/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
4-hjulstrækker trækker hvor?
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-10-05 08:21

En moderne 4-hjulstrækker trækker i de fleste tilfælde på hvilket hjulpar
når den er i 2-hjulstræk?


--
Per, Esbjerg



 
 
Henrik (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 23-10-05 09:37

Min Toyota Hilux 4x4 køre med baghjul træk når den er i 2H

MVH

Henrik



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 09:41

Per Henneberg Kristensen wrote:
> En moderne 4-hjulstrækker trækker i de fleste tilfælde på hvilket
> hjulpar når den er i 2-hjulstræk?


Rigtige 4x4 på baghjulele.

Vannabees (CRV mv) på forhjulene...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Michael Schrøder (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 23-10-05 10:32

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:435b4c8d$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>> En moderne 4-hjulstrækker trækker i de fleste tilfælde på hvilket
>> hjulpar når den er i 2-hjulstræk?
>
>
> Rigtige 4x4 på baghjulele.
>
> Vannabees (CRV mv) på forhjulene...

Nu skriver Per jo moderne

- så er der kun permanent 4x4 efter min mening...

mvh Michael
(LJ70 '87)


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 3844 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Hans Jensen (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Jensen


Dato : 23-10-05 11:10

Min nye suzuki: Altid 4 x4

Mvh Hans



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 11:12

Hans Jensen wrote:
> Min nye suzuki: Altid 4 x4


Sikker?
Er det ikke TOD?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 11:12

Michael Schrøder wrote:
>> Rigtige 4x4 på baghjulele.
>>
>> Vannabees (CRV mv) på forhjulene...
>
> Nu skriver Per jo moderne
>
> - så er der kun permanent 4x4 efter min mening...

Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
Næ, som på min Pajero, hvor man kan koble det til med fart på op til 100
km/t...

De 5,5 km/l er sgu ikke for meget i forvejen, så er glad for at det kan
kobles fra...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Ivar (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-10-05 12:14

Morten Fruergaard skrev:

> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...

Hvad er det du mener der er for dyrt?


Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 12:55

Ivar wrote:
> Morten Fruergaard skrev:
>
>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>
> Hvad er det du mener der er for dyrt?

Større transmitionstab = større brændstofsforbrug

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Freddy O. Christense~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 23-10-05 13:18


>>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>>
>> Hvad er det du mener der er for dyrt?
>
> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug

Samme pris. Du skal alligevel trække differentialerne med rundt. Men man
sparer jo tit det midterste diff. væk og laver en simpel indkobling eller en
viskosekobling.

Men hvorfor er det interessant?

FOCs
Range Rover født med permanent 4x4 af den solide kvalitet. 3 Differentialer
og reduktionsgear. Og stive aksler!



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 13:19

Freddy O. Christensen wrote:
>> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug
>
> Samme pris.

jeg kan mærke forskel på vores Pajero 3,0 V6...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Freddy O. Christense~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 23-10-05 14:50


> jeg kan mærke forskel på vores Pajero 3,0 V6...

Hvor kobler du fra? Jeg erindrer at japserne lavede noget navtilkobling på
Landcruiser. Hvis der osse kobles fra inde ved gearkassen er der måske tale
om at det ene diff står stille. Men jeg ved det faktisk ikke. Kender kun
engelske systemer. Og de har det ikke.



Matthias H Matthiess~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 23-10-05 16:07


"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse
news:435b94f4$0$41145$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> jeg kan mærke forskel på vores Pajero 3,0 V6...
>
> Hvor kobler du fra? Jeg erindrer at japserne lavede noget navtilkobling på
> Landcruiser. Hvis der osse kobles fra inde ved gearkassen er der måske
> tale om at det ene diff står stille. Men jeg ved det faktisk ikke. Kender
> kun engelske systemer. Og de har det ikke.
>
Til Land Rover kan monteres en frakobling i navet. Derved står trækket fra
gearkassen og ud til forhjulene stille under kørslen.
Hilsen Matthias



Freddy O. Christense~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 23-10-05 16:40

> Til Land Rover kan monteres en frakobling i navet. Derved står trækket fra
> gearkassen og ud til forhjulene stille under kørslen.
> Hilsen Matthias
Det har jeg ligegodt aldrig hørt om. Har du et link? Og er det både
seriebiler og 90/110?

