Forkert slip på dæk = ??
Fra : Dennis

Dato : 24-10-05 16:57

Hej,

Vidste godt at mine sommerdæk (Brigdestone 195x65x15) var ved at være
slidte, men
da de blev blev udskiftet med mine vinterdæk opdagede jeg at de var
fuldstændig
tyndslidte på forhjulene en 2-3 cm ind på både højre og venstre dæk.

De var også lidt på ydersiderne, medens de var perfekte i midten.

Kører jeg med forkert dæktryk eller ?? (følger ellers anvisningerne)

Mvh
Dennis

Fra : Non-Desperado

Dato : 24-10-05 17:03

"Dennis" <dhktiger@nogirafspam.dk> skrev:

> [...]
>
>De var også lidt på ydersiderne, medens de var perfekte i midten.
>
>Kører jeg med forkert dæktryk eller ?? (følger ellers anvisningerne)

Det lyder som for lidt tryk i dækkene....

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-10-05 18:08

"Dennis" <dhktiger@nogirafspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De var også lidt på ydersiderne, medens de var perfekte i midten.
>
> Kører jeg med forkert dæktryk eller ?? (følger ellers anvisningerne)

Hvis du følger anvisningerne er det sandsynligvis pga. letgående
servostyring. Se bare taxa'erne, deres fordæk er helt ødelagt i siderne og
det skyldes bla. fuldt rat udsving uden at køre. Dækket vrides voldsomt og
så køres der fremad, det slider vildt. Bybusser genkender også fænomenet.

Michael

Fra : OZ3BTO

Dato : 24-10-05 20:59

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så køres der fremad, det slider vildt. Bybusser genkender også fænomenet.

Grunden til at den yderste kant på bybusser og taxaer er slidte er kantstene

OZ3BTO

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-10-05 00:33

OZ3BTO wrote:

> Grunden til at den yderste kant på bybusser og taxaer er slidte er kantstene

Ikke hvis man spørger hos Ivar Jensen Autogummi i Farum :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-10-05 18:16

">> det skyldes bla. fuldt rat udsving uden at køre. Dækket vrides voldsomt
og

> Grunden til at den yderste kant på bybusser og taxaer er slidte er
> kantstene

Det er på dæksiden (karkassen) at dækkende raspes af på kantstene på
busserne. Taxa'erne kører ikke på kantstene i samme grad. Gå ned på
stationen og kig.
Dæksliddet jeg snakker om, som skyldes servostyring er lokaliseret ude i
siderne på dækkets trædeflade.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 19:08

> [...]
>
> De var også lidt på ydersiderne, medens de var perfekte i midten.
>
> Kører jeg med forkert dæktryk eller ?? (følger ellers anvisningerne)

Jeg ville få sporingen checket.

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-10-05 20:26

Mon, 24 Oct 2005 17:56:39 +0200, skrev Dennis, på 19 linier, i
<435d0437$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>De var også lidt på ydersiderne, medens de var perfekte i midten.
>
>Kører jeg med forkert dæktryk eller ?? (følger ellers anvisningerne)

Du har måske kørt med forlidt dæktryk + den sikkert skal spores.
Forlidt dæktryk burde slide begge sider på et dæk og ikke midten.
For meget slider kun midten.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-10-05 23:53

Karsten Andersen skrev:

> Forlidt dæktryk burde slide begge sider på et dæk og ikke midten.

Dæktrykket kan blive så lavt at midterdelen af dækket slynges ud og slides
kraftigere
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Dennis

Dato : 28-10-05 14:11

Hej,

Tusind tak for alle svarene.

Vil være ekstra opmærksom på dæktryk og holde
godt øje med mine vinterdæk

mvh
Dennis