofkort med
100 øre rabat per liter diesel.

Til gengæld holder 530d'en nok trods alt en lidt højere gensalgspris i
forhold til 530i hvis jeg vælger at sælge den brugt i DK med en
relativt høj km-tal (det er planen). Hvis jeg valgte at sælge den i
Sverige kunne det være svært da "ingen" køber en diesel hvis man kører
få km (pga afgiften) og "ingen" køber en brugt high-miler til at
pendle langt i.

Det var mine overvejelser ifm købet, samtidig med at jeg syntes rigtig
godt om dieselmotoren i bilen.

** Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-10-05 20:20

> har du selv læst det skema i bunden, det kan da på ingen måde betale sig
> at
> ha en diesel i sverige !!!

Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over - jeg nævner blot, at det bliver
billigere.

/Jan W Nielsen

Fra : Basil

Dato : 26-10-05 16:04

Jan W Nielsen skrev d. 26-10-2005 i meddelelse
> [...]
>
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709207,00.html
>
> Så kan det være, at flere vælger diesel - også i Sverige.

Avs, den Bimmer kommer til at gøre ondt i pungen.
Fedt initiativ, og muligvis en rimelig måde at lave "ejerafgift" på.
Det burde, rent logisk, være den der udnytter brændstof bedst, der
samtidig slider mindst på vejnet og miljø (men det vil jeg lade nogen
klogere om at afgøre).
Kai

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 16:13

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Det burde, rent logisk, være den der udnytter brændstof bedst, der
> samtidig slider mindst på vejnet og miljø (men det vil jeg lade nogen

Sådan har det altid været.

Hvis ikke, ville ingen private kunne få bil (ej heller telefon osv.).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 16:58

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Hej Mogens - og andre

Hej

> [...]
> www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709207,00.html
> Så kan det være, at flere vælger diesel - også i Sverige.

Det manglede da bare...

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 17:35

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det manglede da bare...

1 stk. årsforbrug af Brasso på vej i juleposten..

Må først åbnes efter den 12/12/2005.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 18:17

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> 1 stk. årsforbrug af Brasso på vej i juleposten..
> Må først åbnes efter den 12/12/2005.

LOL - du vil blive taget på ordet !

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 18:44

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> LOL - du vil blive taget på ordet !

No problemo.

Med din størrelse glorie, bliver det vanskeligste nok at finde en (1) flaske
som er lille nok.

Du skal jo ikke have mere end til 1 år...))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 18:46

> No problemo. Med din størrelse glorie, bliver det vanskeligste nok at
> finde en (1) flaske som er lille nok. Du skal jo ikke have mere end til 1
> år...))

He he - a har æ' gjor nået, do !

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 18:53

KLIP

> He he - a har æ' gjor nået, do !

Naj, men do ska' holdes i ave..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 18:56

> Naj, men do ska' holdes i ave..

OK... -> hmm :)

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 19:07

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK... -> hmm :)

Er du ikke lige gået fra indtil flere benzin(for)slugende potter til en med
oliefyr..?..

(Det er her aven og glorien kommer ind i billedet).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 19:40

> Er du ikke lige gået fra indtil flere benzin(for)slugende potter til en
> med oliefyr..?..

I know

> (Det er her aven og glorien kommer ind i billedet).

Jow jow - a' æ' jo e' dum, vel? :)

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 19:47

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I know

> Jow jow - a' æ' jo e' dum, vel? :)

Naj, naj, jeg ville blot sikre lidt orden i ærtehalmen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~