FROC
Range Rover uden frakoblingsmulighed eller ønske derom



Morten Fruergaard (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-10-05 16:54

Freddy O. Christensen wrote:
>> jeg kan mærke forskel på vores Pajero 3,0 V6...
>
> Hvor kobler du fra?

Ved at slå den ud af 4x4...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Freddy O. Christense~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 23-10-05 20:45

Morten Fruergaard wrote:
> Freddy O. Christensen wrote:
>>> jeg kan mærke forskel på vores Pajero 3,0 V6...
>>
>> Hvor kobler du fra?
>
> Ved at slå den ud af 4x4...

Hvis ikke det var fordi du reklamerer herinde med et eller andet 4x4 udstyr
ville jeg undlade at svare. Men hvis du alligevel ikke ved hvordan det
fungerer, hvorfor så ikke sige det? Jeg kan da med rimelighed regne ud at du
kobler 4x4 fra. Men der er jo åbenbart flere nuancer i dette. Det fremgår
vel også af tråden.
/FOC



Morten Fruergaard (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-10-05 21:07

Freddy O. Christensen wrote:
>> Ved at slå den ud af 4x4...
>
> Hvis ikke det var fordi du reklamerer herinde med et eller andet 4x4
> udstyr ville jeg undlade at svare. Men hvis du alligevel ikke ved
> hvordan det fungerer, hvorfor så ikke sige det?

Hvad får dig til at tro, at jeg ikke ved det...
DU kunne jo bede om at få det uddybet...

Jeg flyttet gearstangen fra 4H til 2H. Der er aut. friløbsnav foran.

Andet?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Per Henneberg Kriste~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-10-05 13:26


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:435b7a1e$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
> Ivar wrote:
>> Morten Fruergaard skrev:
>>
>>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>>
>> Hvad er det du mener der er for dyrt?
>
> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug

Hvor bliver hjulstrækket koblet fra? Den jeg kører i til daglig drejer jo
akslerne med rundt uanset om den står til 2 eller 4-hjulstræk?!!


--
Per, Esbjerg



Ivar (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-10-05 15:11

Morten Fruergaard skrev:

> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug

Der kan kun være et større transmissionstab, hvis det er lavet
så det ikke egner sig til 4-hjulsdrift. Tabet i en transmission
er en procentdel af effekten, dvs. hvis virkningsgraden er den samme
for for- og baghjul, deles de blot om tabet i stedet for at
al tabet bliver i det ene hjulsæt.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php



Per Henneberg Kriste~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-10-05 16:17


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:435b7a1e$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
> Ivar wrote:
>> Morten Fruergaard skrev:
>>
>>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>>
>> Hvad er det du mener der er for dyrt?
>
> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug

Hvis man vil forhindre akslerne i at dreje rundt skal man vel koble fra 2
steder - ved hjulene og i en gearkasse...

Gør man ikke det tror jeg ikke det ændrer på transmisisonstabet.

Men hvad med hjulslid - hvordan bliver der kompenseret for det?


--
Per, Esbjerg



Matthias H Matthiess~ (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 23-10-05 18:37


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:435ba937$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:435b7a1e$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ivar wrote:
>>> Morten Fruergaard skrev:
>>>
>>>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>>>
>>> Hvad er det du mener der er for dyrt?
>>
>> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug
>
> Hvis man vil forhindre akslerne i at dreje rundt skal man vel koble fra 2
> steder - ved hjulene og i en gearkasse...
>
> Gør man ikke det tror jeg ikke det ændrer på transmisisonstabet.
>
> Men hvad med hjulslid - hvordan bliver der kompenseret for det?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
På en Landrover, ihvertfald de ældre, kobler man firehjulstrækket til og fra
ved gearkassen. Er det slået fra, så bliver akslerne og differentialet
stadig drevet rundt af hjulene. Som jeg skrev højere oppe i tråden, så kan
der i navet eftermonteres nogle koblinger, der frakobler aksler og
differentialet. Herved spares brændstof og slidtage. Får man behov for
firehjultræk, så må man først ud og tilkoble ved hjulene.
Hilsen Matthias



Flemming V. Mortense~ (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Flemming V. Mortense~


