Civic VTEC-E: ujævn tomgang og ABS-lampe
Fra : Rune Larsen

Dato : 23-10-05 14:10

Hej gruppe - håber i kan hjælpe med mit køb.

Jeg ser mig om efter en afløser til min Citroen ZX, og har netop prøvet
en Civic 1.5i VTEC-E, 90hk, 195.000km, 5 dørs, 1996 hos en privat sælger.

Den havde et par fejl: For det første går den ujævnt i tomgang. Med ca.
5 sekunders mellemrum falder den i omdrejninger for efter to sekunder at
stige tilbage til normal igen. Sælgeren sagde at det var helt normalt
for en VTEC-E... Hmm, kan det passe?

For det andet lyste ABS-lampen. Iflg. sælger var det bare fordi sensoren
var beskidt. Er det sandsynligt? Hvis ABS'en er i stykker, hvad kan det
så koste at lave det?

Er der andre ting, man skal være opmærksom på med sådan en ældre Civic?

Jeg kan egenligt bedre lide følelsen af at cruise i min ZX'er, men måske
kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er lidt bovlam
- især i de høje gear.

Mvh Rune
Citroen ZX 1.8i,
1994, 325kkm

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-05 14:21

Hej!

Rune Larsen wrote:

> Jeg kan egenligt bedre lide følelsen af at cruise i min ZX'er, men måske
> kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er lidt bovlam
> - især i de høje gear.

De der V-TEC'er skal have godt med omdrejninger for at der "sker" noget... Du
burde nok (?) kigge dig om efter en bil med bedre bundtræk istedet.

Er sælger en knægt på 20-30 år skal du iøvrigt være på vagt...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : Brian

Dato : 23-10-05 14:20

Rune Larsen wrote:

> For det andet lyste ABS-lampen. Iflg. sælger var det bare fordi
> sensoren var beskidt. Er det sandsynligt? Hvis ABS'en er i stykker,
> hvad kan det så koste at lave det?

Med mindre det er en meget speciel bil du har i sigte, ville den lille
ting få mig til at smutte med det samme. Hvis ikke sikkerhedsudstyret
er iorden, hvor meget andet er sælger så gået på kompromis med ?

> Jeg kan egenligt bedre lide følelsen af at cruise i min ZX'er, men
> måske kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er
> lidt bovlam - især i de høje gear.

VTEC motorerne er da også nærmest anti-cruise motorer. De skal have
omdrejninger for at der er liv i dem

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-05 14:20

Rune Larsen skriver:

> Jeg kan egenligt bedre lide følelsen af at cruise i min ZX'er, men måske
> kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er lidt bovlam
> - især i de høje gear.

Forkert bil så. En hodamotor har tyisk kræfterne oppe i de høje
omdrejninger. Det er super motorer, men de skal altså have noget "hug"
før der sker noget.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Basil

Dato : 23-10-05 14:27

Rune Larsen skrev d. 23-10-2005 i meddelelse
<435b8bef$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:
> [...]
> kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er lidt bovlam -

Jeg vil lige hyle med her.
HOLD DIG FRA DET PROJEKT
Hvis det ikke var noget problem at fikse den, så gjorde sælger det
sikkert.
Ydermere har den alder hvor der sikkert skal nogen reservedele til, og
de kan ligge i et højt prisleje på de japanere som der ikke kører 1
mill. af i DK.
Jeg vil selvfølgelig råde dig hen af en Toyota, og andre vil sikkert
komme med andre bud, så find en rød tråd gennem rådene, og følg din
intuition.
Kai

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-10-05 14:58

Basil wrote:
> Hvis det ikke var noget problem at fikse den, så gjorde sælger det sikkert.

Jeg spurgte også hvorfor han ikke selv havde fået renset ABS-føleren,
hvis det var så nemt. Og fik en historie om at ABS-problemet var opstået
hos mekanikeren lige før han skulle bruge bilen til en tur Tyskland.
Derfor var der ikke tid til at fikse det. Iøvrigt bar bilen præg af at
den VAR sat i stand til salg (nyvasket osv.), såååå...