Dato : 24-10-05 07:33

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in
news:435bca4a$0$131$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:435ba937$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
>> meddelelse news:435b7a1e$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Ivar wrote:
>>>> Morten Fruergaard skrev:
>>>>
>>>>> Tja... Det er for dyrt at kører permanet 4x4...
>>>>
>>>> Hvad er det du mener der er for dyrt?
>>>
>>> Større transmitionstab = større brændstofsforbrug
>>
>> Hvis man vil forhindre akslerne i at dreje rundt skal man vel koble
>> fra 2 steder - ved hjulene og i en gearkasse...
>>
>> Gør man ikke det tror jeg ikke det ændrer på transmisisonstabet.
>>
>> Men hvad med hjulslid - hvordan bliver der kompenseret for det?
>>
>>
>> --
>> Per, Esbjerg
>>
> På en Landrover, ihvertfald de ældre, kobler man firehjulstrækket til
> og fra ved gearkassen. Er det slået fra, så bliver akslerne og
> differentialet stadig drevet rundt af hjulene. Som jeg skrev højere
> oppe i tråden, så kan der i navet eftermonteres nogle koblinger, der
> frakobler aksler og differentialet. Herved spares brændstof og
> slidtage. Får man behov for firehjultræk, så må man først ud og
> tilkoble ved hjulene. Hilsen Matthias
>
>
>

Hej

På en gammel Pajero -87. Auto frakobling ved nav plus frakobling i transfer
gearkasse = tydeligt "lettere" kørsel med betydeligt bedre økonomi.

På Landcruiser HJ60 - 84. Manuel frakobling ved nav plus frakobling i
transfer gearkasse = (som ovenfor).

På Landcruiser HJ45+BJ45 -77+82 (som for HJ60).

På Mercedes Geländewagen GD300 - 84. Manuel frakobling ved nav plus
frakobling i transfer gearkasse = (som ovenfor) .
Desuden Elektro-pneumatisk fra-/tilkobling af spær på begge aksler =
ustoppelig i op til hård dansk vinter.

Ovenstående er mine erfaringer indenfor dette område i 4x4 køretøjer, som
jeg har ejet privat.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk

Finn Guldmann (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-11-05 18:25

Flemming V. Mortensen [5492] wrote:
> På en gammel Pajero -87. Auto frakobling ved nav plus frakobling i transfer
> gearkasse = tydeligt "lettere" kørsel med betydeligt bedre økonomi.
>
På Pajero '86 var der manuel frakobling.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 03-11-05 22:22

Finn Guldmann wrote:
> Flemming V. Mortensen [5492] wrote:
>> På en gammel Pajero -87. Auto frakobling ved nav plus frakobling i
>> transfer gearkasse = tydeligt "lettere" kørsel med betydeligt bedre
>> økonomi.
> På Pajero '86 var der manuel frakobling.


På både min tidligere '84 Pajero og '87 Pajero var det automatisk...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 15:22

Morten Fruergaard wrote:
>>>På en gammel Pajero -87. Auto frakobling ved nav plus frakobling i
>>>transfer gearkasse = tydeligt "lettere" kørsel med betydeligt bedre
>>>økonomi.
>>På Pajero '86 var der manuel frakobling.
> På både min tidligere '84 Pajero og '87 Pajero var det automatisk...
>
Jeg undres, men det skal jeg nok ikke.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-11-05 19:23

Finn Guldmann wrote:
>>> På Pajero '86 var der manuel frakobling.
>> På både min tidligere '84 Pajero og '87 Pajero var det automatisk...
>>
> Jeg undres, men det skal jeg nok ikke.


Kommer an på om du undrer dig over...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 20:08

Morten Fruergaard wrote:
>>>>På Pajero '86 var der manuel frakobling.
>>>På både min tidligere '84 Pajero og '87 Pajero var det automatisk...
>>Jeg undres, men det skal jeg nok ikke.
> Kommer an på om du undrer dig over...
>
Jeg undres over at du har haft Pajero fra '84 og '87, begge med
automatik, mens min fra '86 havde manuel omstilling. :-?

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-11-05 21:36

Finn Guldmann wrote:
> Morten Fruergaard wrote:
>>>>> På Pajero '86 var der manuel frakobling.
>>>> På både min tidligere '84 Pajero og '87 Pajero var det
>>>> automatisk...
>>> Jeg undres, men det skal jeg nok ikke.
>> Kommer an på om du undrer dig over...
>>
> Jeg undres over at du har haft Pajero fra '84 og '87, begge med
> automatik, mens min fra '86 havde manuel omstilling. :-?