- Rune

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-10-05 14:49

Tak for svarene, Brian, Kim, Klaus og Kai

Min fornuft siger at det er et meget billigt køb for kun 33.000 taget i
betragtning at den kører 15-17km/l og vel nok kan synes ca. 3 gange mere.

Men jeg kørte en lang tur og mavefornemmelsen siger at den er for sløv.
Motoren kræver konstant opmærksomhed og forudseenhed, så man kan holde
sig i det snævre "sweet spot" i forhold til økonomi, kraft og motorstøj.
Den larmer en del ved de høje omdrejninger, der kræves for at få liv i
maskinen.

Tror jeg vil finde mig en mere ufornuftig bil.

- Rune

Fra : Ivar

Dato : 23-10-05 17:19

Rune Larsen skrev:

> For det andet lyste ABS-lampen. Iflg. sælger var det bare fordi sensoren var
> beskidt.

Hvis en sælger siger sådan, ville jeg miste enhver tillid til ham.
Hvordan kan han vide at det kun er fordi en føler er beskidt, hvis
han ikke har gjort den ren?

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-10-05 10:19

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan egenligt bedre lide følelsen af at cruise i min ZX'er, men måske
> kræver Hondaen bare lidt tilvænning. Synes dog, Civic'en er lidt bovlam

Jeg er overbevist om at motoren skal gå jævnt i tomgang og uden at svinge,
jeg har i hvert fald aldrig hørt om fænomenet. Det med ABS er jo som andre
nævner jo bare noget sælger ordner, hvis det ikke rigtigt er noget.

Af andet skal du være opmærksom på at den har 5000 km tilbage til det
største service med tandrem og hele balladen, ikke at det koster mere end på
så mange andre biler men det er da også så forbavsende rigeligt.

Den du ser eller har set på er med første udgave af VTEC-E motoren, jeg har
prøvet en sedan med samme motor og der kunne man tydeligt mærke punktet hvor
VTEC-E skifter. Det var irriterende og upraktisk da det lå lige omkring
normal landevejshastighed, i samme model med den nyere 114 hk VTEC-E motor
har jeg ikke bemærket noget.

En VTEC-E er gearet højt i topgear, det kan sagtens give et indtryk af
manglende kræfter men er medvirkende til den gode brændstoføkonomi. Fra
80-120 km/t i 5 gear følger den model med 114 hk en Xsara 1,4 og i 4 gear
følger den en Xsara 1,6 16V, så det er som nævnt 5 gearet der er højere end
normalt ydelse/motorstørrelse taget i betragtning. Hvis det ikke passer til
ens temperament at bruge den normalt velfungerende gearkasse hvis det skal
gå lidt hurtigere, så er det noget andet man skal købe.

På brændstoføkonomi og driftssikkerhed er den umulig for andre benzin-biler
at slås med, de 15-17 km/l du omtaler er let at nå. Naboen har 114 hk VTEC-E
modellen i 5 dørs (som den du spørger på), i feb. eller marts i år målte de
over en tankfuld 17,4 km/l. Det er vel ok i betragtning af de sjældent
husker at slå A/C fra, ikke køre med tanke på økonomien og det gælder kørsel
Roskilde til det indre Kbh. (og retur) i myldretiden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-10-05 19:21

Tak for et glimerende svar.
Jeg fortsætter min søgen efter den nyere 114hk 1.5VTEC motor - med en
bil udenpå.

Mvh Rune

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-10-05 20:26

> [...]
> Tak for et glimerende svar.
> Jeg fortsætter min søgen efter den nyere 114hk 1.5VTEC motor - med en

Nu ved jeg ikke spor om hvilken prisklasse du går efter, men den nyere
VTEC-E fås både i 3, 4, 5 dørs og som stationcar.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 21:13

Rune Larsen skriver:

> Jeg fortsætter min søgen efter den nyere 114hk 1.5VTEC motor - med en
> bil udenpå.