Tja...
Jeg undrer mig over at du har haft en '86 uden automatik... :-?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 22:18

Morten Fruergaard wrote:
>>Jeg undres over at du har haft Pajero fra '84 og '87, begge med
>>automatik, mens min fra '86 havde manuel omstilling. :-?
> Tja...
> Jeg undrer mig over at du har haft en '86 uden automatik... :-?
>
Jo, jeg skulle godt nok ud og vride i et par tapper. Og så bakke en
meter eller to for at være sikker på at de havde sluppet.

Men jeg savner den lidt. Den var sjov at køre i, og der var mere plads
end der er i Shogun.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Finn Guldmann (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-11-05 18:23

Matthias H Matthiessen wrote:
> På en Landrover, ihvertfald de ældre, kobler man firehjulstrækket til og fra
> ved gearkassen. Er det slået fra, så bliver akslerne og differentialet
> stadig drevet rundt af hjulene. Som jeg skrev højere oppe i tråden, så kan
> der i navet eftermonteres nogle koblinger, der frakobler aksler og
> differentialet. Herved spares brændstof og slidtage. Får man behov for
> firehjultræk, så må man først ud og tilkoble ved hjulene.
> Hilsen Matthias
>
På den Pajero jeg havde for et par år siden kunne jeg tilkoble 4wd
indefra. Men kun efter at jeg havde været ude og tilkoble trækket i
navene på forhjulene. Så når jeg kørte 2wd, med frakoblet nav brugte
jeg ikke transmissionen til forhjulene. Det hed sig så at man skulle
bruge det med ikke for store mellemrum for at det ikke skulle "gro fast".

Jeg kunne vælge mellem;
2H - hvor der var træk på mindst et baghjul
4H - hvor der var træk på mindst et baghjul og et forhjul (diff. "på
langs" (og under forudsætning af at navene var tilkoblet)) eller
4L - hvor der var træk på alle hjul (diff. på langs og på begge aksler)

På den Shogun jeg har nu, hvor undervognen formodes at være den samme
som på Pajero'en er der ikke mulighed for at slå træk fra i
forhjulsnavene. Så der trækker jeg hele tiden rundt på hele
drivlinien. (Der er to års forskel på Pajero'en og Shogun'en)

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten From Sønderga~ (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 03-11-05 22:22

On Thu, 03 Nov 2005 18:23:22 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>>
>På den Pajero jeg havde for et par år siden kunne jeg tilkoble 4wd

>Jeg kunne vælge mellem;
>2H - hvor der var træk på mindst et baghjul
>4H - hvor der var træk på mindst et baghjul og et forhjul (diff. "på
>langs" (og under forudsætning af at navene var tilkoblet)) eller
>4L - hvor der var træk på alle hjul (diff. på langs og på begge aksler)
>
Jeg mener nu ikke at der er spær i akslerne på en gammel Pajero, så
forskellen mellem 4H og 4L er bare udvekslingen i
reduktionsgearkassen.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 15:24

Morten From Søndergaard wrote:
>>På den Pajero jeg havde for et par år siden kunne jeg tilkoble 4wd
>>Jeg kunne vælge mellem;
>>2H - hvor der var træk på mindst et baghjul
>>4H - hvor der var træk på mindst et baghjul og et forhjul (diff. "på
>>langs" (og under forudsætning af at navene var tilkoblet)) eller
>>4L - hvor der var træk på alle hjul (diff. på langs og på begge aksler)
> Jeg mener nu ikke at der er spær i akslerne på en gammel Pajero, så
> forskellen mellem 4H og 4L er bare udvekslingen i
> reduktionsgearkassen.
>
Det jeg beskrev var det der stod på det opslag der var om det i bilen.
(Så aldrig en instruktionsbog om det. (Skal lige se om der står noget
tilsvarende i Shogun'en.))