Husk på at den også skal have "høvl" for at yde....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-05 13:43

> Rune Larsen skriver:

> Husk på at den også skal have "høvl" for at yde....
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Det skal den også for at nyde/æde. Det er hele fidusen i forhold til de
fleste andre benzinbiler som nyder/æder uanset om de skal yde eller ej, med
VTEC-E vælger man selv.

Den som Rune så på først render 40,1 km/t ved 1000 omd. i topgear, og så er
det jo ikke så mystisk at den ikke bare rykker fra eksempel 80 km/t i 5
gear. Modellen med 114 hk render til sammenligning 38,3 km/t, så
forudsætningerne er lidt bedre her.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rune Larsen

Dato : 25-10-05 19:18

Kim Kristensen wrote:
> Det skal den også for at nyde/æde. Det er hele fidusen i forhold til de
> fleste andre benzinbiler som nyder/æder uanset om de skal yde eller ej, med
> VTEC-E vælger man selv.

Nemlig, og det er derfor jeg er interesseret i VTEC. Kombinationen af at
kunne yde, når det gælder og ellers at være økonomisk.

> Den som Rune så på først render 40,1 km/t ved 1000 omd. i topgear,

Jeg er vant til at ligge i 5. gear fra omkring 65km/t ved konstant
hastighed og endda klare mindre accellerationer uden gear-skift. Det
kunne man dælme ikke i den VTEC, jeg prøvede. Jeg tror jeg kan vænne mig
til at skifte ned, hvis det er modellen med 114hk.

Som sidebemærkning, så accepterer mit forsikringsselsab endda 1.6Vti med
160hk til samme ansvars-præmie, hehe. Men køber jeg en sådan bil, er det
vist så som så med benzin-økonomien.

Mvh Rune

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-05 21:47

> [...]
> kunne man dælme ikke i den VTEC, jeg prøvede. Jeg tror jeg kan vænne mig
> til at skifte ned, hvis det er modellen med 114hk.

Det skal du sikkert også være parat til. Jeg har selv en 1,4i S sedan 90 hk
1997 uden VTEC og den kan med tre ombord trækkes op fra ca. 55 km/t i 5
gear, acceleration er næppe det rigtige udtryk. Den model klare i øvrigt
80-120 km/t i 5 gear på en smule kortere tid end 114 hk VTEC-E, det er dog
ikke noget af betydning.

> Som sidebemærkning, så accepterer mit forsikringsselsab endda 1.6Vti med
> 160hk til samme ansvars-præmie, hehe. Men køber jeg en sådan bil, er det
> vist så som så med benzin-økonomien.
>
> Mvh Rune

Det er kun 1,5 med VTEC-E (E for Economy) fra 2000 og bagud som er udviklet
med god brændstoføkonomi for øje, men ganske rigtigt er der ikke nogen
opsigtsvækkende brændstoføkonomi i en VTi (men sjov er den da).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-05 13:42

> [...]
> Tak for et glimerende svar.
> Jeg fortsætter min søgen efter den nyere 114hk 1.5VTEC motor - med en

Jeg postede dette i går men kan ikke selv se det, så jeg prøver lige igen.

Nu ved jeg ikke spor om hvilken prisklasse du går efter, men den nyere
VTEC-E fås både som 3, 4, 5 dørs og som stationcar.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rune Larsen

Dato : 25-10-05 18:31

Kim Kristensen wrote:
> Nu ved jeg ikke spor om hvilken prisklasse du går efter, men den nyere
> VTEC-E fås både som 3, 4, 5 dørs og som stationcar.

Prislejet er op til omkring 50.000 kr. Og det skal være muligt at fragte
større ting i ved at lægge bagsæderne ned, så enten 3-dørs, 5-dørs eller
stationcar.

Mvh Rune

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-05 21:50

> Prislejet er op til omkring 50.000 kr. Og det skal være muligt at fragte
> større ting i ved at lægge bagsæderne ned, så enten 3-dørs, 5-dørs eller
> stationcar.
>
> Mvh Rune

Så er der nogle på bilbasen under privat med både 4 og 5 døre, sædet kan
også lægges ned i 4 dørs men "hattehylden" er fast og hullet til at læsse
ind af mindre end de øvrige.

Med venlig hilsen Kim