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (03-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 03-11-05 22:23

Finn Guldmann wrote:
> Jeg kunne vælge mellem;
> 2H - hvor der var træk på mindst et baghjul
> 4H - hvor der var træk på mindst et baghjul og et forhjul (diff. "på
> langs" (og under forudsætning af at navene var tilkoblet)) eller
> 4L - hvor der var træk på alle hjul (diff. på langs og på begge
> aksler)


Sorry. Ikke korrekt...
Den har da ikke spær på begge aksler...
Den havde en smule spær bagpå, men ikke foran...
Eller er jeg forkert på den?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 15:26

Morten Fruergaard wrote:
>>Jeg kunne vælge mellem;
>>2H - hvor der var træk på mindst et baghjul
>>4H - hvor der var træk på mindst et baghjul og et forhjul (diff. "på
>>langs" (og under forudsætning af at navene var tilkoblet)) eller
>>4L - hvor der var træk på alle hjul (diff. på langs og på begge
>>aksler)
> Sorry. Ikke korrekt...
> Den har da ikke spær på begge aksler...
> Den havde en smule spær bagpå, men ikke foran...
> Eller er jeg forkert på den?
>
Det kan også være mig der tager fejl. Jeg refererer blot det jeg mener
at kunne huske fra det opslag der var i bilen.

Jeg har prøvet at lave hjulspind med Shogun. Og der laver den det på
alle fire hjul i 4L.

Men jeg skal lige kigge om der er et opslag i Shogun om det.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-11-05 19:26

Finn Guldmann wrote:
> Jeg har prøvet at lave hjulspind med Shogun. Og der laver den det på
> alle fire hjul i 4L.

Hvad så hvis du sætter begge højre hjul på blødt græs og venstre på tør
asfaft.

Laver den så også hjul på alle 4 hjul eller kun på de to i rabatten?

Hvad hvis du løfter begge højre hjul med fx en donkragt, sætter dig i bilen
og prøver at køre?
Står bilen så stille eller kører ved via de to venstre hjul?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 20:11

Morten Fruergaard wrote:
>>Jeg har prøvet at lave hjulspind med Shogun. Og der laver den det på
>>alle fire hjul i 4L.
> Hvad så hvis du sætter begge højre hjul på blødt græs og venstre på tør
> asfaft.
> Laver den så også hjul på alle 4 hjul eller kun på de to i rabatten?
>
Har kun prøvet det på en grusplads. Og det er heller ikke noget jeg
vil gøre meget i for tiden. Kardanled ved det ene baghjul har det ikke
så godt.

> Hvad hvis du løfter begge højre hjul med fx en donkragt, sætter dig i bilen
> og prøver at køre?
> Står bilen så stille eller kører ved via de to venstre hjul?
>
Den sidste skal jeg nu ikke prøve. Jeg risikerer jo at ende op med
indbygget donkraft.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Morten Fruergaard (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-11-05 21:38

Finn Guldmann wrote:
> Morten Fruergaard wrote:
>>> Jeg har prøvet at lave hjulspind med Shogun. Og der laver den det på
>>> alle fire hjul i 4L.
>> Hvad så hvis du sætter begge højre hjul på blødt græs og venstre på
>> tør asfaft.
>> Laver den så også hjul på alle 4 hjul eller kun på de to i rabatten?
>>
> Har kun prøvet det på en grusplads.

Dur ik. På en grus plads kan du også få en alm forhjulstrukket bil til at
trække på begge hjul...
Det siger intet om at der er spær...

>
>> Hvad hvis du løfter begge højre hjul med fx en donkragt, sætter dig
>> i bilen og prøver at køre?
>> Står bilen så stille eller kører ved via de to venstre hjul?
>>
> Den sidste skal jeg nu ikke prøve. Jeg risikerer jo at ende op med
> indbygget donkraft.

Der er ingen der siger at du skal prøve at køre meget... Enten drejer
hjulene rundt ellers kan du mærke, at den prøver at trække blot du næsten
overvejer at slippe koblingen...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Finn Guldmann (04-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-11-05 22:20

Morten Fruergaard wrote:
>>Den sidste skal jeg nu ikke prøve. Jeg risikerer jo at ende op med
>>indbygget donkraft.
> Der er ingen der siger at du skal prøve at køre meget... Enten drejer
> hjulene rundt ellers kan du mærke, at den prøver at trække blot du næsten
> overvejer at slippe koblingen...
>
Jeg må vel også kunne se det hvis jeg løfter begge forhjul, og så
drejer dem begge. Står den afbremset med håndbremsen og i 4L bør de
vel ikke kunne drejes nogen af dem, hvis der er fuld spær?

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409240
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste